הנקמה של איתי שטרום בשותפו לשעבר, עד המדינה עדי שלג, שהעיד נגד שטרום ונוחי דנקנר? שטרום תובע מאות אלפי שקלים משלג בטענה שהוא גנב כספים במרמה מחברת "קלוס טריידינג" שבבעלות שטרום.

לאורך כל משפטם הפלילי טענו נוחי דנקנר ואיתי שטרום שעד המדינה עדי שלג הוא שקרן ונוכל שלא ניתן להתבסס על עדותו נגדם. לגרסת דנקנר ושטרום, שלג, שותפו לשעבר של שטרום, החליט לחתום על הסדר עד מדינה ולהעיד נגדם לאחר שנתפס מבצע עסקאות מתואמות בין חשבון חברת "סיטי ברוקר" שבבעלות רעייתו, מאיה שלג, לבין החברה שהייתה בבעלות שטרום ושלג.

ובמלים אחרות, לדברי דנקנר ושטרום, רק בשל החשש מפני העמדה לדין, החליט שלג "להפיל עליהם את התיק". בעדותו במשפט אמר שטרום כי "עדי שלג שיקר בבית המשפט, שיקר לפרקליטות, שיקר לי, ושיקר לשוק". לדברי שטרום, "שלג רצה להציל את עורו ואת עור אשתו וילדיו, ולכן משקר. תמוה בעיניי שהמערכת עדיין עומדת מאחוריו".

זה לא עזר להם. ב-4 ביולי 2016 הרשיע השופט חאלד כבוב את דנקנר ושטרום בהרצת מניות ובהלבנת הון. דנקנר נשלח לשנתיים מאסר ושטרום לשנה. בהמשך, השניים הגישו ערעורים לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונש.

הדיון בערעורי דנקנר ושטרום ישמע רק באפריל 2018. אבל אין זה אומר שהשניים שוקטים על השמרים בחזית המשפטית. אולי במטרה להעצים את הטלת הדופי בעד המדינה לקראת הדיון בערעור, הגיש היום (ה') שטרום לבית משפט השלום בתל-אביב, תביעה אזרחית בסך מאות אלפי שקלים נגד עדי שלג בטענה כי שלג גנב כספים במרמה מחברת "קלוס טריידינג" שבבעלות שטרום.

 

בתביעתו, טוען שטרום כי עדי שלג ואשתו מאיה יצרו הפסדים רבים במשך שנים לחברת "קלוס טריידינג" באמצעות עסקאות מתואמות שביצעו בהן העסקאות שנדונו במשפטם של דנקנר ושטרום. (עסקה מתואמת היא מכירה וקנייה של אותו נייר ערך, בידי שני אנשים או יותר, שנעשו תוך תיאום מראש בין הצדדים, והשפיעו על שער נייר הערך בבורסה).

חומר החקירה שנמסר במסגרת התביעה כולל לדברי שטרום מידע מודיעיני שעניינו פעילות מתואמת חשודה של החברה, שבוצעה לפי הנטען על ידי שלג, בין השנים 2009-2010. שטרום טוען כי במסגרת התביעה הוא רוצה לחשוף את עברו של שלג, במטרה להוכיח כי שתי העבירות שבהן הוא נתפס הינן רק קצה הקרחון לגניבות נוספות שבוצעו על ידו.

באמצעות עו"ד אמיר איבצן ממשרד איבצן-נצר-וולצקי, כותב שטרום כי "שלג ביצע עסקאות מתואמות במשך שנים בהם היה שותפו בחברה וכן בזמן הנפקת אי.די.בי אחזקות עסקאות שהסבו הפסדים רבים לחברה". לטענת שטרום, "שלג ואשתו מאיה שלג שלשלו במשך שנים לכיסם ולקופת חברתם, סיטי ברוקר, כספים השייכים לחברת "קלוס טריידינג", על ידי ביצוע עסקאות מתואמות".

עוד טוען שטרום כי בזמן הנפקת אי.די.בי אחזקות (שנדונה במשפטם של דנקנר ושטרום) נעשו עסקאות מתואמות בין שלג לאשתו מאיה, שקיבלה הוראה מבעלה לרכוש באמצעות סיטי ברוקר את מניות אי.די.בי אחזקות במהלך המסחר בבורסה ובהמשך להציעם למכירה במחיר גבוה ממחיר השוק. יצוין כי בשלב זה פעל שלג לרכישת מניות אלו מסיטי ברוקר על ידי חשבונות "קלוס טריידינג" בשערים גבוהים ממחיר השוק. בהזדמנות זאת, על פי התביעה, שלשלו לכיסם הנתבעים את הרווח בין המחיר בו רכשה סיטי ברוקר את מניות IDB למחיר בו מכרה לחברת "קלוס טריידינג".

לפי הנטען, משמעות הדבר הינה מעשה של גניבה מתוכננת ומתואמת מחברת "קלוס טריידינג" שהסבה רווחים לסיטי ברוקר בהיקף של כ- 185 אלף שקלים. בתביעה נאמר, בין היתר, כי " במסגרת ההליך הפלילי ומתוך מזכר מודיעיני שהעתקו נמסר להגנה כחלק מחומרי החקירה, התברר כי אין מדובר בפעם הראשונה בה ביצע שלג את העסקאות המתואמות הבלתי חוקיות". במובן זה, טוען שטרום, "התברר כי מדובר במי שביצע עבירות העולות כדי גניבה מקלוס טריידינג באופן סדרתי. שלג שהתיימר להשיא גשמי ברכה ורווחים לחברה, התגלה כי שמוריד עליה שלג של שקרים וגניבות".

עוד נטען בכתב התביעה כי עיון בפרוטוקולים של חקירת שלג ברשות ניירות ערך במסגרת חקירת פרשת הרצת מניות אי.די.בי מלמד כי "נכונותו של שלג לשמש כעד מדינה התגבשה רק לאחר שהתברר לו כי רשות ניירות ערך מחזיקה בידיה ראיות חד משמעיות אודות העסקאות המתואמות והבלתי חוקיות והגניבות מחברת "קלוס טריידינג" שביצע ומפלילות אותו בעבירה של תרמית בניירות ערך וזאת במטרה לחלץ אותו ואת רעייתו מן המרמה שביצעו ולקבל חסינות. בעקבות זאת שינה שלג את גרסתו המקורית וסיפק גרסה מפלילה שהוכחה כשקרית ובכך הפך להיות עד שקר המוביל בכחש את רשויות החוק".

בתביעה נטען עוד כי העסקאות המתואמות שנחשפו על ידי הרשות מלמדות על דפוס פעולה של עדי שלג, מאיה שלג וסיטי ברוקר שביצעו גם בעבר עסקאות מתואמות נוספות "על חשבונה" של חברת "קלוס טריידינג" מעבר לסך של כ-185 אלף שקל שנעשו על ידי מאיה וסיטי ברוקר. לפי הנטען, בנוסף לעסקאות הללו חייב שלג לחברה של שטרום כ- 180 אלף שקל בגין הלוואה שקיבל וטרם החזיר.

לפי טענת שטרום, בהסכם עד המדינה אישר שלג שנותר לו חוב לחברה בגין משיכות עודפות בסך של כ- 160 אלף שקל. לפי התביעה "מעשיהם של שלג, מאיה וסיטי ברוקר בכל הנוגע לעסקאות המתואמות, הינם מעשי תרמית וגזל ומהווים הפרה בוטה של חובות הזהירות בה הם חבים כלפי חברת קלוס טריידינג העולה לכדי רשלנות ועשיית עושר שלא כדין".

שטרום מבקש לחייב את הנתבעים ביחד ולחוד להשיב את הכספים שלקחו לכיסם במסגרת העסקאות המתואמות במניית אי.די.בי בהיקף של כ- 185 אלף שקל, לחייב את שלג להשיב את הכספים שלקחו לכיסם במסגרת עסקאות מתואמות שביצע שלג על חשבונה של קלוס טריידינג בהיקף של כ-200 אלף שקל.

בנוסף, מבקש שטרום לחייב את עדי ומאיה שלג וסיטי ברוקר כל אחד בנפרד להמציא חשבונות מדויקים ומפורטים על כל הפעולות שביצעו בניירות ערך באמצעות איזה מחשבונותיהם משנת 2009 ועד פברואר 2012. וכן לחייב את הנתבעים ביחד ולחוד להשיב לחברה את כל הכספים שלקחו לכיסם במסגרת עסקאות המתואמות בסך של כ-350 אלף שקל ולחייב את עדי שלג להחזיר לחברת "קלוס טריידינג" חוב בהיקף של כ-180 אלף שקל. 

עדי שלג מסר בתגובה: "בית המשפט מצא את איתי אחראי ואשם כמי ששלח אותי לבצע את עסקאות הרצת המניות עבורו. אילו איתי היה מעוניין לקבל כסף, היה עליו לפנות במכתב דרישה ישיר אליי, כדי לקבל תשובה ראויה בהתאם לנתונים של המסחר. נראה כי מטרת הגשת התביעה היא לא כספית אלא חלק מניסיון לקדם עניינו בערעור שהגיש לבית המשפט העליון. אם זה מה שמציק לו כרגע, אפוגג את בעיותיו ואשלם לו 185,000 שקל ובנוסף 185,000 שקל נוספים לכל ארגון צדקה בו יבחר".