גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכו הסמארטפונים ל"קופסה השחורה" במשפטים פליליים

האם נאשמים זכאים לקבל את כל חומר החקירה, כולל התכתבויות בוואטסאפ? דיון בפרשת רונאל פישר הופך לדיון עקרוני על היקף החיפוש המשטרתי בעידן האינטרנט והאפליקציות

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

איך קשור החומר שנתפס בסמארטפון של עד המדינה בפרשת רונאל פישר לפרטיות של כולנו ולחשש מפני חיפוש פולשני של המשטרה וחשיפת מידע אינטימי מדי של עדים? דיון שהתקיים לאחרונה סביב שאלת היקף חומרי החקירה שיועברו מהתביעה לסנגורי הנאשמים בפרשת רונאל פישר, הפך מהר מאוד לדיון רוחב על היקפו של החיפוש המשטרתי בעידן האינטרנט, הרשתות החברתיות והאפליקציות. בין היתר, סבב הדיון סביב השאלות: מה ראוי שהמשטרה תיחשף לו כאשר היא תופסת סמארטפונים וחומרי מחשב של עדים; והאם זכאים נאשמים במשפט פלילי לקבל את כל החומר שתפסה המשטרה, הכולל גם התכתבויות אישיות בוואטסאפ שניהלו עדים, תרשומות רפואיות שלהם, את המיקום שלהם בכל זמן נתון (בתיעוד גי'.פי.אס) וחומר פרטי נוסף.

הדיון בבית המשפט העליון התקיים לאחר שמשפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, רות דוד, המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, נקטע באבו במהלך עדותו של עד המדינה, ערן מלכה, בעקבות טענות של הסנגורים על אי-העברת חומרי חקירה להגנה. המידע לא הועבר בשל מחלוקת שניטשה ועודנה ניטשת בין מח"ש המנהלת את התיק, לבין הסנגורים, באשר להיקף החומר שצריך להעביר לצוותי ההגנה ואופן העיון בו. לטענת הסנגורים, הגנת הנאשם מחייבת עיון בכל חומר הראיות, ואין להסתמך על הבחירה הסלקטיבית של התביעה לגבי מה שיועבר אליהם, במיוחד נוכח העובדה שהסמארטפון הוא "הקופסה השחורה" שבה ניתן לגלות פרטים רבים אשר עשויים לשפוך אור על מה שאירע.

המדינה: דרישה בלתי ניתנת ליישום

המחלוקת הגיעה עד העליון: במסגרת הדיון שהתקיים בראשית החודש, טענה המדינה כי לא ניתן להעביר את כל החומר שנתפס במחשבו של ערן מלכה, וב-3 טלפונים ניידים. לטענת המדינה, העברת כל החומר המבוקש מהווה פגיעה בלתי מידתית בפרטיות העד ובכל מקרה הדרישה לקבלת כל החומר המצוי על הטלפון החכם ובמחשבים הינה בלתי ניתנת ליישום בשל היקף החומר שנתפס - מיליוני מסמכים. בנוסף, נטען, מדובר בהחלטה הפורצת את הסכר בכל התיקים הפליליים ולגבי כל העדים.

כך למשל, אחת המחלוקות בין הצדדים לתיק הייתה האם זכאים הסנגורים לקבל את תיעוד הג'י.פי.אס של העד, שהוצא מהסמראטפון שלו, כדי להשוות את המיקום בו היה בכל זמן נתון, עם המיקום בו הוא טוען שהיה במסגרת עדותו. בהתייחס לדרישה זו, טענה באת-כוח המדינה עו"ד נעמי גרנות כי היענות המדינה לדרישה זו, תפתח פתח לדרישות דומות בכל תיק ולגבי כל עד. "בכל טלפון נייד של כל אחד מאיתנו יש מעין ג'י.פי.אס שיכול לעקוב אחר תנועותיו של האחר. אותו היגיון קיים למעשה בכל עד תביעה. אם יתקבל ההיגיון הזה אנו בעצם צריכים לתפוס טלפונים ניידים של כל עד תביעה, להשוות בין עדותו בבית המשפט לבין מה שעולה מג'י.פי.אס. שלו. נדמה לי שזה מוגזם", אמרה.

עוד הוסיפה באת-כוח המדינה כי היקף החומר שנתפס בחיפושים בעידן המודרני הוא אדיר, וטומן בחובו גם חשש לפרטיות העד. "אין אפשרות מעשית לעבור על כל החומר, על כל מיליוני המסמכים. אין סוף למסמכים, אין אפשרות מעשית ואין אפשרות נורמטיבית שמחשב כזה מכיל בתוכו לא רק הגנה על הפרטיות, אלא גם סודות מקצועיים, סודות מסחריים... במישור הנורמטיבי זה לא יעלה על הדעת", טענה.

בנסיבות, לטענת עו"ד גרנות, אין להעביר את כל החומר שנתפס בידי המשטרה מהסמארטפונים והניידים של עדי התביעה לידי הסנגורים, ויש להותיר את שיקול-הדעת בנוגע לחומר שייתפס בידי המשטרה והחוקרים בכל תיק, ואלה "לא יעיינו, לא יציצו ולא יאזינו" לחומר שאינם אמורים להציץ בו, "למרות שהם מעתיקים הכול".

חשופים להתכתבויות

האמנם? לא בטוח בכלל שהמשטרה היא החתול שצריך לשמור על השמנת, אך הבעיה הגדולה יותר מתעוררת כאשר הנאשמים מעוניינים לעיין בכל החומר ולסנן אותו בעצמם. האם אלה צריכים להיות חשופים להתכתבויות של העד עם רעייתו, ילדיו וחבריו בוואטסאפ? האם הם זכאים לקבל את ההתכתבויות שלו עם רופאיו ופרטים אינטימיים נוספים מחייו שתועדו באפליקציות השונות בסמארטפון ובמחשב שלו?

עו"ד דרור ארד-איילון, המייצג את עד המדינה ערן מלכה, טען כי מלכה מעולם לא נתן הסכמה להיחשף ללא מגבלה בפני הנאשמים. "חומר שחלה עליו מניעת הפרטיות בוודאי נפרץ פריצה גדולה, ועוד עומד להתפרץ פריצה גדולה יותר. מלכה מעולם לא הסכים שאדם מטעם ההגנה יסנן בעצמו את החומרים. הוא הסכים כי המדינה תסנן את החומרים", טען בדיון.

עוד טען עו"ד ארד-איילון כי התיק הזה מלמד על השינוי - המפחיד בעליל - שחל בדיני החיפוש במדינה. "דיני החיפוש במכשירים דיגיטליים יבלעו את דיני החיפוש. 90% מהחיפוש העתידי יהיה החיפוש הזה. לשם הולך הדין ואין לנו כלים... האם העד יודע למה הוא מסכים? כשבית המשפט נותן צו לעיון בטלפון סלולרי, האם בית המשפט מתכוון להעניק את הדבר? צריך תורת חיפוש חדשה. היא צריכה להיות בראשנו כשאנו חושבים על האדם הפרטי".

במסגרת חקירתו ומסירת עדותו כעד מדינה הסכים מלכה להוצאת החומרים מהסמארטפון שלו, אך לדברי סנגורו, זה לא אומר שפרטיותו הפקר. "האם הוא אי פעם התכוון לאפשר עיון, ולו עקיף, בהיסטוריה הרפואית שלו. הוא היה בבית חולים פסיכיאטרי. האם הוא התכוון לאפשר עיון בתיקים הרפואיים של ילדיו? האם הוא התכוון לאפשר עיון בתכתובת של רעייתו?", תהה עו"ד ארד-איילון והוסיף: "זה שתפסו אצלו את החומר אומר שאין לו זכות לפרטיות?

"ברור לנו שאנו חושפים אנשים שאם היו יודעים זאת לא היו נכנסים לוואטסאפ... זה נכון לגבי כולם ולא ענין אישי... הוא ביצע עבירות לא קלות ושילם את המחיר. הוא לא העלה על דעתו שהוא יגיע הנה להגן על חומר שלא קשור לפרשה".

בשלב מסוים בדיון ביקש השופט יצחק עמית "להבין את הראש של ההגנה", ושאל "מה אתם רוצים? אתם רוצים את כל מה שיש במחשב, את כל הטלפונים הסלולריים להעביר לבדיקתכם?".

על כך השיב עמית בר, אחד מסנגוריו של רונאל פישר: "אנחנו לא רוצים לקבל חומר של פרטיות, לא רוצים לקבל דברים רפואיים שלא קשורים, לא רוצים לקבל דברים שהם חיסיון עורך דין-לקוח. מה שקרה שאנו בכוח נחשפנו לתכנים האלה כשהביאו אותנו למשרדי מח"ש לעיין בטלפונים. הבקשה שלנו שהם יסננו את כל הדברים שקשורים לצנעת הפרט...בית המשפט השתכנע שבטלפון הסלולרי יש הרבה יותר דברים רלבנטיים לקו ההגנה שלנו".

כעת נותר להמתין ולגלות האם שופטי העליון יוציאו תחת ידם הלכה עקרונית ובעלת השלכות רוחב על מרבית התיקים הפליליים הנדונים כיום בנוגע להעברת חומרים פרטיים מהסמארטפונים של עדים לידי נאשמים.

פרשת רונאל פישר: המידע שהופק מהסלולרי של ערן מלכה לא הועבר להגנה

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ומרמה. המעצר התגלגל לכתב אישום במסגרתו מואשם עורך הדין, בין היתר, כי קשר קשר עם קצין המשטרה, ערן מלכה, במסגרתו העביר לו האחרון, שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של 7 שנות מאסר. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"ב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורך הדין; ונאשמים נוספים.

המשפט נקטע במארס האחרון במהלך עדותו של מלכה, לאחר שהתברר שחומרי חקירה חשובים, ובעיקר מידע שהופק מהטלפון הסלולרי ומהמחשב של מלכה, לא הועבר להגנה. בין מח"ש לצוותי ההגנה של הנאשמים בפרשה התגלעה מחלוקת, בין היתר, בשל דרישת מח"ש כי העיון בחומרי החקירה ייעשה במשרדי מח"ש ובפיקוח נציגי לשכת עורכי הדין. זאת, מאחר שעל חלק מהחומרים חל חיסיון, שכן פישר החזיק בטלפון בעת שעבד כעורך דין; ובמלים אחרות, בעוד באי-כוחו של פישר ביקשו לקבל את הקבצים מהטלפון הנייד והמחשב של מלכה בשלמותם, וללא סינון כלשהו שתערוך מח"ש, ביקשה מח"ש להעביר רק חלק מהחומרים, אלה הדרושים לטענתה להגנתו של פישר, וכי הדבר ייעשה במשרדיה ובפיקוח. מאחר שהשופט סובל אינו אמור להיחשף לחומרי החקירה בשלב זה של המשפט, הנושא הועבר ממנו לטיפולה של השופטת חגית מאק-קלמנוביץ. לפני כשבועיים ולאחר שמח"ש והסנגורים לא הגיעו להסכמות, העביר השופט סובל ביקורת נוקבת על הצדדים ובעיקר על מח"ש ואיים כי יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום, אם לא ניתן יהיה לחדש את המשפט. שבוע לאחר מכן נדמה היה כי נמצא פתרון שיאפשר סוף-סוף את חידוש המשפט, כאשר מח"ש הציגה מנגנון עיון בחומר החקירה, אשר אוש ר על-ידי השופטת חגית מאק-קלמנוביץ, ואולם השופט סובול קבע כי המנגנון אינו פותר את בעיית העיון בחומרי החקירה של הסנגורים.

וכך הגיעה המחלוקת אל פתחו של בית המשפט העליון, אשר אמור להכריע בה תוך זמן קצר.

סמארטפונים בשירות המשפט

■ במשפט בו נאשם ברמלי בהונאת משקיעי קרן קלע ורוביקון, נערך חיפוש במכשיריו הסלולריים. כמו במקרה פישר, הודעות נשלחו מנאשם לנאשם. 

■ נוהל מאבק משפטי על-ידי ה-FBI נגד חברת אפל כדי להגיע למידע באייפון של הטרוריסט מסן ברנדינו. 

■ בית הדין הצבאי זיכה חייל שהואשם בשימוש בסם, תוך שפסל את השימוש בהודעות וואטסאפ. 

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בפתיחה בת"א; תשואות האג"ח הממשלתיות בשיא של 12 שנה

מדד ת"א 35 מאבד מערכו 0.7% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%