גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מאשים את עצמי שהתמסרתי לאמנות והזנחתי את העסקים"

מחיבוק הדוב של "כוכב נולד" ועד רגעי השבירה ב"הישרדות" - הראל מויאל נופל וקם, מוציא אלבום אוסף ומספר על רכבת ההרים שעבר ■ ראיון G

הראל מויאל / צילום: כפיר זיו
הראל מויאל / צילום: כפיר זיו

כשאפרוח מפלס את דרכו החוצה מהביצה, הוא אמור לעשות את הדרך הזאת לבד, כדי לחזק את גופו לקראת ההתמודדות בחוץ. אם האם מתערבת בתהליך, ועוזרת לו לבקע את הקליפה, לכאורה היא עושה מעשה טוב, אבל בעצם מזיקה לסיכוייו לשרוד בעולם. לא רק תרנגולת אחת, אלא צוות שלם עזר להראל מויאל לבקוע מהביצה של "כוכב נולד": הקיף אותו מכל עבר, נשא אותו על כפיים והביא אותו להצלחה גדולה, פרסום ומכירות תקליטים, עד שהיה נדמה שרגליו התנוונו לגמרי. באלבום השלישי, כשהחליט לעמוד על רגליו לבד, הן לא הצליחו לשאת אותו והוא קרס אט-אט לתוך עצמו, עד שהתרסק והפסיק לכתוב ולשיר. עכשיו, כשהוא משיק את האוסף החדש, שאליו מצורף מיני אלבום עם שירים חדשים, הוא מנסה לנתח מה קרה לקריירה שלו מאז החלה ב-2004.

חיצונית, הוא לא השתנה כמעט - הבלורית עם הג'ל, השרירים המטופחים שמותחים את הטי שירט - אבל נדמה שהוא בוגר יותר, מצולק. "בשנים הראשונות שלי, שהיו מאוד מוצלחות, לא לימדו אותי איך להתמודד לבד, גם מתוך כוונה טובה, אבל אולי גם כדי לגרום לי לפתח תלות בסביבה שלי - והתלות הזו הפכה להתמכרות. הנפילה שחוויתי הביאה אותי למקום שבו אני נמצא היום, כשאני מתמודד עם הדברים וסוף-סוף לומד את המקצוע.

"מיד אחרי 'כוכב נולד' התחלתי להופיע ושנה אחרי הזכייה הכרתי את אסף אטדגי, שלקח על עצמו את הניהול האישי שלי. זה היה קל מדי. היינו צריכים להדוף דברים, בעיקר ביחסי ציבור - לא כמו היום, כשאני שצריך לדחוף. כל הזמן היו הופעות, והייתי סגור שנה מראש. פעלתי מכוח האינרציה. האלבום הראשון הפך לזהב אחרי חמישה ימים, ואחרי פחות משנה הוצאתי את 'לבדי'. הייתי שותף בהפקת שני האלבומים ב-50% ולא קיבלתי שום דבר. הרינגטונים היו אז בנסיקה. אנשים הורידו בטירוף את 'אמצע הלילה בכפר'. לא הבנתי בזה, וגם אסף לא היה בעניינים".

- לא חשבת לבדוק את זה קודם?

"לא. אמרו לי כל הזמן שהוצאות האלבום עדיין לא כיסו את עצמן. אני מאשים את עצמי שהתמסרתי רק לאמנות והזנחתי את העסקים. לרוע המזל, החברה פשטה רגל, וחצי מהזכויות שהיו בידיה נמכרו לצד שלישי שלא בחרתי. בסופו של דבר בחרתי להתפשר בשביל השקט הנפשי. זה גרם לי לתקופה שבה לא יכולתי לכתוב או לשיר".

- בוא נחזור לאלבום השלישי. אתה מחליט להוציא אותו לבד.

"וזה האלבום שאני קשור אליו, כי הוא בא ממקום מאוד עמוק וכן. הפקתי, כתבתי, הלחנתי, השקעתי כמעט 200,000 שקלים ולא נשאר לי כסף לשווק אותו, אז אנשים פשוט לא שמעו אותו. אסף יצא מהתחום, מצאתי את עצמי עם פרויקט שהיה גדול עליי לבד לגמרי וכדי לכתוב את התקליט הודעתי למשרד הבוקינג שלי שאני לוקח ארבעה חודשי חופש וגם לא הופעתי. ואז באה הנפילה".

- כי ירדת מהגלגל.

"וכשאני מסתכל אחורה, אני חושב שכנראה הייתי צריך לעבור את התקופה הקשה הזאת, כי היא גרמה לי לבדוק את הכול לעומק".

- וכבר הייתה לך ילדה קטנה בבית, הלחץ רק גדל.

"ואז אני מחליט להשתתף ב'הישרדות'".

- רק כדי לחזור לעניינים?

"זה לא היה קשור לכסף. אני אוהב נופים, חיות וספורט, וכל פעם שיצא לנו לצפות בתוכנית, שמרית, אשתי, הייתה אומרת לי, 'למה לא תלך? אתה לוחם, אוהב אנשים, ספורטאי'. התחלתי אז לעבוד עם המנהלת של שלומי סרנגה, הגיעה הצעה והסכמתי, כי היה גם רצון לחזור לתודעה, רציתי שיכירו אותי כאדם".

- אנשים הרי מכירים אותך דרך השירים שלך. זה לא הספיק?

"הייתי מבולבל. לקבל כל-כך הרבה סטירות ולחשוב בהיגיון זה לא פשוט. היו הופעות, אבל לא בתדירות גבוהה, ואת זה אני חייב לקהל שלי, שעטף אותי באהבה. והיה את אקו"ם, כי הרבה שירים מושמעים, אז זה הכניס כסף. היה לי קשה כששאלו אותי איפה נעלמתי. זה הדהד אצלי וגרם לי ללכת לתוכנית".

- והיא פצעה אותך.

"לגמרי. הייתי שבור. לא יכולתי לכתוב, המשכתי להופיע כדי להתפרנס, אבל הייתי על אוטומט. יש תקופות של קלט ופלט אצל כל אמן, וכשיצאתי מזה - תוך חודש כתבתי כמעט 30 שירים, שמתוכם בחרתי עשרה לאלבום הרביעי. כולם עסקו במקומות שבהם הייתי אז. והחלטתי להוציא אותו בעזרת משקיע, חבר של חבר, כי חברות תקליטים כבר לא היו".

- למה לא הסתפקת בסינגלים?

"כי אני שייך לדור שמאמין באלבום. לא השמיעו אותו כמעט, אבל התחלתי להופיע באירועים, מה שלא עשיתי קודם, ונפתח פני עולם קסום. היה לי למשל את 'ואז תבואי', שיכול היה להיות להיט חתונות ענק, אבל בזמנו אטדגי המליץ לי לא לעשות אירועים והקשבתי. אם בזאפה אני מרגיש בעננים, אז בחתונות התחושה קרובה לזה, כי הזוג בחר בך להיות איתו ברגע הכי משמעותי שלהם. אף פעם לא הרגשתי מושפל. זה שיר שלי, הקהל הוא קהל והמוסיקה שלי נכתבה כדי להישמע".

- בטח יש לך קו אדום.

"אופיע בכל מקום שבו אוכל לעשות את זה בצורה מקצועית ומכובדת, עם הגברה טובה, כי אני לא מסוגל לשיר עם פלייבק. יש לי הופעות עם גיטרה, עם פסנתרן, תמיד אעשה באלאנס, אבוא קודם כדי להיפגש עם הזוג, גם אם אני שר רק שני שירים".

- את הסינגל הראשון מהאלבום החדש, "אהיה לך אושר", הוצאת לפני שנתיים. המון זמן.

"כתבתי אותי מיד אחרי שאחי סיפר לי שהוא מתחתן, מתוך התרגשות גדולה. הופעתי איתו בחתונה שלו, ואנשים אמרו לי שאני מוכרח להקליט אותו. מיד אחרי האלבום הרביעי התחלתי ללמד את שמרית - אשת עסקים במהות, שבתיכון הכינה אותי למבחנים למרות שלמדתי שנה מעליה, ולמדה הנהלת חשבונות - איך העסק עובד. כבר ארבע שנים שהיא המנהלת האישית שלי. בהתחלה היה קשה, אבל היום היא סוגרת הכול לבד, יודעת מה להגיד, לסגור דברים, היא נותנת לי את תחושת הקרבה. הרגשתי ש'אהיה לך אושר' תופס בשטח, אבל לא בער לנו להוציא עוד אלבום".

- לא חששת שהעבודה תחדור לחיים הפרטיים?

"הפחידו אותי שנריב, אז יש ויכוחים, אבל בסופו של דבר אנחנו הרבה יותר ביחד בזכות זה ויש לי את היכולת לומר לה תודה. היא אישה חזקה, שהרימה אותי במקומות שכמעט ויתרתי על המוסיקה".

- ושוב לא השמיעו אותך. נעלבת?

"התאכזבתי. בהתחלה חשבתי ש'אהיה לך אושר' לא מספיק טוב. היום אני מבין שזאת טעות ושהרדיו הוא לא חזות הכול. יש צפיות ביוטיוב, הורדות, זה המדד. בשנתיים האלה הופעתי המון, הוצאתי ארבעה סינגלים, התחיל ביקוש בזאפה, ואז שירי, היח"צנית שלי, שאלה, 'למה לא תוציא אוסף?'. נכנסנו לאטרף של עשייה ותוך חודש גם האוסף וגם המיני אלבום היו מוכנים".

- ומופע ההשקה היה בתחילת השבוע. תחילתה של תקופה טובה.

"יש התעניינות. רדיו, טלוויזיה".

- בדיעבד, היית בוחר לבקוע אחרת מהביצה האמנותית שלך?

"כן. להתחיל בהופעות קטנות, לבנות את עצמי לאט. היה לי קל יותר והייתי צובר את הניסיון שהיה כל-כך חסר לי".

אישי: בן 36, נשוי ואב לשלושה, גר בגדרה

אקטואלי: משיק אלבום אוסף, שאליו מצורף מיני אלבום עם שירים חדשים

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום