גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו הלוזר?

הווינר הגדול של הפוליטיקה הישראלית מאבד את זה לגמרי כשהדברים נודדים אל הזירה המשפטית

בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ
בנימין ושרה נתניהו / צילום: חיים צח-לע"מ

1. גם גדולי מבקריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יודו שנתניהו הוא אחד הווינרים הגדולים בתולדות הפוליטיקה הישראלית. עם הכישרון של נתניהו להביס פעם אחר פעם את יריביו מבית ומחוץ ולשרוד בראשות המדינה אי-אפשר להתווכח.

אבל בשדה המשפטי, להבדיל מהשדה הפוליטי, נתניהו ואשתו שרה מסתמנים כלוזרים גדולים. למעשה, פרט לתביעת הזוג נתניהו נגד העיתונאי יגאל סרנה, שהתקבלה על-ידי בית המשפט, הם הפסידו בכל הסכסוכים המשפטיים שבהם היו מעורבים לאחרונה.

זה התחיל בכך שאשת ראש הממשלה סומנה על-ידי בתי המשפט כמעסיקה פוגענית שמתעמרת בעובדיה, לאחר שבתי הדין לעבודה הכירו ב-3 מקרים בכך שעובדי מעון ראש הממשלה לשעבר, מני נפתלי, גיא אליהו וליליאן פרץ, סבלו מהתעמרות שלה במהלך עבודתם (המקרה של פרץ הסתיים בפשרה). במהלך המאבקים המשפטיים מול העובדים, גם נדחו כמה בקשות ביניים של גברת נתניהו. למשל, היא נחלה כישלון חרוץ בניסיון להביא לפסילתה של השופטת דיתה פרוז'ינין שדנה בתיקים של אליהו ונפתלי.

השבוע הובסה נתניהו בקרב משפטי נוסף, כשבית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי על עיריית ירושלים להעביר לידי העיתונאי בן כספית פרטים על העסקתה כפסיכולוגית חינוכית בעירייה. נתניהו התנגדה נחרצות לפרסום. ואולם, השופט דחה את עמדתה בין היתר לאור העובדה שנתניהו נוהגת להתהדר בפומבי בעבודתה בעירייה.

ואם לא די בכך, מבחינת הגברת נתניהו, גם בזירת החקירות היא עומדת להפסיד - 30 חודשים אחרי פתיחת בדיקת הנושא, כבר ברור שהיועמ"ש צפוי להעמיד אותה לדין בפרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה בה דיברנו.

גם ראש הממשלה נחל כידוע לאחרונה תבוסה משפטית, כשבית המשפט העליון הכריח אותו למסור לרביב דרוקר מידע על שיחות שקיים עם מו"ל "ישראל היום", שלדון אדלסון, ועם העורך הראשי לשעבר, עמוס רגב. למרות פסק הדין המנומק והמשכנע של העליון, החליט נתניהו להמשיך את המאבק המשפטי העקרוני ולהגיש בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב של שופטים, שידון בגבולות המותרים של הפגיעה בפרטיות.

אחר מתן פסק הדין ספג נתניהו מכה נוספת, כשהיועץ המשפטי לממשלה דחה את בקשתו לייצג אותו בבקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון ונתניהו נאלץ לשכור עורך דין פרטי לשם הייצוג.

לא קשה לנחש כי גם בקרב המשפטי הזה נתניהו עומד להפסיד. דיון נוסף בבית המשפט העליון מתקיים רק במקרים נדירים שבהם התקבל פסק דין בעליון, שקבע הלכה משפטית הסותרת הלכה משפטית קודמת, או כאשר התקבל פסק דין שמחדש חידוש מהותי ביותר על ההלכה הקודמת, או כאשר מדובר בהלכה משפטית חשובה וחדישה.

פסק הדין בתיק נתניהו-דרוקר אינו נופל לאף אחד מהמקרים הללו. ההחלטה להיענות לבקשת דרוקר אינה סותרת שום הלכה משפטית קודמת וגם אינה מחדשת הרבה. ובכלל, הטענה של נתניהו כי "פסק הדין בעניין חשיפת שיחות הטלפון הפרטיות של ראש הממשלה פוגע פגיעה אנושה בזכות לפרטיות", היא מוגזמת מאוד.

נתניהו לא נדרש לחשוף את תוכן השיחות שלו עם מו"ל "ישראל היום" ועם העורך לשעבר, אלא בסה"כ להעביר את פירוט מועדי השיחות. הפרטיות של כמעט כל אחד מאתנו, וגם של ראש הממשלה, נפגעת באופן יומיומי בצורה חמורה יותר.

גם הטענה של נתניהו כי "בפרק הזמן הקצר שחלף מאז פרסום פסק הדין אנו עדים לנחשול עצום של פניות לחשיפת שיחות טלפון פרטיות ויומני פגישות פרטיות של עובדי ונבחרי ציבור רבים", היא מופרכת. הטענה הזאת של נתניהו מסתמכת בעיקרה על 20 בקשות חופש מידע, שהגישה התנועה "למשילות ודמוקרטיה" אחרי פסק הדין בתיק דרוקר-נתניהו, שבהן היא מבקשת לחשוף את לו"ז העבודה של שופטים בכירים ואת ומועדי פגישותיהם עם דמויות מהפוליטיקה והעיתונות. אלא שחלק מהמידע שמבקשת התנועה למשילות כבר פורסם.

מה עוד שקשה להשתחרר מהתחושה שהמניע בהגשת הבקשות, בטיימינג שבו הוגשו, היה לצדד בנתניהו. ולאור כל האמור, קשה להשתחרר מהתחושה שנתניהו ורעייתו קצת התמכרו לתבוסות שהם סופגים ממערכת המשפט. בפרפרזה על דבריו של מאיר אריאל ז"ל, אולי מי שנדפק משפטית פעם אחת, כבר לא יכול להיגמל מזה. ואולי אני התמים. אולי לזוג נתניהו בכלל לא אכפת להפסיק בשדה המשפטי שכן כל הפסד משפטי רק מחזק אותם פוליטית.

חוקרים עד אינסוף

2. ערוותה של מערכת החוק בישראל נחשפה אתמול, כמעט אגב אורחא, דווקא על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. השניים השיבו לעתירה שהגיש עיתונאי "הארץ" אורי משגב נגד משך הטיפול בפרשת מעונות ראש הממשלה וטענו כי משך הטיפול הוא "סביר".

30 חודשים חלפו מאז שמבקר המדינה פרסם דוח חמור המגובה בממצאים וראיות בנושא והפרקליטות החלה בבדיקתו, 25 חודשים חלפו מאז שנפתחה החקירה הפלילית ו-18 חודשים מאז ששרה נתניהו ומעורבים אחרים נחקרו לראשונה והיועמ"ש ופרקליט המדינה סבורים כי מדובר במשך טיפול "סביר".

אם משווים את הטיפול בתיק המעונות בתיקים אחרים, הם צודקים, מנדלבליט וניצן - אכן מדובר בזמן סביר. חקירתו הראשונה של השר אריה דרעי למשל נמשכה 91 חודשים, חקירת פרשת עמותות אהוד ברק נמשכה 54 חודשים, חקירת ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון בפרשת סיריל קרן נמשכה 135 חודשים, חקירות אביגדור ליברמן נמשכו שנים.

אבל זה בדיוק הדבר העצוב - שזו הנורמה, ש-30 חודשי בדיקה וחקירה נחשבים על-ידי בכירי הפרקליטות לזמן סביר לחקירה פלילית.

מנדלבליט, ניצן ושאר בכירי הפרקליטות ומערכת המשפט, צריכים להתחיל להפנים שחקירה כה ארוכה של פרשה לא מסובכת בסך-הכול, שאין בה מעורבים רבים, זה זמן שהוא אולי סביר "השוואתית", אבל לא סביר "ציבורית". ושיהיה ברור - קיצור משך החקירות והמשפטים הוא לא אינטרס של הציבור בלבד אלא, לא פחות מכך, אינטרס של החשודים שמסתובבים במשך חודשים ושנים עם אות הקלון של עבריינים לכאורה מעל ראשם, ללא אפשרות להוכיח את חפותם.

המוגבלות של אגד

3. בזמן שציבור הנכים ממשיך במחאה האמיצה שלו על הגדלת הקצבאות, חשפה השבוע בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, נדבך מהקושי היומיומי העצום בלהיות נכה במדינת ישראל.

בשביל רובנו, נסיעה באוטובוס היא משימה כמעט טריוויאלית. אבל בשביל עיוורים ובעלי מוגבלויות אחרים נסיעה באוטובוס יכולה להיות משימה מורכבת ומסובכת והם נזקקים לסיוע רב כדי לעשות זאת.

כדי לאפשר לעיוורים ולמוגבלים אחרים להשתמש בתחבורה ציבורית, חוקקה המדינה חוקים ותקנות שמחייבים את חברות האוטובוסים להתקין מערכות כריזה שיבשרו לנוסעים על נתיב הנסיעה של האוטובוס ואודות התחנות בהן הוא עוצר. מערכת הכריזה מאפשרת לעיוורים ולנכים אחרים להמתין בתחנה בנחת לאוטובוס ולמצוא את דרכם למעוז חפצם, באופן עצמאי.

אבל בישראל, כמו בישראל, חוקים לחוד ומציאות לחוד.

בבקשה הייצוגית שהוגשה על-ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד חברת אגד, נטען שאגד הפרה בצורה נרחבת ומתמשכת את חובותיה לבצע כריזה, ומתוך 570 מקרים שנבדקו זוהו 156 מקרים שבהם לא הופעלה הכריזה במהלך הנסיעות. המדובר ב-30% מתוך כלל קווי האוטובוס שנבדקו.

וכך, עיוורים ונכים רבים, שגם ככה חייהם אינם פשוטים, סובלים סבל מיותר ולא יכולים לצאת מהבית.

מאגד נמסר בתגובה: "אגד השקיעה ומשקיעה בשנים האחרונות משאבים רבים על-מנת להתאים את השירותים הניתנים על-ידה לאנשים בעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים ועל-מנת לעמוד בכל הוראות הדין, ובכללן אלה המחייבות התקנת מערכות כריזה בתוך ומחוץ לאוטובוס, ואף למעלה מכך".

עוד נמסר מאגד כי "מערכות כאלה קיימות ופועלות בכל האוטובוסים העירוניים של אגד.

"עם זאת, כאשר מדובר בצי של כ-3,000 אוטובוסים, ייתכן כי לעתים ישנן תקלות נקודתיות במערכות מעין אלה ואגד פועלת לטפל בהן, הן במסגרת התחזוקה השוטפת והן במסגרת טיפול נקודתי בכל תקלה שמאותרת ומדווחת.

"הניסיון להיאחז בתקלות נקודתיות ולהציגן ככשל מערכתי רחב הוא חסר כל בסיס, ואנו נשיב לכך בבית המשפט בהרחבה".

עוד כתבות

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?