גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשך מגמה חיובית בביטוח: שיפור חד ברווחי כלל ואיי.די.איי

הכנסות כלל ביטוח מפרמיות גדלו במחצית הראשונה ב-11% ל-4.9 מיליארד שקל ■ באיי.די.איי הפרמיות צמחו ב-13% ל-1.1 מיליארד שקל

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

כלל ביטוח , המשתייכת לקבוצת אי.די.בי (אף שמניות השליטה בה נמצאות בידי הנאמן משה טרי), סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם מעבר לרווח. הקבוצה, בניהולו של איזי כהן, דיווחה על רווח כולל של 205.3 מיליון שקל במחצית השנה. מדובר בשיפור דומה לזה שהציגו גם מתחרותיה בענף הביטוח, כאשר בכלל ביטוח מחצית השנה המקבילה ב-2016 הסתכמה בהפסד כולל של כ-542 מיליון שקל.

במקביל, חברת איי.די.איי , שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן, המוכרת לציבור כ"ביטוח ישיר", ממשיכה להציג תוצאות משופרות ביחס לגודלה. איי.די.איי דיווחה על "רבעון שיא" שבו היא "מציגה לראשונה בתולדותיה רווח רבעוני של כ-50 מיליון שקל". את מחצית השנה סיכמה איי.די.איי ביטוח עם רווח כולל של כ-90.8 מיליון שקל - גידול של 129% ביחס למחצית הראשונה אשתקד.

בכך ממשיכות קבוצות הביטוח להציג תוצאות משופרות, הודות לסיוע חיובי משוקי ההון והודות לכך שבשני הרבעונים הראשונים של 2016 היו השפעות "מיוחדות" שליליות רבות, שמשכו את התוצאות כלפי מטה.

כלל מחקה 53 מיליון שקל בגמל

כלל ביטוח רשמה ברבעון השני רווח כולל של 65.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של 292.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2016. בשורה העליונה הסתכמו הכנסות החברה מפרמיות בחצי הראשון של השנה ב-4.9 מיליארד שקל, לעומת 4.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 11%. ואולם, ההשפעה העיקרית על השורה התחתונה היא "בעיקר מגידול בהכנסות מהשקעות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והשפעות מיוחדות", כפי שציינה כלל.

מהדוחות עולה כי כלל ביטוח מחקה השנה עשרות מיליונים במוניטין של פעילות גמל. על פי הדוחות, בגלל הירידה בדמי הניהול ובגלל היציאה של הכספים מניהול פעילויות הגמל וההשתלמות שלה, החברה מחקה בגמל כ-53 מיליון שקל לאחר מס במחצית הראשונה של 2017.

בתקופת הדוח הושגה בכלל ביטוח תשואה ריאלית חיובית גבוהה מאשר בשנה שעברה בפוליסות המשתתפות ברווחים, כך שהחברה גבתה דמי ניהול משתנים לעומת "היעדר גבייה" בתקופה המקבילה. נוסף על כך, המרווח הפיננסי בתיק ביטוח החיים הישן גדל ביחס לאשתקד.

כמו כן, בתקופת הדוח גם נכללו ההשפעות המיוחדות הבאות: לאור עדכון ריבית ההיוון, המשמש לחישוב ההתחייבויות לגמלאות בתשלום וההתחייבות להשלמה לעתודה לקצבה, וכן מעדכון העתודה הנוספת לאור בדיקת נאותות העתודות, קטנו העתודות של כלל ביטוח לאחר מס בכ-55 מיליון שקל. החברה הגדילה את העתודות בגין המלצות ועדת וינוגרד ב-19 מיליון שקל לאחר מס במחצית הראשונה השנה.

נוסף על כך, הקבוצה עדכנה את ההתחייבויות הביטוחיות בגין טיוב זכויות עמיתים בסך כ-13 מיליון שקל לאחר מס. כל השינויים האלה בעתודות היו בעלי השפעה הרבה פחות שלילית על רווחי החברה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי המנכ"ל כהן, "החברה מתאימה את פעילויותיה ומערכותיה לדרישות רגולציה רבות, בתקופה של שחיקה במרווחי הרווח החיתומי, סביבת ריבית נמוכה ואי יציבות בשוקי ההון. ביצועי החברה ומאמציה בשנים האחרונות בסביבה עסקית מאתגרת זו הם שאפשרו לה לחזק את מבנה ההון שלה בעידן משטר ההון החדש".

40 מיליון שקל דיבידנד באיי.די.איי

איי.די.איי ביטוח, המנוהלת על ידי רביב צולר, נסחרת כיום לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל - רק מעט מתחת לכלל ביטוח. החברה סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם גידול של כ-13% בפרמיות, שצמחו לכ-1.1 מיליארד שקל. לדברי החברה, "הצמיחה נובעת בעיקר מגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים שבהם פועלת החברה".

אגב, בנטרול השפעת הפרמיות המיוחסות למכרז החשכ"ל (לביטוח רכב לעובדי המדינה), שאליו החליטה החברה לא לגשת השנה, צמחו הפרמיות ברוטו של איי.די.איי בכ-19%.

הרווח הכולל גדל, לדברי החברה, בעיקר כתוצאה מ"שיפור משמעותי בתוצאות מגזר ביטוח כללי, שכלל בתקופה המקבילה אשתקד הפרשה בסך כ-25 מיליון שקל לאחר מס בגין השלכות אפשריות של התיקון לתקנות היוון של הביטוח הלאומי לאור המלצת ועדת וינוגרד, וכן משיפור משמעותי ברווח החיתומי בענף רכב רכוש".

איי.די.איי תחלק דיבידנד של 40 מיליון שקל, בהמשך לדיבידנד של 50 מיליון שקל שחילקה מוקדם יותר השנה. בינואר השנה חתמה איי.די.איי על הסכם עם צ'מפיון מוטורס, יבואנית כלי רכב מתוצרת קונצרן פולקסווגן, להצעת שירותי ביטוח רכב ללקוחות צ'מפיון.

לדברי צולר, "אנו שמחים לסכם רבעון חזק שבו נמשכת המגמה החיובית של צמיחת הפרמיות והרווח. אנו מיישמים בהצלחה את אסטרטגיית הצמיחה בכל ענפי הפעילות, כשבענף הרכב חובה קיימת התערבות ממשלתית המשפיעה לרעה על התחרות והיעילות. אנו אופטימיים לגבי המשך השנה, ומאמינים כי המגמה הנוכחית תימשך".

מנורה מבטחים חוברת לשותף סיני לביטוח פרויקטים ועסקים סיניים בישראל

חברת הביטוח מנורה מבטחים, המנוהלת על ידי מוטי רוזן, שבקרוב יוחלף על ידי יהודה בן אסאייג, חוברת לחברה הסינית China Re, לביטוח משותף של פרויקטים סיניים (בעיקר בתחומי התשתיות והנדל"ן, כפי הנראה) בישראל.

על פי הודעת מנורה מבטחים, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.7 מיליארד שקל, שתי החברות "חתמו על הסכם לשיתוף פעולה, שבמסגרתו תשמש מנורה מבטחים ביטוח כמבטח לפרויקטים ועסקים סיניים בישראל".

לדברי אלעד שלף, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, "בשנים האחרונות אנו עדים לעסקים ופרויקטים רבים שמבוצעים על ידי חברות סיניות בישראל", ועתה מנורה תשמש המבטח המקומי לפרויקטים ועסקים סיניים בארץ, ואילו החברה הסינית תשמש מבטח המשנה.

במנורה מסבירים כי "שיתוף הפעולה הוא תולדה של מדיניות ממשלת סין מ-2013, הנקראת One belt One road, ומטרתה להרחיב ולשפר את שיתוף הפעולה בין כלכלות אסיה, אירופה ואפריקה". הם מוסיפים כי "בשנים האחרונות אנו עדים לפרויקטים רבים שמבוצעים בישראל על ידי חברות סיניות וחברות ועסקים גדולים שבבעלות סינית. בהקשר זה, ניתן לציין את הקמת נמל היובל באשדוד, חפירת מנהרת הרכבת הקלה בתל אביב, חפירת מנהרות הכרמל ועוד".

מנורה מבטחים עוסקת בשלל תחומי הביטוח, והיא מובילת שוק בשוק הפנסיה החדשה ובביטוחי רכב. הקבוצה מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-160 מיליארד שקל. יו"ר הקבוצה הציבורית הוא ערן גריפל, ויו"ר מנורה מבטחים ביטוח הוא ארי קלמן. בשנים האחרונות נכנסה החברה גם לפעילויות חדשות עבורה של אשראי חוץ-בנקאי.

גידול חד ברווחיות של חברות הביטוח שפרסמו דוחות למחצית הראשונה של 2017

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים