גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איילת שקד לא תמנע מאי.די.בי לעקוף חוק הריכוזיות

אי.די.בי הודיעה כי בכוונתה למכור את כל מניותיה בדסק"ש לתאגיד ייעודי ובכך לחסוך את קיפול הפירמידה מ-4 ל-3 שכבות ■ שרת המשפטים החליטה לאפשר את המהלך

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

הרשות לניירות ערך תאשר לקבוצת אי.די.בי "לקפל" קומה בפירמידה באמצעות מכירת דסק"ש בהלוואת מוכר. שכן שרת המשפטים, איילת שקד, החליטה לאחרונה שלא למנוע את המהלך באמצעות שינוי חקיקה. בכך, תישאר הפירצה בחוק המאפשרת "לקפל" קומה בפירמידה באמצעות מכירתה לחברה-אחות של החברה השולטת בה.

החלטת שקד שמה קץ לדיונים והתלבטויות ממושכים במשרד המשפטים וברשות ניירות ערך, ולאחר ששקד עצמה העדיפה תחילה לסתום את הפירצה בחוק שמאפשרת לאי.די.בי לבצע את המהלך.

בדיון שקיימה רק לפני כחודש, הורתה שקד למשרד המשפטים לנסח תקנות לחוק הריכוזיות שיאפשרו לאי.די.בי לקבל ארכה של שנתיים "לקפל" את הקומה, מבלי למכור את דסק"ש לחברה-אחות כאמור. זאת, לאחר שגורמים משפטיים במשרד המשפטים הזהירו כי מדובר במהלך תקדימי שיביא לעקיפת חוק הריכוזיות, וכי לא ניתן יהיה למנוע מקבוצות עסקיות נוספות לבצע אותו בעתיד. בין המתנגדים החריפים לאישור היו שני המשנים ליועמ"ש, עורכי הדין מאיר לוין ואבי ליכט.

בעקבות פניית "גלובס" היום (ה'), נמסר כי "אחרי שקיימה מספר ישיבות בנושא, והוצגו בפניה האפשרויות השונות על-ידי גורמי המקצוע, קיבלה שרת המשפטים את עמדת רשות ניירות ערך כי לעת הזו אין זה נכון לתקן את החוק לסגור את הפירצה, בין היתר לאור החשיבות עליונה בשמירת היציבות הרגולטורית, וכי אין זה ראוי לשנות את כללי המשחק באמצע הדרך מבלי לתת התראה סבירה מראש. יחד עם זאת, שרת המשפטים הבהירה כי אם חברות נוספות ילכו בדרך זו, יישקל בהחלט תיקון חקיקה לסתימת הפירצה".

הרקע למהלך הוא חוק הריכוזיות, הקובע כי פירמידות של חברות, שמניותיהן או איגרות החוב שלהן נסחרות בבורסה בישראל, יצומצמו ללא יותר מ-3 שכבות עד דצמבר 2017, וללא יותר משתי שכבות עד דצמבר 2019. פירמידת אי.די.בי כוללת כיום 4 שכבות: בראש הפירמידה עומדת אי.די.בי, שרק האג"ח שלה נסחרות בבורסה, ומתחתיה חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמחזיקה בחברת נכסים ובניין, שמחזיקה בחברות גב ים, ישפרו ומהדרין. 

פירמידת אי.די.בי

לפני מספר שבועות הודיעה אי.די.בי לרשות ניירות ערך כי אין באפשרותה לצמצם את מספר הקומות כנדרש בחוק עד ל-31 לדצמבר בדרכים המקובלות, וכי הדרך היחידה לעשות זאת מבלי לחרוג מהדד-ליין היא דרך יצירתית שבמסגרתה תמכור אי.די.בי את מניותיה בדסק"ש לתאגיד ייעודי חדש שיהיה חברה פרטית בשליטתו של בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין.

בדרך זו תצא אי.די.בי מפירמידת הקבוצה, ובמקומה תהפוך דסק"ש לקומה הראשונה (מלמעלה) בפירמידה. את המימון לרכישת דסק"ש תקבל החברה הפרטית מאי.די.בי עצמה בהלוואת מוכר (שמימון לה יגויס על-ידי אי.די.בי בהנפקת אג"ח). 

ההתנגדות למהלך נובעת מכך שהכנסת החברה הפרטית הממומנת על-ידי חברת אג"ח מותירה את המבנה שחוק הריכוזיות ביקש למנוע.

החשש היה שאם אי.די.בי לא תעמוד בדד-ליין, יועברו באופן שרירותי מניות החברות השכבה רביעית בקבוצה - ישפרו, גב ים ומהדרין - לידי נאמן. את המגעים מול המדינה ריכזה באי.די.בי פרח לרנר, שמונתה לאחרונה לתפקיד סמנכ"ל רגולציה עסקית בקבוצת אי.די.בי ונהנית מקשרים איתנים במערכת הפוליטית.

במקביל נותרו סימני שאלה משפטיים לגבי העסקה, שאושרה עקרונית בדירקטוריון אי.די.בי אך טרם נחתמה. ההנחה היא כי אם תיחתם עסקה, נושי אי.די.בי עשויים לפנות לבית המשפט נגד העסקה. הנושים הרלוונטיים הם נאמני אג"ח ט', חברת הרמטיק והמנכלית מרב עופר אורן, המיוצגים בידי עו"ד גיא גיסין. 

מקפלים פירמידות: כל הקבוצות השילו שכבות, חוץ מאי.די.בי

ההיערכות לקראת יישומו של השלב הראשון בדרישות חוק הריכוזיות עומדת להסתיים. עד דצמבר הקרוב נדרשות כל הפירמידות הציבוריות להשלים את התכווצותן לכדי 3 שכבות בלבד - אחרת ייאלצו להיפרד מהשליטה בחברות שנמצאות בשכבה הרביעית.

נכון לסוף יולי, רק פירמידה ישראלית אחת נותרה עם יותר מ-3 שכבות של חברות ציבוריות, והיא קבוצת אי.די.בי פתוח, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין. בשכבה הראשונה של אותה פירמידה יושבת אי.די.בי עצמה; בשכבה השנייה - דיסקונט השקעות (דסק"ש) וכלל ביטוח; בשכבה השלישית - נכסים ובניין, סלקום, שופרסל ואלרון; ואילו בשכבה הרביעית ממוקמות החברות הנינות גב ים, מהדרין וישפרו.

חוק הריכוזיות אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בדצמבר 2013. החוק קבע אז כי כל חברה שנחשבת לתאגיד מדווח בישראל - כלומר, הנפיקה ניירות ערך לציבור - תיחשב לחברת שכבה. בחוק אף הודגש כי גם חברה שהנפיקה רק אג"ח לציבור, ולכן מוכרת כחברה מדווחת (בשונה מחברה ציבורית שהנפיקה מניות לציבור), תיחשב לחברת שכבה.

עוד קבע החוק כי חברת שכבה ראשונה תהיה חברה ציבורית הנשלטת בידי בעל שליטה, ואילו חברת שכבה שנייה תהיה חברה ציבורית הנשלטת בידי חברת שכבה ראשונה. מעבר לכך, החוק אסר על חברות שכבה שנייה לשלוט בחברות שכבה אחרות, וקבע מסגרות זמן לשינוי המצב: 4 שנים לצמצום מספר השכבות בפירמידה לשלוש, ו-6 שנים לצמצום מספרן לשתיים בלבד.

ערב כניסת החוק לתוקף, היו 67 חברות בשכבה שלישית ומעלה - ומתוכן 37 בשכבה השלישית, 20 בשכבה הרביעית, וכן 10 בשכבות החמישית והשישית. מאז יצאו יותר מ-50 חברות מההגדרה של חברות בשכבה שלישית ומעלה, כך שנכון למועד זה, נותרו כ-10 חברות בורסאיות בלבד שנמצאות בשכבה השלישית והרביעית (מהן רק 3 חברות בשכבה הרביעית שכולן משתייכות לפירמידת אי.די.בי).

מלבד אי.די.בי, יש עוד כמה פירמידות שיידרשו לצמצם שכבה עד דצמבר 2019 - ובהן אלה של צור שמיר (משפחת שנידמן) אינטרנט זהב (שאול אלוביץ') ואקויטל (חיים צוף).

מנתונים שאספה באחרונה רשות ניירות ערך עולה כי שווי השוק של החברות בשכבה השלישית מסתכם כיום בכ-40 מיליארד שקל, ואילו שווי החברות בשכבה הרביעית מסתכם בכ-4 מיליארד שקל. בסך-הכול מהוות חברות אלה כ-5% מהשווי המצרפי של כלל החברות בבורסה. 

חוק הריכוזיות

התקבל: דצמבר 2013

סעיפים עיקריים:

1. הגבלות על מבנה פירמידה: 

הגבלה רק לשתי שכבות במטרה למנוע מבעל שליטה בשכבה העליונה להשתמש בחברות-הבת של חברת-הבת בניגוד לאינטרסים הציבוריים. 

2. הפרדה בין תאגידים ריאליים ובין לפיננסיים: 

כלומר, נאסר על אחזקה משותפת בגופים פיננסיים, כמו בנקים, ובגוף ריאלי משמעותי, למשל בתי זיקוק. המטרה היא למנוע מצב שבו חברה מקבלת יחס נוח במיוחד מגוף פיננסי שנמצא תחת אותה שליטה. 

3. שיקולים של ריכוזיות כלל-משקית: 

הסעיף הזה בחוק התייחס לכך שהרגולציה צריכה להביא בחשבון שיקולי ריכוזיות ותחרותיות בהקצאת רישיונות וזיכיונות לשימוש במשאבי המדינה. 

4. ועדת הריכוזיות: 

החוק קבע כי תוקם ועדה לצמצום הריכוזיות, שיושב-הראש שלה הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, וחבריה הם המנהל הכללי של משרד האוצר או ראש אגף כלכלה במשרד האוצר וראש המועצה הלאומית לכלכלה או אחד מסגניו. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו בראיון לד"ר פיל: "ננצח את חמאס, כולל ברפיח - אין לנו ברירה אחרת"

בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי בעזה - הפיתרון: קבלן ישראלי ● דובר צה"ל עדכן כי 3 חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד ברפיח, משפחותיהם עודכנו ● כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורת אזעקות בגליל: נזק נגרם לבית בשלומי ● מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון ● פיצוץ המגעים בקהיר: המשלחת הישראלית חוזרת, משלחת חמאס עזבה לדוחה ● עדכונים בולטים 

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים