נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזהיר לאחרונה את צפון קוריאה שיקרו לה דברים נוראים ואיומים אם תערוך ניסוי אטומי נוסף. אז מה קרה? צפון קוריאה ערכה ניסוי בפצצת מימן, שעוצמתה עולה בהרבה על זו של פצצת אטום "רגילה". כדי להגביר את דאגת ארה"ב והעולם ציינו הצפון קוריאנים שמדובר בפצצה שאפשר להרכיבה על טיל בליסטי בין-יבשתי, כלומר כזה שיכול להטיל את הפצצה גם על מטרות בארה"ב.

פעולות מעין צבאיות?

לבי לבי לטראמפ. מה הוא יעשה עכשיו? הוא בוודאי מרגיש חסר אונים, כי הצפון קוריאנים ניטרלו את נשקו העיקרי: מילים. הם אומרים לטראמפ, וחוזרים ואומרים, שהרטוריקה שלו, שעבדה כל כך יפה על אמריקאים רבים - עליהם היא לא עושה רושם. אז מה יעשה עכשיו טראמפ? מה שמנהיגים עושים כשהם מבינים את מגבלות כוחם. מה שעשה אביגדור ליברמן להנייה "תוך 48" שעות; מה שביבי עשה לחמאס אחרי שהבטיח למגר אותו. יהיו כנראה סנקציות, גינויים, שיגור מטוסים וספינות לאזור של קים ג'ונג און. אלה אמנם פעולות מעין צבאיות, אבל למעשה כוחן אינו גדול מהמילים של טראמפ, ליברמן, ביבי ודומיהם.

הסצנריו הטוב

זה הסצנריו הטוב. יש גם אפשרות שטראמפ יסטה ממנו וישגר פצצת אטום על צפון קוריאה או משהו כזה - פעולה צבאית שתכאיב לצפון קוריאנים. לפעמים נראה שמנהיג צפון קוריאה שואף לתוצאה כזאת. האם הוא לא מבין שזה יכול לעלות ברבבות הרוגים? ברור שכן. אבל חיי אדם בשבילו אינם נחשבים כמו בארה"ב. הוא יכול להחליט ללכת על זה, מתוך ידיעה שמכה קשה על ארה"ב עלולה לגרום - מי יודע למה? האם אדם כמו קים ג'ונג און עושה חשבון כזה?

בחריקת שיניים

טראמפ לא יכול לנהוג כמו מנהיג צפון קוריאה. הוא הנשיא, כמובן, אבל יש לו מערכת בלמים שיהיה לו קשה מאוד להתגבר עליה. הוא בוודאי לא יקבל את אישור הקונגרס לפעולה מונעת. לכל היותר יקבל היתר להגיב. פעם נוספת ייאלץ טראמפ לאמץ את דרכו של קודמו, וגם את אופיו. קודמו של טראמפ, ברק אובמה, לא שש אלי קרב. אני מאמין שגם טראמפ כזה, למרות הרטוריקה מנופחת החזה. אני זוכר איך רבים התקוממו על הפסיביות של אובמה במלחמה בסוריה. בדיעבד, כנראה זו הייתה הדרך הנכונה. אני מאמין שבסופו של יום טראמפ יילך בדרך הזאת. בחריקת שיניים, אבל יילך.

התנצלות לג'ודי ניר-מוזס-שלום

לאחר הפרידה בין בני הזוג ג'ודי ניר-מוזס-שלום וסילבן שלום כתבתי כאן קטע שאני לא גאה בו (9.8.17). לעגתי (בחוסר טעם) לג'ודי על לא עוול בכפה. פישלתי ואני מצטער ומתנצל.