גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש אישר עקרונית לזמן לעדות את השר שטייניץ

לא ברור בשלב זה אם שטייניץ רק ימסור עדות או ייחקר כחשוד ■ הבוקר נחקר שר לשעבר שהיה מעורב בייצוג החברה הקוריאנית שהפסידה לגרמנים במכרז ייצור כלי השיט לישראל

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

החקירות הפליליות הקשורות בממסד הפוליטי מתחברות ביניהן, ורבים מהחשודים בפרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000) הם מקורבים של שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, שצפוי להיחקר בעצמו בקרוב או למסור עדות בפרשה. אלה הן שתיים מהמסקנות המרכזיות שניתן להסיק מההתפתחויות המשמעותיות שהתרחשו היום (ב') בחקירת תיק 3000.

בשעות הבוקר המשטרה עיכבה לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בפרשה את השר לשעבר מודי זנדברג וכן את רמי טייב, יועץ פוליטי של השר שטייניץ. מעצרם של זנדברג ושל טייב הוארך ב-3 ימים נוספים .

השר לשעבר זנדברג, שכיהן כשר התשתיות וכשר המדע והטכנולוגיה, היה מעורב (לא בעת כהונתו כשר) בייצוג חברת המספנות הקוריאנית שהפסידה לתאגיד הגרמני טיסנקרופ במכרז על ייצור כלי השיט עבור ישראל.

בתחילת הדרך רצה חיל הים לרכוש את הספינות בקוריאה במספנה בשם "יונדאי", אך בשלב מסוים יצא משרד הביטחון במכרז בינלאומי. ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, שהעיד אתמול במשטרה סיפר בעבר כי החברה הגרמנית טיסנקרופ (שנציגה בארץ היה עד המדינה, מיקי גנור), בכלל לא רצו להשתתף במכרז בהתחלה, כי הם חשבו שהמחיר שהוצע בו הוא זול מדי, אך בהמשך הם שינו את עמדתם. השר לשעבר נשאל על חלקו בתהליך המושחת לכאורה, של הפסד החברה הקוריאנית במכרז וזכייתה של טיסנקרופ.

בנוסף נעצר היום, כאמור, יועץ פוליטי של השר שטייניץ, רמי טייב. טייב נחקר בעבר הלא רחוק באזהרה בחשד למעורבות בפרשת "ישראל ביתנו". הוא נעצר בינואר 2015 לצדו של ראש עיריית עפולה, יצחק מירון, בחשד לביצוע עבירות של שוחד, תיווך לשוחד והפרת אמונים בפרשה. עם זאת, בספטמבר 2016 נסגר התיק הן נגד טייב והן נגד מירון.

בר-יוסף חשוד בשתי פרשות

השר לשעבר והיועץ של השר המכהן אינם החשודים היחיד שעוכבו היום לחקירה באזהרה במסגרת חקירת תיק 3000. תא"ל אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המועצה לביטוח לאומי (המל"ל), שנחשב לאחד מהחשודים המרכזיים בפרשה, נלקח הבוקר מביתו על-ידי חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) של המשטרה, לחקירה נוספת.

בר-יוסף נחקר שוב שעקבות מידע שמסר עד המדינה, מיקי גנור, והוא חשוד כי לקח שוחד בתמורה לקידום העסקאות עם החברה הגרמנית וכן בעבירות של מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע והלבנת הון. בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות-הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות, אך לטענתו הוא מעולם לא פעל בניגוד לחוק.

בר-יוסף חשוד בנוסף בפרשה נפרדת - שנחקרת ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה). לפי החשד בפרשה זו, בר-יוסף קידם אינטרסים של איש העסקים האמריקאי, מייקל הרצוג, בתמורה לשוחד. ל"גלובס" נודע כי בר-יוסף נחקר לאחרונה שוב בפרשה זאת ביאח"ה.

פעולות חקירה רבות לביצוע

לפי ההערכות, כאמור, גם שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, יוזמן בקרוב למסור עדות במשטרה או להיחקר באזהרה בפרשת הצוללות. כדי לזמן שר מכהן לחקירה במשטרה דרוש אישור של היועץ המשפטי לממשלה, ול"גלובס" נודע כי היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, כבר נתן אור ירוק עקרוני לזמן את שטייניץ ליחידה החוקרת, במידת הצורך.

עם זאת, לא ברור אם שטייניץ רק ימסור עדות או ייחקר באזהרה כחשוד. המעבר מתשאול לחקירה באזהרה יכול להיעשות גם תוך כדי חקירה לפי הצורך. מטעמו של היועמ"ש נמסר בתגובה כי "איננו מתייחסים לחקירות מתנהלות".

סימנים נוספים המעידים על כך ששטייניץ צפוי להיחקר הם כי החשודים האחרונים שנעצרו הם כולם מקורביו של השר. בין היתר, מדובר ביועץ הפוליטי שנעצר היום, ובראש הסגל של משרד ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן, שנעצר אתמול וששימש כראש המטה של שטייניץ וכמנהל ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. שטייניץ היה גם זה שדאג למנות את שרן לתפקיד מזכיר חברת "קו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א)".

מעצרו של שרן הוארך אתמול על-ידי בית משפט השלום בראשון-לציון עד ליום חמישי. בהחלטתה כתבה השופטת עינת רון כי "המשטרה הציגה בפני רשימה ארוכה מאוד של פעולות חקירה לביצוע, עשרות רבות במספר ושובל של פעולות רק בעניינו של חשוד זה. כל הפעולות נחוצות להמשכה של החקירה, ומרביתן הן כאלה שניתנות לשיבוש (החקירה - ח' מ')".

גם היועץ האסטרטגי שנעצר אתמול בחשד לתיווך בשוחד ובהעברת כסף לעובד ציבור, צחי ליבר, הוא מקורב של שטייניץ. ליבר נעצר בנמל התעופה בן-גוריון רגע לפני שהמריא לחו"ל.

גם שותפו של ליבר, נתי מור, נעצר אתמול, והוא חשוד בביצוע אותן עבירות. מעצרם של השניים הוארך אמש עד ליום רביעי. השופטת רון ציינה כי גם בעניינם של השניים קיים חשש לשיבוש חקירה.

פרשת הצוללות

עוד כתבות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות • סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות