ביצים נגועות בסלמונלה הגיעו לרשתות השיווק: נמצאה סלמונלה מזן אנטריטידיס בביצים של "יש מעוף" בגליל - כך עדכנו הבוקר (ג') בהודעה משותפת משרד החקלאות ומשרד הבריאות. מהמשרדים ביקשו לעצור את שיווק הביצים מתחנת המיון, ומסרו כי יש להשמיד את כל הביצים החשודות.

לדברי גורם בענף, החיידק לא התגלה בבדיקה שגרתית, אלא בבדיקה ממוקדת של משרד הבריאות שהחלה בעקבות 20-30 מקרים של חולים שטופלו בבית החולים בשל פגיעה מחיידק סלמונלה אנטריטידיס.

במשרד ניסו להתחקות אחר מקור החיידק וביצעו בדיקה, ובמספר מקררים נמצאו ביצים שהגיעו מאותו מקור, כאמור ביצי "יש מעוף", ועל כן החליטו לקיים בדיקה נקודתית האם זהו הגורם לאותם אירועי סלמונלה שנמצאים בבית החולים.

הבדיקה בחנה את הפעילות של "יש מעוף" בגליל שנעשתה ב-4 לולים גדולים, מכון למיון ביצים, ובגידול פרגיות, ומכון מיון שקולט ביצים גם ממגדלים נוספים. בבדיקה המקיפה נבחנו גם הביצים המסופקות לתחנת המיון במכון המיון, גם בית גידול הפרגיות, וגם בשלושה מתוך ארבעת הלולים הממצאים היו שליליים. בבדיקה שנעשתה בסביבת הלול הרביעי, נמצא כי יש סלמונלה אינטריטידיס באבק בסביבה שמחוץ ללול.

במשרדי הבריאות והחקלאות מציינים כי כמות הביצים החשודות כנגועות מהלול מהוה פחות מאחוז מסך הביצים המשווקות בארץ, וכי 3% מהחולים הנבדקים חיוביים לזן הסלמנולה המדובר.

המשרדים קוראים לציבור לא לצרוך ביצים הנושאות את הסימון שם המשווק "יש מעוף" מכל תאריכי האחרון לשימוש עד וכולל תאריך 20.10 שמצויות בחניות ורשתות השיווק ברשתות השיווק ובבתי הצרכנים. אסור לצרוך אותן, ויש להשמידן. גם לגבי ביצים שנמצאות בבתי הצרכנים, במשרדים מבקשים להשליך אותן לפח הזבל, ואין להחזירן לרשתות.

סלמונלה הוא חיידק שכיח בעולם, ומדינת ישראל עושה מאמצים כדי למזער את הימצאותו. במסגרת התוכנית לניטור סלמונלה בלולי הטלה נבדקו כבר 60% ממשקי המטילות במדינת ישראל, ונמצא כי שכיחות הסלמונלה מזן האנטריטידיס בלולי ההטלה בישראל עומד על פחות מ-3% - שיעור הקטן מאחוז הימצאות זן זה במדינות אירופה וארה"ב.