גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארטימדיה תציע בקרה של צד שלישי למפרסמים דרכה

רשת הפרסום מציעה לחברות המדיה מנוי לשירותי חברת הבקרה הדיגיטלית Moat תמורת תשלום חודשי של 3,000 דולר ■ ממליצה לגבות מהמפרסמים דולר נוסף עבור כל 1,000 צפיות אמיתיות

גל תורג'מן / צילום: תמר מצפי
גל תורג'מן / צילום: תמר מצפי

רשת הפרסום הפרוגרמטי ארטימדיה, המשווקת את כלי פרסום הווידאו של רוב האתרים בישראל, מובילה מהלך משמעותי באופן שבו מוצגים נתוני הפרסום של המפרסמים בה: ל"גלובס" נודע כי החל מהאחד באוקטובר תספק ארטימדיה למפרסמים בקרה של צד שלישי לגבי נתוני הקמפיינים שהועלו באמצעותה. הבקרה, שתיעשה על ידי Moat - מחברות הבקרה הדיגיטלית הנחשבות בעולם - תמדוד בין היתר צפיות אמת בפרסומות, צפיות שאינן של בני אדם (Fraud) וגם תיתן ציון לקמפיין מול הבנצ'מרק במדיות אחרות, למשל פייסבוק וגוגל.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ארטימדיה הודיעה למפרסמים כבר לפני מספר חודשים כי תאפשר בקרה של צד שלישי על איכות הפרסום שהיא מספקת ושבכוונתה לאפשר למפרסמים לעשות זאת באמצעות Moat, אך הכוונה המקורית הייתה לאפשר את בקרת הנתונים - לא לספק אותה. ארטימדיה הבהירה אז שחברות מסחריות שירצו לבקר את הקמפיין שלהן על גבי הפלטפורמה של ארטימדיה יצטרכו לשלם על השירות ל-Moat בעצמן. מאחר שמדובר בשירות יקר, מי שיכול היה לעשות בו שימוש הן החברות הגדולות שיש להן אפשרות לייקר משמעותית את הקמפיין כדי לבקר את איכותו.

עתה נראה כי ארטימדיה בוחרת בדרך אחרת, כזאת שתוזיל את עלות ההוצאה למפרסם ועל הדרך תאפשר לחברות מדיה שלהן פעילות גדולה בדיגיטל להרוויח - אם כי לא ברור אם הדבר יהיה בידיעת המפרסם. ל"גלובס" נודע, כי ארטימדיה מעוניינת לנהל את פעילות הבקרה באמצעות חברות המדיה: הן יקבלו גישה למערכת ויוכלו לשלוף דיווחים על כלל הקמפיינים שהן מנהלות, בנוסף לדיווחים אוטומטיים שיישלחו אליהן מהמערכת. חברות המדיה יהיו אלה שיעבירו את הנתונים ללקוחות.

העלות החודשית לחברת מדיה תעמוד על 3,000 דולר תמורת קבלת נתונים על כלל הלקוחות. כדי להמתיק את הגלולה מציעה ארטימדיה לחברות המדיה לגבות בנפרד מהמפרסמים עלות ל-CPM (אלף צפיות) בסך דולר אחד - "כך שבפועל אתם יכולים לייצר מרווח נאה לעומת עלות הממשק", נכתב במכתב ששלח מנכ"ל ארטימדיה, גל תורג'מן, לחלק מחברות המדיה. "זה שדרוג משמעותי של השירות והשקיפות מול הלקוחות, ואני מקווה שתתגייסו לזה יחד איתנו", הוסיף.

מהמכתב עולה, כי ארטימדיה בוחרת לאפשר לחברות המדיה להרוויח מאספקת השירות למפרסם באופן שהוא לא בהכרח מודע לו, אך מנגד, בכך שהיא מחייבת את משרד הפרסום בתשלום גלובלי על כל לקוחותיו - היא מאפשרת שגם לקוחות שהעלויות עשויות להיות כבדות עבורם יקבלו נתונים.

עלות התקשרות ישירה של מפרסם עתיר פרסום מול Moat יכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים: החברה (שאין לה נציגות בישראל) גובה תשלום חודשי כולל של כ-7,000 שקל ובנוסף יש תשלום לפי CPM.

חשיפה ללא צפייה

אפשר לחלוק על הדרך הפתלתלה שבה בוחרת ארטימדיה להחדיר את השירות לשוק, אך אין חולק על כך שמדובר במהלך חשוב שאמור לסייע למפרסמים לעשות קפיצת מדרגה באופן שבו הם בוחנים הצלחה של קמפיינים. נושא צפיות האמת וההונאה הפך בעולם בשנה האחרונה לאחד הנושאים המרכזיים בדיונים של מפרסמים מול הפלטפורמות. אחרי תקופה ארוכה שהדיגיטל נחשב למדיום המדיד ביותר, איכות הפרסום בדיגיטל בכלל, ובאמצעות הרשתות הפרוגרמטיות בפרט, נמצאת כיום תחת מתקפה שמנסה לקעקע את אמינות הנתונים שמספקות הפלטפורמות על איכות הפרסום שלהן.

הטריגר למתקפה היה כמה תקריות שבהן התגלה פער בין מה שידוע למפרסמים אודות הפרסום שלהם, לבין מה שהתרחש בפועל. כך, למשל, התברר כי פייסבוק חישבה יותר מפעם אחת בשנה וחצי האחרונות באופן מוטעה את חשיפות המפרסמים בכלי הווידאו שלה, ומפרסמים בגוגל גילו שפרסומות שלהם שודרו לפני תוכן של ארגוני טרור. רק לאחרונה הודיעה גוגל כי תחזיר למפרסמים "דמי שימוש בפלטפורמה" על צפיות לא אמיתיות שנעשו בשימוש במערכת הפרסום שלה כצינור לרכישת פרסום בבורסות פרסום אחרות. גילויים אלה הביאו לביקורות בעולם ולהתעצמות הדיון בצורך במדידה אובייקטיבית שתיעשה באמצעות צד שלישי.

בחלק מהמקרים חשיפת הנתונים המוטעים, למשל במקרה של פייסבוק, ודרישה חד-משמעית של מפרסמים גדולים כמו פרוקטר אנד גמבל לקבל יותר שקיפות, הביאו לכך שפייסבוק החליטה לאפשר לחלק מהמפרסמים לבקר את תוצאותיהם באמצעות צד שלישי - למשל נילסן.

בישראל המצב שונה מהמתרחש בעולם, בעיקר בכל מה שקשור להונאה. מאחר שחלק מהפרסום הדיגיטלי שנעשה כאן מיועד לישראלים דוברי עברית, הוא נעשה בעיקר על אתרים מקומיים - גם כשהם נרכשים באמצעות מערכות של גוגל ופייסבוק, ולכן אין כמעט הונאה וניסיונות פגיעה מכוונים שכל כך מקובלים בשווקים אחרים, שבהם פרסום דיגיטלי עשוי להוות כ-60% מקמפיין. עם זאת, כמו בכל העולם, גם כאן קיימת בעיה אמיתית סביב נושא הצפיות האמיתיות - סרטונים שהגולש באמת ראה. למשל, באתר בית של אתר כלשהו ימוקם כלי פרסום בתחתית העמוד. מערכת הגשת הפרסומות תציג את הפרסום ברגע שהעמוד ייפתח על ידי הגולש. אלא שהוא כלל לא הגיע אליו, כי הוא בחר לקרוא את הידיעה המרכזית ולא גלל את הדף עד למיקום של הפרסומת המשודרת. במקרה כזה החשיפה אמנם תיספר, אך הצפייה לא הייתה אמיתית.

כדי להתגבר על בעיות מסוג זה, פותחו עם השנים מדדי צפייה אמיתית (Viewability) שמודדים את איכות הצפייה. לכל מערכת מדיה שמדלוורת פרסום יש חתיכת קוד שמדברת עם הדפדפן ומקבלת ממנו נתונים על הפרסום: איפה הסרטון, האם הוא נוגן עד הסוף, ואם לא - באיזה שלב הוא נעצר וכדומה. נתונים אלה מסופקים למפרסם ומהווים בסיס לתשלום, כשהוא כמובן צריך להאמין שמדובר בנתוני אמת - אם כי הניסיון כאמור מוכיח שלפעמים ישנו פער גדול בין הדיווח למציאות.

חברות כמו Moat לא מבצעות את הבקרה באמצעות הדיווח של הפלטפורמות. יש חתיכת קוד שלהן ש"רוכבת" באזור מסוים בחתיכת הקוד של הפלטפורמה שמדברת עם הדפדפן, כך שבפועל היא רואה את הנתונים שהפלטפורמה רואה ויש לה אפשרות לנתח אותם ישירות בעצמה. היום, בלחץ המפרסמים בעולם, גם פלטפורמות ענק כמו גוגל ופייסבוק מאפשרות רמות מסוימות של בקרה - כך שמפרסם גם יכול להשוות את איכות הצפיות בין הפלטפורמות השונות.

גל תורג'מן, מנכ"ל ארטימדיה, מסר: "אנחנו מעודדים ומאפשרים לכל מפרסם להשתמש בשירות שניתן לרכוש ישירות ברשת ארטימדיה. בנוסף ולאור מורכבות הדוחות והצורך לעקוב בזמן אמת אחר ביצועי הקמפיין, נציע למשרדי הפרסום אשר מאגדים רכש וניהול מדיה פרוגרמטית עבור מספר גדול של לקוחות, ממשק על בסיס מנוי חודשי שינטר את הפעילות עבור כלל לקוחותיהם ובמקביל להציע את השירות בתשלום לאותם לקוחות על בסיס CPM לפי מספר החשיפות בפועל.

"ארטימדיה מכירה בחשיבות של דיווח מלא ומקיף אודות הקמפיינים הפרסומיים ותשקיע את מרב המאמצים בהנגשת שירות חיוני זה לכלל המפרסמים".

מהלך של שקיפות שאינו שקוף

ארטימדיה עושה מהלך חשוב כשהיא מאפשרת ל-Moat לבקר את הנתונים שלה ובכך פותחת שיחה על איכות צפיות ולא על כמות. אבל המהלך מבהיר עד כמה עולם הדיגיטל החדש שבוי בפרדיגמות של עולם הפרסום הישן.

נראה שלארטימדיה ברור שהסיכוי לרתום מפרסמים לשלם באופן ישיר על בקרה שתשפר את הביצועים שלהם עצמם, אינו גבוה. אז מה עושים? רותמים את חברות המדיה לשווק את השירות בכך שמבהירים להן שהן יכולות להרוויח מזה - ומעל לראש של המפרסם. והתירוצים מוכרים: חברות המדיה יטפלו בשירות ולכן זה ראוי שהן ירוויחו. זהו בדיוק אותו הסבר שליווה במשך שנים את נושא עמלות היתר ששילמו אמצעי התקשורת לחברות המדיה מאחורי גבם של המפרסמים.

ארטימדיה מנסה להוביל מהלך של שקיפות באופן לא שקוף - בחברה עושים מהלך נכון, אבל עקום. וחבל. כי העידן הדיגיטלי באמת מאפשר לעשות דברים אחרת גם בכל מה שקשור לאמון במשולש של מפרסם, מדיה וחברת מדיה.

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ–300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בבורסה המקומית; אורמת קופצת בכ-4%

ת"א 35 קופץ ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"