גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זינוק של כמעט 250%: מי צריך את כל קרנות הנאמנות האלה?

מתחילת המאה זינק מספר קרנות הנאמנות בישראל בחדות ■ לכך התלוו תחרות גוברת על לב הלקוח, גיוון באופי הקרנות באופן שיותאם למשקיעים ומגזרים ספציפיים וכניסה של שחקנים חדשים ■ אז מה יכול להיות רע בכל הטוב הזה? מתברר שיכול להיות ■ למדריך קרנות נאמנות

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

מאז תחילת המאה, מספר קרנות הנאמנות גדל בשיעור ניכר של קרוב ל-250%, מ-389 קרנות בסוף שנת 1999 ל-1,393 בסוף 2016.

באותו פרק זמן עלה סך הנכסים שבניהולן מקרוב ל-36 מיליארד שקל לכ-214 מיליארד שקל, שיעור צמיחה של כמעט 500%. מה שאומר שהגודל הממוצע של קרן נאמנות הוא כיום גבוה יותר, כ-154 מיליון שקל לעומת כ-92 מיליון שקל, אלא שנתון זה מטעה, כפי שנראה בהמשך.

מה הביא לגידול המרשים הזה במספר קרנות הנאמנות?

(1) עוד סוגי קרנות: מאז 2008 נוספו שני סוגים חדשים של קרנות נאמנות, שכלל לא היו קיימים בישראל קודם לכן: הקרנות הכספיות והקרנות המחקות, שמייצגות את תעשיית ניהול ההשקעות הפאסיבי, שעד אז הייתה מיוצגת באופן בלעדי על-ידי תעודות הסל.

התפתחות זו הביאה, כמובן, לגידול ניכר במספר הקרנות, בעיקר בזירת הקרנות המחקות.

(2) כניסת מנהלים חדשים: רפורמת בכר משנת 2005, שהעבירה את השליטה בניהול קרנות הנאמנות מחמשת הבנקים הגדולים לגופים אחרים - חברות ביטוח וברוקרים עצמאיים, הביאה לתחרות עזה מאוד ולכניסת מנהלים חדשים לשוק שהיה "חנוק" על-ידי הבנקים, שוק שעכשיו נפתח לרווחה. חלק מהם החזיקו מעמד שנים אחדות בלבד, ומאז משבר 2008 מספר המנהלים נמצא בירידה.

(3) קטגוריות שונות של השקעה בקרנות: לפני שנים אחדות עשתה רשות ניירות ערך מהלך של חלוקת כמה קטגוריות ראשיות, כמו למשל, הקטגוריה של אג"ח כללי, לכמה קטגוריות משנה. מהלך זה התבקש והיה מבורך, שכן הוא ייצר מכנה משותף יותר נכון בין קרנות הנאמנות בינן לבין עצמן, לצורך השוואה ביניהן במונחי תשואה ובמונחי סיכון והיחס ביניהם. וזה מה שעושות מערכות הדירוג של הבנקים, שלהן יש השפעה גדולה על זרימת הכספים לקרן כזו או אחרת.

קרנות לחרדים, קרנות לחרדים מסיכון

מכיוון שמנהלי הקרנות מעוניינים שהכסף יגיע אליהם, חלקם, הגדולים שבהם, מקימים כמה קרנות בכל אחת או כמעט בכל אחת מקטגוריות המשנה.

וזו לא החלוקה היחידה שביצעה רשות ניירות ערך. היא גם יצרה הבחנה בין קרנות עם סימן קריאה (סיכון גבוה יותר) ובלי סימן קריאה, מה שגרם למנהלי הקרנות לנסות ולהיענות לצרכים שונים של לקוחות מעדיפי סיכון ושונאי סיכון.

חלוקה אחרת היא בין קרנות חו"ל חשופות מט"ח לקרנות מגודרות מט"ח למאמינים בפיחות ולחוששים מתיסוף השקל, בהתאמה.

(4) תעשיית קרנות הנאמנות מתאפיינת בסף כניסה נמוך יחסית: ההון העצמי הנדרש מגוף שמבקש לנהל קרנות נאמנות, הוא נמוך - סביב 1 מיליון שקל, וההוצאות הכרוכות בניהולן הן נמוכות בהרבה מעולם הגמל המורכב הרבה יותר. יתרה מזו, בעשור האחרון התפתחו שירותי הוסטינג - הארחה, שמאפשרים ניהול בעלויות נמוכות. וכך, יש כיום לא פחות מ-28 גופים שמנהלים השקעות במסגרת זו שחוסכת להם צורך בהקמת דירקטוריון, ועדת השקעות, תפעול, בקרה ועוד.

(5) אגרה גמישה: אחד החסמים הפוטנציאליים הוא תשלום אגרות, בעיקר לרשות ניירות ערך. הקמת קרן חדשה כרוכה, בין היתר, בתשלום אגרת תשקיף ואגרה שנתית של רשות ני"ע.

האגרה השנתית של רשות ני"ע עבור קרן אחת משתנה באופן הדרגתי על-פי גודל הקרן, ונעה בין כ-17 אלף שקל לכ-53 אלף שקל בשנה.

זאת, מתוך רצונה של רשות ניירות ערך לעודד ולהקל על קיומם של גופים קטנים שיתחרו בגופים גדולים. כך שהחסמים הפוטנציאליים אינם חסמים בפועל.

(6) קרנות עוקבות. קרנות עוקבות (ולא מחקות) הן קרנות שמתנהלות על-ידי גופים על-פי מדיניות שנקבעת על-ידי בנק, עם גמישות החלטות לגוף המנהל בתוך המסגרות שנקבעו. קרנות כאלה קיימות כיום בבנק הבינלאומי, בבנק מזרחי ובבנק דיסקונט.

המניע של הבנקים ברצונם לקיים קרנות כאלה, הוא לתת מענה לצרכים של סוגים שונים של לקוחות שלהם שלא הגיוני מבחינתם לעצב להם תיק השקעות שמורכב מהשקעה ישירות בניירות ערך. זה גם חוסך לבנקים לא מעט התעסקות שאינה כלכלית עבורם.

(7) קרנות שמופנות לנישות מאוד ספציפיות. כך למשל, ישנן קרנות שפועלות בגישה של רמת סיכון גבוהה וקרנות ממונפות, כמו חלק מקרנות האסטרטגיה שיכולות להגיע לשיעור חשיפה גבוה במיוחד של מניות (למשל) ולמינוף גבוה של נכסי הקרן, או להיפך - קרנות שמופנות ללקוחות שמעוניינים בקרנות עם רמת תנודתיות נמוכה במיוחד. קיימות גם קרנות שמופנות לקהל חרדי, הגם שהן פתוחות לכל הציבור, ומקבלות הכשר של בד"צ או של רב מסוים, ואלה הן קרנות "כשרות", המתנהלות לפי כללי ההלכה.

(8) קרנות קטנות, מנהלים "עם הפנים ללקוח": גם בכל אחד מתתי-הקטגוריות יש לא מעט מנהלים גדולים, לא מעט קרנות נאמנות, שלכל אחד מהן יש אפיון מסוים. זאת מתוך מגמה לתת תשובות למגוון רחב ככל האפשר של לקוחות.

כל אחת מהחברות לניהול קרנות נאמנות מפעילה צוות בנקים שמצוי בקשר יומיומי עם היועצים שמצידם נמצאים בקשר שוטף עם לקוחותיהם. המגע עם השטח חשוב מאוד, וקורה לא אחת שהביקוש לקרנות חדשות מגיע דווקא מהיועצים, או מאגף ניירות הערך של הבנק.

קיימת גם גישה אצל חלק מהיועצים המאמינים שקרנות גדולות הן כבדות ומתקשות להמשיך ולהצביע על ביצועים טובים, ולכן מעדיפים קרנות "קטנות", מה שמעודד הקמת עוד ועוד קרנות.

(9) לומדים מחו"ל: מנהלי קרנות אחדים פיתחו מודלים שונים של השקעות, או חיקו מודלים מקובלים בעולם, כמו למשל, קרנות שמתבססות על משקל שווה של המניות, או אסטרטגיית Long/Short, מודלים כמותיים כגון סמארט בטא, או מודלים ממוחשבים.

(10) הרפורמה בני"ע: סיכומו של דבר: ריבוי מספר קרנות הנאמנות בישראל נובע ממגוון רחב מאוד של סיבות, חלקן קשורות במנהלי הקרנות עצמם, חלקן בבנקים, חלקן ביועצים בבנקים, וחלקן מגיע מקביעות (הכרחיות) של רשות ניירות ערך.

אם לא די במספר הנוכחי של קרנות נאמנות, התעשייה הזו עומדת לקבל תוספת של מאות קרנות נאמנות חדשות.

הכיצד? רפורמה גדולה שמבצעת רשות ניירות ערך תעביר את כל תעודות הסל מהעולם של מוצר התחייבותי, סוג של אג"ח, למסגרת של קרנות נאמנות ולמשטר הפיקוח והגילוי שלהן. וכך מספר קרנות הנאמנות יגיע לכ-2,000!

טריגרים להמעטת הקרנות

לצד הסיבות שהביאו לגידול ניכר במספר קרנות הנאמנות בישראל, פעלו בתעשייה הזו גם סיבות הפוכות או ממתנות.

במהלך העשור האחרון היו לא מעט מיזוגים ורכישות של חברות לניהול קרנות נאמנות. כפועל יוצא מכך, היו לא מעט מיזוגים של קרנות נאמנות, שכן המיזוג ו/או הרכישה יצרו סיטואציה שבה למנהל היו שתי קרנות זהות, או כמעט זהות.

בנוסף, רשות ני"ע קבעה שכל קרן שלא עברה סף נכסים מסוים (כיום כ-7 מיליון שקל), המנהל שלה צריך להחליט אחד משניים - לפרק אותה, או למזג אותה עם קרן אחרת שבניהולו. מובן שגם המנהל עצמו יכול לפרק קרן נאמנות שבניהולו אם הגיע למסקנה שאין כדאיות כלכלית לקיומה.

כך, למשל, ב-5 השנים האחרונות (2012-2016) פורקו לא פחות מ-54 קרנות, ומוזגו לא פחות מ-448 קרנות.

ובכל זאת, מספר הקרנות גדל בפרק זמן זה ב-132 קרנות.

אבל ההסתכלות הכוללת הזו היא מטעה, שכן בדיקה של איזה קרנות הוקמו, מעלה שבפרק זמן זה גדל מספר הקרנות המחקות ביותר מ-100 ל-276 קרנות בסוף 2016. קרנות מחקות, זו תעשייה שנמצאת בצמיחה ונמצאת באופן יחסי רק בראשיתה, ואילו בקרנות המסורתיות חלה ירידה של כ-50 קרנות ל-1,117 קרנות בסוף 2016.

הסתכלות נוספת, שיש בה הטעיה ניכרת, היא על הגודל הממוצע של קרנות והיא רלוונטית מאוד למה שמתרחש באמת בתעשייה. לכאורה, הגודל הממוצע של קרנות הנאמנות מצוי בעלייה, וזו בשורה טובה. אם ב-1999, השווי הממוצע של נכסי קרן נאמנות היה 92 מיליון שקל והוא נע בשנים שלאחר מכן בין 78 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל, (השיא ב-2014) ומאז ירד, בשל הקיטון בנכסי הקרנות הכספיות הגדולות מאוד, ונכון לסוף 2016 הוא עומד על כ-154 מיליון שקל. אבל, בדיקה מדויקת הרבה יותר ונכונה הרבה יותר, מראה שאם מנכים את הקרנות הכספיות השקליות, שחלקן היו ועדיין הן גדולות מאוד, הרי שהממוצע של הקרנות המסורתיות (האקטיביות והפאסיביות) עומד על כ-108 מיליון שקל.

מכיוון שאנחנו יודעים שגם עצם המושג "ממוצע" הוא מטעה, נכון יהיה להראות את אופן ההתפלגות של הנכסים ואת הנתון החציוני:

הנתון החציוני עמד בסוף 2016 על 63 מיליון שקל, כאשר 864 קרנות הן בגודל של עד 100 מיליון שקל.

האמת צריכה להיאמר: יש יותר מדי קרנות נאמנות בישראל. זה מקשה על בחירת הקרנות, על מערכות הדירוג, וזה מפתח תרבות של "כוכבות" לרגע. מעבר לכך, זה כמובן אומר שהגודל הממוצע של קרן הוא קטן, ובהתחשב בעלויות הקבועות הכרוכות בניהול קרן, זה משפיע בהכרח גם על גובה דמי הניהול.

דמי הניהול בישראל הם אמנם נמוכים מאוד בהשוואה לעולם בכל מה שקשור לקרנות אג"ח, אבל הם גבוהים בכל הקשור לקרנות המתמחות במניות, למרות שהמגמה בשנים האחרונות היא של הפחתת דמי הניהול. אם רוצים לשמר את הרמה הנמוכה של דמי הניהול בקרנות אג"ח, ולהביא להפחתה נוספת בדמי הניהול בקרנות המנייתיות, יש להביא להפחתה גם במספר קרנות הנאמנות.

לרשות ניירות ערך יש תפקיד לא קל ולא קטן בעניין הזה, שמחייב גם שיתוף פעולה מצד מנהלי קרנות הנאמנות.

*** הכותב הוא בעלי בית ההשקעות מיטב דש ויו"ר מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

התפתחות תעשיית הקרנות 1999-2016

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?