אפל תשיק ביום שלישי בערב (שעון ישראל) שלושה טלפונים חדשים. מערכת ההפעלה החדשה של אפל דלפה בסוף השבוע וכך נחשף שהמכשיר היוקרתי מבין השלושה ייקרא כנראה אייפון X.

שורות קוד במערכת ההפעלה שדלפה, אשר נחשפו באתר 9to5Mac, מלמדות כי שלושת הטלפונים החדשים מתוצרת אפל ייקראו אייפון 8, אייפון 8 פלוס ואייפון X. מפתח האפליקציות והמשחקים סטיבן טרוטון-סמית זיהה את השמות בתוכנה וצייץ על כך בטוויטר ביום שבת.

האייפון 8 והאייפון 8 פלוס הם ממשיכיהם של דגמי האייפון הקיימים, ואילו האייפון X הוא גרסת הפרימיום שתכלול עיצוב חדש לחלוטין, צג OLED, מצלמות משודרגות וסורק פנים תלת ממדי שימש לשחרור נעילת המכשיר.

ייתכן שה-X בשמו של המכשיר נבחר לציון העובדה כי מדובר במהדורה מיוחדת לרגל יום השנה העשירי לאייפון. האייפון 8 והאייפון 8 פלוס ייראו דומים לאייפון 7 ולאייפון 7 פלוס, אך יכללו מעבדים מהירים יותר, כך, לפי דיווחי בלומברג ניוז. דוברת מטעם אפל סירבה להגיב לידיעה.

הדליפה אירעה זמן לא רב לאחר שחברת אפל חשפה בטעות גרסה מוקדמת של התוכנה עבור הרמקול HomePod, שניתן היה ללמוד ממנה פרטים על תכונותיו של האייפון העתידי.

מנכ"ל אפל, טים קוק, מתח השנה ביקורת על הדיווחים בעניין האייפון. עם זאת, לרגל עונת החגים המתקרבת, הציפיות מהמכשיר גבוהות: כמעט שני שלישים מהמשיבים בסקר שערכה באחרונה RBC Capital Markets ציינו שירכשו את האייפון החדש.

מערכת ההפעלה שדלפה מספקת אישוש לדיווחים קודמים שהתפרסמו בבלומברג ניוז, ולפיהם מכשיר הפרימיום X יחליף את סורק טביעות האצבע המוכר במנגנון זיהוי פנים. קוד מערכת ההפעלה מלמד כי אפל מכנה את התכונה החדשה Face Id. עוד ניתן ללמוד ממנו כי החיישן ישמש גם לסריקת תווי הפנים לשם המרתם לאמוג'י מונפשים. באחרונה דווח בבלומברג כי דגם הפרימיום לא יכלול כפתור בית, ואת מקומו יתפסו מחוות שונות לשליטה במכשיר.

לשחוט זומבים

במקביל לאייפונים, אפל תשיק תוכנית לקידום השימוש הנרחב בטכנולוגיית המציאות הרבודה, ובשבועות הבאים היא תשחרר לשוק חומרה ותוכנה חדשות שייקלו על המשתמשים לקנות ספות וירטואליות, לשחוט זומבים דיגיטליים ולשלב וידיאו מלאכותי בחדר המגורים.

האייפון החדש יכלול מצלמה כפולה וחיישני תלת ממד שישפרו את חישת העומק ואת חוויות המציאות הרבודה. מערכת ההפעלה החדשה של אפל, iOS 11, תהיה בעלת יכולות מציאות רבודה חדשות שהוצגו לראשונה ביוני. היישומים שמצמידים תמונות וירטואליות לסצנות אמיתיות יציפו את חנות היישומים של החברה מכיוון שחברות שונות - החל מאיקאה וכלה ב-AMC Networks מקוות להפיק תועלת ממאמצי אפל לקדם את השימוש במציאות רבודה.

מנכ"ל אפל, טים קוק, שיבח את המציאות הרבודה, ובחודש שעבר אמר לאנליסטים: "זה אחד הדברים האדירים האלה, שבעתיד נסתכל עליהם ונשתאה ממה שקרה להם בתחילת הדרך".

להמשיך לחדש

קייטי הוברטי, אנליסטית במורגן סטנלי, אמרה שאפל רואה את הוספת המציאות הרבודה - שמשלבת את הווירטואלי עם האמיתי על צג סמארטפון ומכשירים אחרים - כגורם שמסוגל לשנות ללא הכר את פעילותה העסקית ממש כפי שעשתה השקת חנות היישומים של אפל ב-2008.

לדבריה, אם ינסוק השימוש בטכנולוגיה היא עשויה להפיח חיים חדשים במכירות האייפון הנחלשות, ולשים קץ לתהיות לגבי יכולתה של אפל להמשיך ולחדש.

חלק מחובביה הנלהבים של המציאות הרבודה מקווים שאפל תצליח להפוך את השימוש בטכנולוגיה זו לנפוץ באמצעות שכנוע הצרכנים לנסות ולאמץ אותה. עם זאת, חלק מחסידי המציאות הרבודה מתייחסים בספקנות לפוטנציאל המיידי של הטכנולוגיה.

מאט מיסניקס, שותף ב-Super Ventures, בית השקעות שמתמקד בחברות סטארט-אפ הפועלות בתחום המציאות הרבודה, מעריך כי מרבית היישומים הראשונים בתחום יהפכו לחידושים משעשעים שבהם ייעשה שימוש לעתים רחוקות בלבד. הוא אמר כי התכונות שתאפשר פלטפורמת פיתוח המציאות הרבודה של אפל, ARKit, מוגבלות, וכי קשה לאנשים להחזיק במכשיר הטלפון מול עיניהם כדי לשלב את העולם האמיתי עם העולם הווירטואלי.

"אנשים לא ממש מבינים את המגבלות של מציאות רבודה בסמארטפון, יש להם ציפיות מנופחות בפראות בהשוואה למה שזמין כעת באמת", אמר מיסניקס. הוא אינו צופה שהיישומים יהפכו לפופולריים לפני סוף השנה הנוכחית.

המציאות הרבודה מיקדה אשתקד את אור הזרקורים בעקבות השקת משחק פוקימון גו, שבמסגרתו סיירו המשחקים בעולם האמיתי בעזרת טכנולוגיית זיהוי מיקום כדי למצוא מפלצות דיגיטליות שהוצגו בעולם האמיתי באמצעות צג הסמארטפון. אך ההתלהבות הציבורית דעכה במהירות.

עם זאת, מתחרות חברות טכנולוגיה - כולל גוגל של אלפבית וסנאפ - באפל כדי לקדם את השימוש במציאות רבודה. לאחרונה הכריזה גוגל על מערכת תוכנת מציאות רבודה משלה, ARCore, שתתחרה במערכת של אפל.

ARKit, שאותה שחררה אפל ביוני, מבטלת מכשולים עיקריים לפיתוח יישומי מציאות רבודה, ומציעה תוכנה שמסוגלת לבצע מטלות כגון מעקב אחר מיקום המשתמש ואומדן האור הזמין בחדר. כמו כן הפכה מערכת זו 500 מיליון משתמשי אייפון ללקוחות פוטנציאלים.

כ-40 מיליון בני אדם בארה"ב צפויים להשתמש השנה בטכנולוגיית המציאות הרבודה לפחות פעם בחודש - קפיצה של 30% לעומת אשתקד, לדברי חברת המחקר eMarketer. החברה מעריכה כי ב-2019 יגדל סך המשתמשים ל-54 מיליון.

ARKit מעוררת תקוות שקמעונאיות יוכלו להשתמש בטכנולוגיית המציאות הרבודה כדי לסייע לקונים לדמיין כיצד ניתן להשתמש במוצריהן.

יצרנית הרהיטים השבדית איקאה משיקה יישום שמכיל 2,000 פריטים, כולל ספות, כורסאות ושולחנות קפה, שיאפשר לאנשים להציב באופן וירטואלי את הרהיט בביתם ולצפות בו מזוויות שונות. התמונות מספיק ריאליסטיות כדי לאפשר למשתמשים להציץ מתחת לספה ולבדוק מה המרחק בינה לבין הרצפה.

אימוץ הטכנולוגיה בידי אפל מגביר את הציפייה שאפל תשיק בעתיד משקפיים שיעבירו את מכשיר המציאות הרבודה מהידיים של המשתמש לפנים שלו. מיסניקס, השותף ב-Super Ventures, העריך כי אפל עדיין נמצאת במרחק של שלוש שנים מהשקת משקפי מציאות מדומה, מכיוון שהחיישנים והאלגוריתמים שבבסיס ARKit אינם מתאימים כעת לשימוש במשקפיים.

עיכוב של חודש

ההשקה של האייפונים החדשים עלולה להיתקל בבעיות ייצור. לדברי מקורות יודעי דבר, בעיות טכניות עלולות לגרום למחסור ממושך באספקת המכשירים.

בדרך כלל יש מחסור בהיצע של אייפונים חדשים לאחר השקתם, אך אם יימשך המחסור באייפון החדש אל מעבר לתקופת המכירות הראשוניות, שייחלו ב-22 בספטמבר, עלולים אנליסטים ומשקיעים להנמיך את תחזיות המכירה שלהם לעונת החגים הקריטית.

השיבושים, שהתרחבו בשלב מוקדם של תהליך הייצור, גרמו לפיגור של כחודש בלו"ז ייצור האייפון. פוקסקון, קבלנית אפל שמרכיבה אייפונים, מגבירה את הייצור במתחם שלה בז'נגז'ו שבסין. החברה משלמת בונוסים לעובדים שמגייסים עובדים חדשים למפעלה בז'נגז'ו, שבו הועסקו ביוני כ-250 אלף עובדים, לדברי פוקסקון.

האייפון החדש מעורר ציפיות גדולות. המשקיעים - שמהמרים כי המכשיר החדש יאושש את מכירות אפל - שנחלשו לאחרונה, הקפיצו את מניית אפל לשיאים חדשים בחודשים האחרונים.

מחיר הבסיס של המכשיר החדש צפוי להיות כ-1,000 דולר - גבוה משמעותית בהשוואה לדגמים הקיימים - ואחת הסיבות לכך היא שרכיביו יקרים יותר. תחזיות האנליסטים למשלוחים הראשונים שונות מאוד, וחלק מהם מעריך כי בשבוע האחרון של ספטמבר יישלחו כ-5 מיליון יחידות.

בחודש שעבר צפתה החברה הכנסות של 49-52 מיליארד דולר ברבעון שיסתיים ב-30 בספטמבר. נתונים אלה גבוהים מתחזיותיהם של חלק מהאנליסטים.