גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הקימו 3 אחים בלי שום רקע טכנולוגי את 019 טלזר

הם התחילו ברכישת כרטיסי חיוג עבור פועלים תאילנדים במשק, נגסו בשוק השיחות לחו"ל - והיום יש להם חברת סלולר עם סניפים ברחבי הארץ, חבילות אינטרנט ו-3 חנויות בנתב"ג

בועז סלע, עזריה סלע, ידידיה סלע / צילום: איל יצהר
בועז סלע, עזריה סלע, ידידיה סלע / צילום: איל יצהר

כשהחיים נותנים לך לימונים, אומרת הקלישאה, אפשר לעשות מהם לימונדה. על פניו, המעבר של משפחת חקלאים משתילים להקמת חברת סלולר, לא בדיוק עונה על ההגדרה הזו, אבל כשבוחנים לעומק את סיפורה של 019 טלזר (הוגים את השם telzar), מגלים לא רק שזה היה מהלך טבעי ומתבקש, אלא גם שאפשר ללמוד מהם לא מעט איך כל אחד, בכל שלב, יכול להמציא את עצמו מחדש.

הקהל הישראלי הרחב כנראה שמע לראשונה על 019 במהלך ביקור בנתב"ג העמוס של הקיץ, שם הושקו לאחרונה שלוש חנויות של החברה, המציעות, בין היתר, חבילות גלישה וחבילות שיחות לחו"ל במחיר התחלתי של 100 שקלים. בתוך גבולות ישראל היא מוכרת בזכות כרטיסי החיוג הבינלאומי וחבילות הסלולר שהיא משווקת לציבור העובדים הזרים. מבחינתו של בועז סלע, סמנכ"ל השיווק של החברה ואחד מבעליה, המהלך בנתב"ג מייצר הזדמנות להרחבה. "אנחנו משווקים חבילות לחו"ל באופן ברור ובלי שטיקים".

- אבל מי צריך את זה? בכל מקום כמעט יש Wi-Fi שמאפשר ווטסאפ.

"אבל אם את צריכה Waze או שאת רוצה לענות לטלפון, לא שווה לך להשקיע את המאה שקל האלה? אנשים באמת לא לקחו את זה עד היום, כי זה נורא יקר, ואז אם פה ושם עשו שיחה בלי חבילה, הייתה להם הפתעה לא נעימה בסוף החודש. אבל פה אני מביא לך חבילה פשוטה וזולה, כך שתמורת 100 שקל את מסודרת".

- יש רבים שמשתמשים בסים מקומי.

"אבל אז את צריכה לבזבז על זה זמן, ולכי תביני את השפה, ומעבר לזה, את מוותרת על המספר שלך. כאן את נכנסת לחנות, מחליפים לך סים ואת נשארת עם אותו המספר. ואם את רוצה להגדיל את החבילה, בשיחת ווטסאפ אחת את מבצעת את זה".

- וזה שווה לכם את השכירות בנתב"ג?

"שוחטים אותנו, אבל כמות הנוסעים היא אדירה. אז כמו שבכל קניון השכירות יקרה כי התנועה שם גדולה, כך גם כאן, אבל הודות לתנועה הגדולה אני יכול למכור בזול, לשלם את השכירות וגם לחייך בסוף החודש".

כשבזק הוציאה צו מניעה

משפחת סלע כוללת שני דורות של חקלאים: האב היה יצואן פרחים גדול בקרני שומרון, ולאחר מכן הקים חברה לשיווק שתילי ירקות במושב נחלים, שבה השתלבו האחים - ידידיה (55), עזריה (50) ובועז (45). החברה העסיקה כ-20 עובדים מתאילנד, שהשתמשו אז בכרטיסי טלקארד של בזק כדי להתקשר למשפחותיהם. את הכרטיסים רכשו בדואר, ובועז, שאז בדיוק היה חייל משוחרר, לקח את הנושא תחת אחריותו: אחת לכמה זמן היה נוסע לסניף הדואר להביא כרטיסים לעובדים. בהמשך, העובדים ביקשו כרטיסים גם עבור חבריהם שעובדים במשקים אחרים במושב, כך שבועז הגדיל את הכמות בהדרגה. כשזה כבר הגיע למאות כרטיסים בחודש, סלע כבר רכש את הכרטיסים ישירות מהספק, מכר אותם לעובדים הזרים במחיר נמוך יותר מזה ששילמו על הכרטיסים מהדואר - וגזר קופון.

בשלב כלשהו סלע נכנס לבדיקה קפדנית יותר, ובירר כמה הם היו משלמים על השיחות. הוא גילה שהפועלים שילמו ארבעה שקלים לדקת שיחה לתאילנד, ושכנע את ברק 013 למכור לו שיחות ב-1.5 שקלים לדקה. לתאילנדים הוא מכר במחיר שהיה איפשהו בין לבין ("עשיתי 100% רווח", הוא מודה), ובהמשך עבר לרכוש דקות שיחה מ-012. "בכל מושב מצאנו פועל אחד שקיבל מאיתנו יחידות חיוג באמון מלא", סלע מספר. "הוא היה מחלק כרטיסים לתאילנדים, ובסוף החודש גבה מהם כסף".

העסק הלך וגדל, והאחים חילקו ביניהם את שטח הפריסה: ידידיה היה באזור המרכז, עזריה באזור הדרום ובועז רץ על הצפון והערבה. העסק התקדם כל-כך, עד שב-1999 החליטו לסגור את המשק ולהתמסר רק לעסקי התקשורת.

השלב הבא באבולוציה היה התקנת מכשירי טלפון ציבורי. הם הזמינו מהיצרן 1,000 יחידות והתקינו את המכשירים במושבים חקלאיים. זה כל-כך תפס, עד שחצי שנה בלבד לאחר מכן בזק פנתה לבית המשפט והוציאה נגדם צו מניעה, בטענה כי אין להם רישיון לטלפונים ציבוריים. הצו התקבל ולאחר מכן הוסר, אך בשלב מסוים הוא נעשה לא רלוונטי, מאחר שהטלפונים הסלולריים החלו לתפוס תאוצה בישראל. יחד עם זאת, בקרב הפועלים עדיין נעשה שימוש במכשירים נייחים, וב-2007, האחים פיזרו במשקים ברחבי הארץ כ-4,500 מכשירי טלפון עם החבילות המוצעות. קפיצת המדרגה הבאה הייתה ב-2010, כאשר במקביל להוזלת המכשירים הסלולריים, הם קיבלו ממשרד התקשורת רישיון להפעלת שיחות בינלאומיות: "לפני זה קנינו דקות בעלות של חצי שקל ומכרנו בשקל", סלע משחזר, "אבל בשלב הזה חשבנו, למה שלא נהיה חברה עצמאית".

המדינה בדיוק פרסמה מכרז לקו החיוג 018. האחים סלע החליטו להתמודד וכבר שילמו את המקדמה, אך הבנק לא אפשר להם להמשיך: "אמרו לנו, עדיף לכם לשלם את הקנס (על החזרה בהם מההתמודדות) ולהקים חברה - יהיה לכם הרבה יותר זול", סלע מספר. "שילמנו קנס של מיליון שקל במלואו והקמנו את 019. עד היום אנו מודים לבנק ששמר עלינו".

ניודי המנויים בחברות הסלולר באוגוסט 2017

- אבל גם בשביל רישיון ממשרד התקשורת צריך ערבות.

"נכון, היינו צריכים לתת ערבות בנקאית של 10 מיליון, להראות שיש לנו הון עצמי של כמה עשרות מיליוני שקלים".

- והיה לכם?

"ברוך השם. היה קשה למשרד התקשורת לא לתת לנו. אנו עדיין עוף מוזר בשביל משרד התקשורת, הם עדיין לא יודעים איך לאכול אותנו. אנחנו לא איזה איל הון שמגיע מאפריקה (חזי בצלאל, הבעלים של 018, ה' מ'), או איזה מיכאל גולן (הבעלים והמנכ"ל לשעבר של חברת הסלולר גולן טלקום, ה' מ'), אלא משפחה חקלאית שהגיעה משום מקום".

ההפתעה של רפורמת הסלולר

החברה הלכה וצמחה, וכך גם היקף הלקוחות. מאוכלוסיית העובדים הזרים התאילנדים הם התרחבו לעובדים זרים בכלל. "בתור חקלאים לא חלמנו על כאלה רווחים", מודה סלע. בועז מונה לסמנכ"ל השיווק, ידידיה לסמנכ"ל הטכנולוגיה ועזריה למנכ"ל.

בהמשך הם רכשו טלפונים סלולריים מחברת פלאפון ומכרו אותם לעובדים הזרים במחירי עלות. הטלפונים הותאמו לכרטיסי החיוג, כך שהעובדים הזרים יכלו כעת לדבר עם המשפחות גם תוך כדי העבודה בשדה, אם כי זה היה יקר יותר. "הם כבר לא נאלצו לקום בשלוש לפנות בוקר כדי לדבר עם המשפחה", מסביר סלע.

ב-2011, משרד התקשורת הוציא מכרז למפעיל סלולרי וירטואלי, והחברה ניגשה אליו, לצד חברות כמו יו-פון, רמי לוי והום סלולר. אלא שזמן קצר לאחר שהגישו בקשה לרישיון התרחש אירוע היסטורי בחיי חברות הסלולר בישראל: חדירתה של גולן טלקום וכמה ימים לאחר מכן, הוט מובייל. שתיהן נכנסו עם מחירים תחרותיים ונהנו מרוח גבית של שר התקשורת דאז, משה כחלון. הציבור הישראלי, שהורגל עד אז לשלם 200 ואף 300 שקל בחודש לחברות הסלולר, נהנה פתאום מתחרות על ליבו, שהורידה את רמת המחירים לאזור ה-50 שקל בלבד.

במשפחת סלע ראו את התהליכים, ושקלו להחזיר את הרישיון. "אני זוכר את זה כמו היום, זה היה במאי 2011", אומר סלע. "אני טיילתי בשביל ישראל, ואחי מתקשר אליי ושואל אם להשאיר את הרישיון במחירים האלה. זו הייתה הפתעה לכולם".

- מה החלטתם בסוף?

"להחזיר את הרישיון".

- למה בעצם?

"כי חששנו שלא נוכל להרוויח. פחדנו שנפסיד את הכסף. רצינו לראות לאן השוק הולך".

חצי שנה בלבד הספיקה להם כדי לראות לאן השוק הולך - ולחזור אליו. "חזרנו מתערוכה בברצלונה והבנו שאם לא נהיה מפעיל סלולרי, נימחק מהשוק. הגענו למסקנה שאנחנו צריכים רישיון משלנו כדי לחסוך יד בדרך. ראינו גם שהשוק לא מתמוטט".

- טוב, אף אחד גם לא בדיוק צמח.

"כולם הפסידו. גם רמי לוי, שהוא היחיד מבין המפעילים הווירטואליים שנשארו (יו פון נמכרה לפלאפון, הום סלולר נמכרה לסלקום, ה' מ') הוא לא full: אין לו מערכת בילינג שלו, הוא קונה הכול מפלאפון. אם לפלאפון יש תקלה, גם שם יש. הוא רה-סיילר של פלאפון. אנו היחידים שהם פול MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי)".

המתנה של 30 שניות

למרות קפיצת המדרגה, 019 עדיין היו שחקן בעיקר אצל אוכלוסיית העובדים הזרים, והמשיכו לשבת במשק של ההורים בנחלים. לפני שנתיים קיבלו החלטה אסטרטגית נוספת: לחדור לשוק הישראלי. זה לווה במעבר למשרדים באזור התעשייה סגולה בפתח-תקווה, ובהקמת שירות לקוחות באופקים עם 50 נציגות, "שמקבלות הרבה יותר משכר מינימום", אומר סלע. "גם ההחלטה להקים את מרכז השירות שלנו באופקים היא החלטה אידיאולוגית".

מאז שנכנסה להיות מפעילה סלולרית, 019 שומרת על מקום שני בטבלת הניודים אחרי הוט מובייל. בחודש שעבר, למשל, התניידו לחברה 2,700 מנויים (היום יש לה כ-200,000). "לכולם נמאס מהחברות הסלולריות", טוען סלע, "שבשנה הראשונה הן נותנות מחיר נמוך ובשנה השנייה הן דורשות כבר 99 שקל".

- הן בונות על זה שאחרי שנה תשכח מתי התחלת.

"נכון. אבל זו טעות. כשאת מתניידת לחברה אחרת, זה מעמיס על שירות הלקוחות. תן ללקוח הישראלי שלוש שנים - וסע".

- אבל אסור לשכוח שבזכות גולן המחירים ירדו.

"לא. זה בזכות הוט מובייל. אם הוט מובייל לא הייתה נותנת פייט, גולן היה נשאר ב-99 שקל. עובדה שהיום הוט מובייל נמצאת עם 1.5 מיליון מנויים וגולן רק עם 800 אלף".

סלע מאוד גאה בשירות הלקוחות שלו, ואף עושה הצגת תכלית: הוא מתקשר למוקד של 019, ושמח להדגים קבלת מענה בתוך כ-30 שניות. "תתקשרו לכל חברה אחרת ותראו כמה זמן מחכים. דבר שני, אצלנו אין הפתעה אחרי סוף השנה. אנחנו נותנים ללקוח שקט עם המחיר לשלוש שנים".

- למרות הכול, עזבו אותך 2,300 מנויים החודש.

"את יודעת למה? זה כל אלה שעברו אלינו ונמצאים במקומות שבהם לפרטנר, שאנחנו רוכבים על הרשת שלה, אין קליטה: בגולן, בשטחים. איזו סיבה אחרת יש להם לעזוב? המחיר לא עלה. עוד לא הגענו לשלוש שנים. ואם לקוח עוזב כי הוא משלם לי 39 שקל ולחברה אחרת רק 30, אז שיהיה בריא".

- הצטרפתם גם לאינטרנט הביתי במסגרת השוק הסיטונאי.

"אנחנו עושים את זה על הדרך. זה משהו שקיבלנו יחד עם הרישיון למפעיל בינלאומי, אבל אנחנו לא נמצאים במלחמה הזו. אנחנו לא משווקים את זה".

- למה, כי בזק מערימה קשיים?

"גם, אבל גם בגלל שאין לי שום יתרון. בשיחת טלפון אחת הלקוח עובר מחברה אחת לאחרת. זה לא כמו בסלולרי, שאז הלקוח חושב פעמיים לפני שהוא עובר לחברה אחרת".

כל מותג צריך פרזנטור

הדבר שמלהיב את משפחת סלע נכון לעכשיו, זו הזכייה האחרונה במכרז של רשות שדות התעופה, להפעלה של שלוש חנויות: אחת באולם מקבלי הפנים, אחת בטרמינל 3, ואחת בטרמינל 1. לצורך כך, הם אפילו חרגו ממנהגם ולקחו פרזנטור - שלמה בראבא.

הצעד הבא הוא פתיחת חנויות ברחבי הארץ. עד היום נפתחו כבר חנויות בבאר שבע, רמת גן ופתח-תקווה, וצפויות להיפתח בירושלים ובתל-אביב. הרעיון הוא לפתוח חנות בכל חודש.

אז אתם בסלולר, בשיחות בינלאומיות, באינטרנט ביתי, ועכשיו גם בחבילות לחו"ל. מתבקש שתיכנסו לטלוויזיה.

"זו השקעה כספית אדירה. החברות שהלכו לזה משקיעות הון עתק בפרסום. אנחנו לא שם. מעבר לזה, לי אין טלוויזיה. גם ככה אנחנו כל היום בטלפון, אז צריך גם טלוויזיה?".

טלזר

בעלים: משפחת סלע, האחים עזריה, ידידיה ובועז

מטה החברה: פתח-תקווה

מספר מנויים: 200 אלף

מרכז שירות: 50 נציגי שירות, באופקים

תחומי עיסוק: שיחות בינלאומיות, חבילות סלולריות, שירותי ספק ותשתית (שוק סיטונאי), ובקרוב תציע גם טלפון קווי.

חנויות: 3 חנויות בנתב"ג - בטרמינל 3, טרמינל 1, ובאולם מקבלי הפנים. 3 חנויות בפתח-תקווה, רמת גן ובאר שבע. עוד 3 חנויות בדרך: שתיים בתל-אביב: אחת בתחנה המרכזית ואחת באבן גבירול, וחנות בירושלים

עזריה סלע, מנכ"ל

אישי: בן 50, נשוי 6, מתגורר ברחובות

השכלה: תיכונית

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

חאן יונס שברצועת עזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

שינוי הכיוון של האו"ם: "אין רעב בעזה"

בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● שגריר ארה"ב מייק האקבי: "אני חושב שיש מעורבות של ישויות זרות שמתדלקות את הקולות נגד ישראל גם בימין האמריקני" ●  צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי ירוויח ומה זה יעשה למחירי החשמל בישראל: כל מה שכדאי לדעת על עסקת הגז הענקית עם מצרים

עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל צפויה לצאת דרך, לאחר שמשרד האנרגיה אישר את היתר היצוא הסופי למאגר לוויתן ● מי ירוויח מהעסקה, מה זה יעשה למחירי החשמל, ואיך זה ישפיע על מצרים? ● גלובס עושה סדר

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה