גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוקר מע"מ שהדליף מחקירות הורשע; שני נאשמים שסיבך זוכו

חוקר מע"מ ליאור מירז הורשע בפרשת קופ"ח מאוחדת על בסיס הודאתו בפני מדובב ■ הודאתו סיבכה שני נאשמים נוספים, בהם ראש מדור חקירות מע"מ ברשות המסים, אך השניים דווקא זוכו ■ המדינה ערערה: "לא הייתה הצדקה להעניק משקל כה נמוך להפללתם של השניים ע"י מירז"

שני עובדי רשות המסים לשעבר הואשמו במסגרת פרשת השחיתות הגדולה בקופת-חולים מאוחדת בהעברת מידע סודי מחקירת הפרשה לאחד החשודים המרכזיים בה, בתמורה לשוחד. אחד מהם - הורשע; השני - זוכה. בנוסף, זוכה גם הנאשם שקיבל לכאורה את המידע מחוקרי הרשות, ושילם להם את השוחד.

הגיוני? זה בדיוק מה שקרה בפרשת קופת-חולים מאוחדת, במסגרתה הורשע חוקר המע"מ, ליאור מירז, בהדלפת מידע מהחקירה לאחד הנאשמים - שכנו, אברהם סיבוני, שהיה בעלים של חברות שיווק שסיפקו שירותים לקופת-חולים מאוחדת. וזאת, בסיועו של מי שהיה הבוס שלו - אילן יוסף, ששימש כראש צוות מחלקת החקירות במכס ומע"מ. אולם, הגם שעובדות אלה היוו את הבסיס להרשעתו של מירז ולכתבי האישום שהוגשו נגד יוסף וסיבוני - שני אלה דווקא זוכו מהעבירות שיוחסו להם. הפרדוקס שבסיפור מהווה את אחד הטיעונים של פרקליטות המדינה בערעור שהגישה לפני מספר ימים לבית המשפט העליון על זיכויים של יוסף וסיבוני.

פרשת קופת-חולים מאוחדת היא אחת מהפרשות החמורות שנחשפו בשנים האחרונות, ובמסגרתה הואשמו 11 נאשמים ועוד 10 חברות בעבירות של קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שימוש במסמך מזויף, עבירות הלבנת הון, עבירות מסים ועבירות נוספות.

במסגרת חקירת הפרשה הכללית נחשפה פרשה נוספת, לאחר שהתברר כי נעלמו ראיות וכספים בטרם נחשפה החקירה בפני החשודים. בהמשך חשפו החוקרים הדלפה של החקירה מתוך הצוות המיוחד בחקירה שכלל חוקרים מיאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) של המשטרה וממע"מ של רשות המסים. חשיפת ההדלפה הובילה למעצרם של ראש מדור חקירות מע"מ-ירושלים, אילן יוסף, וחוקר המע"מ, ליאור מירז.

מידע מהחקירה תמורת שוחד

נגד מירז הוגש כתב אישום בשלהי 2011 בגין נטילת שוחד ושיבוש הליכים, וב-2013 הוגשו כתבי האישום נגד המעורבים הנוספים - יוסף; וסיבוני. בכתבי האישום נגד השלושה נטען כי למירז נודע על חקירה סמויה המתנהלת בקשר לחשדות לביצוע עבירות על-ידי עובדים בכירים בקופת-חולים מאוחדת ונגד גורמים שהעניקו לקופה, לכאורה, שירותי שיווק שונים. סמוך לאחר מכן, לפי כתב האישום, שיתף מירז במידע את הנאשם, אילן יוסף, שהיה ממונה עליו, וסיפר לו כי חברו ושכנו, הנאשם סיבוני, הוא אחד החשודים המרכזיים בפרשה.

לפי האישום, קשרו מירז ויוסף קשר להדליף לסיבוני את דבר החקירה ופרטיה, וזאת במטרה לקבל ממנו כספי שוחד, תמורת מתן המידע. השניים הגיעו לפגישה בביתו של סיבוני וחשפו בפניו את פרטי החקירה הסמויה, וכן מסרו לו מידע סודי מתוך תיק החקירה בתמורה לשוחד.

עוד עלה מכתבי האישום, כי במהלך חקירת הפרשה, נודע למירז וליוסף גם המועד בו המשטרה אמורה לעצור את החשודים המרכזיים, להקפיא חשבונות בנק, לתפוס כספים, נכסים ומסמכים ולעבור לחקירה גלויה, והם הדליפו מידע זה לסיבוני. הודות להדלפה, נטען, מכר סיבוני נייירות-ערך בסך 7 מיליון שקל והבריח כ-2 מיליון דולר נוספים לחשבון בשווייץ.

בפרשה הואשמה גם עו"ד איילת אפיק, ששימשה כבאת-כוחו של מירז, בכך שבמסגרת הייצוג שנתנה למירז העבירה לו מידע בנוגע לחקירתו של יוסף, על-ידי המשטרה כעד, וסייעה לו לתאם גרסתו לגרסה שמסר יוסף.

הברחת נכסים הודות להדלפה

מירז, שכפר בכל ההאשמות נגדו במהלך המשפט, התוודה בביצוע העבירות בפני מדובב שהוכנס במסווה לתא המעצר בו שהה. בעקבות ראיה זו, באפריל 2015, גזר בית המשפט המחוזי בירושלים על מירז 10 חודשי מאסר בפועל ו-8 חודשי מאסר על-תנאי, לאחר שהורשע בקבלת שוחד בתמורה להדלפת חומרים מהחקירה הסמויה שהתנהלה נגד בכירי קופת-חולים מאוחדת.

לעומתו, יוסף, סיבוני ועו"ד אפיק הכחישו במשפטם את כל המיוחס להם - וזוכו. שופטת ביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד, מיכל ברנט, שזיכתה את השלושה מחמת הספק, קבעה כי לא הוכחו בפניה יסודות העבירה שיוחסו להם.

השופטת התייחסה, בין היתר, לטענתם של השלושה, כי מקור המידע שהודלף למעורבים בפרשה, אינו הנאשמים אלא רם נאור, עו"ד שייצג תקופה מסוימת את סיבוני. בהקשר זה מתחה השופטת ביקורת על המשטרה והפרקליטות, בעקבות "מחדלי החקירה ומפגמים שנפלו בהתנהלות גורמי החקירה והתביעה", לאחר שהחליטו שלא לחקור את עו"ד נאור, שהוא פרקליט לשעבר בפרקליטות מיסוי וכלכלה - אותה פרקליטות שניהלה את התיק.

משקל נמוך להודאה של מירז

לפני מספר ימים הגישה פרקליטות המדינה - באמצעות ראש המחלקה הפלילית בה, עו"ד יוסף (ג'ואי) אש - ערעור על זיכויים של יוסף וסיבוני (המדינה לא מערערת על זיכויה של עו"ד אפיק). זאת, בטענה, בין היתר, כי ביהמ"ש המזכה לא נתן משקל מספיק לראיה שהפלילה את מירז - הודאתו של מירז בפני המדובב בעובדות המפלילות גם את יוסף וסיבוני.

התשתית הראייתית שהציגה התביעה בתיק, התבססה, בין היתר, על דבריו של העד, יוסי סניור, שהיה המקור למידע אודות זהות החוקרים המדליפים, ועל התוודותו המוקלטת של מירז בפני מדובבים, במהלכה הפליל את עצמו ואת יוסף וסיבוני. נוסף על כך הציגה הפרקליטות, ראיות נסיבתיות, בהן: קיומה של פגישה בלתי-מוסברת "שבחטא יסודה" (על-פי קביעתו של ביהמ"ש המחוזי) שהתקיימה במהלך השלב הסמוי של החקירה, בין מירז, סיבוני ויוסף, שלא הכירו האחד את השני עד אותו מועד; העברת סכום כסף גדול לחו"ל ערב מועד הפיכת החקירה לגלויה על-ידי סיבוני; הימצאות סכום כסף בלתי-מוסבר במשרדו של מירז; ועוד. אולם, המחוזי קבע שאין די בראיות אלו בכדי לבסס הרשעה.

בערעור שהגישה לעליון, תוקפת הפרקליטות, בין היתר, את קביעת המחוזי, לפיה לא ניתן הסבר מספק להימצאותו של סכום הכסף המזומן (שנטען כי מקורו בכספי שוחד) ברשות מירז ולסיבה לכך שהתקיים מפגש משולש בביתו של סיבוני ועוד. "לא הייתה הצדקה להעניק להפללת יוסף וסיבוני על-ידי מירז משקל כה נמוך, וזאת מהטעם שהמדובבים לא הובאו להעיד", טוענת המדינה.

לדברי המדינה, די בשמיעת התיעוד הקולי של האינטראקציה בין מירז למדובבים כדי להסיק - כפי שביהמ"ש עצמו קבע - כי מירז נשמע רגוע כאשר סיפר למדובב את פרטי האירועים". לטענת הפרקליטות, "יש להסיק מהתיעוד הקולי של דבריו של מירז למדובב, כי הוא לא הודה והפליל את יוסף וסיבוני מתוך פחד ואימה מפני המדובבים, אלא בשל יחסי אמון שנוצרו בינו לבין אותו מדובב".

עוד נטען בערעור, כי גם בהנחה כי יש להעניק משקל מועט לדבריו של מירז בפני המדובבים (והפרקליטות, כאמור, חולקת על כך), הרי שמירז עצמו הורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים באותן עובדות בהן הודה ושמסבכות את יוסף וסיבוני, ובנוסף ערעורו לעליון של מירז על הרשעתו נדחה.

רקע: שחיתויות בקופה השלישית בגודלה

בנובמבר 2010 חולל מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, רעידת אדמה במערכת הבריאות, כשפרסם דוח ביקורת מיוחד. במרכז הדוח עמדה קופת-חולים מאוחדת.

הדוח הוגדר כ"אחד הדוחות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם", והוא תיאר שורה של שחיתויות ניהוליות ואישיות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שמבוטחים בה כמיליון איש. המבקר העביר ליועץ המשפטי לממשלה שש פרשיות שונות שנבדקו בדוח, כדי שיחליט אם לפתוח בחקירה פלילית בעניינן. חקירה פלילית אכן נפתחה. בהמשך הלכו ונחשפו החשדות נגד בכירי מאוחדת לשעבר, שרבים מהם גם נעצרו.

בין השנים 2013 ל-2015 הוגשו כתבי אישום חמורים נגד מעורבים רבים בפרשה, בהם בעלי תפקידים ברשות המסים, בעלי תפקידים בקופת-חולים מאוחדת, בעלי חברות פרסום ושיווק וחברות הקשורות אליהם.

זאת, בטענה כי הנאשמים הביאו במרמה לכך שמשאביה הכספיים של הקופה, המתקבלים ממשרד הבריאות ושנועדו לשמש לצורכי בריאות, שימשו לפעילות שיווקית אסורה ולהטעיית הקופה, מנגנוני הביקורת ומשרד הבריאות.

חלק מהנאשמים בפרשה כבר הורשעו ונגזר עונשם, ובהם כנרת פרי גיא-רון, רעייתו של ראש לשכת עוה"ד לשעבר, עו"ד יורי גיא-רון, שהורשעה על-פי הודאתה בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד בפרשה.

גיא-רון הודתה בכך שבשנים 2004-2008 הפיקה חברת "אפיקי שיווק" שבבעלותה חשבוניות כוזבות מדי חודש לקופת-חולים מאוחדת בסכום העולה על 4 מיליון שקל.

במקור נחקר במסגרת הפרשה גם בעלה של כנרת, עו"ד יורי גיא-רון. ואולם, זמן קצר לאחר פתיחת החקירה, הודיעה הפרקליטות לעורכי דינו של יורי גיא-רון, בעקבות שימוע שנערך לו, כי החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

הוא עורך דין צמרת, היא תעשיינית מצליחה, עכשיו השותפות ביניהם נחשפת

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ