גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר-טרחה של 700 אלף שקל לנאמן של אליעזר פישמן

מדובר בשכר-הטרחה הראשון שמאושר לעו"ד יוסי בנקל, המשקף סכום של כ-70 אלף שקל עבור כל חודש עבודה ■ הכנ"ר הסכים שאכן מדובר בתיק מורכב שבוצעו בו פעולות רבות

עו"ד בנקל. תיק מורכב וסבוך / צילום: שלומי יוסף
עו"ד בנקל. תיק מורכב וסבוך / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל-אביב נעתר לבקשתו של עו"ד יוסי בנקל, הנאמן בתיק פשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן, לאשר לו שכר-טרחה ראשוני בסך 700 אלף שקל בתוספת מע"מ בגין הפעולות שעשה עד כה בתיק. מדובר בשכר-הטרחה הראשון שמאושר לעו"ד בנקל, מאז מונה בדצמבר אשתקד למנהל המיוחד על נכסיו של פישמן, המשקף סכום של כ-70 אלף שקל עבור כל חודש עבודה.

עו"ד בנקל הגיש את בקשתו לשכר-טרחה לפני כעשרה ימים, ובמסגרתה טען כי מאז מינויו לתפקיד בתיק העסיק צוות של שבעה אנשים ממשרדו, בהם ארבעה עורכי דין, במגוון פעולות שנדרשו לשם ביצוע התפקיד, ובין היתר מיפוי נכסיו והתחייבויותיו של פישמן, בדיקת הכנסותיו והוצאותיו, איסוף מידע תוך יצירת קשר עם גורמים שונים הקשורים לפעילותו של פישמן ועוד.

בין היתר, מתאר עו"ד בנקל לפרטי פרטים את כמות הבקשות החריגה שהגיש לצווים זמניים מהירים, על-מנת למנוע הברחות נכסים על-ידי פישמן. כן הוא מתאר כיצד נאלץ להתערב, פעם אחר פעם, בהליכי מכירת נכסים שהיו בבעלות פישמן או החברות בהן שלט, וזאת כאשר בעלי התפקידים השונים עמדו למכור את הנכסים במחירים, שלדעתו לא שיקפו את ערכם המקסימלי. בנוסף לפעולות משפטיות, טען עו"ד בנקל, דורש התיק פעולות חקירה מורכבות, הצלבות מידע, משאים ומתנים עם מגוון גורמים, התערבות ופיקוח על בעלי תפקידים אחרים ועוד.

הצטברות כספים

כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) תמך בבקשתו של הנאמן עו"ד בנקל, מאחר שלטענתו אכן מדובר בתיק מורכב שבוצעו בו פעולות רבות על- ידי הנאמן. זאת, הן בכל הנוגע לפישמן עצמו ולחברות הקשורות אליו, והן בכל הנוגע לפיקוח ומימוש בטוחות על-ידי נושים מובטחים של פישמן.

עוד ציין הכנ"ר כי בזכות פעולותיו של עו"ד בנקל הצטבר עד כה בקופת הכינוס סך של כ-30 מיליון שקל, וקיים צפי למימושים עתידיים של עשרות מיליוני שקלים.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, נעתר לבקשת שכר-הטרחה, וקבע כי "בעל התפקיד פעל רבות בתיק מורכב וסבוך זה. בזכות פועלו הצטברו כספים בקופה. משכך אני מאשר את תשלום שכר הביניים כמבוקש".

פישמן, שנחשב בעבר לאחד מעשירי ישראל, הוכרז כפושט רגל ביוני השנה בגין חובות של מיליארדי שקלים. טרם הקריסה, הוערך הונו של פישמן ב-2.7 מיליארד שקל, הוא שלט בחברות ציבוריות ופרטיות רבות, ובראשן "כלכלית ירושלים" ו"מבני תעשייה" במבנה החזקות מורכב. החברות היו בעלות פעילות במגוון תחומים, ובין אלה גופי תקשורת כגון העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"גלובס", חברות יצרניות, חברות בעלות נכסי נדל"ן רבים, חברת הדלק "טן" ועוד.

אולם, פישמן גלגל את חובותיו שהלכו וצמחו למיליארדים במשך שנים רבות, כמעט באין מפריע. היקף החובות הגיע לסך של 4 מיליארד שקל, אך בעקבות מכירת נכסים מסיבית שביצע הנאמן עד כה פחת החוב לכדי כ-2.8 מיליארד שקל. אולם, לפי הערכות זהירות, לרבות של פישמן עצמו, לאחר מימוש כל הנכסים של פישמן יוותר עדיין חוב עצום המוערך בסך של כ-1.5 מיליארד שקל, שלא ניתן יהיה לכסותו.

בית המשפט: הנאמן זכאי לקבל מידע כמו בעל מניות ולא מידע רחב כמו דירקטור

מורכבותו של "תיק פישמן" והעובדה כי לנאמן על נכסיו של אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, יש טענות בנוגע להברחת או הסתרת רכוש ונכסים על-ידי משפחת פישמן, מולידה לא מעט בקשות לקבלת מידע על-ידו מפישמן עצמו, מהחברות הקשורות אליו, ממשפחת פישמן ומגורמים שלישיים, שעו"ד בנקל סבור שמחזיקים במידע הנחוץ לו. במסגרת זו, בין היתר, הורה בית המשפט המחוזי בתל-אביב בחודש שעבר למשרד רואי-החשבון של פישמן, אבידור-ברדיצ'ב-גזית, להעביר לידיו, לבקשתו, את הדוחות הכספיים בשבע השנים האחרונות של למעלה מ-125 החברות בקבוצת פישמן.

אולם, הבוקר (א') שם בית המשפט המחוזי תמרור עצור בפני עו"ד בנקל במסגרת בקשה אחרת לקבלת מידע שהגיש, בה התבקש בית המשפט להורות כי הדירקטורים שמונו מטעמו לדירקטוריונים של חברות שחלק ממניותיהם נמצא בבעלות של פישמן, באופן ישיר או עקיף - ימסרו לו מידע בנוגע לחברות. הנשיא אורנשטיין ציין כי השאלה המונחת לפתחו היא אם זכאי בעל תפקיד מכוח מניות שמחזיק חייב בהליך פשיטת רגל, לקבל מידע עודף על הנעשה בחברה מעבר לזה שניתן כרגיל לבעל המניות - והשיב על שאלה זו בשלילה.

הסוגיה התעוררה לאחר שנוכח היקלעותו של פישמן לפשיטת רגל הוקנו מניותיו בחברות השונות לנאמן, וזה מינה דירקטורים מטעמו למספר חברות בקבוצת פישמן. פישמן עצמו, מכוח היותו דירקטור בחברות בעבר, היה חשוף במהלך השנים למלוא המידע בנוגע לפעילות החברות.

לאור חילופי הדירקטורים ומינוי הדירקטורים מטעם הנאמן, לא מקבל עו"ד בנקל את מלוא המידע שקיבל פישמן, שאל נעליו הוא נכנס, אלא רק את המידע שלו הוא זכאי לקבל כבעל מניות (ולא כדירקטור). המידע המועבר, מוגבל בעיקרו למסמכים שנוגעים לאספות הכלליות או מסמכים שמשפיעים על ההצבעה. מדובר מידע מצומצם ביחס למידע שלו נחשף דירקטור, הנוגע לכלל פעילות החברה, עסקיה וכל הקשור בה.

על הרקע הזה הגיש הנאמן עו"ד בנקל לבית המשפט בקשה לקבל את מלוא המידע שמצוי בידי הדירקטורים שמינה. החברות התנגדו לבקשה, כיוון שלטענתן, המידע ישמש את הנאמן לצרכים זרים ושלא לטובת החברות. גם ילדיו של פישמן התנגדו לבקשה, וכונס הנכסים הרשמי טען כי יש קושי להיעתר לה, לפי חוק החברות.

מידע צופה פני עתיד

נשיא המחוזי בתל-אביב השופט אורנשטיין ציין כי עו"ד בנקל אינו מבקש לקבל מידע באשר למה שהתרחש בחברה בעבר, אלא מידע צופה-פני-עתיד - והבהיר כי קיים שוני מהותי בין שני הדברים. לדבריו, מידע אשר לעתיד - לאחר הכרזת חדלות הפירעון - אינו דרוש לבעל התפקיד (הנאמן) על-מנת לבחון את התנהלות פושט-הרגל או התאגיד שבפירוק. זאת, בכל הנוגע להסדר הנושים, צו חדלות הפירעון, התחקות אחר העברות שלא כדין של רכוש, כמו גם באשר לסיבות שגרמו לחדלות הפירעון ועוד.

"בעוד שלגבי המידע בעבר, יש לאפשר לבעל התפקיד לקבל את מלוא הדרוש, אזי לגבי העתיד, המידע לכאורה אינו צריך לחרוג מזה שניתן לכל בעל מניות, למעט אם התברר שקיימות נסיבות שמצדיקות זאת, אך אין בעובדה שעסקינן בבעל תפקיד כדי להקנות לבעל התפקיד (הנאמן - א' ל"ו)יתרון על כל בעל מניות רגיל, אלא אם יצביע על טעמים מיוחדים - וכאלה אין", קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

עוד ציין אורנשטיין, כי "אמנם בעל התפקיד בא בנעלי החייב, אך אין בכך כדי להקנות לו זכויות נרחבות מאלו של החייב, אף אם החייב החזיק מניות והיה בעל שליטה". לדבריו, מסקנה אחרת תתעלם מהאישיות הנפרדת של החברה, תפתח פתח רחב לתביעות גילוי מסמכים על-ידי בעלי תפקיד שנכנסו לנעלי החייב".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"