גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי מו"מ של שנתיים: הסכם סובסידיה חדש בין דן למדינה

ההסכם, המתייחס לשנים 2015 עד 2025, יביא להקטנת תשלומי הסובסידיה של המדינה לדן בסכום כולל של כמיליארד שקל, על פני העשור ■ קואופרטיב אגד מסרב בשלב זה לקבל את הצעות המדינה

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

אחרי שנתיים של מו"מ נחתם היום (א') הסכם סובסידיה חדש בין חברת דן לאוצר ולמשרד התחבורה. ההסכם המתייחס לשנים 2015 עד 2025 יביא להקטנת תשלומי הסובסידיה של המדינה לדן בסכום כולל של כמיליארד שקל, על פני העשור.

בשנת 2015 שילמה המדינה לדן סובסידיה בהיקף של כ-400 מיליון שקל. במקביל נמשכים המגעים עם קואפרטיב אגד שמסרב בשלב זה לקבל את הצעות המדינה. בעוד דן עשתה בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית בתחום ההתייעלות ונחשבת לחברה רווחית, ממשיך אגד להחזיק במנגנון מנופח ובזבזני הממומן ברובו מכספי משלמי המיסים.

במסגרת ההסכם התחייבה חברת דן להצעיר את הגיל הממוצע של צי האוטובוסים שהיא מפעילה מ-15 ל-10 שנים ובמסגרת זו היא צפויה לרכוש בשנתיים הקרובות כ-300 אוטובוסים חדשים, מתוכם 126 חשמליים (המהווים 10% מהצי של דן).

במסגרת שיפור השירות לנוסעים התחייבה דן לאפשר עלייה מכל דלתות האוטובוס בקווי החברה, (עם הסדרת הנושא בחקיקה) להתקין בכל אוטובוס שני מסכי מידע המספקים לנוסעים מידע על מסלול הנסיעה והקו בזמן אמת; רשת אלחוטית ונקודות טעינה למכשירים ולטלפונים ניידים בכל האוטובוסים החדשים.

במוקד הסכם הסובסידיה עמד שינוי שיטת ההתחשבנות בין המדינה לדן ומעבר לתשלום לפי קילומטר נסיעה בפועל. בעקבות כך יהיה דן חשוף לקנסות כבדים על אוטובוסים שלא ייצאו בזמן מהתחנות. בנוסף יקבל דן תמריצים כספיים שיהיו מותנים בהגדלת מספר הנוסעים בקווים.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקל לעומת ההסכם הקודם. "החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות לנוסעים, הכולל אוטובוסים חדישים, תוספות קווי שירות חדשים והגברת תדירות בקווים הקיימים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות" אמר השר כץ.

שר התחבורה הוסיף כי ההסכם החדש ישדרג באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב. לדבריו, ההסכם כולל בין השאר את מחויבות חברת דן לשיפור רמת השירות לציבור בפרמטרים רבים, ובהם הפעלה של 126 אוטובוסים חשמליים בתוך כשנתיים. 20 אוטובוסים חשמליים ראשונים יחלו לפעול כבר בחודשים הקרובים.

ההסכם כולל את הצערת מצבת האוטובוסים של החברה, עד ל-10 שנים לאוטובוסים עירוניים ועד ל-12 לאוטובוסים דו-מפרקיים, במקום 15 שנים כיום. על פי ההסכם.

במסגרת ההסכם, מחויבת חברת דן לבצע את כלל נסיעות קווי השירות על פי רישיון הקו, לרבות מנגנון התחשבנות וקנסות בשל אי עמידה בהיקף השירות הנדרש. כמו כן, מחויבת החברה לעמוד בכל ההוראות וההנחיות הקשורות לבעלי מוגבלויות. ההסכם כולל בין השאר גם תשלום תמריצים לחברה, בגין גידול במספר הנוסעים.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן ציין כי ההסכם עם חברת דן מהווה ציון דרך משמעותי להמשך שיפור מערך התחבורה הציבורית במדינת ישראל. "ההסכם מגלם בתוכו את כל המרכיבים שיגבירו את השימוש בתחבורה הציבורית, ויהפכו אותה מהירה, נוחה ויעילה יותר", הוסיף חן.

יו"ר חברת דן, שמואל רפאלי ומנכ"ל חברת דן, עופר זילביגר ציינו כי ההסכם החדש מעיד על המחויבות העמוקה של משרד התחבורה וחברת דן לשיפור השירות ושילוב טכנולוגיות מתקדמות בתחבורה הציבורית. לדבריהם, ההסכם מבטיח את היציבות הכלכלית של החברה לשנים הקרובות.

חברת דן מסיעה כיום כ-145 מיליון נוסעים בשנה, המהווים כ-25% מכלל הנוסעים של התחבורה הציבורית בישראל. החברה מבצעת כ-2.8 מיליון נסיעות אוטובוס בשבוע. צי האוטובוסים של החברה עומד כיום על 1,250 אוטובוסים, מתוכם כ-140 אוטובוסים מפרקיים ו-80 מטרוניות.

לחברה מספר חברות בת המפעילות תחבורה ציבורית ברחבי הארץ, ובהן חברת "דן בצפון" המפעילה את קווי המטרונית בחיפה, חברת "דן בדרום" המפעילה את אשכול צפון הנגב וחברת "דן באר שבע" המפעילה את אשכול באר שבע.

עוד כתבות

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית אחרי קרוב לשנתיים. לאן הולכים מכאן?

בשוק צופים בהסתברות כמעט מוחלטת שבנק ישראל יפחית בהחלטה הקרובה את הריבית בשיעור סולידי של 25 נקודות בסיס - לרמה של 4.25% ● הפעם האחרונה שבה הריבית ירדה בשיעור זהה הייתה בינואר 2024 ● עם זאת, מי שמצפה לרצף הפחתות ריבית עשוי להתבדות

אביטל פרדו בוועידת ישראל לעסקים

אביטל פרדו, שותף מייסד בפאגאיה: "בתוך עשור נוכל להפוך לאחת מחברות האשראי הצרכני הגדולות בעולם"

אביטל פרדו סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על השוק התנודתי, מעבר החברה ממודל יוניקורן למוסד פיננסי – והאתגר של השנים הבאות ● בנוסף, הכריז כי "היתרון התחרותי האמיתי של ה-AI עוד לא נחשף"

אולם התצוגה החדש של טסלה בקריית אתא / צילום: יח''צ טסלה

הנתונים מגלים: הישראלים קונים פחות מכוניות חשמליות

הרכב החשמלי הוא הסגמנט החסכוני והירוק בשוק, אך ב־2025 נרשמה ירידה במכירות שלו ● הסיבות: שחיקת הטבות מיסוי והפופולריות של רכבי הפלאג־אין, בעיקר עבור ציי רכב ● למרות המגמה, בטסלה מרחיבים את ההשקעות בישראל, ורק לאחרונה חנכו אולם מכירות חדש בתל אביב ומרכז בקריית אתא

הפרויקט ברעננה. 355 יחידות דיור במקום 138 / הדמיה: קידר מבנים

סרבנית תמ"א שעיכבה פרויקט תשלם פיצוי של כ־60 אלף שקל

דיירת שרכשה דירה ברעננה סירבה לחתום על הסכם ליווי לפרויקט תמ"א 38 שקודם עוד לפני הרכישה º היא עיכבה את תחילת העבודות ונתבעה

מימין: אסף זגריזק, שאול שניידר ועמית לנג בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר: "אני לא מתנגד להנפקה"

שניידר אמר את הדברים בשיחה בנושא התשתיות הקריטיות של ישראל בוועידת ישראל לעסקים של גלובס ● מנכ"ל מקורות עמית לנג: "יש לישראל פוטנציאל להיות ספקית מים לסוריה וכך ליצור מארג גאו-פוליטי"

יו'' אגד אמיר לוי / צילום: שלומי יוסף

יו"ר אגד אמיר לוי על הנפקה אפשרית: "זו חברה קלאסית לשוק ההון"

אמיר  לוי התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס וקרא למנות בדחיפות ממונה חדש לאגף התקציבים, להימנע מתוספות מוגזמות לתקציב הביטחון - ורמז כי אגד במסלול להנפקה, אחרי השבחתה: "אנחנו מחזקים את הממשל התאגידי" ● על משבר התחבורה בישראל: "צריך לשטוף את המדינה עם נתיבי תחבורה ציבורית ולצאת במכרז אגרות הגודש"

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האם שוק המניות האמריקאי יחזור לעלות, או שהריבאונד עדיין רחוק?

אחרי הירידות החדות שנרשמו בוול סטריט ביום חמישי האחרון, והעליות ביום שלמחרת, אנליסטים ששוחחו עם מרקטווץ' הסבירו כי התנודתיות כנראה כאן כדי להישאר ● לדברי אחד מהם: "המשקיעים רודפים אחרי רצפים של עליות, כיסי אוויר. זה שם את השוק על מסלול מאוד בלתי־יציב"

רכב ותחבורה / צילום: יח''צ

התערוכה בגואנגג'ואו החלה: הדגמים הסיניים והמערביים שעשויים להיות להיטים מקומיים

יצרני הרכב מציגים השבוע קצב התפתחות המהיר ואת התרחבותם לפלחי שוק מרכזיים בתערוכה בגואנגג’ואו, סין ● במרכז הבמה: דגמים חשמליים והיברידיים חדשים המכוונים גם לשוק בישראל ובאירופה, בעלי טכנולוגיות חדישות ובמחירים תחרותיים ● השבוע בענף הרכב 

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל / צילום: כדיה לוי

סמנכ"ל אל על: "יש אנומליה בין ביקוש והיצע בעולם התעופה"

נדב חנין, סמנכ"ל השיווק והדיגיטל של אל על, הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מחסור עולמי במטוסים ובמנועים ● על הביקורת שהופנתה נגד החברה במהלך המלחמה: "שעות הטיסה שלנו טובות יותר, הצוותים כחול־לבן - ויש לזה ערך" ● על הקמת בסיס פעילות מקומי לוויזאייר אמר כי כללי הרגולציה השונים יוצרים אי־שוויון

יבגני דיברוב בוועידת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל ארמיס: "יש לנו יש עוד עבודה קשה כדי להגיע להנפקה"

דיברוב הציב בועידת ישראל לעסקים של גלובס את היעד של החברה להנפקה: "600 או 700 מיליון דולר בהכנסות" ● לשאלה אם מהפכת ה־AI תוביל לצמצום מקומות העבודה בחברה, השיב: "היא תהפוך את הארגון ליותר יעיל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בת"א מתחזקות; מניית נייס מזנקת, ריטיילורס נופלת

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ● הבוקר עליות בבורסות בעולם ● רוב הכלכלנים סבורים שבנק ישראל יוריד אחה"צ את הריבית, אך בספק לגבי הורדות נוספות בהמשך ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

כמעט 5 מיליון שקל לדירה: מה הוביל לזינוק ברווחי אקרו

ברבעון השלישי של 2025 קבוצת אקרו רשמה ירידה חדה של 76% במספר הדירות שמכרה, אך המחיר של דירה ממוצעת זינק בכ-50% ● מתחילת השנה מכרה החברה 70% פחות ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה ● האם נתוני אוקטובר מעידים על תפנית?

גדי קוניא ושירה ספיר / צילום: גלובס

מנכ"ל תנובה: "ישראל לא יכולה לוותר על ייצור מוצרי המזון הבסיסיים, בטח לא המפוקחים"

ענף החלב ידע לא מעט סערות בשנתיים האחרונות - החל מהמחסורים בתקופות החגים, דרך העלאות המחירים ועד התוכניות החדשות שהוצגו בשבוע שעבר במשרדי הממשלה ● בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנכ"ל קבוצת תנובה גדי קוניא פתח את הכול והסביר מהן הבעיות השורשיות של הענף ● וגם: האם בקרוב תנובה תצא להנפקה?

מימין: אסף זגריזק, יודפת אפק-ארזי, ינקי קוינט ורועי כחלון בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

רועי כחלון: "עובדים מסביב לשעון על הנפקת התעשייה האווירית"

במסגרת פאנל "תשתיות לישראל" בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, מנהל רמ"י ינקי קוינט אמר כי "מחירי הדירות יכולים להגיע לרמה שזוג צעיר יוכל לרכוש דירה בעלות סבירה" ● יו"ר נת"ע, יודפת אפק-ארזי: "פרויקט המטרו זה גיים צ'יינג'ר עשורים קדימה"

מנכ''ל בזק, ניר דוד, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל בזק: "ביטול ההפרדה המבנית יעשה שינוי משמעותי וישפיע על יוקר המחיה"

ניר דוד, מנכ"ל בזק, אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "ישראל יכולה להפוך לצומת תקשורת עולמי, וזו הזדמנות גדולה" ● הוא הוסיף כי המשקיעים הזרים חוזרים לישראל: "הפוטנציאל עומד להתפוצץ"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א־נפט וגז נפל במעל 3%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● טאואר צנחה במעל 8%, נייס עלתה בכ-4% ● וול סטריט מסכמת סוף שבוע מטלטל נוסף, ודברים שנשא אחד מבכירי הפד הזניקו את ההסתברות להורדת ריבית בארה"ב ● מחר, בשוק מצפים לראות הורדת ריבית של בנק ישראל ● וגם: האנליסט שמעריך - "שוק המניות האמריקאי לא יציב"

פרופ' רוני גמזו, יו''ר מגדל אחזקות, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: שלומי יוסף

פרופ' רוני גמזו: "תמיד ארגיש החמצה שלא הייתי מנכ"ל הכללית"

יו"ר מגדל אחזקות, מנכ"ל בית החולים איכילוב בעבר, אמר עוד בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "הפער בין שיבא לאיכילוב הוא רק בכותרות; ברמת הרופאים והרפואה לא רק שאין פער - איכילוב מוביל"

מנכ''ל קבוצת הפניקס, אייל בן סימון, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: כדיה לוי

אייל בן סימון: "הפניקס היא מחוללת התחרות המרכזית בעולם הפיננסי"

מנכ"ל הפניקס אמר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי עוד לפני הכלכלה, "אנו חייבים להבין שמדינת ישראל צריכה תוכנית ארוכת-טווח" ● לגבי החוסן של הכלכלה הישראלית הוא טוען: "הרבה מדינות היו רוצות יחס חוב-תוצר כמו שלנו" ● וגם: מה הוא חושב לגבי הכוח של המתווכים הפיננסיים בישראל?

יונתן לבנדר בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"האמנות האמיתית היא AI, וזה ישנה את עולם הבריאות"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, הציג סגן השותף המנהל וראש מערך הייעוץ של KPMG, את האופן שבו הטכנולוגיות החדשות, ובעיקר ה-AI, משנים ועתידים לשנות את חוקי המשחק ● לדבריו, ישראל מובילה באימוץ אך מעוכבת בידי רגולציה

דרור בין בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "נדרשת עליית מדרגה בהשקעות דיפטק, הן גל הצמיחה הבא של ההייטק בישראל ובעולם"

בהרצאה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, אמר דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, כי 2025 רושמת כבר עתה את שיא האקזיטים בישראל בהיקף של 71 מיליארד דולר ● לצד זאת, בין הזהיר מפני הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים וקרא לגוון את ההשקעות בהייטק כך שלא יתמקדו רק בסייבר ובתוכנה