גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק 1000: נתניהו ניסה לסייע למילצ'ן לרכוש את רשת?

לפי דיווח ב"הארץ", המהלך - אותו יזם נתניהו בעת שהיה שר התקשורת - אמור היה להוביל לכך שמילצ'ן ירכוש את זכיינית ערוץ 2 רשת לקראת איחוד אפשרי עם קשת ■ נתניהו: "מיחזור של טענות מופרכות"

תיק 1000: ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לסייע למקורבו, איש העסקים ארנון מילצ'ן, לרכוש את זכיינית ערוץ 2 רשת כדי להשתלב בתפקיד מפתח בשוק התקשורת הישראלי - כך פרסם הבוקר (ד') עיתונאי "הארץ" גידי וייץ. לפי הפרסום, המהלך נרקם בעידודו של נתניהו בזמן שהיה שר התקשורת, לאחר שמילצ'ן מכר את רוב מניותיו בערוץ 10 לאיל ההון לן בלווטניק.

הרעיון המרכזי שעמד בבסיס המהלך היה לסייע למילצ'ן להפוך לאחד מבעלי זכיינית ערוץ 2 רשת, כאשר השלב הבא אמור היה להיות מיזוג עם קשת, הזכיינית המתחרה.

אדם המעורה בפרטי הנושא אמר ל"הארץ" כי מילצ'ן נזקק לשר התקשורת ולמנכ"ל המשרד, משום שכדי למזג את שתי הזכייניות היה צורך בשינויים רגולטוריים. לדברי מקור אחר, התוכנית נגנזה בסופו של דבר בשל התנגדותו של איש העסקים מוזי ורטהיים ז"ל, מבעלי קשת, למיזוג הזכייניות.

לפי הדיווח, כדי להוציא את המהלך לפועל התקיימו מספר פגישות בהרכבים משתנים, בהן השתתפו בין היתר מילצ'ן ונתניהו עצמם; מנהל עסקיו של מילצ'ן בישראל, זאב פלדמן; ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, החשוד שפעל במרמה לקידום ענייניה של בזק והורחק מהמשרד.

השבוע פורסם במהדורה המרכזית כי כי גורמים במערכת אכיפת החוק מעריכים כי העדות של המיליארדר לן בלווטניק, כאמור מבעלי ערוץ 10, מחזקת "במידה משמעותית" את החשד נגד נתניהו לקבלת שוחד בתיק 1000. מהעדות, שנגבתה מחו"ל, עולה מסלול השוחד האפשרי לכאורה - התמורה שסיפק נתניהו, על-פי החשד, לאיש העסקים ארנון מילצ'ן.

בלווטניק קנה את ערוץ 10 במחיר של יותר מכפול מזה שהציע איש הפרסום אילן שילוח. בלווטניק אישר בעדותו, על-פי הידוע לחדשות 2, כי רכישת הערוץ נעשתה רק לאחר שנתניהו פנה אליו וביקש ממנו להגיש את ההצעה - וגם שלח אליו את ארי הרו, אז ראש הסגל של נתניהו והיום עד מדינה בפרשה.

החקירה נכנסת ל"פסק-זמן"

לאחר התערבות נתניהו יצאה לפועל העסקה של בלווטניק, וכתוצאה ממנה מילצ'ן קיבל מיליוני שקלים: מדובר בסכום שלא היה מקבל אם הייתה מתקבלת הצעתו של שילוח, לפיה הכסף היה אמור להגיע במלואו לערוץ 10, ולא לבעלי מניות כמו מילצ'ן. זו, על-פי החשד, התמורה שנתניהו נתן למילצ'ן בתמורה למתנות שסיפק לו ולרעייתו במשך שנים.

לפני כ-3 שבועות ערכו חוקרי היחידה הארצית חיקור דין בלונדון לבלווטניק, המיליארדר האוליגרך ומקורבו של ראש הממשלה נתניהו. בלווטניק הוא איש עסקים המתגורר באנגליה ורוסיה, והוא בין היתר מבעלי ערוץ הספורט וערוץ 10.

"הופכים כל אבן"

בתוך כך, חקירת תיק 1000, תיק 2000 ותיק 3000 נכנסה לסוג של "פסק-זמן, עד אחרי החגים": בשלב זה החוקרים צריכים לנתח את ממצאי החקירה לגבש כיווני חקירה עתידיים מיד לאחר החגים.

מפכ"ל המשטר, רב-ניצב רוני אלשיך, התייחס להתקדמות בחקירות נגד ראש הממשלה ואמר בהרמת כוסית עם כתבים בתחילת השבוע כי השנה הקרובה תהיה מורכבת בכל הנוגע לחקירות בתיקים 1000 ו-2000.

מטעם ראש הממשלה נמסר בתגובה: "מיחזור טענות מופרכות על-ידכם שוב ושוב, והפעם דווקא בעיתוי סמוך לנאום ראש הממשלה באו"ם ולפגישותיו המדיניות עם נשיא ארה"ב ונשיא מצרים, אינו הופך ידיעה שקרית לאמת. בניגוד לנטען על-ידכם, ראש הממשלה פעל במשך שנים בכל כוחו כדי לסגור את ערוץ 10, מה שהיה הופך את מניותיו של מילצ'ן לשוות לאפס. הסיבה היחידה שערוץ 10 לא נסגר הייתה התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה ויינשטיין, וגורמי הרגולציה".

עוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו לא פעל בשום שלב מתוך עניין כלשהו להיטיב עם מר מילצ'ן, ולא כדי להיטיב עם אף אדם אחר, וממילא גם לא פנה לאיש כדי להיטיב עם מאן דהוא. כל פעולותיו של ראש הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, נעשו אך ורק משיקולים ממלכתיים. כך, למשל, ראש הממשלה סבר כי יש לגוון ולרבד את התקשורת בישראל, ולשם כך פנה למשקיעים פוטנציאליים רבים להשקיע בתקשורת בישראל, וביניהם מר בלווטניק. כל הפעולות נועדו להבראת שוק התקשורת בישראל ולהגדלת האיזון וגיוון הדעות בתקשורת, ולא למען טובתו של איש".

תגובה מסביבת מילצ'ן: "לכל הפרסומים בענין תמורות כביכול שקיבל מר מילצ'ן - אין כל יסוד. מר מילצ'ן קיבל מעת לעת הצעות למעורבות במיזמים עסקיים בתחומים שונים, לרבות בתחום התקשורת, ולא נזקק לסיוע של נבחר ציבור כלשהו. התוצאה הסופית בדמות הפסדי-עתק בערוץ 10 ויציאה מפעילות עסקית בישראל מוכיחים כי לתיזה בעניין 'תמורה' אין ולא היה שום שחר. מר מילצ'ן, שפעל עבור ביטחון המדינה שנים ארוכות בעניינים רגישים, לא קיבל דבר. מפאת החקירה המתנהלת ייחשפו הנתונים הרלוונטיים בהמשך ההליך, אך יש להקפיד להיזהר בייחוס כוונות ותמורות למר מילצ'ן שלא היו ולא נבראו".

עוד כתבות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר