תיקון התקלה שהתגלתה במהלך עבודות התחזוקה המתוכננות במאגר תמר יסתיים ככל הנראה רק בסוף השבוע הבא - כך נודע ל"גלובס". כזכור, לפני יומיים הודיע משרד האנרגיה כי בעקבות תקלה שהתרחשה במאגר תמר הופסקה הזרמת הגז הטבעי למשק. ההערכות הראשונות היו של 24 שעות בלבד לתיקון.

לאחר מכן הוערך מחדש משך הזמן ל-48 שעות לתיקון. אמש דווח כי המועד המתוכנן הוא יום רביעי הבא, ואילו עכשיו על פי הערכות גורמי המקצוע בנובל, התיקון יושלם במהלך השבוע הקרוב, ולאחר מכן תחודש הפקת הגז. הנזק התזרימי המוערך לשותפות תמר כתוצאה מהקטנת מכירת הגז למשק בסך 0.1 BCM עומד על פי ההערכות על כ-15 מיליון דולר, סכום שכולל את עלות התיקון שהיא זניחה יחסית.

בדיווח המיידי של דלק קידוחים לבורסה נכתב כי "לתקלה לא צפויה להיות השפעה מהותית על הכנסות השותפות ממכירת גז טבעי ברבעונים השלישי והרביעי של 2017". זאת, משום שמדובר בהקיף הנזק נמוך בהשוואה להכנסות החברה שעמדו ברבעון החולף על כ-123 מיליון דולר.

בנובל אנרג'י מסבירים כי הסדק התגלה באחד הצינורות שמחובר לצינור האוורור, ועל פי הנוהל חייבים להשבית את האסדה עד לתיקון מוחלט של התקלה. בנוסף, החברה מציינת כי למרות האפשרות לרתך את הסדק, הוחלט להחליף את החלק הפגום כולו - אופציה אומנם בטיחותית יותר, אך גם ממשוכת יותר. ל"גלובס" נודע כי החלק החליפי כבר הגיע לארץ וכעת מתבצעות הבדיקות לקראת חיבורו. 

בדיווח המיידי של דלק קידוחים לבורסה נכתב כי "לתקלה לא צפויה להיות השפעה מהותית על הכנסות השותפות ממכירת גז טבעי ברבעונים השלישי והרביעי של 2017". זאת, משום שמדובר בהקיף הנזק נמוך בהשוואה להכנסות החברה שעמדו ברבעון החולף על כ-123 מיליון דולר .

ההערכות של משרד האנרגיה לגבי תיקון התקלה שעל בסיסה נקבעה מדיניות לשעת חירום והקצאת הגז הנוזלי, הייתה עד יום רביעי, וכעת לא ברור האם המשרד נערך להארכה ממושכת יותר של אי אספקת הגז למשק. כתוצאה מדחייה נוספת, רביעית במספר, גובר החשש להפסקות חשמל במשק בשבוע הבא בעת מעבר מגז לסולר ופגיעה בפעילות הכלכלית בתעשייה וגם במשקי בית.

כל תחנות הכוח לייצור חשמל במשק עברו לשימוש בדלקים חלופיים, כגון סולר, מזוט ופחם, כולל תחנות הכוח המיושנות אורות רבין בחדרה ורוטנברג באשקלון שכבר עמדו לקראת הדממה. בחלק מתחנות הכוח של חברת החשמל נגמר הסולר, והן עברו לשימוש במזוט - מזהם יותר את הסביבה.

במשרד האנרגיה מנסים לשאוף כעת לכך שכמות הגז הנוזלי שיש באוניה המגזזת תספיק עד לתאריך 2 לאוקטובר, אז תגיע מיכלית גז נוזלי (LNG) שתמלא מחדש את המגזזת. גורמים במשק האנרגיה מקווים כי חברת נובל אנרג'י האמריקאית תעמוד בהבטחותיה ותתקן את התקלה עד אז.

אם התקלה תתוקן רק ביום ראשון הבא, שלושה ימים לאחר המועד המתוכנן, נראה התייקרות נוספת בחשבון החשמל של חודש ספטמבר ופגיעה חמורה יותר באיכות האוויר. ההתייקרות של חשבון החשמל היא כבר ודאית ונובעת משתי סיבות: שימוש בסולר היקר יותר מהגז הטבעי והעמסת עלויות שינוע ותחזוקה כתוצאה משימוש באונייה מגזזת.

על אף שניתן היה לחשוב שצינור נוסף היה מבטיח את המשך אספקת הגז, חשוב לציין כי התקלה ארעה על גבי האסדה עצמה, כך שצינור שני במקרה הזה לא היה עוזר.

משותפות הגז תמר נמסר הערב כי "הזרמת הגז האמינה מתמר אפשרה למשק להפחית משמעותית שימוש בדלקים מזהמים וסייעה בצמצום היקפי זיהום האוויר בישראל בעשרות אחוזים.

בשנים שחלפו הצביעו שותפות תמר על המורכבויות והמשמעויות הנובעות מהיותו של מאגר תמר ספק יחיד של גז טבעי למשק, וקראו לקדם מהלכים שיובילו לפיתוחם של מאגרי גז נוספים, כפי שאכן נעשה עם יישומו של מתווה הגז".