גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הגגות והקירות הירוקים הם גחמה או פתרון אמיתי?

האדריכל אריה קוץ, מחלוצי שילוב הצמחייה במבנים, מאמין שזה פתרון פנטסטי למצוקת היעדר הנוף הירוק, ושזה אפילו כלכלי

סניף של רשת יוחננוף בחולון / צילום: איל יצהר
סניף של רשת יוחננוף בחולון / צילום: איל יצהר

אנחנו רואים אותם יותר ויותר: מבנים שיש להם גגות ירוקים, ולאחרונה גם חזיתות מגוננות. יש שיגידו שמדובר בגחמה עיצובית, שמשמשת בעידן של בנייה אינטנסיבית וצריכה מואצת למירוק המצפון. לעומת זאת, האדריכל אריה קוץ, מחלוצי שילוב הצמחייה במבנים, מאמין שזה פתרון פנטסטי למצוקת היעדר הנוף הירוק, ושזה אפילו כלכלי.

- גגות וקירות ירוקים הם פיצוי להיעדר של שטחים ירוקים?

"יש להם הרבה ממדים. מעצם טיבה העיר זוללת שטחי טבע. גגות ירוקים הם אכן סוג של פיצוי על האובדן של שטחים ירוקים לטובת הציבור.

"אם נכנסים לשיקולים אקולוגיים יותר רחבים, אז צמחים סופחים co2 (פחמן דו חמצני) ויש גם עניין של בועת החום העירוני, תופעת מיקרו אקלים שבלב הערים יותר חם מאשר בכפר. בתנאי מיקרו אקלים קיצוני זה יכול להגיע לרמה של 10 מעלות צלזיוס. בניינים, רחבות וכבישים פולטים חום ומחממים את הסביבה, והשטחים הירוקים קולטים חום.

"יש גם נושא של השהיית מי גשם בזמן אירועים חריגים (שברי ענן). כל הסביבה העירונית היא סביבה של משטחים קשים ומטחי גשם גורמים לשטפונות. הגג הוא מיכל גדול ומצע הצמחיה עוצר את הגשם. גג נטוע יכול בקלות לספוג ולהחזיק את המים ולשחרר אותם למערכת העירונית באיטיות. "גגות ירוקים גם מסייעים לשמירת המגוון הביולוגי שנעלם מהעיר. גם אם הגגות פחות נגישים, זה מאפשר, למשל, קינון של ציפורים".

- גגות ירוקים זה נחמד, אבל תראה את הביקורת שניתנה לשצ"פ (שטח ציבורי פתוח) שהעירייה הקימה מעל הקניון בפרויקט השוק הסיטונאי בתל-אביב (קניון גינדי). איך מגיעים לגינה שעל הגג? למי היא מיועדת?

"חלק מהעניין זה לדאוג שהגינה תהיה מונגשת וזמינה. זאת שאלה של תכנון אדריכלי. יש דוגמאות נפלאות מהעולם. אדריכל הנוף פול פרידברג נקרא לאוניברסיטת FORDHAM בלינקולן סנטר, בניו יורק, שם הוא הפך גג של ספריה למרכז חיי הקמפוס. המקום כולל דשא, עצים ופינות ישיבה, פסלים ואפילו מתקני ספורט. האוניברסיטה פתחה את הגן ועיריית ניו יורק איפשרה לעשות מדרגות ומעלית שמזמינה את הציבור לעלות מהרחוב לפארק מדהים באמצע העיר. מנהטן הצפופה קיבלה פארק".

- למה שיזמים ישקיעו ממון בגג, או בחזית ירוקה?

"יש משהו בכל אחד ואחד מאיתנו שאוהב ירוק. לא צריך קמפיין בשביל לגלות שאנשים מטפחים גינות. אפילו בשכונות מצוקה אתה רואה עציצים ליד הבתים. גם יזמים וגם דיירים מטפחים גינות. אבל יש גם צדדים כלכליים: גג צומח הוא גם מבודד, מחום וגם מרעש. זה מפתיע לגלות שהגג הירוק הוא הדבר הכי טוב שאפשר לעשות למערכות האיטום. האויב הכי גדול של מערכות האיטום זה קרינת השמש וחום. גג ירוק מבטיח קיום אינסופי של האיטום. ניתן לעשות גינות ירוקות גם בגגות קיימים, שכביכול אי אפשר להעמיס עליהם. אנחנו היינו מעורבים בתכנון של "גינת השרון", בגן החשמל. אנשים לא מאמינים שמדובר בגינת גג. יש שם כבר עצי צאלון בוגרים.

- בניין חברת צ'ק פוינט הוא הראשון בארץ שיש לו חזית ירוקה. מאיפה בא הרעיון?

"הם קנו בניין קיים שהיה בנוי מראש על חצי מהמגרש ונותרו עוד זכויות. הם עשו תחרות אדריכלית, ואנחנו באנו עם קונספט שחלק ממנו היה הקיר הירוק. האגף החדש יוצר חזית מזרחית גדולה, זאת שמש מאוד אכזרית. אפשר היה לעשות תריסים, או וילונות שיהיו סגורים מרבית הזמן. אז אתה עושה חלון שאתה לא נהנה ממנו. במסגרת התחרות החלטתי להציע קיר צמחייה, כמו משרביה אורגנית, שתיתן פילטור של השמש המזרחית".

- בקיר במימדים כאלה יש לקחת בחשבון גם הוצאה ניכרת על גנן במשרה קבועה והשקיה.

"זה שווה ערך לגינה של 2 דונם, כמו מגרש יפה בסביון. לא מדובר בעבודה יומיומית. במסגרת הבנייה הירוקה הגענו לכך שמי המזגנים של הבניין מייצרים כמות גדולה של מים. האדניות מושקות תמיד כך שיש עודף. יחד עם חברת המתמחה במים מושבים בנינו מערכת שכל המים העודפים מגיעים למיכל במרתף. יש מערכת שמנטרת את איכות המים, שמוסיפה את מה שחסר מבחינה כימית ומוסיפה את מי המזגנים שמדללים את הריכוזים. מהערכות של המומחים שלנו, לא יצטרכו להוסיף מים מעבר למה שמגיע ממערכות המיזוג. זאת מערכת חכמה, פשוטה וחסכונית במים".

- על פניו, מדובר בפריבילגיה. אנחנו לא רואים שהגגות הירוקים והחזיתות המגוננות הפכו לפופולריים מדי. לא רואים את זה בבנייה ציבורית או מבני מגורים.

"גינה, באשר היא, גם על אדמה, היא החלטה שעולה כסף. עובדה שכולנו עושים גינות. גם מי שעושה בית משותף עושה גינה. אז מי אמר שגינה על הגג צריכה להיות יוצאת דופן? אנחנו היום מדברים הרבה מאוד על בניית גינות על גגות של מוסדות חינוך. הערים הולכות ומצטופפות ובתי הספר הולכים לקבל מגרשים יותר קטנים ממה שהם קיבלו בעבר. באותה נשימה צריך להגיד שאם החצרות קטנות, יש שימוש גם לגגות. בתי הספר יהיו בחזית העשייה. זה משאב שבית הספר צריך אותו. חלק מהגגות יהיו מגרשי כדורסל, חלק גינות וחלק חקלאות. על הגג של דיזנגוף סנטר למשל מגדלים חסה".

המחיר: מ-800 עד 2,000 שקלים למ"ר

גיא בר נס מחברת גרין וול מספר שהמחירים של קיר ירוק בשיטת "ורטיקל פורסט", כלומר, אדניות, יכולים לנוע בין 800 ל-1,500 שקל למ"ר. קיר ירוק בטכנולוגיה שבה הצמחים שתולים בכל גובה הקיר הוא יקר יותר, ויכול להגיע ל-2,000 שקל למ"ר. תחזוקה שנתית של קיר ירוק עולה כ-10% מעלות הפרויקט. לדברי בר נס, החיסכון באנרגיה יכול להחזיר את הכסף בתקופה של עד שמונה שנים.

- מי בד"כ יוזם גגות ירוקים?

"יש הרבה ערים שיוזמות גינות על גגות. אחרי 400 שנים של אורבניזציה, טוקיו התעוררה וגילתה שאין לה מספיק ירוק, וקבעו שם יעדים ל-20 שנה. כל גג של בניין מעל גודל מסוים חויב לתת אחוזים מסוימים כגג ירוק. מצאו שם משהו שפרט על הנימים של כל נפש - העובדה שטוקיו איבדה את ציפורי השיר. במקום שכותרת הקמפיין תהיה להחזיר את הירוק, דיברו על החזרת ציפורי השיר, וזה תפס חזק. באזורים מסוימים של טוקיו אתה כבר רואה ירוק מציץ מכל מיני מקומות".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות, בנימוק כי הבורר סבור כי הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם