גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מלאנוקס: "אנו דור וחצי לפני המתחרים - פשוט יותר טובים"

איל וולדמן בראיון ל"גלובס": "אנחנו לא מתכוונים ללכת בזיג-זג ולחזור לבורסה בת"א" ■ על הקיפאון במניה: "אני תמיד ממליץ ללכת נגד מה שאומרים האנליסטים"

איל וולדמן / צילום: תמר מצפי
איל וולדמן / צילום: תמר מצפי

בדיוק לפני שנתיים הכריזו שתיים מחברות ההיי-טק הבולטות בישראל, מלאנוקס ואיזיצ'יפ, על רכישתה של איזיצ'יפ על-ידי מלאנוקס, בעסקת מיזוג כחול-לבן של 811 מיליון דולר. אחרי תקופה של אי-ודאות ועיכובים בעקבות טענות של בעלת מניות מיעוט באיזיצ'יפ - הושלמה העסקה בפברואר 2016.

אז איך נראה המיזוג הגדול של ההיי-טק הישראלי שנה וחצי אחרי? "רוב הדברים שציפינו לפני המיזוג באמת קרו. כמובן שלא הכול", אומר איל וולדמן, מייסד, נשיא ומנכ"ל מלאנוקס, בראיון ל"גלובס". לדבריו, בשנה הראשונה שלאחר המיזוג היו "כאבים של עזיבות של אנשים שלא נטמעו בארגון".

- כמה מעובדי איזיצ'יפ נשארו במלאנוקס?

"70% עדיין במלאנוקס".

- כל מי שרציתם שיישאר נשאר בחברה?

"לא, היו כאלה שרצינו ועזבו. רוב ההנהלה הבכירה של איזיצ'יפ לא נשארה, אבל זה דבר די טבעי".

בקרוב תשיק מלאנוקס את המוצר הראשון שלה שישלב טכנולוגיות של שתי החברות, או כהגדרת וולדמן, המוצר שהוא "הסיבה המרכזית למיזוג": מוצר שהוא system on a chip, שמאפשר למלאנוקס להיכנס לעולם המעבדים, ולא רק לתת פתרונות חיבוריות. אם קודם לכן מלאנוקס סיפקה רק את החיבוריות ועיבוד מידע מסוים, החיבור עם איזיצ'יפ מכניס אותה לתחום ה-data center עם המעבדים.

איזיצ'יפ, שהוקמה ונוהלה על-ידי אלי פרוכטר, נמכרה למלאנוקס חודשים ספורים לאחר שנקלעה למיני-משבר, כשהלקוחה המרכזית שלה - סיסקו - הודיעה לה שלא תשתמש במעבדי הדור הבא שלה. התקווה של המשקיעים הייתה שסיסקו תחזור בה מההחלטה. בינתיים, במעבדים הקיימים סיסקו עדיין לקוחה, והפכה לאחר המיזוג ללקוחה של מלאנוקס. וולדמן מעריך שסיסקו לא תשנה את דעתה, אך מציין שהרכישה "קירבה אותנו לסיסקו, ואנחנו נכנסים לשם עם מוצרים נוספים".

- יש רכישות נוספות על הפרק?

"כרגע אנחנו לא צריכים לרכוש בשביל לצמוח. לפעמים נקרות בדרכנו הזדמנויות ויש דיונים, אבל אין משהו מיידי".

- היה גל של קונסולידציה בתעשייה שלכם. היו ניסיונות לרכוש את מלאנוקס?

"בתעשייה שלנו כולם מדברים עם כולם".

מאז הדיווח הראשון על המיזוג, מניית מלאנוקס  עלתה ב-16%, אך מאז השלמת העסקה המניה מציגה תשואה אפסית. מלאנוקס נסחרת בנאסד"ק בשווי 2.3 מיליארד דולר, לאחר שב-2013 נמחקה מהמסחר בתל-אביב ברעש גדול.

השינויים שבוצעו מאז בבורסה לא משכנעים את וולדמן לחזור להיסחר בתל-אביב. "המצב הרבה יותר טוב מהתקופה שהיינו שם", הוא אומר. "כשרציתי להירשם ברישום הכפול, כולם אמרו לי שלא כדאי. עשינו טעות, בגלל ציונות, אבל האווירה העסקית והרגולציה בארץ לא אפשרו. היה שינוי משמעותי בבורסה וההנהלה טובה, אבל הרגולציה צריכה להיות יותר שקופה ודומה לארה"ב, יותר בעד חברות. כרגע, אנחנו לא מתכוונים ללכת בזיג-זג ולחזור".

לא מעט אנליסטים מסקרים את מלאנוקס, אבל אם בשנה שעברה רובם היו חיוביים, היום הם מסויגים יותר ורובם ניטרליים.

וולדמן צוחק: "אני תמיד ממליץ ללכת בניגוד למה שאומרים האנליסטים. אבל ברצינות, תמיד כדאי לזהות את הטרנד לפני שהוא מתחיל וכולם מזהים. ב-2017 יהיה לנו גידול קטן בהכנסות ולכן ב-2018 הוא יהיה יותר משמעותי. אני חושב שרואים במניה שהשוק מתחיל להבין ולצפות לזה".

המתחרות המרכזיות של מלאנוקס כוללות את אינטל, ברודקום ו-cavium, אך וולדמן אומר שמדובר ב-coopetition - תחרות שיש לצדה גם שיתופי פעולה. אינטל היא גם לקוחה, ומלאנוקס גם נהנית מסייקלים של שדרוגים בקרב לקוחות אינטל כשאינטל משיקה פלטפורמה חדשה, דבר שמייצר "על הדרך" גם ביקושים לפתרונות של מלאנוקס. סייקל חיובי כזה צפוי להתרחש ב-2018.

מכל מקום, לא נראה שהתחרות הישירה מול אינטל, שהדאיגה את המשקיעים בעבר, מדירה שינה מעיניו של וולדמן. לדבריו, "אינטל נמצאת דור-דור וחצי מאחורינו. התחרות שלנו מבוצעת על ביצועים. אנחנו פשוט יותר טובים, ורק בצורה זאת נוכל להוביל". לדבריו, "אנליסטים מצפים שמלאנוקס תציג בשנה הבאה מכירות בסדר גודל של מיליארד דולר. אני מאמין שנמשיך לגדול בעשרות אחוזים, ושמלאנוקס יכולה להיות משמעותית יותר גדולה".

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" על מינויה של שלומית וייס, בכירה באינטל, לסמנכ"לית בכירה לפיתוח שבבים במלאנוקס, שתחליף בתפקיד את אלון ובמן.

- הבאתם את שלומית וייס לעשות מהפכה בחברה?

"לא מהפכה. לא צריך מהפכות. אנחנו מצפים ששלומית תמשיך להוביל את מה שאלון עשה בתחום, בצורה שיכולה להיות יעילה וטובה יותר. אנחנו שמחים שהיא מצטרפת, יש לה ניסיון ניהולי וטכנולוגי עשיר מאוד".

על הקשר עם וייס מספר וולדמן, "למדנו יחד תואר ראשון ושני, וחלק מההצלחה שלי בתואר זה בזכות המחברות של שלומית. אנחנו מכירים המון שנים. היא עבדה באינטל 28 שנה והתקדמה מאוד יפה, אבל החליטה לעזוב וכששמעתי פניתי אליה".

אחת מהיוזמות שמקדם וולדמן היא העסקת עובדים פלסטינאים בחברה. "יש לנו כ-100 עובדים ברוואבי, בשכם ובעזה. הקשר איתם מקרב בין העמים, ולכלכלה הפלסטינית זה בוודאי עוזר. אנחנו מגייסים היום עובדים בעזה, ונגדל מ-10 ל-15-16, ואני מקווה שעוד חברות יתחילו בכך".

העובדים מגיעים עם תארים בהנדסה מאוניברסיטאות ברשות, בירדן או באירופה, ומלאנוקס מראיינת אותם בעזרת קבלני משנה. "אנחנו עושים את זה כי זה טוב לנו עסקית, אלה עובדים טובים ויעילים. זה נכון גם גיאופולטית".

מהג'ונגל ועד המחשב המהיר בעולם

"מלאנוקס נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון", מכריז סמנכ"ל השיווק גלעד שיינר. "העולם הופך לעולם של מידע, כשאיסוף, יצירה וניתוח מידע מאפשרים לפתח את המוצרים הבאים". שיינר מציין שורה ארוכה של תעשיות שבהן הטכנולוגיות של מלאנוקס תומכות - פיתוח רכב אוטונומי, רפואה, פיננסים, ביטחון לאומי ועוד; מלאנוקס עובדת עם פייסבוק, באידו, NASA, בורסת ניו-יורק ורוב יצרניות הרכב.

מתברר, שמלאנוקס אפילו "זכתה באוסקר": חברת MPC, היוצרת אפקטים מיוחדים, שזכתה באוסקר על הסרט "ספר הג'ונגל", היא לקוחה של מלאנוקס, ומשתמשת בפתרונות החברה לצורכי עיבוד ובניית הסצינות במחשב. "כל התקשורת, בניית הסצינות, לקיחת המידע, העיבוד והניתוח, והגישה המהירה לאחסון - שם אנחנו נמצאים", אומר שיינר.

במקרה אחר, מלאנוקס נבחרה לספק רשת לסט מחשבי-העל שנבנה בארה"ב לצורכי מחקר ממשלתי. כבר היום מלאנוקס נמצאת במחשב המהיר ביותר בעולם, בסין. "היכולת להחזיק יכולות מחשוב כאלה מאפשרות למדינה לפתח דברים מתקדמים, מרפואה ועד חקר אקלים", אומר שיינר.

ומה המצב בישראל? "לצערנו, לא מספק. אנחנו עובדים עם האוניברסיטאות בארץ, אבל חוקרים בישראל נאלצים לשלם למכוני מחקר בחו"ל כדי לקבל יכולת חישובית, וזה מצחיק כי אנחנו מדינת הסטארט-אפ. מאוד נשמח לראות את הממשלה לוקחת צעד מתקדם פה, זה אסטרטגי למחקר במדינה ואנחנו נשמח לעזור".

מלאנוקס עלתה ב?13% בשנתיים האחרונות

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?