גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הדיגיטל הוא מורה עם סבלנות מוגבלת; מי שלא ישתנה, ימות"

במפגש "IOT על הבר" אמר רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, כי כל אחד בארגון צריך להבין בדיגיטל בתחום שלו ■ מירב ספקטורובסקי-ששון, מובילת יחידת הדיגיטל לארגונים ב-IBM ישראל: "טרנספורמציה דיגיטלית מפנה את העובדים ממשימות פשוטות ומאפשרת להם לעשות דברים יותר מאתגרים"

רן גוראון/ צילום: איל יצהר
רן גוראון/ צילום: איל יצהר

"טרנספורמציה דיגיטלית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר שמנכ"לים מתמודדים איתם היום". כך אמר רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, במסגרת מפגש "IOT על הבר" של "גלובס" בשיתוף פלאפון, שנערך בשבוע שעבר ועסק בשאלה כיצד מבצעים תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים.

"הארגונים מאד רוצים להשתנות, אבל הם לא ממש יודעים איך. מצד שני הדיגיטל הוא מורה עם סבלנות מוגבלת. אם לא נלמד בזמן, ניענש. צריך לזכור שאין מודל עסקי שהדיגיטל לא ניפץ. אנחנו רואים תעשיות שלמות משתנות, וכמאמר הקלישאה - מי שלא ישתנה, ימות", אמר גוראון.

עוד אמר גוראון, שהנטייה של כל ארגון היא למנות מומחה לתחום הדיגיטל. "הבעיה היא שכתוצאה מכך הארגון מתנוון ופשוט נגרר אחרי מומחה הדיגיטל. כדי לפצח את הנושא, צריך להשתמש בשיטות מתקדמות יותר שידחפו את כל הארגון קדימה. אני אתן לכם טיפ איך לדעת אם הארגון הולך בדרך הנכונה בתחום. כשמציגים לי נושא מסוים, אני שואל איך זה אמור לעבוד בדיגיטל. אם אומרים לי שצריך לבדוק עם מומחה הדיגיטל, סימן שהמצב לא טוב. כל אחד בארגון צריך לדעת את התשובה בתחום שלו", הוא הסביר. גוראון הודה שהטרנספורמציה הדיגיטלית יוצרת חיכוכים פנים ארגוניים. "יש הרבה דילמות בנושא, והרבה שיטות מסורתיות שצריך לקחת קדימה, וזה מחייב קבלת החלטות", הוא אמר.

הטכנולוגיה היא האחרונה בשרשרת

"חברה לא יכולה לקום בוקר אחד ולהחליט שמהיום היא דיגיטלית. הטרנספורמציה צריכה לרוץ לצד מהלכים מסורתיים עד שהם יתפוגגו מאליהם", אמר אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק של פלאפון, שהתייחס גם הוא לנושא.

"מדובר למעשה באסטרטגיה שכוללת שלושה מרכיבים עיקריים: גמישות טכנולוגית, חוויית משתמש שתהיה לא פחות ממדהימה, ואוריינות דיגיטלית בארגון. הרבה מאמרים והרצאות בתחום מציבים את הגמישות הטכנולוגית כדבר המרכזי כשניגשים לטרנספורמציה דיגיטלית. אני חושב שהנושא הטכנולוגי הוא האחרון בשרשרת והוא יבוא מעצמו אם שני הנושאים האחרים יהיו ברמת מצוינות", אמר סיגל, והדגיש כי הידע בתחום הדיגיטל חייב להיות מושרש לאורך הארגון כולו. "האוריינות הדיגיטלית היא הכרח. זה נכון שמחלקת הדיגיטל בשיווק מבינה ומכירה את התחום הכי טוב, אבל לאחר מכן גם חטיבת השיווק, המנהלים הבכירים בארגון וכך הלאה עד נציג המכירות או השירות צריכים לדעת איך לספק ללקוח חוויה דיגיטלית איכותית. אין קיצורי דרך - צריך לעשות את זה נכון בכל רבדי הארגון, גם פנימה וגם החוצה. כשמבקשים מעובד להעניק ללקוח שירות דיגיטלי, הוא צריך לקבל שירות כזה גם בתוך הארגון", הוא הוסיף.

רלוונטי גם לחנות מכולת

לאחר דברי הפתיחה, התקיימה שיחה עם מירב ספקטורובסקי-ששון, מובילת יחידת הדיגיטל לארגונים ב-IBM ישראל. את ספקטורובסקי-ששון ראיין אנדרה טבקוף, עורך החדשות של "גלובס", שפתח ושאל אותה אילו ארגונים צריכים כיום לבצע תהליך של טרנספורמציה דיגיטלית.

"יש אלמנטים שונים בתהליך הזה. החלטות איזו פלטפורמה הארגון צריך, איך מגיעים ללקוח בצורה מהירה וכמובן איך מנהלים את השינוי בתוך הארגון. לטעמי כל ארגון צריך לעבור את זה, מהרשתות הגדולות ועד לחנות המכולת", אמרה ספקטורבסקי-ששון, והסבירה כי "היום יש שוק מאורגן ושוק פרטי בתחום המזון. בעולם החדש המכולת יכולה להיות סוחרת בדיגיטל, ולהגיע להרבה יותר לקוחות. הטכנולוגיה הסירה הרבה חסמים, ופותחת לעסקים הרבה יותר שווקים".

ספקטורבסקי-ששון ציינה שיתרון נוסף של הטכנולוגיה הוא בידע שיש כיום לעסקים על הלקוחות. "הטכנולוגיה מאפשרת לנו להגיע לסגמנטציה עד לרמת הלקוח הבודד. יש לנו היום הרבה יותר מידע על הלקוח. הטלפון הנייד אומר לנו איפה הוא נמצא ומתי, ובכלל הלקוחות מייצרים המון דאטה. החוכמה היא לדעת להשתמש באותה דאטה, ולחבר אותה לארגון, ואין ספק שמדובר באתגר לא פשוט".

- ומה לגבי חששות של העובדים מתהליך הטרנספורמציה?

"אנחנו עוסקים גם באלמנט הזה. על הנושא הזה מהלך השינוי יכול לקום וליפול. אנשים תוהים מה יהיה על מקום העבודה שלהם, וצריך להבין את החששות שלהם. הארגון צריך לדעת להוביל תהליך שאומר שקיימת פה הזדמנות לקחת פעולות פשוטות ולהפוך אותן לדיגיטליות, ואז זה בעצם מפנה את העובדים ממשימות פשוטות, ומאפשר להם לעשות דברים יותר מאתגרים ומעניינים. הטכנולוגיה לא תחליף את האדם. המכונות יעשו את הדברים פשוטים, ותמיד יצטרכו עובדים רק שהדרישות מהם יהיו מתוחכמות יותר", היא אמרה.

ספקטורבסקי-ששון התייחסה בדבריה גם לעולם הבוטים (שירות לקוחות באמצעות צ'ט ממוחשב ע"א) והקשר שלהם עם הלקוח. "זה עולם שטמונה בו הזדמנות אדירה גם לעובדים וגם ללקוחות. אנשים לא מדברים היום הרבה בטלפון ומעדיפים להתכתב. יחד עם זאת, חוויית המשתמש חשובה. על המוצר להיות נוח ואפקטיבי. צריך לבנות נכון את הטכנולוגיה, ולהביא לכך שבסוף, במידת הצורך, הלקוח גם יגיע למענה אנושי".

ספקטורבסקי-ששון הציגה דוגמאות בעולם לשימוש בטכנולוגיה שיצרה ללקוח חוויה אחרת וגם סייעה לארגון עצמו. "רשת סטארבאקס למשל יצרה מועדון לקוחות דיגיטלי, שמאפשר לרכוש מראש את כוס הקפה עוד כשהלקוח ברכבת, ואז ביציאה פשוט לאסוף אותו כלקוח VIP. ככה גם הלקוח הרוויח חוויית קנייה וחסך את העמידה בתורים המאפיינים את הרשת, וסטראבאקס הרוויחה בתחום הכנסות המימון, ונהנתה מהקדמת תשלומים", היא אמרה.

מירב ספקטרובסקי - ששון / צילום: איל יצהר

חשיבותו של ה-CDO

לאחר השיחה התקיים פאנל בנושא חדשנות בארגונים עם ליאת אוליאל, CDO ו-CMI של לוריאל ישראל ועם לילך בן ארצי לוי, CDO של מכבי שירותי בריאות. את הפאנל הנחה סיגל, ששאל את המשתתפות מהי בעצם מהות התפקיד של סמנכ"ל החדשנות (CDO) בארגון.

"בעיניי CDO זה אחד התפקידים היותר חשובים בארגונים", אמרה בן ארצי הלוי. "באחריותו לקחת את הארגון קדימה. צריך לזכור שכל שני וחמישי יש טכנולוגיות חדשות, חלקן אמנם מאד מגניבות, אבל התפקיד של סמנכ"ל החדשנות הוא לבחון האם הן מתאימות לאסטרטגיה של הארגון, והאם זה נותן ערך אמיתי ללקוחות. בתפקיד צריך לעשות גם את כל האינטגרציה בתוך הארגון ובמיוחד בתחום מערכות מידע", היא הוסיפה.

"התפקיד שלנו מתחיל מהצרכנים", הוסיפה אוליאל. "עולם הדיגיטל שינה את הכללים, והיום הלקוחה שלנו עוברת מסע צרכני מורכב, ולא לינארי כמו שהיה בעבר. אנחנו צריכים לראות איך להוביל איתה את התהליך. אני מחליטה במסגרת התפקיד איזו טכנולוגיה לאמץ ואיך להטמיע".השתיים הסבירו מה זה מבחינת הארגון בו הן עובדות ביצוע של תהליך טרנספורמציה דיגיטלי. "אם בישיבת הנהלה, כל משפט שני של המנכ"ל עוסק בדיגיטל, זה אומר שהמצב טוב", אמרה בן ארצי הלוי.

"טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית זה כשכל הארגון מדבר דיגיטל. אצלנו בקופ"ח מכבי חלק גדול מהרופאים הם עצמאים שעובדים גם עם קופות אחרות. ואם למרות זאת, הרופא אומר ללקוח שהוא יכול לקבל ממנו אישור מחלה או הפנייה דרך האפליקציה של מכבי, מבחינתי עשיתי וי", היא הוסיפה. אוליאל סיפרה כי לוריאל גייסה בעולם 1,600 עובדים המתמחים בדיגיטל. "נכנסתי לתפקיד לפני שנתיים והיום יש לי 8 עובדים. חשוב להדגיש שטרנספורמציה דיגיטלית לא נגמרת בצוות דיגיטל, זה צריך לחלחל למטה. יש אצלנו מישנה מוסדרת של סדנאות להכשרת העובדים בנושא. מעבר לזה יש עניין גם של רוח מפקד - כשהמנכ"ל רוצה להתחיל כל ישיבה עם בחינה של מדדים דיגיטליים, הארגון מתיישר בהתאם", היא הוסיפה.

- כיצד נושא ה-IOT משתלב בארגון?

בן ארצי לוי: "IOT יכול לשנות מציאות בתחום הרפואה. ניקח למשל את נושא השעונים. יש שעונים שמודדים מדדים שונים כמו דופק ורמת סוכר. ה-IOT מאפשר לשעון להתחבר ישירות לתיק האישי של החולה, וכשהוא מגיע לחדר מיון, הוא לא צריך לענות על שאלות שיסייעו לאבחון, אלא מייד כל הנתונים נמצאים בתיק שלו. יש יכולת להציל חיים".

אוליאל: "ללוריאל יש חממות טכנולוגיה במספר מוקדים בעולם. אחד הפיתוחים שלנו זה מברשת חכמה שנותנת ללקוח חיווי על מצב השיער שלו ומתאימה לו את המוצרים. היום הלקוחה רוצה שיבינו איזה עור ושיער יש לה, ואילו מוצרים מתאימים לה מהמבחר האדיר שקיים, ובזה אנחנו משתדלים להתמקד".

אילן סיגל ליאת אוליאל ולילך בן ארצי / צילום: איל יצהר

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

שליש מהתשואה מתחילת השנה נמחק: הירידות בשוקי ההון הגיעו לפנסיה ולגמל

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע