גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הנהלת נמל חיפה עושה שימוש במבחני מיון כדי למנוע קידום"

כך טוען עובד נמל חיפה שלא קודם ■ העובד, אמיר גולן, ביקש להיקלט לקורס הכשרה למנהלי עבודה בנמל, אך מועמדותו נפסלה לאחר שנשלח למבחן מיון במכון חיצוני ■ נמל חיפה בתגובה: "טענות סתמיות וחסרות שחר"

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי המשטרה חוקרת כיצד התגלגלו צ'קים של חברת נמל אשדוד אל השוק האפור וזאת לאחר תלונה של הנמל למשטרה. בזמן שפרשת הצ'קים של נמל אשדוד נבדקת, גם בנמל הגדול השני בארץ, נמל חיפה, המים סוערים. ל"גלובס" נודע כי בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה מתנהל סכסוך בין חברת נמל חיפה לבין אחד מעובדיה, הטוען כי הנהלת הנמל מקדמת עובדים לתפקידי ניהול באופן לא תקין.

לטענת העובד, אמיר גולן, "הנהלת נמל חיפה השתמשה במבחני מיון הנערכים במכון שעוסק, בין היתר, במיון ובאבחון של עובדים למקומות תעסוקה, כדי 'להלבין' מכרז של הנמל שהיה תפור מראש".

באמצעות עורכות הדין נאוה פינצ'וק-אלכסנדר ומירי גרוס-הורן, מבקש העובד מבית הדין לעבודה לבטל את תוצאות המכרז הפנימי לקורס הכשרה למנהלי עבודה שנערך בחודש מאי האחרון.

חברת נמל חיפה שוללת מכל וכל את טענות גולן ומבקשת כי התביעה תידחה על הסף. לדברי הנמל, העובד הגיש את התביעה רק לאחר שנודע לו שהוא נכשל במבחני ההתאמה אליהם ניגש מרצונו.

בתביעה שהגיש גולן לבית הדין לעבודה חיפה, נטען כי "על-מנת לשוות מראית-עין של מהימנות ואובייקטיביות לתהליך בחירת העובדים, הנהלת הנמל עושה שימוש בלתי תקין במבחני מיון הנערכים במכון".

העובד דורש כי הנמל יקיים מחדש קורס הכשרה נוסף ויפצה אותו על הנזקים שנגרמו לו, לטענתו, כתוצאה מהשתתפותו במכרז שנערך באופן שאינו חוקי.

לפי התביעה, העובד, גולן, ביקש להיקלט לקורס ההכשרה למנהלי עבודה בנמל חיפה, מתוך כוונה להתמודד לאחר מכן על תפקיד ניהולי במחלקת התפעול. להפתעתו, לפי הנטען, התברר לו כי מועמדותו נפסלה על הסף, בתואנה שלא עמד במבחני המיון שנערכו במכון. העובד לא ויתר ופנה למכון. לדבריו, התברר לו כי למרות שהציון הכללי שקיבל במבחן המיון עלה על ציון הסף שנקבע, הוחלט כי הוא לא עמד במבחנים, וכי מועמדותו לא תיבחן על-ידי ועדת המכרזים.

בתביעה נטען כי קביעת קריטריונים פסיכולוגיים-אישיותיים, אשר נבחנים במכון מיון כתנאי סף במכרז לקידום עובדים, אינה חוקית ומהווה עילה לפסילת המכרז, שכן: "מדובר בהעברת שיקול-הדעת של ועדת המכרז אל מכון חיצוני באופן בלעדי, כאשר תוקפם ומהימנותם של המבחנים הללו, ויכולתם לכמת את התכונות האישיותיות הנדרשות, מוטלת בספק".

עוד נטען כי "העובדה שאין לבתי המשפט ובתי הדין יכולת בקרה אפקטיבית על האופן בו נקבע הציון במכוני המיון, גורמת לפגיעה קשה בזכות החוקתית של העובד לפנייה לערכאות".

העובד טוען עוד כי ברקע לפסילת מועמדותו לתפקיד עומד סכסוך מתמשך בינו לבין יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל, מאיר תורג'מן, וזאת בעקבות ניסיונותיו להיבחר כנציג דור ב' בוועד העובדים ולקדם הליכי משמעת וסידור עבודה תקינים בנמל.

העובד טוען בתביעתו כי עובדים אחרים התקבלו לקורס ההכשרה, למרות שלא עמדו בתנאי סף אחרים שנקבעו למכרז, כגון: ניסיון תפעולי נדרש וכשירות רפואית. לטענתו, עובדה זו מצביעה על כשלים מהותיים בניהול המכרז.

עוד מוזכרות בתביעה התרבות הארגונית הבעייתית, הנפוטיזם, האפליה ותפירת המכרזים שנקשרו בעבר עם נמל חיפה, שאף עמדו במוקד דוחות מבקר המדינה ומנהל רשות החברות הממשלתיות.

יצוין כי בית הדין לעבודה דחה עד כה בקשות לצווים זמניים שהגיש גולן.

עו"ד פינצ'וק-אלכסנדר אמרה היום (ג') ל"גלובס" כי השימוש במבחני מיון הפך בעשור האחרון לנרחב ביותר, הן במכרזים לקבלה לעבודה והן במכרזים לקידום עובדים. "מבחני מיון שנעשים על-ידי מכוני מיון לא יכולים להיות תנאי סף הפוסל אדם מלהתקדם בעבודה שלו". מבחני מיון כאלה נערכים בחברות רבות וגם על-ידי המדינה.

לדבריה, "זה שוק פרוע שאתה לא יודע מה נעשה בו. אין דרך לבקר את המבדקים או לתקוף אותם משפטית, שכן המעסיק לא מבקר אותם בפועל, ואחר-כך העובד לא יכול לקבל את המבחנים כדי להביא אותם לבדיקה של בית משפט. המעסיקים חודרים בצורה גסה לפרטיות המועמדים, תוך מתן כוח רב לידי מכונים חיצוניים, שעל סמך מפגש בן מספר שעות בלבד עם העובדים מתיימרים לקבוע את עתידם התעסוקתי".

חברת נמל חיפה: "טענות סתמיות וחסרות שחר בדבר פגיעה בשוויון"

בתגובה שהגישה חברת נמל חיפה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, היא שללה באופן נחרץ את טענותיו של העובד אמיר גולן בנוגע להליכי המכרז למנהלי עבודה בחטיבת התפעול של הנמל, וטוענת כי יש לדחות את תביעתו על הסף.

באמצעות עורכי הדין אופיר פוזנר ודויד אטיאס ממשרד ש. הורוביץ ושות', כתבה חברת נמל חיפה בתגובתה כי התובע נכשל במבדקי ההתאמה וקיבל ציון הנמוך מהמינימום הנדרש. "כמקובל במסגרת מכרזים לאיוש משרות בחברת נמל חיפה, גם במסגרת הליך המכרז הנוכחי נקבעו דרישות לתפקיד (תנאי סף). אחת מבין דרישות התפקיד שנקבעו, כמקובל במכרזים לאיוש משרה בנמל, הייתה עמידה בהצלחה במבדקי ההתאמה לתפקיד".

לפי התגובה, "גולן הוא אחד מבין 56 המועמדים שהגישו את מועמדותם במסגרת המכרז. כמו כל יתר המועמדים שעמדו בכל הדרישות שפורסמו, גם גולן הופנה למבדקי ההתאמה במכון בדיקה חיצוני - שהוא אחד המכונים הוותיקים והגדולים בישראל, המתמחים בעריכת מבדקי התאמה לאיוש משרות".

לדברי החברה, "תוצאות מבחני ההתאמה שגולן ערך במכון היו שהוא לא עבר בהצלחה את מבדקי ההתאמה. גולן קיבל במבדקים ציון נמוך מהמינימום הנדרש, שנקבע על-ידי ועדת המיון והקליטה. לאחר שנמסר לגולן שהוא לא עמד בהצלחה במבדקי ההתאמה ולכן לא יוכל להמשיך בהליך המכרז, הליכי המכרז נמשכו, ובסופו של הליך נבחרו 16 מועמדים".

לדברי הנמל, "בקשת גולן רוויה בטענות סתמיות וחסרות שחר בדבר פגיעה בשוויון, התנכלות וכיוצא באלה, שאינן אלא בבחינת סיסמאות משפטיות המתיימרות לייצר עילת תביעה, כאשר בפועל אין מאחוריהן דבר".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל