בוושינגטון גוברת והולכת ההתנגדות לביטול ההסכם הגרעיני עם איראן, שעליו חתומות ארה"ב, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה. על פי חוק, נשיא ארה"ב חייב להודיע לקונגרס מדי שלושה חודשים האם איראן מקיימת את ההסכם. פעמיים אישר דונלד טראמפ למחוקקים שאכן כן. האם הוא ינהג כך שוב ב-16 באוקטובר, המועד שבו הוא חייב לדווח לקונגרס בפעם השלישית האם איראן מיישמת את תנאי המסמך?

טראמפ אמר השבוע כי הוא הגיע להחלטה כיצד ינהג, אך סירב לגלותה. בכל זאת, הוא לא הסתיר את שאט רוחו מהמסמך והגדיר אותו כ"מקור של מבוכה לאמריקה". לא ברור האם הוא יממש סוף-סוף את איומו הראשוני לקרוע לגזרים את ההסכם, כפי שהבטיח לעשות פעמים רבות במהלך מסע הבחירות ב-2016. אם הנשיא לא יכשיר את המסמך באמצע החודש הבא, יידרשו המחוקקים להחליט בתוך 60 האם לחדש את הסנקציות על האיראנים, כמוצהר בהסכם המבוטל.

לקראת התאריך הגורלי, נשמעים קולות בשתי המפלגות, ואף בצבא ארה"ב, נגד ביטול ההסכם. המכנה המשותף לכל הקריאות: נזק הביטול יהיה גדול מתועלתו.

הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, תומך מושבע בישראל וידידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר אתמול בכנס בוושינגטון כי הבית הלבן חייב לנהל מו"מ מחודש על החוזה ולהקשיח את תנאיו, אך לא לבטל אותו כליל. לדבריו, "קרוב לוודאי" ש"מבחינה טכנית" איראן מקיימת את ההסכם, אך לא את רוחו בגלל פעילויותיה שתורמות לערעור היציבות במזה"ת, כגון תמיכה בארגוני טרור. הוא טען, שהסכם מחודש חייב להיות מותנה בשינוי בהתנהלות המשטר בטהראן.

"לדעתי, השגיאה הגדולה ביותר של העסקה היא ההפרדה בין התנהגות המשטר לבין ההקלה בסנקציות", אמר גרהאם. "ייתכן שמבחינה טכנית האיראנים מקיימים את התחייבויותיהם הגרעיניות לפי ההסכם. אבל לתת להם ערימות כסף בלי לדרוש מהם לשנות את התנהגותם מערערת היציבות - זו שגיאה ענקית. אבל אינני רוצה לזנוח את ההסכם הגרעיני ללא סיבה מספקת מפני שהעולם כולו מעורב בו".

גרהאם קורא אפוא לממשל לחזק את ההסכם - לדחות את מועד תפוגתו, במיוחד בנוגע להגבלות על העשרת אוראניום וייצור פלוטוניום, ולהטיל הגבלות על תכנית הטילים הבליסטיים של איראן.

לדעתו של גרהאם משקל רב בגלל התנגדותו העיקשת להסכם לפני ואחרי שנחתם ובגלל אהדתו המתמשכת לישראל. כך, למשל, ביולי 2015, לאחר סיום המו"מ בין ארה"ב לאיראן, אמר גרהאם, שהעסקה לא תמנע מטהראן להשיג נשק גרעיני ותגדיל את הסיכוי למלחמה. לדבריו אז, ההסכם "שקול להכרזת מלחמה על ישראל והמדינות הסוניות... לאורך זמן, מדובר בגזר-דין מוות לישראל אם זו לא תהדוף (את האיום)".

הסנטור הדמוקרטי טים קיין, שהיה סגנה של הילארי קלינטון במירוץ לנשיאות, כתב השבוע, במאמר אורח ב"טיים", כי הסתלקות של ארה"ב מההסכם חרף העובדה שאיראן מקיימת אותו תיצור רושם שוושינגטון אינה עומדת בהתחייבויותיה. "הנזק לאמינות ולשם הטוב של ארה"ב יפגע לא רק ביכולתנו לבלום את איראן, אלא גם יוציא מכלל שימוש מכשיר נוסף בארגז הכלים שלנו לצמצם את היכולות הגרעיניות של קוריאה הצפונית", כתב קיין. ביטול ההסכם יביא לחידוש פעילותה הגרעינית של איראן, בלי שיהיה אפשר לרסנה.

ואילו יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב (בערך כמו הרמטכ"ל בצה"ל), גנרל ג'וזף דאנפורד, אמר אתמול במושב של ועדת השירותים המזוינים של הסנט, כי איראן מקיימת את ההסכם הגרעיני והזהיר, שהחלטה אמריקאית לזנוח את ההסכם תפחית את הסבירות שמדינות אחרות יחתמו על הסכמים עם ארה"ב בעתיד.

אך הוא ציין, שבעוד שאיראן מקיימת את ההסכם הגרעיני כלשונו, היא מרחיבה את פעילותה בתחומים אחרים. "איראן מקרינה השפעה ממאירה על ברחבי המזה"ת; היא מאיימת על חירות השיט ותומכת בארגוני טרור בסוריה, עיראק ותימן", אמר הגנרל. ועם זאת: "נראה לי, שהחלטה שלנו להוסיף ולקיים הסכמים שעליהם אנו חתומים - אלא אם כן נמצא שהם הופרו במידה משמעותית - תשפיע גם על נכונותם של אחרים לקיים הסכמים".