גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי

איתי נאור, מנהל פרויקט בכיר בשיכון ובינוי-סולל בונה, מעניק מבט מבפנים על האופן בו מיושמת מדיניות הבטיחות בפרויקט הענק של בניית משרדי הממשלה בירושלים: "זהו מאבק סיזיפי יומיומי, אנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות"

ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול בטיחות באתר בנייה: ממש כמו מבצע צבאי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אתר עובדים בטוח

זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל בכל ערב כשהמהנדס הבכיר, איתי נאור, חוזר הביתה, הוא מרגיש ניצחון קטן על המציאות המורכבת בה הוטל עליו לקדם את הפרויקט הענק עליו הופקד - בניית משרדי הממשלה במתחם ג'נרי שבירושלים. כל זאת מבלי שאף אחד ממאות עובדי הפרויקט נפגע במהלך העבודות.

זהו דבר שכלל אינו מובן מאליו. על פי נתוני "קו לעובד", 25 עובדים נהרגו באתרי בנייה בישראל מתחילת שנת 2017, 161 נפצעו קשה ובינוני. מבין תאונות העבודה, תאונות הבניין הן השכיחות ביותר. לפי הדוח השנתי של משרד העבודה והרווחה והביטוח הלאומי שיצא ביולי השנה ומתייחס לשנים 2012-2016, מספר הפצועים בענף הבנייה עומד על 7.71 בממוצע לכל אלף עובדים. בממוצע לשנה בשנים אלה נהרגו 12.36 איש מתוך כל 100 אלף עובדים בבניין.

נאור, מהנדס בכיר בחברת "שיכון ובינוי-סולל בונה", מנהל את פרויקט "ג'נרי 2" המבוצע על ידי החברה. הפרויקט שהחל בזכייה במכרז שערכה המדינה לתכנון, ביצוע ותפעול למשך 20 שנה של מתחמי משרדי הממשלה החדשים בקריית הלאום שבירושלים, נראה על פניו כמיזם סטנדרטי למדי של בניית משרדים על שטח של 60 אלף מ"ר. אבל נקבע לו לוח זמנים שאפתני. כך הוא הפך למגה פרויקט בתקציב הקמה של יותר מחצי מיליארד שקל.

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

לדברי נאור, עוד לפני שהכלי הראשון עלה לשטח מדובר היה בפרויקט מורכב. בכדי לנהל היטב את נושא הבטיחות בו גובשה לפני הכניסה לעבודות באתר תוכנית בטיחות רציפה. זאת בהמשך ישיר למדיניות "שיכון ובינוי" לאמץ את התקן הישראלי 18001 לניהול הבטיחות והבריאות בתעסוקת עובדים, המבוסס על התקן הבריטי OHSAS 18001. "התוכנית מיושמת מהיום הראשון של הפרויקט", הוא אומר, "במסגרת הכנתה בוצע סקר מקיף לצורך ניהול סיכונים בכל העבודות שיש בפרויקט לצד אומדן כספי בהשקעה בבטיחות בו".

"תוכנית הבטיחות אף יורדת לרזולוציות של כל קומה והסיכונים הייחודיים לה כמו מרפסות וגגות. עבור כל משטח באתר חושב מהו העומס המירבי הבטוח שניתן להעמיס עליו. כל אחד מהעובדים מחזיק בידיו שרטוט ובו העומסים המקסימליים על מנת למנוע מצב של עומס יתר והתמוטטות", מעדכן נאור.

לתכנון הבטיחות המוקדם היו השלכות מעשיות עוד בטרם יצא לדרך. כך למשל, ערכה החברה שלושה קורסי אתתים (מי שמעבירים מהקרקע הוראות לעגורנאי שבשחקים בקשר להרמת המטען וכיוונו) ל-30 עובדים באתר. על פי החוק, עגורן איננו יכול לפעול ללא אתת ובכדי למנוע מצב של עיכובים בעבודה עקב מחסור באתתים אצל קבלני המשנה, הוכשרו כאלה מתוך צוות עובדי האתר. כמו כן, ערכה מחלקת הבטיחות של סולל בונה יום עיון מיוחד בנושא הנפות, בו קיבלו כל העובדים בפרויקט, העוסקים בהנפת משקלים באמצעות עגורנים וכננות, הדרכה לגבי שיטות ואביזרי הרמה בהם מותר להשתמש וכיצד להימנע ממקרים של נפילת מטענים כבדים.

איתי נאור/ צילום: רמי זרנגר

עובדים בטוח

נאור מספר כי מהיום הראשון בפעילות הפך האתר כולו ליעד מבוצר. צי של מצלמות הותקן לאורכו ולרוחבו על מנת להתריע מפני מפגעים מסוכנים וכדי לדאוג שנהלי הבטיחות מיושמים כולם ובאופן מלא בתחומו. על כל עגורן הותקנה מערכת התראה מפני רוחות; הכניסה למתחם אפשרית רק דרך שני מעברים ובכל אחד מהם מוצבים שני שומרים. כל עובד וקבלן שמעוניין לעבור דרכם חייב להציג תעודת בטיחות המעידה על כך שקיבל הדרכת בטיחות וכי היא בתוקף. החל מהפעם הראשונה בה עובד נכנס לאתר עליו להציג אישור עבודה בגובה, הדבר חל על כולם - החל מהרצף, דרך המנקה ועד למנהל.

"בכדי להבין עד כמה מורכב העניין, שימו לב למספר האנשים שמסתובבים כל יום בממוצע בתוך אתר הפרויקט - 500. לכך יש להוסיף את העובדה שהפרויקט מתנהל על צומת רחובות ראשיים במרכז העיר ירושלים, בצמוד למשרדי ממשלה פעילים ושגם אין די מקום לצרכי התארגנות", מסביר נאור.

כאמור, כל אחד מאותם 500 עובדים יכול להיכנס לאתר רק לאחר שהונפק לו כרטיס פלסטיק עם תמונתו ולאחר שנבדק תוקף ההדרכה לעבודות בגובה שעבר (תוקף ההסמכה עד שנתיים). כדי לוודא ששיטת הפיקוח ההדוקה הזו מיושמת ושכל האנשים באתר עובדים בבטיחות, נערכים מבצעי אכיפה אחת לכמה שבועות. במקרה בו נמצא עובד של קבלן שאיננו מחזיק בהכשרות בתוקף, הוא ננזף, והעובד אם יימצא כשיר לעבודה, יעבור הדרכה ספציפית לפי הסוג העבודה שהוא מיועד לבצע. עם שינוי שלבי הביצוע והשתנות המשימות, נדרשים העובדים והמנהלים לעבור הכשרות מקצועיות והדרכות בטיחות נוספות בהתאם לצורך.

נאור אומר כי "כל עובד באתר יודע עד כמה חשוב נושא הבטיחות ושיתוגמל עבור הקפדה עליה, אך גם ברור לו כי הוא עלול להיענש אם יזלזל בה. עבירות בטיחות מסתיימות באזהרה לעובד, בהטלת קנס עליו, או על הקבלן ואף בפיטורין. לעובדים ידוע שאנחנו מקיימים מדיניות של אפס סבלנות כלפי מי שפוגע בבטיחות. עם זאת, החברה מעניקה אחת לתקופה אות למצטייני הבטיחות באתר המלווה בפרס".

פרויקט בנייה. הבטיחות מחייבת כניסה לעבודה באתר רק לאחר הדרכה / צילום: גלעד קבלרצ'יק

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה

מענה מיידי לכל בעיה

לא רק על הכשרת העובדים יש להקפיד, כי אם גם על הבטיחות הפיזית באתר עצמו. לאתר מונה ממונה על בטיחות במשרה מלאה. מדובר במנהל עבודה מנוסה שאחראי אך ורק על תחום הבטיחות, הוא אינו ממלא כל משימה נוספת מלבד דאגה לבטיחות בפרויקט. עם צוות עובדים משלו, המבצע סיורים באתר, נותן ממונה הבטיחות מענה מיידי לכל בעיה שנתקלים בה וכן לתלונות שהתקבלו. זאת ועוד, כדי לתת מענה למפגעים בתחום החשמל, הנפוצים בעבודות בנייה, נמצא באתר בכל עת חשמלאי מומחה. בנוסף, כסף רב מתקציב הבנייה מוצא על הסדר והניקיון באתר על מנת להפכו לבטוח. בכל לילה מפונה פסולת וציוד ממעברים ומהשטח מסולקים מפגעים אפשריים.

נאור גם מספר כי הדרישות של החברה מעצמה תקפות במלואן גם עבור חמשת קבלני המשנה הגדולים שעובדים בפרויקט. כל אחד מהם מחויב בממונה בטיחות משלו שמגיע לסיור באתר; לפחות אחת לשבוע עליו להציג דוח בטיחות פנימי מטעם החברה שלו למנהלי האתר ופעם בחודש להציג בפני פורום ממוני הבטיחות של הפרויקט תוכנית עבודה חודשית להדרכות אותן יבצע לעובדיו בחודש הבא.

בנוסף, על כל קבלן לוודא שאנשיו עובדים בטוח ולהעביר אותם הדרכת בטיחות פנימית מדי שבוע, בכל פעם בנושא בטיחות שונה (במות הרמה, סולמות, הנפות וכו'). הוא אף מחויב להציג בפני החברה את שמות וחתימות העובדים שהשתתפו בהדרכות.

בשורה התחתונה, עבור נאור וחבריו לעבודה נושא הבטיחות הוא פרויקט בפני עצמו בתוך המגה פרויקט של הקמת המבנה המורכב בלוח הזמנים ובאיכות עליהם התחייבה החברה. בכל יום הם נושאים על גבם אחריות רבה. "כל הזמן, בכל דבר, בכל פורום ובכל מקום והזדמנות נושא הבטיחות עולה", אומר נאור. "זהו מאבק סיזיפי יומיומי. אנחנו מקפידים כל העת על משמעת, משמעת ועוד משמעת. הלוואי שזה היה קל וזול, אבל אין כאן שום התלבטות - הבטיחות של כל מי שבא בשערי האתר עומדת מעל לכל".

למידע נוסף וכללי בטיחות בבנייה היכנסו לאתר עובדים בטוח

עובדים נכון: איך להתנהל בבטיחות באתרי בנייה

עוד כתבות

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה