גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראש בעתיד, הארנק בהווה: המכוניות שמדברות אל הישראלים

בתוך כל המהומה הטכנולגית של תערוכת פרנקפורט, היו גם כמה דגמים חשובים עבורנו, דגמים "ארציים" שמתאימים יותר לשוק הישראלי הפרקטי וחסין העתידנות

את האווירה ששררה השנה בתערוכת הרכב הבינלאומית של פרנקפורט הגדירו רבים בתור "מחשמלת". זו לא מחמאה אלא תיאור די ישיר של כמות האלקטרוניקה, המכוניות החשמליות, הסוללות העתידניות והגאדג'טים, שהסתערו על חושי המבקרים מכל פינה, ממותגי הבסיס ועד הפרימיום.

אכן, התערוכה של 2017 תיזכר כזו שבה נפתח פער עצום בין הלקוחות - שרוצים בסך הכול רכב אמין, שימושי, בטוח, יעיל ומתומחר היטב, ואולי אפילו מהנה לנהיגה - לבין תעשיית הרכב הפוסט-טראומטית, שמנסה לשכנע ולדחוף לשוק הנעות עתידניות וירוקות, נהיגה אוטונומית ומחשבים עם כל דבר. האם הפער הזה ניתן לגישור? ימים יגידו. בינתיים, אנחנו ניסינו לדלות מתוך המהומה הטכנולוגיות דווקא כמה דגמים "ארציים", שמדברים יותר אל השוק הישראלי הפרקטי וחסין העתידנות.

יונדאי ג'נסיס: סיפור הבריאה

יונדאי מוטורס הוא המותג הנמכר ביותר בישראל זה כמה שנים, ואם מוסיפים למכירותיו את אלה של החברה הבת קיה מוטורס, מקבלים נתח שוק מרשים מאוד, שנושק ל-30%. או במילים אחרות: כמעט כל מכונית שלישית שנמכרת בישראל. למרות זאת, אין למותג בישראל שום נציגות מעבר לשוק ההמוני ואילו מותג הפרימיום הבינלאומי של הקבוצה, ג'נסיס, נותר "מסורב עלייה" מלבד כמה מכוניות הדגמה, שטפטפו לכאן במהלך השנים. אחת הסיבות היא, שהמותג בחר "להתחיל מלמעלה", כלומר לבסס את חדירתו העולמית על מכוניות פאר גדולות (נוסח ב.מ.וו 5 ומעלה) ועל מכוניות קופה, שתמחורן מהווה קפיצה חדה מאוד לעומת טווח המחירים הנוכחי של המותג בישראל.

המצב הזה עשוי להשתנות עם השקת ה-G70 החדשה, שעתידה להיות הדגם ההתחלתי של ג'נסיס. סימול הדגם עשוי ליצור התנגשות שיווקית עם אינפינטי, וכך גם העיצוב החיצוני, שדומה דמיון רב ל-Q50 החדשה. להרגעת הרוחות לא תעזור גם העובדה, שהיצע המנועים של השתיים דומה מאוד וכולל מנוע 2 ליטרים טורבו-בנזין, עם 252 כ"ס, מנוע V6 בנפח 3.3 ליטרים, עם 370 כ"ס, וטורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטרים.

ה-70 תוכננה לתת מענה למובילות הקבוצה ובשל כך שלדת ההנעה האחורית שלה כוילה באירופה לטובת תחושה ספורטיבית כאשר המפרט כולל בין השאר דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, חלוקת משקל מאוזנת, מרכז כובד נמוך ואפילו "בקרת שיגור" לזינוקים אגרסיביים. תא הנוסעים מפואר ומאובזר מאוד, כפי שהורגלנו מהמותג, והוא מצויד במיטב האלקטרוניקה הבטיחותית, כולל שיוט סמי-אוטונומי על הכביש המהיר, ערכת חיישנים מקיפה ועוד.

השאלה היא כמובן המחיר. אם המותג יציע דגם בסיס באזור ה-240 אלף שקל, פלוס-מינוס, שבו מתומחרים בפועל הדגמים המקבילים של ב.מ.וו, לקסוס, אינפיניטי ושות', ייתכן בהחלט שהוא עשוי להעניק ניעור רציני לפלח מכוניות הפרמיום-מנהלים הישראלי.

דאצ'יה דאסטר: מטפס מהתחתית

דאצ'יה היא אולי התרומה הגדולה ביותר של היו"ר היוצא, קרלוס גוהן, לקבוצת רנו-ניסאן. בעוד שכל יצרני הרכב עסקו בעשור הקודם בשדרוג ובטיפוס לעבר דגמים גדולים, יוקרתיים ורווחיים יותר, הוכיח גוהן לתעשיית הרכב שאפשר לעשות הרבה מאוד כסף גם בתחתית.

התוכנית הגאונית שלו שילבה מפעלים בעלי עלות ייצור נמוכה בעולם השלישי, עלויות שיווק מזעריות ומיחזור אינטנסיבי של פלטפורמות ורכיבים קיימים מבית רנו לטובת חיסכון בעלויות ייצור. התוצאה היא מכוניות חדשות במחירי רצפה, שמציעות רמה גבוהה של תמורה ושימושיות לכסף - בדיוק מה שמחפשים מיליוני לקוחות במדינות מתפתחות.

אבל כיום, גם חלק מהמתמחרים למדו את הטריק והלקוחות כבר לא מסתפקים במחיר בלבד. בנוסף, דרישות התקינה, הפליטה והבטיחות המודרניות מכתיבות שיפורים. לפיכך, הדור החדש של הדאסטר - הדגם הנמכר ביותר של המותג - עבר שדרוג הכרחי לקראת 2018.

חיצונית, הוא שומר על המראה המוכר ועל הממדים של הדגם היוצא, אך מבט בוחן יותר יגלה משטחי גוף הדוקים וחלקלקים יותר, שמשה קדמית משופעת יותר וחרטום מתוחכם ואופנתי, יחסית. השלדה הוקשחה ושודרגה לטובת שיפור הבטיחות ונוחות הנסיעה והשינוי הבולט ביותר, לפחות במונחים של דאצ'יה, הוא בתא הנוסעים החדש, שנוטש את משטחי הפלסטיק הפרימיטיביים נוסח שנות ה-90 לטובת מראה ותחושה יותר עדכניים.

אלה עדיין לא האיכויות העדכניות של דגמי ניסאן ורנו ובעיצוב וברכיבים עדיין ניתן למצוא הדים לדגמי העבר הרחוק. אבל כעת, נוספו לתא מערכות בטיחות משופרות - דוגמת מצלמה היקפית וחיישן "נקודה מתה" - המושבים שודרגו ורמת הרעש נחתכה בכמעט 50% לטענת החברה.

גם יכולות השטח בדגמים כפולי ההנעה שופרו, אך ספק אם הם יהיו רלוונטיים לגבינו: מערך המנועים נותר ללא שינוי ותיבה אוטומטית (כפולת מצמדים) עדיין מוצעת אך ורק בדגם הטורבו-דיזל עם הנעה קדמית, כמו בדאסטר הקיים. אפשר להתנחם בכך שרמת המחירים אמורה להישאר דומה מאד לזו הנוכחית.

טויוטה לנדקרוזר: אבולוציה הדרגתית

טויוטה היא אולי יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכל תעשיית הרכב - ובעיקר הקוריאנית - דולקת בעקבותיה ומנסה לקחת ממנה נתחי שוק. אבל אם לשפוט על-פי הנוכחות שלה בפרנקפורט השנה, נראה שהיא לא ממהרת לשום מקום. ההכרזות שלה על עתיד כלי הרכב האוטונומיים היו מתונות מאוד וגם ליין הדגמים הסדרתיים החדשים שהציגה התאפיין באבולוציה מתונה.

קחו למשל את הלנדקרוזר "החדש". הרכב עבר חידוש מקיף והוא ארוך יותר ב-6 סנטימטרים, אבל אפילו בעלי "קרוזר" מהמודל היוצא יצטרכו מבט שני ושלישי כדי להבחין בהבדלים החיצוניים. בתוך תא הנוסעים השינויים בולטים יותר וניכרת השקעה גדולה באיכות ובאבזור תקני, שכולל כעת את המערך העדכני של מערכות סיוע אקטיביות, שמוצע כיום בקורולה וביאריס. גם נוחות הנסיעה אמורה לעבור שדרוג, אם כי המפרט לא חושף שינויים מהותיים באגף המנועים ובתיבות ההילוכים.

החידוש המעניין והחשוב ביותר של החברה הוא דווקא זה שהוצג בתערוכה במרומז, על תקן של "קונספט". מדובר במערכת הנעה היברידית מדור חדש שמייצרת הספק גבוה משמעותית מהמערכת הנוכחית, שמסתפקת ב-122 כ"ס דלילים. ההנעה הזו תוצע בשלב הראשון ב-CH-R הפופולרי כדי לתת מענה לקיה נירו החזקה והנמרצת ומשם תתרחב לדגמים נוספים.

לאילו דגמים? טויוטה לא אומרת, אבל לפחות אחד מהם הוא כנראה הדור החדש של הקורולה סדאן שייחשף במהלך 2018 לקראת השקתו ב-2019. כאמור, טויוטה שומרת את המידע לעצמה, אם כי באירופה מדברים על עיצוב מתוחכם הרבה יותר ועל תיבות בנות 8 ו-10 מהירויות, שיחליפו את התיבה הרציפה הקיימת. כך או כך, מדובר באילוץ תחרותי שישרת את הקהל.

פולקסווגן פולו ו-T-ROC: שאלה של מחיר

אין שום דבר מפתיע בפולו החדשה, וגם לא באח הגבוה והאופנתי שלה, ה-T-ROC. שני הדגמים ניצבים על פלטפורמות קיימות, וחולקות 99% מהרכיבים עם דגמים אחרים שכבר הוצגו. הפולו ניצבת על הפלטפורמה של האיביזה החדשה (והפאביה העתידית), שכבר נמצאת בישראל, ואילו הג'יפון טי-רוק ניצב על הפלטפורמה שמשמשת זה זמן את אאודי Q2 ואת הכלי החדש והמקביל מבית סיאט (ARONA).

ובכל זאת, יש כאן כמה היבטים מעניינים מבחינת השוק הישראלי ובעיקר סגירת הפער בין שוק הפרמיום לשוק ההמוני. כך, למשל, תא הנוסעים של שני כלי הרכב מוצע עם לוח תצוגה דיגיטלי רב תכליתי ועם מערכות בטיחות אקטיביות, שעד לאחרונה היו קיימות רק בדגמי פרימיום דוגמת בקרת שיוט סמי-אוטונומית, בלימה אוטומטית, מצלמות היקפיות ועוד.

הממדים ומרווח הפנים מקבילים לאלה של דגמים הרבה יותר גדולים - הפולו, למשל, היא בגודל של גולף מלפני שני דורות - ורמת הביצועים גם היא סוגרת במהירות את הפער מול הדגמים היותר בכירים ויקרים. נעזוב רגע בצד את מנועי הטורבו הבכירים עם 200 כ"ס בפולו GTI ו-190 כ"ס בטי-רוק. אפילו מנוע הטורבו 1.5 ליטר החדש, עם 150 כ"ס, שהוא גרסת "מיינסטרים" במיצוב ובתמחור מסוגל להאיץ את הפולו מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-8 שניות ולהחזיר צריכה של מעל 22 ק"מ לליטר. הוסיפו לכך אינספור אפשרויות ל"תפירה אישית" של הצבעים, הריפוד והאבזור וקיבלתם מכוניות פרימיום לכל דבר, פרט למחיר - לפחות בחו"ל.

השאלה הגדולה, שמעניינת במיוחד את השוק הישראלי, היא מה יהיה התמחור המקומי, וכאן העסק נהיה יותר מסובך. הפולו החדשה, למשל, תצטרך להתחרות במחירי הרצפה של האיביזה החדשה ומכל הבחינות היא תציב תחרות ישירה גם לאחותה הגדולה גולף. הטי-רוק מציע את כל מה שיש לאאודי 2Q להציע, למעט שם המותג, והוא יצטרך להשתחל במרווח מחיר צר בין גולף, סיאט אטקה, סקודה "קארוק" ועוד. כל זה תוך שמירה על תחרותיות מול להיטי מכר מקומיים דוגמת קיה נירו. בקיצור, משימה שיווקית לא קלה.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם