גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עבירות בנייה: התיקון של הממשלה לא ירד אל השטח

המדינה רוצה להעניק לרשויות סמכויות אכיפה מינהליות רחבות ■ אבל חודשיים לפני כניסתן לתוקף, המפקחים בשטח שוקלים סכסוך עבודה ומתרעמים על תוספת דרגי ניהול

הריסת בנינים לא חוקיים בנגב  / צילום: רשות מקרקעי ישראל
הריסת בנינים לא חוקיים בנגב / צילום: רשות מקרקעי ישראל

עוד פחות מחודשיים, ב-27 בנובמבר, ייכנס לתוקף תיקון מספר 116 לחוק התכנון והבנייה, שמקנה לרשויות המדינה סמכויות מינהליות רחבות (קנסות, החרמת ציוד ועוד) כנגד מי שבונה ללא היתרים או מבצע עבירת בנייה בישראל. מטרת התיקון לחוק הייתה לייצר הרתעה במה שהוגדר פעמים רבות "מכת מדינה", זאת ללא הליכים פליליים שהפכו פעמים רבות למורכבים ומתישים.

"פעלו ללא שיתוף וללא היוועצות"

אלא שבשבועות האחרונים, גוברת מורת הרוח בקרב המפקחים שאמורים לעשות את העבודה בשטח. ל"גלובס" נודע, כי עשרות מפקחים ביחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה, השייכת מזה שנתיים למשרד האוצר וכוללת כ-55 אנשים, מתרעמים בעיקר על הוצאת מכרזים חדשים לאיוש כ-30 תקנים חדשים, כשרובם ככולם מיועדים לעמדות ניהול ביחידה, חלקן חדשות לגמרי (כמו תפקיד משנה למנהל היחידה, אבי כהן) ולא לתפקידי פיקוח הנדרשים בשטח.

אגב, העובדה שמדובר במנהלים, בתפקידים משרדיים בעיקרם, לא מונעת מהמשרה לכלול גם קבלת רכבי שטח יקרים.

במקביל, גם המפקחים על אכיפת דיני התכנון והבנייה בתוך הוועדות המקומיות שוקלים להכריז בימים הקרובים על סכסוך עבודה, בעקבות התיקון בחוק וחוסר ההיענות של המדינה לתלונותיהם.

אריאל קמרט, מנהל הפיקוח על הבנייה בחולון, כתב בימים האחרונים ב"פורום מנהלי הפיקוח על הבנייה", כי מהתיקון לחוק "עולה תמונה קשה בכל הנוגע לאופן בו הוכן התיקון, וההבנה הקשורה בהשלכותיו על אופי העבודה וכוח האדם הקיים בוועדות".

קמרט מדגיש כי "יוזמי התיקון לחוק פעלו ללא שיתוף וללא היוועצות עם מנהלי יחידות פיקוח מהוועדות השונות, ובכך למעשה פעלו חד-צדדית בכל הקשור לתיקון ולהשלכות שהוא מטיל לפתחי יחידות הפיקוח השונות, מפקחי היחידות ומנהלי היחידות".

"חוק אחד, אכיפה אחת"

החלטת הממשלה בנוגע ל"חיזוק אכיפת דיני תכנון ובנייה" התקבלה ב-19 ביוני 2016. באותה עת, הממשלה ציינה במפורש שמדובר בתיקון חוק שמכוון בעיקר למגזר הערבי, "בהמשך למאמצים ליצירת פתרונות דיור למגזר". התיקון זכה לכינוי "חוק קמיניץ", על שמו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ שהוביל אותו.

גם בעת אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת באפריל האחרון, ברוב של 43 מול 33 מתנגדים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו רוצים את השילוב של ערביי ישראל במדינת ישראל, אבל זה אומר לקבל גם את חוקי מדינת ישראל. אנחנו עושים היום תיקון ראשון - מדינה אחת, חוק אחד ואכיפה אחת".

בהחלטה מ-2016 גם נכתב כי לצורך חיזוק יכולות האכיפה של היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה, יוקצו ליחידה 22 מיליון שקל בשנה וכן 5 מיליון שקל כתקציב חד-פעמי לשנת 2016 (שנועד לפיתוח מערכת הנתונים).

הטענה העיקרית היא לעומס הרב שיושת על המפקחים לאחר התיקון, בעקבות הכנסת הליכים לביצוע צווים מינהליים, מתן אורכות לביצוע הריסה, חובת ביצוע סקרים לאיתור עבירות בנייה ועוד.

לטענת המפקחים, ההליכים, המתבצעים ברובם מול בית משפט מקומיים, כוללים פרוצדורות רבות הדורשות הכנה, הגעה תכופה לבתי משפט ועוד, ללא התייחסות לתוספת העבודה בתקנים ובחוק החדש.

טענה מעניינת שהם העלו בימים האחרונים היא שהתקנה החדשה, המאפשרת כאמור הטלת קנסות במקום נקיטת צעדים פליליים, עלולה להפוך לחרב פיפיות: במקום לסייע במיגור עבריינות הבנייה, לכולם (לעבריין ולרשות המקומית עצמה) עשוי להשתלם לשמר את החריגה במחיר של קנסות (שיגדילו את קופת הרשות).

מעבר לכך, אחת הטענות המרכזיות נוגעת לחובה החדשה שמטיל החוק על המפקחים ללבוש בכל העת מדים ותג מזהה. מפקחים רבים טוענים שהמדים יקשו על ביצוע הפעולות המקדמיות בשטח ("קושי באיתור חריגות, קושי באיתור ציוד, חומרים ומידע שאמורים לסייע בטיפול בעבירה"), שהם עלולים לסכן אותם בשטח, והם גם יפגעו בשכרם החודשי (מדים במקום תוספת ביגוד שמגיעה להם כיום).

המפקחים ביחידה הארצית גם מתרעמים על כך שבמסגרת המאמצים להוסיף בעיקר עמדות ניהול הוטמעו מחוזות תל-אביב וחיפה בתוך מחוזות מרכז וצפון, בהתאמה, והפכו למרחבים בלבד.

האוצר: אגף רגולציה ותחום מודיעין

מהאוצר נמסר, כי החלטת הממשלה ותיקון 116 שבא בעקבותיה "הטילו משימות אחריות וסמכות על היחידה הארצית שאמורה למעשה להוביל את הרפורמה בכל הקשור לאכיפת התכנון והבנייה ברמה הארצית ובוועדות המקומיות".

מעבר לסמכויות, הדגישו באוצר, קיבלה היחידה הארצית משאבים ותקנים נוספים, "ובהתאם לכך, פעלה עם גורמי המקצוע במשרד האוצר להתאים את המבנה הארגוני כך שניתן יהיה ליישם את הרפורמה ולהשיג את יעדי הממשלה".

האם המבנה הארגוני החדש כולל בעיקר עמדות ניהול ולא מפקחים בשטח? לדברי האוצר, "מוקמת יחידה מרכזית שתפעיל צוותי התערבות לטיפול ממוקד בוועדות שלא ממלאות את תפקידן בתחום האכיפה, ואגף חקירות ליבה שיעסוק בחקירות מורכבות בין היתר של נושאי משרה ונבחרים. עוד בונה היחידה מטה מקצועי שיכלול לשכה משפטית, אגף רגולציה ותחום מודיעין ועוד, וכן תגבור משמעותי של היחידות הטריטוריאליות במפקחים".

במשרד האוצר גם ציינו כי המבנה הארגוני נבחן ואושר על ידי נציבות שירות המדינה ובשלב זה כבר פורסמו רוב המכרזים. לאחר איוש המשרות השונות, ציינו באוצר, חלוקת התפקידים ("בצורה גסה") תהיה 25 מנהלים, 65 מפקחים ו-13 עובדי מטה מינהלי ומקצועי.

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?