גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחם האלף בראשון-לציון מתיימר להוות אלטרנטיבה לתל-אביב

שכונות המזרח מנותקות משכונות המערב? יותר מדי קניונים ופחות מדי תעסוקה? ראש העיר דב צור רוצה להפוך את ראשל"צ לעיר הגדולה ומקדם מתחם ענק ובתולי על החולות במערב העיר

מתחם האלף בראשון לציון / צילום: איל יצהר
מתחם האלף בראשון לציון / צילום: איל יצהר

כמו כולנו, גם בעיריית ראשון-לציון יודעים היטב שקשה להגיע לתל-אביב, שיש פקקים ואין חניה, והם ממש לא מסתירים את נסיונם לנצל את היתרון היחסי של מיקום בשולי המטרופולין, כדי להפוך לעיר הגדולה בעצמם.

בימים אלה מקדמים בראשון-לציון את התכנון המפורט, הכנת התשתיות והשיווק של המגרשים ב"מתחם האלף", הממוקם באזור דיונות החול ממערב לכביש איילון דרום (20), שאותו הם מגדירים כ"מרכז העסקים החדש של ישראל". הפרויקט השאפתני הזה, שמבקש לשלב בין תעסוקה למגורים, מסקרן לאור העובדה שכיום, שאר אזורי התעסוקה של ראשון-לציון אינם מצליחים במיוחד, והעיר, הידועה בכינויה "עיר הפרברים", מפוזרת על שטח גדול ואינה מצטיינת בעירוניות מפותחת.

ראש העירייה, דב צור, מכיר היטב את מורכבות המציאות המקומית, אך מאמין שפיתוח מתחם האלף - 1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר ועוד 5,500 דירות - הוא הצעד שיביא בעקבותיו את השינוי הגדול: "כשבודקים את מלאי תכנון התעסוקה בעיר מגלים שלמרות שיש פוטנציאל של 4.5 מיליון מ"ר, בפועל בנויים רק 2.5 מיליון מ"ר. למה? כי בעבר, הבנייה באזורי התעשייה הייתה נמוכה ולא מיצתה את זכויות הבנייה. תהליך פינוי בינוי למפעל הוא מסובך ביותר, כי עלות העתקת מפעל היא אסטרונומית. לכן, אם לא ניתן באזורי תעסוקה אחוזי בנייה גבוהים מאוד, מעבר למה שבנוי בפועל, לא נייצר מוטיבציה נוספת והם יישארו כמו שהם".

להפיח חיים בציר

צור מתעלם באלגנטיות מהעובדה שבמערב ראשון-לציון כבר יש אזור תעשייה, ממש על גדות נתיבי איילון, שיש לידו גם מחלף (משה דיין) וגם תחנת רכבת. "אזור התעסוקה המערבי (שבו ממוקמים, בין היתר, מרכז בר און, בית ידיעות אחרונות, הום סנטר וכל בו חצי חינם) הוא אזור עם בעיית נגישות גדולה מאוד", אומר צור, מה שמעורר את החשש שיותר קל לבנות חדש מאשר לשפר את הקיים.

"כשהכנתי את תוכנית המתאר לעיר קיבלתי מהוועדה המחוזית עוד 3.5 מליון מ"ר של אזורי תעסוקה. השאלה הייתה איפה לשים אותם. באזור התעסוקה המערבי, או במקום שבו יש נגישות מחר בבוקר? במתחם האלף יש כבר עכשיו נגישות נהדרת. כשבנק דיסקונט יגיעו לשם בעוד שלוש שנים (הבנק זכה במכרז לרכישת 21 דונם ב-105.5 מיליון שקל ומתכוון להעביר חלק מפעילותו למקום) תהיה שם ירידה ישירה מהאיילון ומכביש 431, תהיה שם רכבת כבדה וגם הקו האדום יגיע לשם ויהיה BRT (מערכת מהירה של אוטובוסים). יהיה נורא קל להגיע לתוך האזור הזה ובסופו של דבר זה מה שקובע לאנשים.

"ב'ראשון איילון' (אזור התעסוקה הוותיק שנמצא ממערב לציר איילון דרום) הזרמנו אחוזי בנייה. אנחנו מעודדים את בעלי המבנים באזור התעשייה המערבי (שנמצא ממזרח לציר איילון דרום) למקסם את אחוזי הבנייה".

צור מעיד שהמודלים שלו הם אזור התעשיה בהרצליה פיתוח ואזור התעסוקה בעתידים תל-אביב, שהפכו מאזורי מלאכה למוקדי היי-טק.

- אינך חושש שבניית מתחם האלף תחליש אזורי תעסוקה קיימים?

"ראשון היא לא המקום הטבעי למיקום של היי-טק. צריך ליצור את המחשבה הזאת. עשינו משהו בתהליך ההכרה של המקום הזה והדגשנו את העובדה שיש לו אופי אחר: גישה, זכויות בנייה ועוד. כשאתה יוצר עניין באיזה מקום אז כל הסביבה שלו תתפתח. כשחברת מבני תעשייה תרצה לעשות תוספת קומות עבור משרדים על מבנה מרכז בר און (שבו יושבת מערכת "גלובס", ג.נ.), שלפי התב"ע מותר לה לבנות, זה יהיה לה ברור מאליו, כי מתחם האלף נמצא מהעבר השני הכביש".

- התחושה היא שהעיר גדולה ומפוזרת, שהשכונות מנותקות והתנועה בה בעייתית.

"עלית על בעיה מרכזית. בראשון-לציון מערב, במודיעין ובכרמיאל, תכננו שכונות נפלאות, אבל אין עיר. תלך לראשון מזרח, לרחוב רוטשילד, ותראה שהוא כמו רחוב אבן גבירול בתל-אביב. אנחנו החלטנו שאנחנו נחבר את ראשון-לציון מזרח ומערב באופן פיזי, תרבותי וחברתי. הרחוב הראשי (ציר רוטשילד-ההסתדרות-יצחק רבין), שמתחיל בבית הכנסת במושבה ההיסטורית וממשיך עד כביש 4, מתנהג כמו אבן גבירול. משם ועד מתחם האלף אתה נוסע באוטוסטרדה כמו בנתיבי איילון.

"עמד לפנינו קלף מנצח כי הרכבת החליטה לשנות את התוכנית ולא לסלול לאורך הרחוב מנהרה לרכבת כבדה. אני לוקח את הפער שלאורך כל הציר (האזור שבין הבניינים והדרך), מקום שהיה מיועד למנהרה של הרכבת, ואני הולך להפיח לאורך הציר הזה חיים עירוניים: מסחר, בתי קפה. כך שכל הציר הזה יהיה רחוב עירוני שוקק לכל אורכו".

"שרשרת אורבנית"

אדר' אריה קוץ היה שותף בצוות ההיגוי של פארק האלף, ובימים אלה הוא המתכנן האורבני של הפרויקט.

- יש בראשון-לציון כל-כך הרבה מרכזים, למה שהמקום הזה יצליח?

"יש פה אתגר גדול מאוד לייצור מרכז עירוני במקום שהוא לא עיר היסטורית, זה לא מובן מאליו. כדי שיהיה לו סיכוי להצליח הוא חייב לקבל על עצמו את כל מה שיש בחזון של עירוניות. האתר הוא בקצה המערבי של העיר, וברור שאי-אפשר לטעון שהוא מתחבר למרכז העיר הוותיקה. אבל אם מסתכלים על מטרופולין תל-אביב כעיר של 3-4 מיליון תושבים, רואים שיש כאן תופעה של מטרופולין שיש בו כמה גרעינים. בראייה הכלל מטרופולינית מדובר בתחנה האחרונה של שרשרת שמתחילה בסבידור, השלום, הגנה, צומת חולון, ואז מחלף משה דיין בראשון-לציון. זה קצה שדרת המטרופולין, שרשרת פנינים אורבנית".

"הפרה החולבת"

עדי ברוק, ראש מנהל פרויקט "מתחם האלף", נכנס לתפקידו לפני כשנה. בעבר הוא כיהן בין היתר, כמנכ"ל קבוצת מר, העוסקת בפתרונות טלקומוניקציה ואבטחה.

- יש בעיר לא מעט אזורי תעסוקה. למה היא צריכה את מתחם האלף?

"הפרה החולבת של העירייה זה תעסוקה, זה מה שמסבסד את משקי הבית. בראשון-לציון התמהיל לא היה מאוזן, והעיר הייתה בחוסר של הכנסות. כמו כן, היה מחסור בתעסוקה לתושבי העיר שנאלצו לצאת לעבוד במקומות אחרים. תוכנית המתאר, שאושרה רק לאחרונה, ביקשה לשלש את שטחי התעסוקה בעיר מ-2.5 מליון מ"ר ל-8 מיליון מ"ר. מתחם האלף נועד לייצר עוד כסף ותעסוקה".

- מה מיוחד במתחם האלף, ביחס לאזורי תעשיה אחרים?

"התוכנית האסטרטגית של מתחם האלף גובשה על ידי חברת 'אמן' מקבוצת אמנת שעבדה עם צוות יועצים מחברות בינלאומיות, ביניהן חברת ההנדסה והאדריכלות האנגלית והבינלאומית ARUP וחברת Bechtel שמתמחה בניהול פרויקטים. הם הבינו שבשביל לייצר מתחם תעסוקה מוביל צריך עירוב שימושים, כלומר, גם מגורים. צריך לקרב את המתחם לתושבים וגם לייצר חדשנות שתגרום לאנשים לבוא הנה. זו פרוגרמה מקיפה שדיברה על איך יראה המקום. הבעלות על הקרקע היא של פרטיים ושל עיריית ראשון-לציון, ועיריית ראשון-לציון הכניסה למקום גם מגורים.

"התוכנית האסטרטגית מדברת על איך ייראה הרחוב, איך ייראו חזיתות המבנים. התוכנית מבקשת לייצר מתחם שוקק חיים 24/7. הייתה פה הרבה מחשבה על עוגני תעסוקה. אתה מכיר הרבה אזורי תעסוקה שיש בהם מגורים? את זה אין בהרצליה פיתוח, אפילו לא בשדרות רוטשילד בתל-אביב. יהיה את זה אולי קצת בשרונה".

- ולמה שיבואו לפה עסקים?

"בגלל הגמישות התכנונית. אין הרבה מקומות עם עתודות קרקע גדולות, שניתן להתפרס בהם על שטח גדול. בניגוד למקומות אחרים אנחנו מאפשרים ליזמים, לחברות גדולות, לתכנן קמפוסים. זה רלוונטי גם לחברות של נדל"ן מניב. חוץ מזה, אני לא מכיר מתחם כל-כך נגיש: יש כאן שלושה קווים של רכבת קלה - הקו החום, הירוק והאדום (המתוכנן כרגע להגיע רק עד בת-ים, ג.נ.), קו רכבת רגילה וכביש מהיר וקרוב לכביש 431. ליד פארק אגמים מתוכנן גם חניון חנה וסע. יעבדו כאן 90 אלף איש, יגורו מעל 25 אלף איש. יש פה את הסופרלנד, ה-live-park, בתוך המתחם העירייה מקימה ארנה מקורה, שתהיה הגדולה בארץ לארוח הופעות".

- ובינתיים אזור התעסוקה הישן במערב הוא די מוזנח ושומם.

"מה שרואים זה שיירי עבר. הוכפלו פה זכויות הבנייה, והמטרה היא לעודד תעסוקה ומסחר. האזור משתנה. אסותא מקימים פה את ביה"ח האורטופדי הראשון בארץ ויהיו פה עוד מגדלים תומכי רפואה. הכל ישתנה. אני מעריך שגם האזור שתופס הצבא, 'מטווח 24', יפונה, ויום אחד נתחבר לים".

"בת-ים תיפגע ראשונה, ואולי גם פתח-תקווה וקריית אונו"

"בדרך-כלל כשעושים תוכניות הן על קרקע פרטית. כאן מדובר בקרקע של העירייה, וזה מאפשר לה לנהל את זה בצורה איכותית. בנוסף, זה המתחם הראשון והיחיד בארץ שבו יש שילוב אמיתי של משרדים, מסחר וגם מגורים. העיר צריכה את זה והמטרופולין צריך את זה", כך אומרת ד"ר רינה דגני, מתכננת ערים ומנכ"לית מכון גיאוקרטוגרפיה, העוסקת בין היתר בבדיקת היתכנות כלכלית לפרויקטים (ובמתחם האלף לא הייתה מעורבת).

- מה ההיגיון לייצר כמות כה גדולה של שטחי תעסוקה בראשון-לציון?

"שטחי תעסוקה נועדו לייצר שירותים לתושב. עד היום, היקף שטחי התעסוקה לנפש בראשון-לציון הוא נמוך יחסית. המיקום של העיר הוא טוב מאוד בתוך מטרופולין גוש דן, בת-ים מנסה להתרומם וראשון-לציון היא הבאה בתור. יש שטחים שנמצאים על כביש ראשי, אין סיבה שאנשים לא יבואו לשם.

- ומה זה יעשה לתל-אביב?

"כשאנחנו מדברים על ראשון-לציון אנחנו לא מסתכלים על מה יקרה מחר, אלא על עוד עשרות שנים. מדובר במלאי תכנוני רעיוני שאמור לתת מענה לצרכים של העיר. ראשון-לציון היא העיר הגדולה ביותר מדרום לתל-אביב. יש למסחר שלה מגנט כלל אזורי, מיבנה ועד חולון, יש בה אוכלוסיה ברמה גבוהה, תחבורה ונגישות. תל-אביב לא תיפגע, היא אחת ויחידה, המנהטן של ישראל, והיא רק תגדל. בת-ים תפגע ראשונה ואולי גם פתח-תקווה וקריית אונו".

מתחם האלף בראשון לציון

מתחם האלף בראשון לציון

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"