גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכסף לא הועבר - וקבוצת אלון עוברת לידי מחזיקי האג"ח

קבוצת אלון: "בהתאם לתנאי הסדר החוב, מניות החברה יועברו למחזיקי האג"ח, והשליטה בחברה תעבור בצורה סדורה ומקצועית"

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
שרגא בירן / צילום: איל יצהר

איש העסקים שרגא בירן איבד את השליטה בקבוצת אלון: למרות ניסיון של הרגע האחרון לגייס משקיע קנדי, שיזרים לקבוצה סכום של לפחות 120 מיליון שקל (34 מיליון דולר), התעקשו מחזיקי האג"ח של החברה לקבל לידיהם את מניותיה, בהתאם להסדר החוב שנחתם בין הצדדים באפריל. עקב כך עברו המניות לידיהם היום בשעה 13:00.

נאמן האג"ח ונציגי המחזיקים תבעו הבוקר מהמגשר, עו"ד רובי בכר, לקבל לידיהם את מלוא הבעלות על קבוצת אלון, לאחר שעד אתמול בחצות לא הצליחה החברה להשלים גיוס הוני של לפחות 120 מיליון שקל. מנגד, נציגיהם של קבוצת אלון ושל בעל השליטה בירן, ביקשו ארכה של ימים אחדים לצורך השלמת הסכם ההשקעה עם המשקיע הקנדי קורבין בלום (Corbin Blume), הבעלים של חברת Jaguar Resources, נציגי סדרת האג"ח התנגדו לבקשה ותבעו לקבל לידיהם את המניות עוד היום.

משמעות הדבר היא שהחברה תעבור לידי מחזיקי האג"ח, והם אלו שימנו מנהלים שינהלו אותה עבורם ויפעלו למימוש מלוא הנכסים, לצורך פירעון חובותיה לכלל הנושים.

75% מהאג"ח בידי מוסדיים

קבוצת אלון אחזקות נשלטה עד כה בידי בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים. החברה ספגה טלטלות רבות בשנים האחרונות בעקבות מינוף גבוה ושחיקה בערך נכסיה, ובין השאר, נאלצה להתמודד עם קריסת החברה הנכדה מגה קמעונאות, שגם גררה את קבוצת אלון לאבד את השליטה בה ובחברות דור אלון ורבוע כחול נדל"ן.

לאחר השלמת הסדר החוב, עמדה בסוף יוני יתרת החוב למחזיקי האג"ח על 1.5 מיליארד שקל, כשנוסף על כך, נותרו לקבוצת אלון חובות של 30 מיליון שקל לבנק הפועלים ושל 103 מיליון שקל למס הכנסה. כ-75% מאיגרות החוב של החברת מוחזקות בידי גופים מוסדיים ישראליים, ובראשם מגדל, פסגות, הפניקס, כלל, מנורה, הראל ומיטב דש.

לקבוצת אלון ארבעה נכסים מרכזיים: כ-80% ממניות חברת אלון גז, שמחזיקה בכ-4% ממאגר תמר; כ-7.3% ממניות חברת בתי הזיקוק והולכת הדלקים דלק US; כ-8% ממניות רשת תחנות הדלק דור אלון; וכ-29% ממניות החברה שמפעילה את כביש 6 ומנהרות הכרמל.

קופת החברה הקנדית ריקה

בחודשים האחרונים ניהלה קבוצת אלון, בראשות המנכ"ל אבי גפן והיו"ר שוקי אורן, מגעים לצירוף משקיעים פרטיים שיזרימו לה את ההון הדרוש על פי מתווה הסדר החוב. אלא שמגעים עם חברת ארקו החזקות ועם משקיעים נוספים לא השתכללו לבסוף לכדי הסכם מחייב.

נוסף על כך, ביקשו בכירי אלון לקדם את גיוס ההון באמצעות הנפקה של 60% ממניות החברה לציבור, אבל גם מהלך זה נכשל ביום חמישי האחרון לחלוטין, בעקבות התעניינות דלה מצד משקיעים מוסדיים ופרטיים.

ביום המחרת הודיעה קבוצת אלון למחזיקי האג"ח במפתיע כי חתמה על הסכם השקעה עם המשקיע הקנדי קורבין בלום, שהסכים להזרים לה 35 מיליון דולר (123 מיליון שקל) תמורת 60% ממניותיה. באלון ציינו כי את ההשקעה יבצע בלום באמצעות חברת ג'אגואר ריסורסס שבשליטתו, הנסחרת בבורסת טורונטו שבקנדה.

אלא שג'אגואר היא למעשה שלד בורסאי בעל שווי שוק זעום של 3.9 מיליון דולר קנדי (11 מיליון שקל). את 2016 סיימה החברה הקנדית ללא הכנסות, ונכון לסוף דצמבר היתה קופתה ריקה ממזומנים. בסוף 2016 היא גם הציגה גירעון של 13.6 מיליון דולר קנדי בהון החוזר ושל 20.2 מיליון דולר קנדי בהון העצמי, וכל אלה הובילו את רואי החשבון שלה לצרף הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים.

"החברה תפעל למימוש ההשקעה"

יש לציין כי לאורך 2017 פרסמה החברה הקנדית כמה הודעות על כוונתה לגייס 34-38 מיליון דולר בהנפקת מניות, שתיעשה לפי מחיר של 1.2 דולרים קנדיים למניה, אבל הנפקה זו טרם הושלמה.

מקבוצת אלון נמסר: "בהתאם לתנאי הסדר החוב, מניות החברה יועברו למחזיקי האג"ח והשליטה בחברה תעבור בצורה סדורה ומקצועית. החברה תמשיך לפעול למימוש והשלמת הצעת ההשקעה של המשקיע הקנדי קורבין בלום בחברה בהיקף של 35 מיליון דולר, שתאפשר את פיתוח עסקי החברה בתחום האנרגיה, לטובת בעלי החוב ובעלי המניות.

"הנהלת אלון ובעלי המניות עשו את מירב המאמצים לגייס הון לחברה על פי תנאי ההסדר, אך הדבר לא הסתייע. אלון ישראל עוברת למחזיקים כשהיא במצב פיננסי יציב, בלי שנעשתה 'תספורת' למחזיקים ועם אפשרות לאפסייד משמעותי כתוצאה מהשבחת הנכסים האיכותיים של החברה בתחומי האנרגיה והתשתיות. בעלי המניות הנפרדים מהחברה היום בנו חברה מהמובילות במשק, אך שרשרת אירועים גרמה לחברה להיקלע למצב שבו הוסכם על הסדר שהוראותיו מחייבות את מהלך העברת המניות".

עו"ד חגי אולמן ממשרד יהודה רוה, המייצג את הרמטיק, נאמן האג"ח, אמר כי "העובדה שהחברה עוברת למחזיקי אג"ח במסגרת הסדר זהו אירוע מכונן וייחודי בדיני חדלות פירעון. בעלי השליטה עשו הכל כדי למנוע את העמדת החוב לפירעון מיידי (זכות שקבועה למחזיקי אג"ח ונעשה בה שימוש באופן תקדימי) ואף ניסו למנוע את זכות הנושים לכפות הסדר בנסיבות של חדלות פירעון. סוף דבר, התנהל הליך של הסדר, אשר אושר על ידי בית המשפט המחוזי מרכז ובהתאם להוראותיו, החברה עוברת לבעלות מחזיקי אגרות החוב - הנושים".

עוד כתבות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים