גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפקט ההיפסטר: מרכזי חדשנות אורבניים יכולים לעבוד גם בישראל?

בזמן שחברות חדשניות ברחבי העולם נכנסות אל לב הערים ויוצרות הפריה הדדית עם הקהילה, בארץ קמים עוד אזורי תעשייה ומרכזי היי-טק מבודדים בפאתי הערים ■ פרופ' ברוס כץ, מומחה לאורבניות שיעץ לנשיאים קלינטון ואובמה, בראיון מיוחד

טיפול מקומי / דוברות עיריית באר שבע
טיפול מקומי / דוברות עיריית באר שבע

אם תשאלו את פרופ' ברוס כץ, ראש מכון ברוקינגס האמריקאי, מומחה לאורבניות ויועץ לנשיאים קלינטון ואובמה, על "הטבעת" של חברת אפל, אותו מבנה אדיר ממדים של החברה החזקה בעולם - הוא יגיב בדיפלומטיות, אבל כזו שאפשר יהיה להבין דרכה את מה שהוא חושב על מודלים כאלה: "בעבר, נהגנו לבנות פארקים של מדע", הוא אומר בראיון ל-G. "חברות היו מבודדות וערכו את כל המחקרים שלהן בחשאיות, אבל היום הכול כבר בתוך העיר, וכולם משפיעים על כולם. גוגל עברו לסן חוזה, אמזון נמצאת בסיאטל, וחברות אחרות משנות את הלוקיישן ומנסות להתקיים בסביבה יותר דינמית ואורבנית. אני חושב שהן מבינות שחדשנות מגיעה משיתופי פעולה שקורים בתוך הק*רבה והצפיפות של העיר".

מטה אפל החדש בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ישראל, מהבחינה הזו, היא תופעה מיוחדת: יש בה גם את תל-אביב, שמצד אחד, בלב האורבני שלה אפשר למצוא חממות היי-טק לצד חברות סטארט-אפ, ומצד שני היא מבוצרת בפקקים ובקשיי תנועה ומצוקת חניה; יש בה את חיפה, דוגמה מצמררת לעיר נמל עם "טופוגרפיה כמו של סן פרנסיסקו", שבה שילוב של התעשייה בתוך הלב האורבני יצר תוצאות שהיום אפשר אפילו לראות אותן כטרגיות (הזיהום, מכל האמוניה); ויש בה גם את באר שבע, "בירת הסייבר" המיועדת לפי תוכניותיו של ראש הממשלה, שמקווה להזרים אליה עוד ועוד חברות היי-טק, חממות, סטארט-אפים וסטודנטים - שאמורים להתעלם מזה שמדובר בעיר מבודדת יחסית מהמרכז; ויש בה את הרצליה פיתוח, פארק ההיי-טק ביקנעם, ואזורי תעשייה בפאתי הערים. וכל זה יושב על שטחה של מדינה שלוקח חמש שעות להגיע מקצה אחד שלה לקצה השני, עם רכבת מרכזית שרק בשנים האחרונות הצליחה להיכנס לתלם מסודר; ועם תחבורה ציבורית שהעדות הכי טובה לגביה היא העלייה המתמדת ברכישת המכוניות הפרטיות, על אף המחירים הגבוהים.

מרכז עזריאלי בחולון / צילום: איל יצהר

האם המצבורים התעשייתיים, מרכזי החדשנות שנכנסו אל לב הערים, אלה שהוציאו את דטרויט ממשבר והפכו את סיאטל ואת סן דייגו למוקדים טכנולוגיים-אורבניים שוקקים, הם מודלים שיכולים לעבוד בישראל? מבחינתו של פרופ' כץ, ברור שכן. צריך רק לעבור מכשול אחד: לסמוך על השלטון המקומי.

"תראי", הוא אומר, "אתם ירשתם את המודל הבריטי, מה שאומר שהממשלה בישראל היא מאוד צנטרליסטית, ממשלה לאומית חזקה, והכוח לא באמת מחולק למטה כמו במדינות בארצות-הברית או במחוזות במדינות שונות באירופה. מאוד קשה לנהל כל רשות מהמרכז. אתם אמורים לרצות שעוד ועוד כוח יירד למטה. באופן כללי, האבולוציה הזו צריכה לא רק לקרות בתחומי סמכות ואחריות, אלא שהיא גם תוצאה של כוח פיננסי".

- מה הכוונה ב"כוח פיננסי"? עצמאות תקציבית?

"בעיקרון כן. אצלכם, למשל, הממשלה מחזיקה בהרבה קרקעות, נכסים ובניינים, ומנהלת הרבה שירותים, אז השאלה היא איך למנף נכסים כאלה לטובת הציבור. בקופנהגן, למשל, הם לקחו את כל הקרקעות והבניינים שהיו בבעלות הממשלה בשני אזורים - הנמל, והשטח שממרכז העיר עד שדה התעופה - והפכו את זה לתאגיד אחד בבעלות ציבורית, המנוהל באופן פרטי. ב-30 השנים האחרונות הם מכרו חלק, השכירו חלק, ומהרווחים מימנו את כל התחבורה הציבורית בעיר. בלי דולר אחד של מס.

"בהמבורג, אותו מודל: לקחו את הנמל הישן, ואת כל הנכסים והבניינים שבו הם הפכו לתאגיד, והם מפתחים אותו באותו קנה מידה שהרווחים משמשים למימון דיור בר השגה ולפרויקטים נוספים המיועדים לרווחת הציבור. זה מודל שנקרא public wealth fund, קרן הון ציבורית, שישראל יכולה וצריכה לאמץ אותו".

- אבל תסתכל על באר שבע, למשל. אם היוזמה להפוך אותה לבירת הסייבר לא תבוא מהממשלה, היא בוודאי לא יכולה לצמוח מהרשות המקומית לבדה.

"בואי נגיד ככה: עיר זה לא אור שמדליקים ומכבים. זה תהליך. מה שאנשים רוצים, בעיקר האוכלוסייה הצעירה, זה עיר שאפשר לחיות בה, לעבוד בה, לבלות בה. הכי טוב זה לגדול אורגנית, ובהיבט הזה, לבאר שבע יש פלטפורמה אדירה".

פארק ההייטק בבאר שבע/ צילום:עיריית באר שבע

- רגע, מה זאת אומרת "לגדול אורגנית"? הרי אוכלוסיות צריכות להגיע לשם.

"זה נכון, ובארצות-הברית בהרבה מובנים יש דברים שקשה לתקן, כי זו מסה אדירה של אדמה וההשתרשות כל-כך רחבה, אז במקרה הזה אני חושב, למשל, שארצות-הברית תשיל חלק מהמקומות שנבנו לפני 50-40 שנים, כמו פארקי מדע מבודדים. זה חלק שלם שהוא משותק בארצות-הברית, אף אחד לא רוצה להיות שם, לוקח נצח להגיע לשם, וכשאת שם, אין לך מה לעשות חוץ מאשר להיות במשרד או לרדת לקפיטריה. אף אחד לא רוצה את זה יותר".

- ובישראל?

"אני חושב שהרבה משתנה עכשיו, ועוד ישתנה יותר לא בגלל שמישהו מתכנן את זה אלא כי הכלכלה של היום דורשת את זה והאנשים דורשים את זה. זה לא שהכול צריך לעשות רילוקיישן, אבל המיקום של הכלכלה עצמה, של מוקדי החדשנות, יצטרך להשתנות, וזה מתחיל בצרכים וברצונות של הדור הנוכחי: אנשים היום, למשל, לא רוצים להסתמך רק על המכונית שלהם כדי להגיע לעבודה. בסופו של יום, זו תחרות על כישרונות, ואם יש לך יזם מוכשר או חוקר מוכשר, את יכולה למקם את החברה שלך בכל מקום".

הרצליה פיתוח

תחבורה זה לא הכול

הערים הגדולות והפרברים שיחקו תפקיד מכריע, אפשר להגיד אפילו היסטורי, בבחירות האחרונות בארצות-הברית. היום זו כבר קלישאה שחוקה להגיד שאיש באליטה האמריקאית לא הצליח לחזות את עלייתו של טראמפ, והקלישאה הזו אף מגובה בנתונים. אתרים כמו פוליטיקו ו- thirtyfiveeight הצליחו להראות את הבועות של האליטות התקשורתית והתעשייתית (לא במובן של תעשייה מסורתית, אלא של היי-טק), שנוצרו ותפחו בשני הקצוות של ארצות-הברית - כלומר בחופים - מה שמסביר את הנתק שלהן מאמריקה "הפנימית", זו שהפתיעה וסילקה את הממשל הדמוקרטי מהשלטון לפני קצת פחות משנה.

מבחינתו של פרופ' כץ, התופעה הזו מסמנת דווקא הזדמנות גדולה לשינוי: "החוכמה הקודמת, הקונבנציונלית, הייתה שהממשלות שלנו יפתרו איכשהו את כל הבעיות והאתגרים. כלומר, ככל שעולים בהיררכיה, כך עולה ההבנה בפתרון הבעיות הקשות כמו אקלים, ריכוזיות, ניידות חברתית, הגירה. אבל למעשה, במאה ה-21 הפתרונות מגיעים דווקא מרשתות של אנשים, ממוסדות עירוניים, והבעיות מפוצחות ברמה המטרופוליטנית. המודל הישן הסתמך על אינדיבידואלים שמתמחים בתחום - מהנדסי תנועה, מתכנני ערים, כלכלנים - היום הכול קורה סביב שיתופי פעולה".

- ובשביל שיתופי פעולה כאלה, החברות צריכות בעצם להיות בתוך הערים ולא מנותקות מהן.

"נכון. זה כבר לא הסטארט-אפיסט בגראז' או המהנדס שיושב במשרד בסיליקון ואלי או בתל-אביב, שמגיעים עם רעיון לסטארט-אפ. ברגע שהחברות האלה ממוקמות בתוך העיר, העיר עצמה משתתפת בתהליך, כי הקרבה והצפיפות בעיר מאפשרות לאנשים להיות מעורבים אחד עם השני".

- מה הופך עיר לחזקה?

"אני אשיב לך באמצעות דוגמה מישראל: ראשי הערים אצלכם צריכים יותר כוח. זה הבסיס. כוח צריך לרדת יותר למטה היום ואז התוצאות יהיו טובות יותר ומהירות יותר. בשורה התחתונה, מה שהושג כאן בישראל בשבעים שנים זה בלתי נתפס, אחד הסיפורים המדהימים בעולם; עכשיו השאלה היא איך ממצים את היכולות לקשר בין כל הנקודות".

- נדמה שכרגע האתגר פה הוא בעיקר תחבורתי. קשה מאוד להגיע ממקום למקום, גם - ובעיקר - בתוך מטרופולין גוש דן.

"זה לא רק תחבורה. נכון, ישראל זו מדינה שהיא קטנה ולכן בתיאוריה את רוצה לקשר בין כל הצמתים האלה באמצעות מערכת תחבורה, אבל הדבר הכי קשה הוא לקשר את התחבורה עם דיור, כי הרבה פעמים את מוצאת את עצמך פשוט מנותקת ממוקדי החדשנות. זה בטח לא יפתיע אותך שבארצות-הברית די שכיח שאנשים נוסעים לעבודה שעה וחצי הלוך, ושעה וחצי חזור מהעבודה. אני חושב שאנחנו משתפרים בזה כי בערים מסוימות דחפנו לרמה הלוקאלית. הקישור בין כל הנקודות של חדשנות ותעשייה הוא מאוד ברור: ככל שאת נעשית מקומית יותר ומטרופולינית יותר, ככה תגיעי לפתרונות משולבים ותעניקי להרבה אנשים יותר אפשרויות".

- אתה לא חושש מתופעות של עיור-יתר? אתה בוודאי מכיר את תופעת המגה-ערים, בעיקר בסין.

"אורבניזציה תמיד הייתה חלק ממהפכות כלכליות וחברתיות, וגם הודו ואפריקה נכללות בקטגוריה הזו של עיור מהיר. השאלה המהותית כאן היא אם ערים אורבניות בסין יכולות להיות בנות קיימא. לדעתי, התשובה היא לא, כי הן נבנות מהר והן לא באמת משלבות דיור ותחבורה. אומנם יש כמה תנודות חיוביות, כי בסופו של דבר, מה שקובע זה מה שהאנשים רוצים, אבל מנגד, סין והודו חוות הידרדרות סביבתית. אפשר להתפלא או להתרשם מהמספרים של האורבניות, מהמהירות ומהקנה מידה, אבל אם את לא יכולה לנשום את האוויר ולשתות מהמים, אז זה לא בר קיימא. אנחנו יודעים מה לעשות כשמדובר בקנה מידה של 3-1 מיליון תושבים, אבל המגה-ערים האלה הן פי שלושה בכמות התושבים והן מתהוות מאוד מהר".

בניין משרדים ומרכז מסחרי בבייג'ין/ צילום:רויטרס

הנשיא טראמפ, שומע?

כץ, 58, הגיע להתארח פה בתחילת החודש לרגל ועידת תל-אביב-יפו השמינית בתחום החדשנות העירונית, כחלק מפסטיבל החדשנות DLD שהתקיים השנה בפעם החמישית במוזיאון תל-אביב לאומנויות. בוועידה השתתפו כ-120 דוברים שונים מכל העולם, שדנו בין היתר בערי סטארט-אפ בעולם, תיירות אורבנית, אזרחות פעילה בערים (מה שנקרא דמוקרטיה שיתופית), החוסן בערי החוף, בעיקר נוכח פגעי מזג האוויר ואיומי עליית מפלס האוקיינוסים, ועוד. זה כבר הביקור השני שלו השנה בישראל ובשנה שעברה ביקר פה שלוש פעמים.

בניגוד למה שעשוי להשתמע מהרזומה שלו ומהדיונים שבהם עסק, מבחינתו של כץ, חדשנות היא לא רק גוגל ופייסבוק או חברות היי-טק מתקדמות, אלא גם, ואולי בעיקר, שימוש חדשני בתעשיות מסורתיות. אחת הדוגמאות שהוא הכי אוהב להציג היא תחייתה של דטרויט, שהייתה במשך שנים ידועה גם כמוטור-סיטי בזכות תעשיית הרכב הענפה שלה, עד שקרסה כמעט לחלוטין במשבר של 2008, והצליחה להמציא את עצמה מחדש באמצעות המודל שכץ מקדם.

הנמל בקופנהגן / צילום: רויטרס

"הרבה זמן חשבנו שייצור זו כלכלה ישנה, אבל זו הכלכלה החדשנית ביותר. תראי למשל את המכונית האוטונומית, היא הרי מחשב על גלגלים. ישראל מבינה את זה כי אתם בונים כאן הרבה מהתוכנה. בסופו של דבר, אנחנו הרי בודקים את המכוניות האוטונומיות בעיר, ברחובות, איפה שהאנשים נמצאים, ולא באופן מופשט".

את הפרחים לתחייתה של דטרויט אפשר להעניק לאיש העסקים דן גילברט, שהשקיע אישית למעלה ממיליארד דולר בנכסים בלב דטרויט, למען מה שהוא מכנה "דטרויט 2.0". גילברט, יליד העיר ומייסד ויו"ר Quicken Loans (קוויקן לואנס), חברת המשכנתאות השנייה בגודלה בארצות-הברית, לקח על עצמו הימור גדול ב-2010 כאשר העביר את מטה החברה מהעיירה הסמוכה ליבוניה אל דאונטאון דטרויט. כיום החברה מעסיקה שם יותר מ-10,000 עובדים. בעקבות המהלך של גילברט, עסקים נוספים מהפרברים, כמו חברת ביטוחי הבריאות בלו קרוס-בלו שילד, עברו למרכז העיר עם אלפי עובדיהם.

"דטרויט נראית היום שונה לגמרי בהשוואה לעשר שנים אחורה", אומר כץ, "אי אפשר לדמיין בכלל איך היא נראתה קודם. דן גילברט הפך לקטליזטור של הפיתוח של העיר. אחריו הגיעו גם הפילנטרופים, אנשי העסקים וראשי האוניברסיטאות שעשו שם השקעות גדולות. הם עשו את זה גם באופן אישי וגם בשיתופי פעולה. אז הגיעו גם משקיעים קטנים ויזמים ודטרויט הפכה מעיר מסורתית לעיר מודרנית. זה משהו שקורה בכל ארצות-הברית: שילוב של השקעות, לפעמים ציבוריות, אבל הרבה פעמים פרטיות, שחלקן נעשו גם כמה עשורים אחורה ורק עכשיו זוכות לתמורה".

- בעידן שבו הכול צריך להיות מהיר, איך אתה מצפה שמשקיעים, שלא לומר פוליטיקאים, ישקיעו משהו שאת התוצאות שלו אפשר יהיה לראות רק בעוד עשור?

"אין מה לעשות. השקעה בעיר זה לא רווח מהיר, עיר זה נכס לטווח ארוך. זה מה שקורה בארצות-הברית: מי שהשקיע בערים האלה, רואה עכשיו את התגמול. דטרויט, קליבלנד, נאשוויל, אטלנטה - רוב הערים היו צריכות להמציא את עצמן מחדש, מהליבה. חלקן בנו מערכות תחבורה בלב העיר, השקיעו במוסדות תרבות, וזו בפירוש לא תוכנית ממשלתית".

- עד כמה לדעתך השפיע המשבר הכלכלי של 2008 על התהליך הזה?

"המיתון בארצות-הברית היה מיתון בתחום הדיור ובתחום הפיננסי, וזה בטח עזר להעביר את המגורים לעיר, אך לולא כוחות השוק והשינויים הדמוגרפיים, אני לא חושב שהיינו רואים את האפקט שקורה היום. אלה כוחות גדולים שהתחילו להשפיע מעצמם החוצה כשהחלו להעריך את הק*רבה והצפיפות שבעיר. לאנשים, ובעיקר ליזמים אינדיבידואלים, החלו להיות העדפות שונות באופן שבו הם חיו ועבדו. הדרך שבה אנחנו מחדשים היא יותר עניין של תהליך של שיתוף פעולה. אם פעם חברות היו ממציאות בתוך עצמן את הדברים וזה היה המעגל הסופי, היום הן יוצאות החוצה. זה גם מה שהחזיר אותן לערים, כי בערים נמצאים הטאלנטים, הכישרונות".

- בוא נתעכב רגע על האלמנט הדמוגרפי שאתה מחשיב כאחד הקטליזטורים של המהפכה של המטרופולין.

"זו פרספקטיבה אמריקאית על העולם, במובן שאנחנו אומה של מהגרים, והצמיחה היא מהילדים של המהגרים, והרבה מהכוח שלנו מגיע מרעיונות חדשים של המהגרים, פתרונות חדשים לבעיות. אני חושב שהגיוון הזה הוא הכוח של אמריקה".

- אם זה תלוי בנשיא טראמפ, לא בטוח שלעוד הרבה זמן.

"אנחנו תמיד עוברים תקופות שבהן יש ריאקציה לגיוון הזה. זה קרה ב-1920 וזה קורה עכשיו. אבל בסופו של דבר, נחזור לנורמליזציה ולשפיות. אני מסתובב בהרבה חלקים של ארצות-הברית ואני מתמודד עם אינדיבידואלים שהגיעו לארה"ב כפליטים לפני עשרים שנים ממה שהיה יוגוסלביה וכו' והם עכשיו מנהיגים בקהילות שלהם. אלה אנשים גלובליים בחשיבה שלהם ובפרספקטיבה שלהם, ואם אנחנו מתעלמים מהם, אנחנו מפסידים את זה. אבל אני גם חושב שאנחנו נחזור לשם אחרי התקופה הזו".

- תקופת נשיאותו של טראמפ.

"זה מעבר לטראמפ. אני חושב שזה ייקח עוד עשור בערך".

אפרופו טראמפ, בקרוב ייצא ספר נוסף שלך, "the new localism", שעוסק בתהליכים שהובילו לבחירת מנהיגים כמוהו או לתופעות כמו הברקזיט.

"נכון. הספר יעסוק באיך ערים יכולות לשגשג בעידן של פופוליזם, ואכן כתבתי אותו אחרי הברקזיט וטראמפ וכאשר מארין לה פן בצרפת הייתה בפוטנציאל גבוה להיבחר לנשיאות. המחשבה מאחורי הספר שואלת מה אנחנו באמת בעולם הזה, כשהממשלות הלאומיות לא מסוגלות לעשות כלום. זו בטח תגובה לממשלות שהיו פה בעשורים האחרים, וגם תגובה לכוחות גדולים יותר. התחלתי את הספר בזה שאמרתי שהוא עוסק בלדמיין מחדש את הכוח. כי אם פעם הכוח היה הממשלות, היום הוא יותר בידי השוק, האזרחים והחברה".

- מה האני מאמין שלך בכל מה שקשור לכוח פוליטי?

"אני אומר ככה: ברמה המקומית את מתוגמלת על מעשים, בעוד שברמה הממשלתית את מותגמלת על אידיאולוגיה, שבאה לידי ביטוי בקמפיינים. זו פוליטיקה, זה לא העולם האמיתי. הכוח האמיתי שייך לפותרי הבעיות. הרבה מזה אנחנו רואים בסיליקון ואלי. האתגר האינטלקטואלי מבחינתי היום הוא איך לקחת פתרון שהומצא במדינה מסוימת ולאמץ אותו במדינה אחרת. מה שאני מנסה למצוא זה את הפתרונות הכי מעניינים בעולם ולתרגם אותם למדינות אחרות. איך לקחת פתרונות מבריקים מקופנהגן ולהביא אותם לקליבלנד, למשל - כי הרי נקודות הפתיחה שונות לגמרי".

- איך ייראו הערים בעוד 10 שנים מהיום?

"אני חושב שנחזור למודל של ערים שסוחרות ולומדות אחת מהשנייה. היינו שם בימי הביניים, האיטלקים היו שם בתקופת הרנסנס: לפני הממשלות הלאומיות היו נטוורקס של ערים ועכשיו אנחנו מפתחים את העולם האורבני החדש".

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב