הדיווח של חברת התרופות מיילן ביום שלישי אחרי סיום המסחר בוול סטריט כי רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אישרה לה לפתח גרסה גנרית לקופקסון של טבע הביאה אתמול לצניחה של 14.5% במניית טבע ובמקביל לקפיצה של 16% במניות מיילן.

במקביל נרשמו ירידות חדות באגרות החוב של טבע, על רקע עלייה ברמת הסיכון של החברה. הסדרה שצפויה להיפרע בשנת 2046 ונושאת ריבית של 4.1% צנחה לשפל של 81 סנט והסדרה שמסתיימת ב-2026 ומשלמת ריבית של 3.15% צנחה ב-3.2% למחיר של 89.6 סנט.

מיילן  קיבלה אישור לשיווק מיידי של שתי גירסאות של התרופה לטיפול בטרשת נפוצה במינונים שונים. שני המינונים שקיבלו אישור הם בהזרקה במינון של 40 מ"ג לתרופת ה-Glatiramer Acetate הניתנת 3 פעמים בשבוע, ו-20 מ"ג בהזרקה פעם ביום. מיילן תוכל להתחיל בשיווק מיידי.

הקופקסון הוא תרופת הדגל של טבע  , והתחרות הגנרית לתרופה צפויה להנחית היא מכה קשה לתוצאות של טבע. במחצית הראשונה של 2017 הסתכמו הכנסות טבע מהקופקסון בכמעט 2 מיליארד דולר והרווחיות שלו הייתה למעלה מ-1.5 מיליארד דולר.

נזכיר כי החוב של טבע עומד על כ-35 מיליארד דולר, רובו הגדול לבעלי האג"ח של החברה.

טבע הגיבה אתמול ומסרה כי כל השקה על ידי מיילן של גרסה גנרית לקופקסון לפני החלטה סופית של ערעורי הפטנטים התלויים ועומדים והתדיינויות משפטיות אחרות צריכה להיחשב כהשקה "בסיכון", דבר שעלול להשית על מיילן תשלום נזקים משמעותיים כחלק מסעדים נוספים. 

"אנו נערכנו מבעוד מועד להשקה של מתחרה גנרית לקופקסון", אמר פרופ' יצחק פטרבורג, נשיא ומנכ"ל טבע הזמני. "אנו ממשיכים לבטוח בנאמנות הרופאים והמטופלים לקופקסון של טבע, הודות לפרופיל היעילות, הבטיחות והסבילות המוכרים, ואנו נמשיך לתמוך במוצר ולקדמו. בעת שאנו סוגרים את הרבעון השלישי, זה מוקדם מדי להתייחס באופן רשמי לכל לשינוי לתחזית העסקית המלאה שלנו".

נזכיר, שכשטבע הורידה את התחזית השנתית שלה באוגוסט האחרון. היא העריכה שתסיים את 2017 עם רווח נקי של 4.3-4.5 דולר למניה (ירידה מתחזית קודמת של 4.9-5.3 דולר). עם זאת, התחזית המעודכנת כללה הנחה שלא יצא לשוק בארה"ב השנה קופקסון גנרי למינון 40 מ"ג. טבע ציינה שבמקרה שיהיה קופקסון גנרי בשוק למשך רבעון שלם, ההשפעה על הרווח הנקי למניה תהיה הפחתה של 20-25 סנט למניה - כלומר פגיעה של כ-215-269 מיליון דולר לרווח הנקי של טבע.

הרבעון הרביעי התחיל לפני כמה ימים כך שנותר לראות מתי תשיק מיילן את הגרסה שלה לקופקסון הגנרי על מנת להעריך מה תהיה הפגיעה ברווח הנקי. אגב, באוגוסט האחרון גם מיילן הורידה תחזיות בשל עיכובים בהשקת מוצרים חדשים, ובאותו זמן היא העריכה כי תשיק את הגרסה שלה לקופקסון רק בשנת 2018.