גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממשלת ישראל תנסה לשכנע אותנו לא לשבת לבד במכונית

גם אם אתם עדיין לא שוקלים ברצינות מעבר לאוטובוס או לרכבת, אסור להשלים עם העובדה שמרבית הישראלים נוסעים מדי יום לבדם ברכב פרטי ■ במשרד להגנת הסביבה גיבשו חבילת פתרונות

פקק / צילום: אלון רון
פקק / צילום: אלון רון

כבר לפני עשור הוציא המשרד להגנת הסביבה מסמך שמנה שורה ארוכה של אמצעים להפחתת הנסיעה היחידנית לעבודה בכלי הרכב הפרטי - שגורמת לחוסר יעילות משווע, לבזבוז זמן אדיר בפקקים ולזיהום אוויר מוגדל. ומה קרה מאז? כל מי שנוסע בבוקר ובערב בפקקי ישראל, כשמימינו ומשמאלו אדם אחד בתוך רכב, יודע שמרבית הבעיות מאז רק הלכו והחריפו. נכון להיום, כ-60% מהישראלים נוסעים לעבודה לבד ברכבם הפרטי (ממוצע של 1.1 אנשים ברכב).

גם שיטת השכר במגזר הציבורי, למשל, עדיין מעודדת את העובד להחזיק רכב. אמיר זלצברג, ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה: "אני אומר בצער שב-2007 העברנו החלטת ממשלה שקוראת לאוצר לשנות את שיטת התגמול הזו, וגם ב-2013, אבל הממשלה כמעסיק לא פועלת נכון. שיטת השכר מעודדת להחזיק רכב, ואם כבר יש לך רכב - אתה נוסע בו".

במשרד להגנת הסביבה מגיעים אל הבעיה מהכיוון הסביבתי. "נכון שהשימוש המוגבר בכלי רכב גורם לבזבוז זמן, לתאונות ולפקקים, אבל הכיוון שלנו הוא הסביבתי. התחבורה היא המקור העיקרי לזיהום אוויר בריכוזי האוכלוסיה בישראל, ורוב זיהום האוויר הוא בשעות השיא בבוקר ואחה"צ. הרכב הפרטי הוא לא המזהם הכי גדול. בהשוואה למשאית דיזל למשל הוא הרבה פחות מזהם, אבל השימוש היומיומי בו הוא הבעיה. לכן אנחנו מצמצמים את השימוש היומיומי בו".

על פי ארגון תחבורה היום ומחר, אם תצליח המדינה להעלות את התפוסה ברכבים מ-1.1 ל-1.5 אנשים ברכב, מדובר על הפחתה של הנסועה ב-10%.

אופניים או שאטל

במסגרת הצעדים החדשים, במשרד להגנת הסביבה החליטו לפנות לסקטור העסקי. זלצברג: "גם ללא תמרוץ ממשלתי, יש פה תועלות עצומות לעסק. לארגוני עובדים יש הוצאות די גדולות בתחום התחבורה: חניה, השתתפות בהוצאות נסיעה וזמן שמתבזבז לעובדים בפקקים. ברגע שמעלים את הנושא למודעות מגלים שאפשר לחסוך כסף וגם ליהנות מרווח תדמיתי. אנחנו מנסים לתת כלים כי יש פער בין המודעות לבין הכלים הטכניים".

במשרד מציעים לארגון לעבור תהליך: בשלב הראשון לבדוק את עלויות התחבורה של העובדים לארגון. בשלב השני לבדוק מה הצרכים: "אם יש עובדים שגרים קרוב ויכולים לבוא באופניים ובסך הכול צריכים מקלחות ומקום לקשור אופניים, זה פתרון אחד. אם יש כמה עובדים שגרים באותו אזור, אפשר להציע שאטל או קארפול". בשלב השלישי צריך לקבוע יעדים בצורה יעילה - ולאחר מכן לעשות תהליך בקרה ולראות כמה הארגון חסך.

- לאיזה ארגונים יכול להתאים תהליך כזה?

"אני חושב שמארגון של 100 עובדים, שכולם עובדים באותו מקום, זה יכול לעבוד טוב. רוב הארגונים שיש להם אלפי עובדים כבר עושים את זה. למשל לתעשייה האווירית או לאינטל יש מערך שאטלים. זה סופר משתלם להם - התעשייה האווירית זה גוף של יותר מ-10,000 עובדים, יש להם רכב והם מעדיפים לא להשתמש בו כי יש הסעה מהבית. באינטל אומרים למישהו שאם הוא לא לוקח רכב ליסינג יש לו הסעה חינם.

"אבל בארגונים הקטנים יותר רואים את זה פחות, ויש גם גדולים שאין להם מודעות. הבנקים, שהם מעסיק גדול, זה סקטור שאין בו שום מודעות לנושא. אפילו לרחוב רוטשילד בת"א מגיעים ברכב פרטי.

"מעבר לעניין הכספי הישיר, הארגון מרוויח תועלות חברתיות מזה שאנשים יושבים יחד בהסעה, יש פחות תאונות דרכים, ויש תועלות שקשורות לשעון הנוכחות, כי כולם מגיעים יחד. למדינה יש אינטרס שיעברו לנסוע כך. למדינה יש תועלות יותר גדולות מזה של המעסיק, אם יש יותר תאונות דרכים אז המדינה מפסידה יותר".

בעולם יש לא מעט דוגמאות לצמצום היוממות בארגונים. במשרד התחבורה בהאג שבהולנד, שבו כ-2,000 עובדים, הצליחו להוריד את שיעור הנהגים הבודדים ב-30%, בעזרת שילוב כרטיסים מוזלים לרכבת, שיפוץ תשתיות האופניים, חניה נוחה לעובדים שמגיעים בקארפול ועוד. ואם אנחנו חושבים שזה לא חוכמה, מדובר בהולנד - מסתבר ש-230 מהעובדים במשרד התחבורה ההולנדי השתמשו לראשונה בתחבורה ציבורית בעקבות הפרויקט.

- ומה עם תמריץ כספי למעסיקים?

"דווקא את החברות לא בטוח שצריך לתמרץ כי הן יכולות להרוויח מזה בעצמן. בעניין הפחתת הנסיעה ברכב פרטי היעד שלנו הוא יעד הרבה יותר רחב וכולל מספר רחב של אמצעי מדיניות - והוא מבוסס על כך ש-20% מהמשתמשים ברכב פרטי יעברו לתחבורה ציבורית עד 2030. זה הוטמע בהחלטת ממשלה לפני שנה".

- השאלה אם חברות ישתכנעו להכין תוכנית תחבורה אצלן אם זה לא חובה. ראינו למשל שהתקן הירוק לבנייה הוא וולונטרי, והוא לא ממש הביא לפריחה של בנייה ירוקה.

"אני חושב שדווקא בגלל שזה וולונטרי זה יכול להצליח, כי אם ארגון ייכנס לזה זה אומר שהוא מחויב. יש להם מלא דברים שהם כסת"ח. קציני בטיחות בתעבורה, למשל, חלקם הגדול עושים את זה כי זו חובה ולא ברצינות. אבל מי שייכנס כאן יהיה מי שבאמת רוצה להיות בפנים. ואני חושב שיש פה תועלות גם ברמה הציבורית. יוכלו להתגאות בה, בעיקר חברות שעובדות עם חו"ל".

- עוד בעיה היא שיש הרבה אזורי תעסוקה שמרוחקים מהערים, כמו אירפורט סיטי. לא כל המקומות זה רחוב רוטשילד בתל-אביב.

"יש הרבה אזורי תעסוקה שאין להם נגישות תחבורתית טובה, ודווקא שם אנחנו מציעים תמיכות כספיות, כי ברגע שיש ריכוז של מעסיקים שלא יכולים כל אחד בנפרד להציע משהו, יש היגיון לעשות פעילות משותפת. למשל, אנחנו מסבסדים שאטל לאזור תעשייה הר חוצבים בירושלים, מימנו לאזור תעשייה בחולון. לאגד את הפעילות של כל הקטנים, זה המקום של המינהלת של אזור התעסוקה. יש לנו ממש בימים אלה 'קול קורא' שמציע תמיכה של 8 מיליון שקל לפרויקטים כאלה.

"היום כמעט כל שירות אופניים בארץ הוא בתמיכה כספית של המשרד להגנת הסביבה. בהרצליה תמכנו בהם, וזה בהקמה. בירושלים הם בתהליך. גם אם זה מתקני קשירה לאופניים זה הכרחי. זה רק ברזל, אבל צריך את זה. בקרית ים התקינו כאלף מתקני עגינה לאופניים ואנחנו מימנו כ-80% מההקמה. בגוש דן, שמאוד חם ולח, כדאי להוסיף גם מקלחת. זה לא כ"כ יקר במונחים של מקום עבודה. זה עניין של מודעות. אם עסק מבין שהוא יכול להקטין עלויות, אבל שיהיה לוקר להניח קסדה. זה לא בשמים".

כך מעודדים עובדים לוותר על המכונית הפרטית בדרך לעבודה

■ ארצות הברית: פטור ממס לעובדים עבור נסיעה בתחבורה ציבורית; פטור ממס למעסיק על הסעה לעבודה ברכב גדול; הקצאת מקומות חניה לרכבים שמשמשים לקארפול; פטור ממס על רכישת אופניים וציודם; סבסוד תחבורה ציבורית לעובדי הממשל הפדרלי.

■ בריטניה: הטבות מס למעסיקים שינקטו את הצעדים הבאים: יעמידו לרשות העובדים כלי רכב של 9 מקומות; קניית כרטיסים לתחבורה הציבורית לעובדים, השאלת אופניים וציוד; התקנת מקום חניה לאופניים ולאופנועים; הטלת מס על חניה במקומות עבודה; אגרת גודש בכניסה לערים.

■ צרפת: השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לעבודה בתחבורה ציבורית.

■ בלגיה: פטור ממס על כל קילומטר של הגעה לעבודה באופניים או בנסיעה בתחבורה ציבורית.

* מקור: מרכז המחקר והמידע של הכנסת

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם