גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

11 מיליארד השקלים שפתחו מלחמת עולם במשרד האוצר

מחטף לילי ו"הרומן הסודי": בדיקת מבקר המדינה בנוגע לתחזית השגויה בהכנסות לגביית המס על דיבידנדים בחברות ארנק, צפויה לפתוח תיבת פנדורה במשרד האוצר

יואל נוה / צילום: יפעת יוגב
יואל נוה / צילום: יפעת יוגב

החלטת מבקר המדינה לפתוח בבדיקה מקדמית של יישום מבצע הפחתת המס על משיכת דיבידנדים בחברות ארנק עומדת לפתוח תיבת פנדורה באוצר. הבדיקה תתמקד, בין היתר, בשאלה כיצד פספס האוצר בתחזית ההכנסות הצפויות מהמהלך שהביא למשיכת דיבידנדים ב-40 מיליארד שקל, רובם המכריע מחברות הארנק, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס". בנוסף צפויה בדיקת המבקר לעורר קרב גרסאות בין אגף תקציבים לרשות המסים בשאלה האם הפחתת המס אושרה כדין על-ידי הנהלת האוצר, או שמדובר במחטף שביצעה רשות המסים מתחת לאפם של אנשי אגף התקציבים והנהלת המשרד. מה שברור הוא שבדיקת המבקר תעכיר עוד יותר את היחסים בין שני הגופים שלא מעט דם רע כבר זרם ביניהם בתקופה האחרונה סביב נושאים כמו ועדת קוצ'יק והמס על דירה שלישית (ראו ידיעה נפרדת).

הנקודה הראשונה בבדיקת המבקר היא כאמור הפספוס בתחזיות האוצר להכנסות הצפויות מהמהלך: כיצד קרה שצעד שהיה אמור להכניס לקופת המדינה מיליארד שקל לכל היותר, יניב בסופו של דבר הכנסות של כמעט 12 מיליארד שקל? הפספוס, נציין, אינו טעות של מה בכך. ראשית, ייתכן שהוחמצה הזדמנות חד-פעמית להשקיע מיליארדים בנושאים החשובים לציבור כמו שיפור תשתיות תחבורה, שדרוג מוסדות רפואיים, חיבור מפעלים לגז, או צעדים לשיפור החינוך וההכשרות המקצועיות. בנוסף, חשוב להזכיר את הסערה הגדולה שפרצה ב-2012 כתוצאה מסטייה דומה, רק בכיוון ההפוך: הכנסות נמוכות ב-14.2 מיליארד שקל מהתחזית שייצרו גירעון תקציבי אדיר של 40 מיליארד שקל.

הגורם הרשמי האחראי על תחזיות ההכנסה ממסים הוא הכלכלן הראשי באוצר באמצעות מינהל הכנסות המדינה. אבל בפועל, את התפקיד המרכזי בהכנת התחזיות ממלאת רשות המסים, שהיא לא רק הגוף המחובר לשטח, אלא גם מחזיקה בצוותי מטה בהיקף גדול פי כמה מזה של מינהל הכנסות המדינה. אז כיצד הגיעו ברשות המסים להערכה כה רחוקה מהמציאות? לפי אחד ההסברים שהשמיעו בימים האחרונים ברשות, התחזית השגויה התבססה על תוצאות מבצע גבייה קודם שבו הופחת המס על דיבידנדים ל-12% (לעומת 25%). אותו מבצע גבייה הגדיל את הכנסות המדינה ב-2 מיליארד שקל. מבצע הגבייה הנוכחי התבסס על תשלום מס מופחת של 25% (במקום 30%-33%), כלומר, כפול מהמס בפעם הקודמת - כך שההנחה הייתה שההכנסות הפעם יהיו נמוכות ב-50%.

מה שמכיני התחזית לא הביאו כנראה בחשבון הייתה העובדה שהמדינה לא הסתפקה הפעם ב"גזר" של המס המופחת, אלא השתמשה גם ב"מקל" בצורת הוראות שהגבילו מאוד את האפשרות לתכנוני המס בחברות הארנק. השילוב הזה בין המקל והגזר, יצר תמריץ חזק בהרבה מכפי שהעריכו ברשות המסים תחילה. גורם נוסף שסיפק למבצע רוח גבית הייתה תמיכתן של הלשכות המקצועיות, כמו לשכת יועצי המס שארגנה בשיתוף עם בנק לאומי מבצע הלוואות מיוחד לנישומים שהעדיפו לקחת הלוואה ולשלם את המס הופחת במקום לשלם את המס מרווחי החברה.

מהיכן צצה יוזמת הטבת המס והאם אושרה כדין? זו הנקודה המרכזית השנייה שבה צפויה להתמקד בדיקת המבקר. בנקודה הזאת צפוי המבקר להיתקל בלפחות שתי גרסאות סותרות. את יוזמת הפחתת המס קידם מנהל רשות המסים, משה אשר, מול התנגדות חריפה של אגף התקציבים. באגף טענו כי מדובר בהטבת מס גדולה (25% לעומת 33%) שממנה ייהנו בעיקר בעלי חברות הארנק המשתייכים לעשירון העליון של בעלי ההכנסות במשק. באגף טענו גם לסיכון מוסרי (Moral hazard) - בכך שריבוי מבצעי הפחתות המס מעודד את העשירים לא לשלם את שיעור המס הקבוע בחוק ופשוט להמתין למבצע הבא.

בנוסף טענו באגף כי הטבת המס תיצור עיוות בתזרים ההכנסות ממסים. להמחשה, ב-2012 הועלה המס על דיבידנדים לבעלי עניין בחברות מ-25% ל-30%. לקראת העלאת המס הקדימו רבים את משיכות הדיבידנדים, והכנסות המדינה זינקו ב-2 מיליארד שקל. אלא שבשנים שלאחר מכן נרשמה ירידה בהכנסות שהגיעה במצטבר בערך לאותו הסכום. משום כך טענו באוצר שיש היגיון במבצע מס כזה שמביא להקדמת תשלומים רק בתקופות משבר ושפל כלכלי כשיש צורך בזריקת עידוד למשק.

בדיונים פנימיים בהנהלת האוצר ניצחה עמדת אגף התקציבים וסוכם לגנוז את היוזמה. אז איך קרה שלמרות זאת אישרה ועדת הכספים את הפחתת המס הזמנית ב-14 בדצמבר במסגרת הדיונים בתקציב המדינה? הגרסה של אגף התקציבים וגורמי מקצוע נוספים באוצר היא שהאישור נעשה במחטף על-ידי אנשי רשות המסים, מתחת לאפם של אנשי אגף התקציבים וללא ידיעת הנהלת האוצר. ההנהלה, על-פי הגרסה, נאלצה להסכים למהלך בדיעבד לאחר שהדבר כבר אושר בהצבעה בוועדת הכספים והיה לעובדה מוגמרת. פרוטוקול הישיבה הדרמטית שבה אושרה הפחתת המס מחזק לכאורה את גרסת אגף התקציבים. בפרוטוקול מתועדות קריאות (של נציגי אגף התקציבים) ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לעצור את הדיון ולא לאשר את הוראת השעה כי "הנהלת משרד האוצר לא סיכמה את זה". גפני, שתמך במהלך (כמו חברי כנסת נוספים בוועדה), התעלם מהקריאות ומיהר להעלות את הוראת השעה להצבעה.

רשות המסים צפויה להציג גרסה נגדית שלפיה מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, וסגן שר האוצר, יצחק כהן, הם שהנחו את הרשות להעלות להצבעה את הוראת השעה. באב"ד צפוי לתמוך בגרסת רשות המסים. כשנשאל על הנושא בימים האחרונים, אמר באב"ד כי הוא זה שפנה לאשר כאשר התברר כי נוצר חור של מיליארד שקל בתקציב המדינה - וזה הציע לו "להחיות" את יוזמת הפחתת המס כתחליף לאפשרות של קיצוץ רוחבי נוסף שהציע לוי.

מערכת יחסים חמה עם הלשכות

באגף תקציבים ובמקומות נוספים באוצר משתמשים בהתנהלות רשות המסים בפרשת הטבות המס כבסיס לטענה שאין לאפשר לרשות לקדם מהלכים שיש להם השפעות מאקרו על הכלכלה. הטענה הזו צפויה לקבל ביטוי גם בהמלצות ועדת קוצ'יק. הוועדה צפויה להמליץ שכל נושא הנוגע למדיניות המשרד המחייב חקיקה, מהלכי שינוי מבני, או שהוא נוגע ליותר מאגף או רשות אחת, או שהסמכות לגביו לא הוקנתה לאף אגף - ייקבע על-ידי הנהלת האוצר בראשות המנכ"ל.

נושא רגיש נוסף ביחסים הפנימיים באוצר הוא מערכת היחסים החמה שהתפתחה בשנים האחרונות בין רשות המסים ללשכות המקצועיות: לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון ולשכת יועצי המס. שלוש הלשכות היו בסוד מהלך הפחתת המס על הדיבידנדים, יותר מאגף התקציבים והנהלת האוצר. ברשות המסים אומרים כי שיתוף הפעולה עם הלשכות מסייע מאוד בשיפור פעילות הרשות מול הנישומים, מה שמתבטא בסופו של דבר גם בהגדלת הגבייה.

אלא שלצד היתרונות האלה יש לרשות גם מניע נוסף: השפעתן הגדולה של הלשכות על חברי הכנסת. שיתוף הפעולה הנוכחי נולד לאחר שמנהל רשות המסים נכשל בניסיונותיו לחוקק הגבלות על חברות הארנק וצעדים נוספים במסגרת חוק ההסדרים של תקציב 2013-2014. אשר הבין שהדרך להעביר תיקוני חקיקה בוועדות הכנסת מחייבת שיתוף פעולה הדוק עם הלשכות - שיידרשו בתמורה "סוכריות" כמו הפחתת המס.

ברשות המסים לא מתכוונים להישאר חייבים וכבר מכינים את טענות הנגד. "20 שנה היה בלגן עם חברות הארנק", אמרו ל"גלובס" גורמים ברשות, "רשות המסים היא זו שהביאה מודל שאפשר לסתום את תכנוני המסים, רשות המסים היא זו שהצליחה להעביר את המודל הזה בכנסת, ורשות המסים היא זו שהביאה לקופת המדינה מיליארדים של רווחים 'רדומים' שהיו ממשיכים לשכב עוד שנים בארון הקבורה ללא המהלך. באגף תקציבים פשוט איבדו את זה. הם חושבים שהם מנהלים את המדינה".

הסיבוב הקודם: המס על דירה שלישית

אם יחליט מבקר המדינה לפתוח בבדיקה מקיפה של היחסים בין רשות המסים לאגף התקציבים באוצר, יתברר לו שפרשת הטבות המס היא רק קצה הקרחון.

סוגיית המס על דירה שלישית ייצרה שפע של דם רע בין הצדדים. רשות המסים התנגדה בתוקף למודל המיסוי שיזם אגף התקציבים. ברשות סברו שבמקום המס המסובך והקשה כל-כך לגבייה, היה צריך פשוט להעלות את המיסוי על משכירי דירות מ-10% ל-20% או 25% - כדי לקבל את אותה התוצאה (מכירת דירות להשקעה).

אלא שגם בנושא הזה העדיף שר האוצר את עמדת אגף התקציבים. בהמשך כאמור נפסל חוק המס בבג"צ - והיועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, מיהר להטיל את האשמה על מחלקת החקיקה של רשות המסים, שעשתה לטענתו עבודה רשלנית בהכנת החוק לאישור בוועדת הכספים.
הכנסות המדינה

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק