גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה של קולומביה מחפשת את דרך השלום

מנועי הצמיחה של הכלכלה הקולומביאנית ממשיכים להיות המחצבים הטבעיים והתוצרת החקלאית ■ הסכם השלום ההיסטורי עם ארגון הגרילה FARC טומן בחובו הזדמנויות כלכליות רבות למדינה

סופרמרקט של Almacenes Exito הקולומביאנית בוונצואלה / צילום: Isaac Urrutia / רויטרס
סופרמרקט של Almacenes Exito הקולומביאנית בוונצואלה / צילום: Isaac Urrutia / רויטרס

הרפובליקה של קולומביה נולדה בשנת 1830 לאחר התפרקות "גראן קולומביה", שהיתה מורכבת משתי מדינות נוספות (ונצואלה ואקוודור). מאז המחצית השנייה של המאה הקודמת, ובעיקר מתחילת שנות ה-90, היתה שרויה המדינה במלחמה אל מול ארגון הגרילה המהפכני FARC. במקביל, ניהלה מרדף אחר הקרטלים שעסקו בייצור סמים וסחר בסמים, שסייעו להעניק לה את התואר הלא-מחמיא בעליל "ארץ הסמים הבלתי נגמרים".

כל זה גבה מהמדינה מחיר חברתי וכלכלי כבד, שבאופן טבעי, בא לידי ביטוי גם בביצועי הכלכלה. כיום, אוכלוסיית המדינה מונה כ-47 מיליון תושבים, והיא השלישית בגודלה מבין מדינות אמריקה הלטינית, אחרי ברזיל ומקסיקו. התוצר הקולומביאני מסתכם בכ-690 מיליארד דולר - מה שהופך אותה לכלכלה הרביעית בגודלה מבין מדינות אמריקה הלטינית, וה-32 מבין שאר מדינות העולם. עם זאת, התוצר לנפש, שעומד על כ-14 אלף דולר בלבד, הוא מהנמוכים בקרב מדינות דרום אמריקה.

מנועי הצמיחה של הכלכלה הקולומביאנית ממשיכים להיות המחצבים הטבעיים והתוצרת החקלאית. אלה הביאו את קולומביה להיות מדורגת כיצואנית הפרחים השנייה בגודלה בעולם אחרי הולנד, כיצואנית הפחם הרביעית בגודלה בעולם, וכאחת מיצואנית הנפט הגדולות בדרום אמריקה, כאשר הנפט אחראי לבדו למחצית מכלל היצוא במדינה.

קשר חזק בין צמיחת התמ"ג של קולומביה למחירי הסחורות

חשיפה רבה מדי לסיכוני מטבע

נוסף על כך, בשנים האחרונות חל גם גידול ביצוא התעשייתי, הכולל מוצרי מתכת, טקסטיל, נייר, מוצרים אלקטרוניים ואף רכבים. ואולם למעשה, הכישלון ביצירת מנועי צמיחה ברי-קיימא הביאו את המשק המקומי להיות חשוף יתר על המידה לזעזועים חיצוניים בכלל, ולסיכוני מטבע ומחירי הסחורות בעולם בפרט.

לראיה, אם בשנים 2013-2015 הצמיחה הריאלית הממוצעת של קולומביה היתה מעל 4%, נפילת מחיר הנפט אשתקד האטה את קצב צמיחת התמ"ג ל-2% בלבד - רחוק בכ-1% שלם מפוטנציאל הצמיחה לשנת 2016, שחזו למדינה בקרן המטבע הבינלאומית. כתוצאה מכך, גם המטבע הקולומביאני, הפסו, נחלש באופן משמעותי והטיס את האינפלציה אל שיא של כ-9% - הרבה מעבר ליעד יציבות המחירים של הבנק המרכזי במדינה (2%-4%).

בתגובה לזינוק באינפלציה, הבנק המרכזי במדינה העלה את הריבית עד לספטמבר אשתקד לרמה של 7.75% - הגבוהה ביותר מאז 2009. מאז ועד לימים אלה, הבנק המרכזי שב והוריד את הריבית חזרה עד לרמה של 5.25%, כשבמקביל, התאוששות מחיר הנפט, וגם הגידול בביקוש הסיני והאירופי לסחורות המיוצאות, סייעו למטבע הקולומביאני לשמור על יציבות באופן יחסי ולהתכנסות של קצב האינפלציה השנתי בחודש החולף לגבול העליון (4%) של הבנק המרכזי במדינה.

עם זאת, חשוב להדגיש בהקשר הזה שיש שני נתונים חשובים שאינם באים לידי ביטוי במספרים הרשמיים שיוצאים מקולומביה. ראשית, כ-60% מהכלכלה הקולומביאנית היא לא פורמלית. במלים אחרות, 60% מהמועסקים עובדים ב"שחור" - מה שמקשה על האינדיקטורים הרשמיים לשקף את מלוא הפוטנציאל הגלום בכלכלת המדינה.

נוסף על כך, למרות מאמצי הממשלה ומאמצי ארה"ב, יורשיו של דון פבלו אסקובר ממשיכים את דרכו ושומרים על מעמדה המפוקפק של קולומביה כיצרנית הקוקאין הגדולה בעולם. באופן טבעי, לפעילות הלא-חוקית הזאת יש השפעות כלכליות לא רשמיות רבות על המשק.

להצלחה אבות רבים

להצלחה בהחלקת המשבר, שעלול היה להתפתח עם נפילת מחירי הנפט, כאמור, אחראית אולי מעל הכל המדיניות הפיסקאלית האחראית שהנהיגה הממשלה המקומית בשנה האחרונה. זו שמעה בעצתה של קרן המטבע הבינלאומית, ויזמה רפורמה נרחבת במערכת המס לעידוד ההשקעות ומקסום הכנסות הממשלה בגביית מסים, פתחה את המשק המקומי לפרויקטים במודל PPP (שיתוף פעולה ציבורי-פרטי) וגיבשה תוכנית תמריצים להגדלת התוצרת החקלאית, שהיא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק.

ואולם מעל לכל זה, ההתפתחות העיקרית כיום היא הסכם השלום ההיסטורי עם ארגון הגרילה FARC, שעשוי לשים סוף למלחמה ארוכה של יותר מ-50 שנה. ההסכם, שגרסתו הראשונה נדחתה בפער מזערי במשאל העם שנערך באוקטובר אשתקד, אושר חודשיים לאחר מכן בגרסה מתוקנת על ידי הקונגרס הקולומביאני.

למעשה, ההסכם ההיסטורי טומן בחובו הזדמנויות כלכליות רבות למדינה. שחרור השטחים שבשליטת הגרילה עשוי לסייע רבות בפיתוח המגזר החקלאי בשטחים אלה, שעל פי סוכנות האו"ם למזון וחקלאות, הוא בעל הפוטנציאל החקלאי הגדול בעולם כיום, שטרם מומש, וסובל מהיעדר טכנולוגיה מתקדמת.

הסטת התקציבים הממשלתיים מלחימה בארגון הגרילה אל בנייה ושיקום צפויה לתמוך אף היא בשיפור הפעילות הכלכלית. כספי הסיוע הבינלאומיים מותנים ביישום הסכם השלום, וצפויים לזרום בדמות השקעות ישירות במדינה. אשראי זול של המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים יעודד הן את הממשלה והן את המגזר העסקי הפרטי בקולומביה להניע פרויקטים כלכליים בקשת רחבה של תחומים - חקלאות, תשתיות, בריאות ותקשורת.

רמז עיקרי לאג'נדה הכלכלית שעל פיה פועלת הממשלה המקומית, טמון ביעד שהציבה לעצמה להצטרף לארגון ה-OECD. לצורך כך מנהיגה הממשלה רפורמות רחבות, ולא בהכרח פופולריות, כדי לעמוד בתנאי הסף להצטרפות לארגון. כל אלה, למעשה, שקולים למלת הקסם שאותה מחפש כל משקיע, זר או מקומי, שלא היה ניתן למצוא במדינה הדרום אמריקאית בעשורים האחרונים - והיא יציבות.

לסיכומו של דבר, אין ספק שעל קולומביה לעבור עוד כברת דרך ארוכה, הכוללת, בין השאר, יצירת מנועי צמיחה ברי-קיימא, פירוק הפעילות הלא-חוקית של ייצור וסחר בסמים וצמצום תעשיית ההון השחור, שממשיכה לשגשג. כל זאת, לצורך מקסום הפוטנציאל האדיר הטמון בכלכלת המדינה, שנתמך רבות גם מהצד הדמוגרפי. בתקופה שבה מדינות רבות סובלות מהתכווצות כוח העבודה העיקרי (גילאי 15-64), בקולומביה הוא נמצא בעלייה, כששיעורו כ-70% מכלל העובדים במשק - מהשיעורים הגבוהים בעולם. לאור ההתפתחויות האחרונות, נראה כי קולומביה מתחילה לפעול בכיוון הנכון.

■ הכותבים הם אנליסט מערך מחקר ואסטרטגיה בבית ההשקעות פסגות ומנהלת מחלקת מחקר ברוקראז' בפסגות.

מניה מומלצת: Almacenes Exito

שופינג קולומביאני

לא פשוט למצוא השקעה ראויה בקולומביה. רפורמות כלכליות והשקעה בתשתיות במדינות עולם שלישי מובילות לרוב לצמיחת מעמד ביניים איתן, עם כוח קנייה גדל. זה כשלעצמו מהווה שלב נוסף בהתפתחות ובצמיחה הכלכלית, מאחר והיא מזינה את עצמה ומובילה לצמיחה בת-קיימא. חברות שעשויות ליהנות משינויים אלה הן חברות הריטייל, שנשענות על כוח הקנייה של הצרכן המקומי.

אחת מחברות הריטייל הגדולות בקולומביה, אלמאסנס אקסיטו (Almacenes Exito), מפעילה רשת חנויות בתחום המזון, האופנה, האלקטרוניקה ותחומים נוספים, בקולומביה ובמדינות אמריקה הלטינית - ברזיל, אורוגוואי וארגנטינה.

הפריסה הגיאוגרפית של החברה, לצד הפיזור העסקי על תחומי ריטייל רבים, מעניקים לה יציבות מסוימת, אם כי קשה לומר זאת על השקעה בחברות הפועלות במדינות שחוות לאורך שנים טלטלות (פוליטיות, כלכליות וחברתיות). ואולם, אם כבר קולומביה, אז כנראה שמדובר באחת האופציות היותר סולידיות.

אלמאסנס אקסיטו היא קבוצה רחבה, הפועלת באמצעות מותגים רבים. הקבוצה מפעילה 1,563 חנויות בתחום המזון - מתוכן 568 בקולומביה, 884 בברזיל, 81 באורוגוואי ו-30 בארגנטינה. נוסף על כך, החברה פועלת גם בתחומי האופנה והטקסטיל, האשראי הצרכני, הביטוח, התיירות, הסלולר והנדל"ן.

בתקופה האחרונה התחילה לפתח את תחום המסחר האלקטרוני, שלהערכתה, יהיה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה בעתיד, נוכח העובדה שכיום הוא מהווה בסך הכל 3% באזורים שבהם היא פועלת, וצפוי ליהנות מצמיחה דו-ספרתית בשנים הבאות ולאורך זמן.

הצמיחה הדרמטית בשנה האחרונה נרשמה בעקבות גידול בפעילות בברזיל, בעוד שבקולומביה נרשמה האטה, שנבעה בעיקר מעלייה באינפלציה בשנה החולפת. החולשה בקולומביה צפויה להתפוגג ב-2018, על רקע עליית מחירי הנפט והפחתת הריבית על ידי הממשלה. כל אלה, לצד המשך הצמיחה החדה בפעילות החברה באזורים האחרים שבהם החברה פועלת, ולצד פיתוח תחום הקניות המקוון, צפויים להוביל לצמיחה נאה ב-2018 וייתכן כי גם בשנים הבאות.

צמיחה דו-ספרתית של אלמאסנס אקסיטו ב-2018 עשויה להוביל למכפילי רווח עתידיים מעניינים, ודאי אם משווים אותה לחברות קמעונות במדינות מערביות. גם שולי הרווחיות שלה גבוהים ביחס לחברות קמעונאות בעולם (6%-7%, בהשוואה ל-3%-5%). ואולם, אף שהתחום סולידי ומפוזר והתמחור נראה נוח, לצד פוטנציאל ההשקעה המעניין, קיים גם סיכון לא מבוטל. האסוציאציה הראשונה שעולה כשמזכירים את השם קולומביה היא של קרטל סמים ופשע משולל רסן, ולא בכדי.

אלמנט סיכון נוסף בהשקעה נובע ממבנה הבעלות בחברה. בעלת השליטה, Guichard-Perrachon Societe Anonyme, היא מפעילת בתי קזינו. בעלות זו כשלעצמה מהווה סיכון עבור קהל המשקיעים. בקיצור, לא בטוח שכדאי להסתכן בהשקעה כזאת.

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור