*** הכתבה בשיתוף רא"מ

שותפות רא"מ (רותם, אנרגיה, מחצבים),שבשליטת חברת Northwood Exploration Israel של משפחת התעשיינים האוסטרלית, Casella, מתכננת להקים במישור רותם בנגב מתקן להפקת נפט וחשמל בטכנולוגיית פצלי שמן.

הפקת נפט מפצלי שמן עוררה בעבר התנגדות בשל שיטות עבודה אגרסיביות, שכללו כרייה בבטן האדמה וחימומה באזורים מיושבים. אולם השיטה בה מתעתדת להשתמש השותפות שונה לחלוטין ומסתמכת על כריית פצלי השמן קרוב מאוד לפני הקרקע, במכרה הממוקם בשטח לא מאוכלס. לדברי יעקב מימרן, דירקטור ומנהל רגולציה בשותפות, "מדובר בכרייה במכרה פתוח, לא תהיה כאן שום השפעה של פליטת נוזלים וזיהום של פני קרקע".

הוא מוסיף "כי היחס של המדינה לפצלי השמן מאוד חיובי, כיוון שהיא רואה בהם מקור של אנרגיה חלופית, במקום ייבוא של נפט גולמי לישראל".

השותף הכללי מחזיק ברישיון רותם מזרח בשטח של מעל 2,900 דונם. עתודות פצלי השמן באזור נאמדות בכ-245 מיליון טון, מהן ניתן להפיק 135 מיליון חביות נפט. מנכ"ל השותפות, ג'אק סבג, אומר כי זוג מתקנים יפיקו מיליון ו-700 אלף חביות נפט בשנה ובנוסף 30 מגה ואט חשמל, שליש מהכמות מיועדת לצריכה עצמית והשאר תימכר. הוא מוסיף כי במסגרת פעילות המחקר והפיתוח נבחנת אפשרות למצות בנפט הפצלים תוצרים פטרו-כימיים - כגון תרכובות תיאופנים, שמשמשות בתעשיות שונות ויש להם ערך כלכלי רב".

בעת תהליך הפקת הפצלים הם יועשרו בפסולת פלסטיק עירונית בלתי ממויינת להגברת התפוקה וגם מתוך חשיבה ירוקה. לדברי משה פרג'ון, לשעבר מנכ"ל בזן ומומחה נפט בשותפות, "אנו מתכננים לשלב פסולת שמכילה ריכוז גבוה של פוליאתילן, שהיא בעצם תוצר של נפט. לתהליך הזה שלושה יתרונות: הכפלת כמות הנפט שמייצר המתקן; נפט קל ובריכוז גופרית נמוך יותר; ומבחינת איכות הסביבה אנו מייתרים את הטמנת הפסולת ומשתמשים בה לייצר אנרגיה.

עד עתה הושקעו במיזם 11 מיליון שקל וכעת מתכוונת השותפות לגייס בבורסה בת"א 25 מיליון שקל לטובת קידום תוכנית העבודה. החברה טוענת כי הכדאיות הכלכלית היא מרמה של 37 דולר לחבית נפט ובנוסף להפקת הנפט והחשמל יבחנו, כאמור, אפשרויות נוספות למצות את הפצלים עם תוצרים פטרוכימיים עבור תעשיות שונות, מה שיאפשר את גיוון מקורות ההכנסה של השותפות.