גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאור בטקס פרישתה: "על הכנסת לכבד את עצמאות ביהמ"ש"

שרת המשפטים שקד בטקס פרישתה של נשיאת העליון: "העבודה בינינו הייתה טובה, על אף שהיו לא מעט מחלוקות" ■ היועמ"ש מנדלבליט: "תבעת מעצמך סטנדרטים גבוהים של מקצועיות" ■ הנשיאה הנכנסת חיות: "התמודדת עם המתקפות על העליון - ועלייך אישית - בגבורה ובכבוד"

איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי
איילת שקד והשופטת מרים נאור / צילום: ליאור מזרחי

שרת המשפטים איילת שקד אמרה היום (ה') בטקס פרישתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור: "הזהירו אותי בכניסתי לתפקיד, אך העבודה בינינו הייתה טובה, על אף שאין זה סוד כי היו בינינו לא מעט מחלוקות".

שקד הסבירה כי במילה "טובה" היא מתכוונת לכך ש"העבודה הייתה תמיד לטובת מדינת ישראל".

שקד סקרה את הישגי מינוי מאות השופטים, את תכונתה של נאור להפוך כל אבן בתיק ואת היותה סימפטית וכתובת לעצה טובה. "מי שמחפש התייעצות לקניות באינטרנט - זה הזמן לפנות אלייך", אמרה לנאור.

בטקס תיארה שרת המשפטים כי ב-37 שנות כהונתה של נאור כל תיק קיבל את תשומת-הלב, "משל היה התיק הראשון", וכי גם בתיקים הקשים הדגישה כי היא אינה מהאו"ם. "אסוף את המעשים, את המילים והאותות, כמו יבול ברכה כבד מִשֵׂאת", ציטטה שקד, והוסיפה כי "אינך יוצאת מכאן בידיים ריקות, נשיאה יקרה, אלא באמתחתך המילים שנאספו באמצעות מוצא פיך ומעשייך". 

מנדלבליט: "סטנדרטים גבוהים של מקצועיות" 

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר לנאור: "תבעת מעצמך ומבאי אולמך סטנדרטים גבוהים של מקצועיות. הקדשת זמן ללמידת הפרטים. סיפרו לי שלא אחת הדברים מגיעים אצלך לידי עבודה בשעות הקטנות של הלילה. עשית כל שביכולתך כדי לשמור על הדמוקרטיה ושלטון החוק. פסקי דינך תרמו לטוהר המידות ולמלחמה בשחיתות ולסוגיות הקשות של דת ומדינה". 

חיות: "התמודדת בגבורה ובכבוד" 

הנשיאה הנכנסת, אסתר חיות, אמרה בנאומה כי "אין זה סוד כי השנים האחרונות היו לא פשוטות למערכת המשפט. נאלצת לנווט את הספינה, ולמרבה הצער עד היום יש מתקפות על בית המשפט העליון, ועלייך אישית. ראיתי אותך נושכת שפתיים, ובחרת שלא לענות. בכך קיימת את ממאמר חז"ל: 'הנעלבים ואינם עולבים - עליהם הכתוב אומר: ואוהביו כצאת השמש בגבורתו'. התמודדת עם הניסיונות הללו בגבורה ובכבוד".

עוד תיארה חיות בנאומה את החברות בין השתיים ואמרה שלמדה ממנה כיצד לחתור למיקוד הדיון בשאלה האמתית הטעונה הכרעה ועל עיקרון השוויון בפני החוק. "בפרשת הבנקאים באו בפנייך שועי ארץ מהשורה הראשונה. בבואך לגזור את דינם כתבת כי לבך אינו אטום לסבלם, אך בה בשעה אני רואה בכם אחד לאחד רמאים, ואסור שגזר הדין יצור יחסיות בעונשי הארזים אל מול אזובי הקיר". 

נאור: "על הכנסת והממשלה לכבד את עצמאות בית המשפט"

הנשיאה הפורשת מרים נאור, אחרונת הנואמים, אמרה כי "בכהונתי כנשיאה שמעתי ביטויים בוטים בסגנון ובתוכן. ביקורת היא חשובה, אך דברים שהושמעו לא אחת מבלי שנקרא פסק הדין - אפילו בחלקו - חרגו מביקורת לגיטימית".

בהמשך הנאום אמרה נאור כי "כשהצהרתי אמונים למדינה ולחוקיה, קיבלתי למשמורת בחיל ורעדה, ביראה ובאהבה, את לפיד בית המשפט העליון. התחייבתי לשמור על עצמאות המערכת. אין אנו עוסקים בכיפופי ידיים. מכבדים אנו את הכנסת והממשלה, אך עליהן לכבד את עצמאות בית המשפט ואת חובתו לשפוט ללא מורא או משוא-פנים, וחובתו להגן על זכויות האדם ושלטון החוק. אם לא נגן על הדמוקרטיה - היא לא תגן עלינו".

נאור הוסיפה כי ברצונה לומר "תודה מיוחדת לשרת המשפטים. היו לנו חילוקי דעות לא קלים, אך רובם נפתרו פרגמטית בחדרים או במסרונים". נאור הזכירה את הידידות שבין השתיים והוסיפה כי "לצד חילוקי הדעות ולמרות פער הגילים והבדלי ההשקפות - יחסינו האישיים לא נפרמו".

עוד הוסיפה נאור כי "המהלך הוכיח את עצמו", בפנותה לעו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין (ביחס להוספת נציגי לשכה בפורום הערכת מועמדים לשפיטה).

נאור דמעה עת הודתה למשפחתה ולחברים והוסיפה בפנותה לנשיאה הנכנסת: "אסתי, אין ראויה ממך לתפקיד החשוב והמורכב הזה".

אי-גירוש מסתננים ותיק עמונה: פסקי הדין של נאור שעוררו סערה

נשיאת בית המשפט העליון היוצאת, השופטת מרים נאור, חוגגת היום יום הולדת 70, כך שטקס פרישתה מכס השיפוט הוא גם חגיגת יום ההולדת שלה. חבריה לכס השיפוט נכחו בטקס ובירכו, וגם חברתה שרת המשפטים איילת שקד הגיעה לברך (החברות בין השתיים נחשפה לאחרונה בראיון עם שקד שערך כתב "גלובס" חן מענית).

נאור כיהנה כשופטת כמעט ארבעה עשורים, מהם כ-16 שנה בבית המשפט העליון, אך רק כשלוש שנים בתפקיד הרם ביותר במערכת המשפט - נשיאת בית המשפט העליון. בשל כך, בין היתר, ובשונה מנשיאי העליון בעבר, קשה להצביע על החותם המשמעותי שהותירה אחריה הנשיאה היוצאת. אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את נאור בתקופת כהונתה, ובמיוחד בשנה החולפת, היה ההגנה על הקיים, השמירה על מעמדו וכבודו של בית המשפט העליון מפני ניסיונות לצמצם את כוחו ואף לעקר את כוחו במקרים מסוימים, מצד פוליטיקאים שונים, אשר בראשותם עמדה לא אחרת מאשר חברתה, שרת המשפטים שקד.

בחודש האחרון נדמה היה כי החותם שתותיר אחריה הנשיאה נאור יהיה זה המבקש לעשות הפרדה ברורה בין בית המשפט העליון לפוליטיקה. זאת, לאחר שהוציאה הנחיה לשופטים שלא להשתתף באירועים בעלי אופי פוליטי. ההחלטה עוררה סערה ציבורית לאחר שנאור החליטה שלא לשלוח נציג של הרשות השופטת לטקס לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון, בשל היותו, להשקפתה, אירוע פוליטי.

למרות זאת, שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, תושב אלון-שבות, נכח בטקס השנוי במחלוקת שנערך בקרבת ביתו. נאור מיהרה להודיע, כי הגעתו של סולברג לטקס נעשתה בידיעתה, וכי השופט נכח בו כאזרח פרטי ולא כנציג מערכת המשפט. אך כבר לא הייתה לכך חשיבות רבה, כיוון שכך או כך המסר החד שניסתה הנשיאה לשדר על אי-המעורבות-הפוליטית של השופטים, התפוגג לו כענן אבק.

עם זאת, והגם שנאור לא סללה נתיבים בולטים חדשים, לא ניתן לקחת ממנה את עמידתה בפרץ ההתקפות חסר התקדים שנחת על בית המשפט העליון בתקופת כהונתה, וכן התמודדותה עם יוזמות חקיקה שונות שמטרתן להחליש את כוחו או להגדיל את השפעת הפוליטיקאים עליו. בין היתר, התמודדה נאור עם הניסיונות של השרה שקד למנות שופטים שמרנים לעליון, ולבטל את נוהל הסניוריטי, שלפיו מי שמתמנה לנשיא העליון הוא השופט בעל הוותק הרב ביותר.

בין לבין נאור הצליחה גם לנהל את המערכת שעליה הייתה אמונה - מערכת המשפט - ולקדם את ענייניה הפחות מתוקשרים. כך, בין היתר, היא הובילה תוכנית אסטרטגית להטמעת רפורמות טכנולוגיות ומינהליות. בנוסף, לראשונה פורסמו בציבור הנחיותיה לשיבוץ שופטים בהרכבים המתנהלים בעליון, שמהן ניתן היה ללמוד כי רק לעיתים נדירות נאור היא קובעת בעצמה את הרכב השופטים (וגם אז ההחלטה על השיבוץ היא לפי ותק השופטים). נאור ניסתה להפריך בכך את הטענה שלפיה קביעת ההרכבים נעשית מתוך רצון להגיע לתוצאה כזו או אחרת.

קשר אישי עם שקד

לא ניתן להקל ראש בעובדה שהנשיאה היוצאת פיתחה קשר אישי ומקצועי פורה עם שרת משפטים, שהאג'נדות שלה בנוגע לבית המשפט העליון מנוגדות לחלוטין לאג'נדות שנאור עומדת מאחוריהן. השתיים הצליחו לעבוד ביחד על יוזמות משותפות, "לריב" על יוזמות מנוגדות, ולשמור על הכבוד של כל אחת מהן. תוך שהן גם מסתמסות על שופינג, על הילדים ועל הנכדים (שקד בראיון ל"גלובס": "אני והנשיאה נאור מסתמסות כל יום ומדברות לא רק על עבודה. אנחנו מדברות על קניות באינטרנט - מתנות שהיא קונה לנכדים, אני מדברת איתה על הילדים שלי, והיא על הנכדים שלה, על נושאים אישיים").

את צעדיה הראשונים בעולם המשפט עשתה נאור בינואר 1980, אז מונתה לשופטת בית משפט השלום בירושלים. תשע שנים לאחר מכן החלה לכהן כשופטת בבית המשפט המחוזי בירושלים. במסגרת זו נאור כיהנה, בין היתר, כאב בית הדין להגבלים עסקיים, כאב בית הדין לחוזים אחידים, וכסגנית נשיא לעניינים מינהליים.

בשנת 1994 ניתן על-ידה, בדן יחיד, פסק הדין ב"משפט הבנקאים" המפורסם, שבמסגרתו הורשעו בנקים ובנקאים מרכזיים במדינה, שהיו אחראים לוויסות מניות הבנקים בשנים שקדמו למשבר בענף הבנקאות בשנת 1983. חמש שנים מאוחר יותר (בשנת 99') נאור הייתה אחת משופטי ההרכב שהרשיע את השר אריה דרעי בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

ביוני 2001 מונתה נאור לשופטת בית המשפט העליון, תחילה כמינוי-בפועל ובהמשך כמינוי קבע. במאי 2012 מונתה לכהונת המשנה-לנשיא בית המשפט העליון; והחל מינואר 2015 היא מכהנת כנשיאת בית המשפט העליון.

קשה לעמוד על קו אחיד שהנחה את פסיקותיה של נאור לאורך כהונתה בעליון, ועם זאת, חלק מפסיקותיה נגעו לעניינים הרגישים ביותר שנדונו בעליון, ועוררו סערות ציבוריות. בין היתר הייתה נאור חברה בהרכב שביטל לאחרונה את החוק הפוטר את תלמידי הישיבות מגיוס, "חוק טל", מהטעם שהוא אינו חוקתי. ביטול החקיקה המעגנת את מדיניות דחיית השירות של תלמידי הישיבות, שהובילה לפטור משירות צבאי לעשרות-אלפים מהם מדי שנה, עורר ביקורת עזה בקרב הציבור החרדי וחלק מחברי-הכנסת החרדים נגד נאור ויתר שופטי ההרכב.

גם פסיקתה בנוגע לאי-החוקיות של הליכי גירוש המסתננים מהארץ יצרה הד ציבורי והפגנות ליד ביתה של הנשיאה, לאחר שהרכב שופטי בית המשפט העליון, שבו הייתה חברה, קבע כי לא ניתן לכלוא מסתננים ליותר מ-60 יום, גם אם הם מתנגדים ל"גירוש מרצון". שלושה ימים לאחר קביעה זו, הוצב באישון לילה, במפתיע, פסל מזהב של השופטת נאור מול היכל המשפט בירושלים. המשטרה פתחה בחקירה, אולם זהות מניחי הפסל עדיין אינה ידועה.

עוד נושא "חם" שבו טיפלה נאור - היא ישבה השנה בהרכב שדן ב'תיק עמונה'. במסגרת זו היא קבעה כי אין לקבל את בקשת המדינה, לדחות את מועד ביצועו של פסק הדין שהורה על אכיפת צווי ההריסה שהוצאו לבתי היישוב שנבנה על אדמות פרטיות של פלסטינים.

מרים נאור

גיל: 70

מגורים: ירושלים

השכלה: בוגרת לימודי משפטים באוניברסיטה העברית

תפקיד: פורשת היום מתפקיד נשיאת בית המשפט העליון, לאחר 37 שנה במערכת המשפט

בין תפקידיה הקודמים: מונתה לשופטת שלום ב-1980; בהמשך, כיהנה כאב בית הדין להגבלים עסקיים וכסגנית נשיא בית המשפט לעניינים מינהליים

עוד כתבות

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין