גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרווח ששווה מיליונים

איזה נתון מדאיג את מוטי בן משה, דודי ויסמן וזהבית כהן?

תחנת דלק דור אלון / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק דור אלון / צילום: תמר מצפי

מניית דור אלון  צנחה מתחילת חודש אוקטובר ב-13% ומציגה מתחילת השנה ירידה של כ-7%. הביצועים השליליים הללו בעת האחרונה חריגים הן ביחס לביצועי שוק המניות המקומי והן ביחס לביצועי המניה עצמה אשתקד, אז נסק מחירה ב-55%.

תחום פעילות מתחמי הדלק הוא ליבת הרווחיות של החברה ואחראי לכ-70% מהרווח התפעולי שלה. מכה ישירה וחדה בשולי הרווח במגזר זה תפגע קשות ברווחיות דור אלון, המפעילה 212 תחנות דלק בפריסה ארצית והיא החברה הרביעית בגודלה בענף בישראל, עם נתח שוק של כ-18% משוק תחנות הדלק הציבוריות.

הטריגר העיקרי לצניחה במחיר המניה בחודש האחרון היה פרסום טיוטת דוח על ייחוס עלויות למרווח השיווק של בנזין 95, שהינו מוצר בפיקוח על פי צו פיקוח על מחירי מוצרים ושירותים, וכן סיכום דיון של ועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר.

מרווח השיווק נקבע על ידי משרדי האוצר והאנרגיה והמים, בהתאם לרווחיות הרצויה למשק הלאומי במקטע שיווק הבנזין. בשנת 2002 הוצמד המרווח לסל הוצאות אירופי, והוחלט לעדכנו אחת לחצי שנה לפי התנודות במרווחי השיווק המחושבים בארבע מדינות באירופה, עד לתקרה מסוימת. אחת לחמש שנים הממשלה עורכת בדיקה מחודשת של מתודולוגיית חישוב המרווח, ובחינה כזו מבוצעת בימים אלו.

מסיכום הדיון של ועדת המחירים עולה בין היתר כי מרווח השיווק לליטר בנזין 95 בשירות עצמי צפוי לרדת ב-4.8 אגורות ללא מע"מ, ולעמוד על 52 אגורות לפני מע"מ, ואילו עמלת התדלוק בשירות מלא צפויה לרדת ב-4 אגורות כולל מע"מ ולעמוד על 16 אגורות כולל מע"מ.

מחברי הדוח סבורים כי הגידול בכמויות הבנזין הנמכרות בארץ, בהיקף של 15% ביחס לבדיקה שנערכה לפני חמש שנים, בצוותא עם התייעלות ניכרת בענף, מחייבים התאמה כלפי מטה של מרווח השיווק. המלצה זו של משרד האנרגיה הפתיעה לרעה את המשקיעים, שהעריכו כי לאחר ההפחתה החדה במרווח השיווק ב-2012, בשיעור של 9%, מיצה הרגולטור את מחסנית הרגולציה האגרסיבית.

אובדן הכנסות ענפי שנאמד בכ-250 מיליון שקל

דור אלון ציינה כי היא סבורה שנפלו טעויות יסודיות ומהותיות בדוח, ובכוונת החברה להביא את עמדתה ביחס לטיוטת הדוח עד לתאריך שנקבע ב-9 לנובמבר. לשינוי מרווח השיווק, ככל שיתקבלו המלצות ועדת המחירים, עלולה להיות השלכה מהותית על רווחיות החברה. ואם המרווח אכן ייחתך בחדות כפי שממליץ הדוח, קיים חשש לפגיעה בדירוג החוב של דור אלון.

בישראל נמכרים למעלה מ-3 מיליארד ליטרים של בנזין בשנה, ולפיכך יישום הקיצוץ המוצע במרווח השיווק פירושו המיידי הוא אובדן הכנסות ענפי של כ-250 מיליון שקל, וזאת מבלי להתייחס לאובדן הרווחיות הצפוי לנבוע מהפחתת עמלת התדלוק העצמי.

יחד עם זאת, סביר להניח כי חלק לא מבוטל מהרווח המיועד להגיע לכיסי הציבור ימומן באמצעות ביטול הנחות לציי רכב, ולא יגרום לפגיעה ישירה בשורה התחתונה של החברות בענף. כמו כן קיים חשש כי הפחתה חדה של מרווח השיווק תפגע קשה יותר בבעלי חברות הדלק הקטנות, בשל אובדן הגמישות שלהן במתן הנחות, ותאיים על התחרות העתידית בענף. נציין כי על אף היקף המכירות האדיר בענף הדלקים המקומי, הרווח הנקי המצרפי הענפי דווקא נמוך - כ-2% בקירוב, ולפיכך הרעה מהותית במרווח השיווק מהווה פגיעה קשה בחברות.

משרדי הממשלה רוצים להביא בשורות צרכניות לציבור הרחב

בעל המניות הגדול בחברת דור אלון הוא מוטי בן משה, אשר ביצע בשנים האחרונות השקעות ענק במשק הישראלי. בן משה טרם רשם הצלחות מהותיות בהשקעות בזירה המקומית, ונראה כי ההתפתחויות האחרונות בדור אלון הן מקור נוסף לכאב ראש עבורו.

דור אלון אינה חברת הדלקים הציבורית היחידה שעתידה להיפגע מהחיתוך במרווח השיווק ובעמלת התדלוק העצמי. פז נפט, החברה הגדולה בענף שמרבית מניותיה מוחזקות על ידי הציבור, ודלק ישראל, החברה השנייה בגודלה שבבעלות קבוצת דלק, צפויות אף הן להיפגע מהגזירה המרחפת מעל הענף, ואולם עסקיהן של השתיים מגוונים הרבה יותר משל דור אלון, ולכן עוצמת הפגיעה בהן צפויה להיות מתונה יותר.

מנגד אורות הניאון במשרדים של דודי ויסמן, שרכש באוגוסט אשתקד את חברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי, ובמשרדי קרן ההשקעות אייפקס - אשר רכשה בתחילת 2017 את חברת טן - צפויים לדלוק שעות נוספות, שכן גם במקרה שלהם, בדומה לדור אלון, תלות הרווחיות במרווח השיווק היא דרמטית.

ההערכה היא כי מרווח השיווק העדכני ייכנס לתוקף בתחילת שנת 2018 או במהלך הרבעון הראשון שלה. לא יהיה זה מנותק מהמציאות להניח כי המרווח הסופי שייקבע יהיה גבוה מההמלצה המקורית, ואולם באותה נשימה ניתן להניח כי מרווח השיווק יפחת למרות מחאת החברות, שכן במשרד האנרגיה כמו במשרדי ממשלה אחרים רוצים לבוא עם בשורות צרכניות לציבור הרחב, ובמקרה הזה דין פרוטה כדין מאה.

ובאותה הנשימה, היה נחמד לראות את הרגולטורים, המטלטלים את הענף כדי להשאיר בכיסו של הציבור כמה אגורות לליטר, מקדמים הפחתה של מס הבלו, העומד על 3.02 שקלים לליטר לפני מע"מ, וכך מייצרים בשורה אמיתית עבור ציבור הנהגים.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה