גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אומת הפקקים

אחרי פקקי התנועה, מגיע הדבר הבא - פקקי החניה

פקקים
פקקים

לפני כ-9 שנים כתבתי כאן בטור הזה על בעיות החניה באזור התעשייה 'עתיר ידע' שבמזרח כפר-סבא. תיארתי את גבורתם של המבקרים בחברות ההיי-טק הנוצצות, המפתחות שם את מיטב המוצרים פורצי הדרך. אבל המבקרים שלהן נאלצו להתמודד עם חניה בבוץ, בין שלוליות ודרכי עפר שקישטו את שני צדי הרחוב הפכו אותו למרחב של נהיגת שטח אתגרית ומהנה ללא ספק, אם במקרה הגעת לשם עם רכב שטח 4X4 מאובזר היטב. תכיפות ביקוריי באזור פחתה בשנים האחרונות, אבל עד כמה שידוע לי את רוב המגרשים הפתוחים והבוציים החליפו בניינים מודרניים, חלקם אפילו עם מגרשי חניה שתוכננו להכיל גם מבקרים הבאים להתארח ולהתרשם מקרוב.

נזכרתי בדברים האלה בשבוע שעבר, שעה שהייתי תקוע בפקק חניה אינסופי בכיכר אתרים בתל-אביב. למה פקק חניה? משום שזה מה שהוא היה. לא מבחירה, חלילה, הגעתי למגרש החניה המביש של כיכר אתרים. מגרש מטונף, ברמת תחזוקה ירודה ביותר וכנהוג במקומותינו בעל מסלולים צרים ביותר המשאירים במקרים רבים את שריטות חותמם המעצבנות על המכוניות המתפתלות דרכם באין ברירה.

הגעתי אל המגרש הזה אחרי נסיעה מעצבנת של קרוב לשעתיים מאזור השרון אל מלון הילטון בתל-אביב, שם התקיים הכנס השנתי של ג'רני. מגרש החניה של המלון היה מלא וסגור, כי כמקובל במדינתנו אף אחד לא מעלה על דעתו שאישורי בנייה לבניין שרשאי לארח אלפי אנשים בין כתליו חייבים גם לכלול את החובה - לא הרשות - להקים מגרשי חניה בעלי תכולה תואמת סביב אותו בניין. ומאחר שמגרש החניה היה חסום, המשכתי כמה מאות מטרים דרומה אל מתחם החניה התת קרקעי של כיכר אתרים. רק עם הכניסה אל תוך מגרש החניה הבנתי את גודל הטעות. מוקף בעשרות או מאות נהגים אחרים, שבתמימותם גלשו אף הם מהכניסות השונות אל אותו מבוך בלתי אפשרי, כי אף אחד לא טרח להזהיר אותם שהחניה מלאה עד אפס מקום, עמדתי דקות ארוכות בפקק מתסכל באמצע מגרש החניה.

צפירות קולניות

כמקובל במקרים אלה התפתח במקום הווי ישראלי מעורר גאווה של צפירות קולניות, צעקות מכל עבר, קולות של חריקות צמיגים בלתי ברורות (איפה לעזאזל הם יכלו לבצע תמרונים שגרמו לחריקות?), ופה ושם אנשים שנטשו את רכבם כדי למצוא מישהו שאפשר לצרוח עליו ללא תכלית. השילוב של הצרחות האנושיות, צפצופי הרכבים וקולות החריקה התעצם באופן מרשים למדי בשל התכונות האקוסטיות של המגרש והדי הרעש התגלגלו שוב ושוב מסביב כשהם הופכים לשאגה אחת גדולה ומתמשכת. אחרי כ-45 דקות הצלחתי לפלס את דרכי חזרה אל השער ממנו נכנסתי אל מגרש החניה. שילמתי כמובן את דמי החניה עבור השעה הראשונה (היו כאלה שטרחו לרדת מהמכונית כדי לצרוח על השומר המשועמם וחסר היכולת לעזור להם ואז חזרו לרכב שלהם ושילמו את דמי התענוג של עמידה בפקק חניה, אבל אני חסכתי זאת מעצמי מטעמי עצלנות וחוסר אידאולוגיה, פשוט שילמתי) ויצאתי לאוויר העולם היפה שמחוץ לטינופת התת קרקעית של כיכר אתרים.

למען האמת היה משהו מרענן בחוויה הזו. כי למרות שנים של ניסיון בעמידה בפקקים מעצבנים ומתסכלים, ההופכים יותר ויותר למכת מדינה, אני חייב להודות שהחווייה לעמוד בפקק חניה היתה חדשה ולא ממש מוכרת. כלומר, אם אני לא לוקח בחשבון שבדיוק שבוע לפני כן המתנתי חצי שעה בסבלנות מעוררת רחמים כדי להיחלץ מבניין משרדים מפואר בפתח תקוה. למען האמת, החווייה שם היתה שונה, כי ניכר בנהגים האחרים שהמתינו איתי באותו פקק, שהם כבר מורגלים לבזבז את זמנם כדי להיחלץ מאותו מגרש חניה ולכן חסכו מעצמם וממני את צרחות התיסכול ואת הצפירות הקולניות ומחרישות האוזניים. הם פשוט עמדו בפקק בהכנעה והזדחלו לאיטם בדרך החוצה מהחניה תוך שהם בוהים במבטים אטומים במכוניות שלפניהם. חצי שעה.

ובעצם, כולנו הפכנו להיות כאלה. מקבלים בהכנעה את גזירת הגורל. הפקקים הישראלים הפכו את אומת הסטארט-אפ, ממש אל נגד עינינו, לאומת הפקקים. אנחנו יותר ויותר מבזבזים את מיטב שעות היום על הדרך לעבודה וממנה, על הדרך לפגישה והחזרה ממנה, על חוסר התכלית שנכפה עלינו בשל חוסר תכנון משווע או תכנון לקוי, לעתים אולי רשלני. אני גר ביישוב קטן בשרון. מדינת ישראל, באמצעות משרדי הממשלה השונים, עודדו מאז ראשית שנות התשעים עשרות אלפי משפחות, רובן זוגות צעירים עם ילדים קטנים, לעבור לאזור על מנת להקל על הצפיפות באזור גוש דן ולאפשר אורח חיים ירוק ובריא למאות אלפי אזרחי המדינה. כך הגענו לכאן גם אנחנו.

מה ששכחו פרנסי המדינה, זה שהאנשים האלה יצטרכו גם לנוע ממקום למקום. והתוצאה: פקקים אינסופיים, שעות של בזבוז זמן וזיהום אוויר בניסיון להגיע מאזור השרון לכל מקום אחר ברחבי המדינה. ועל פי הדיווחים, התמונה הזו דומה גם באזורים אחרים שמחוץ לגוש דן. ומי שמנסה להיעזר בתחבורה הציבורית, מוצא שאין כיסוי אמיתי לצרכיו ברוב המקרים. שלא לדבר על מגרשי החניה באזור תחנות הרכבת, שכמובן אינם גדולים מספיק על מנת להכיל את הדרישה ההולכת וגדלה של נהגים מתוסכלים.

לחשוב מחוץ לקופסה

אנחנו כמעט בנקודת האל-חזור. אבל, מן הסתם אפשר עוד לחשוב מחוץ לקופסה על פתרונות שיקלו על המצב כאן ועכשיו, לא בעוד עשרים או שלושים שנה. מגרשי חניה אפשר לסלול בכמה שבועות. אוטובוסים ורכבות ניתן לתגבר בטווח של חודשים. תקנות תעבורה שמתבססות על ניתוחים של דפוסי תנועה ניתן לתקנן ולאכוף. כל אלה אמנם לא מצטלמים טוב כמו עמידה עם קסדה על גשר שעומד להתפוצץ בשידור חי לטובת פרויקט מגלומני שיסתיים בעוד 15 שנה במקרה הטוב, אבל הם יכולים להקל על חייהם של מיליוני אנשים בישראל בעתיד הנראה לעין.

היום, בשעה 9 בבוקר, תזמנו בגלגל"צ את הנסיעה על כביש החוף מחבצלת השרון ועד למחלף הסירה בהרצליה בכשעתיים עד שעתיים וחצי. הדיווחים מכביש 4 לא היו יותר אופטימיים. סביר להניח שחלק ממי שקוראים את המילים האלו כרגע בזבזו היום שעות בכבישים, ללא תכלית. כנס ג'רני היה מדהים, כרגיל.

■ הכותב הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח