גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אומת הפקקים

אחרי פקקי התנועה, מגיע הדבר הבא - פקקי החניה

פקקים
פקקים

לפני כ-9 שנים כתבתי כאן בטור הזה על בעיות החניה באזור התעשייה 'עתיר ידע' שבמזרח כפר-סבא. תיארתי את גבורתם של המבקרים בחברות ההיי-טק הנוצצות, המפתחות שם את מיטב המוצרים פורצי הדרך. אבל המבקרים שלהן נאלצו להתמודד עם חניה בבוץ, בין שלוליות ודרכי עפר שקישטו את שני צדי הרחוב הפכו אותו למרחב של נהיגת שטח אתגרית ומהנה ללא ספק, אם במקרה הגעת לשם עם רכב שטח 4X4 מאובזר היטב. תכיפות ביקוריי באזור פחתה בשנים האחרונות, אבל עד כמה שידוע לי את רוב המגרשים הפתוחים והבוציים החליפו בניינים מודרניים, חלקם אפילו עם מגרשי חניה שתוכננו להכיל גם מבקרים הבאים להתארח ולהתרשם מקרוב.

נזכרתי בדברים האלה בשבוע שעבר, שעה שהייתי תקוע בפקק חניה אינסופי בכיכר אתרים בתל-אביב. למה פקק חניה? משום שזה מה שהוא היה. לא מבחירה, חלילה, הגעתי למגרש החניה המביש של כיכר אתרים. מגרש מטונף, ברמת תחזוקה ירודה ביותר וכנהוג במקומותינו בעל מסלולים צרים ביותר המשאירים במקרים רבים את שריטות חותמם המעצבנות על המכוניות המתפתלות דרכם באין ברירה.

הגעתי אל המגרש הזה אחרי נסיעה מעצבנת של קרוב לשעתיים מאזור השרון אל מלון הילטון בתל-אביב, שם התקיים הכנס השנתי של ג'רני. מגרש החניה של המלון היה מלא וסגור, כי כמקובל במדינתנו אף אחד לא מעלה על דעתו שאישורי בנייה לבניין שרשאי לארח אלפי אנשים בין כתליו חייבים גם לכלול את החובה - לא הרשות - להקים מגרשי חניה בעלי תכולה תואמת סביב אותו בניין. ומאחר שמגרש החניה היה חסום, המשכתי כמה מאות מטרים דרומה אל מתחם החניה התת קרקעי של כיכר אתרים. רק עם הכניסה אל תוך מגרש החניה הבנתי את גודל הטעות. מוקף בעשרות או מאות נהגים אחרים, שבתמימותם גלשו אף הם מהכניסות השונות אל אותו מבוך בלתי אפשרי, כי אף אחד לא טרח להזהיר אותם שהחניה מלאה עד אפס מקום, עמדתי דקות ארוכות בפקק מתסכל באמצע מגרש החניה.

צפירות קולניות

כמקובל במקרים אלה התפתח במקום הווי ישראלי מעורר גאווה של צפירות קולניות, צעקות מכל עבר, קולות של חריקות צמיגים בלתי ברורות (איפה לעזאזל הם יכלו לבצע תמרונים שגרמו לחריקות?), ופה ושם אנשים שנטשו את רכבם כדי למצוא מישהו שאפשר לצרוח עליו ללא תכלית. השילוב של הצרחות האנושיות, צפצופי הרכבים וקולות החריקה התעצם באופן מרשים למדי בשל התכונות האקוסטיות של המגרש והדי הרעש התגלגלו שוב ושוב מסביב כשהם הופכים לשאגה אחת גדולה ומתמשכת. אחרי כ-45 דקות הצלחתי לפלס את דרכי חזרה אל השער ממנו נכנסתי אל מגרש החניה. שילמתי כמובן את דמי החניה עבור השעה הראשונה (היו כאלה שטרחו לרדת מהמכונית כדי לצרוח על השומר המשועמם וחסר היכולת לעזור להם ואז חזרו לרכב שלהם ושילמו את דמי התענוג של עמידה בפקק חניה, אבל אני חסכתי זאת מעצמי מטעמי עצלנות וחוסר אידאולוגיה, פשוט שילמתי) ויצאתי לאוויר העולם היפה שמחוץ לטינופת התת קרקעית של כיכר אתרים.

למען האמת היה משהו מרענן בחוויה הזו. כי למרות שנים של ניסיון בעמידה בפקקים מעצבנים ומתסכלים, ההופכים יותר ויותר למכת מדינה, אני חייב להודות שהחווייה לעמוד בפקק חניה היתה חדשה ולא ממש מוכרת. כלומר, אם אני לא לוקח בחשבון שבדיוק שבוע לפני כן המתנתי חצי שעה בסבלנות מעוררת רחמים כדי להיחלץ מבניין משרדים מפואר בפתח תקוה. למען האמת, החווייה שם היתה שונה, כי ניכר בנהגים האחרים שהמתינו איתי באותו פקק, שהם כבר מורגלים לבזבז את זמנם כדי להיחלץ מאותו מגרש חניה ולכן חסכו מעצמם וממני את צרחות התיסכול ואת הצפירות הקולניות ומחרישות האוזניים. הם פשוט עמדו בפקק בהכנעה והזדחלו לאיטם בדרך החוצה מהחניה תוך שהם בוהים במבטים אטומים במכוניות שלפניהם. חצי שעה.

ובעצם, כולנו הפכנו להיות כאלה. מקבלים בהכנעה את גזירת הגורל. הפקקים הישראלים הפכו את אומת הסטארט-אפ, ממש אל נגד עינינו, לאומת הפקקים. אנחנו יותר ויותר מבזבזים את מיטב שעות היום על הדרך לעבודה וממנה, על הדרך לפגישה והחזרה ממנה, על חוסר התכלית שנכפה עלינו בשל חוסר תכנון משווע או תכנון לקוי, לעתים אולי רשלני. אני גר ביישוב קטן בשרון. מדינת ישראל, באמצעות משרדי הממשלה השונים, עודדו מאז ראשית שנות התשעים עשרות אלפי משפחות, רובן זוגות צעירים עם ילדים קטנים, לעבור לאזור על מנת להקל על הצפיפות באזור גוש דן ולאפשר אורח חיים ירוק ובריא למאות אלפי אזרחי המדינה. כך הגענו לכאן גם אנחנו.

מה ששכחו פרנסי המדינה, זה שהאנשים האלה יצטרכו גם לנוע ממקום למקום. והתוצאה: פקקים אינסופיים, שעות של בזבוז זמן וזיהום אוויר בניסיון להגיע מאזור השרון לכל מקום אחר ברחבי המדינה. ועל פי הדיווחים, התמונה הזו דומה גם באזורים אחרים שמחוץ לגוש דן. ומי שמנסה להיעזר בתחבורה הציבורית, מוצא שאין כיסוי אמיתי לצרכיו ברוב המקרים. שלא לדבר על מגרשי החניה באזור תחנות הרכבת, שכמובן אינם גדולים מספיק על מנת להכיל את הדרישה ההולכת וגדלה של נהגים מתוסכלים.

לחשוב מחוץ לקופסה

אנחנו כמעט בנקודת האל-חזור. אבל, מן הסתם אפשר עוד לחשוב מחוץ לקופסה על פתרונות שיקלו על המצב כאן ועכשיו, לא בעוד עשרים או שלושים שנה. מגרשי חניה אפשר לסלול בכמה שבועות. אוטובוסים ורכבות ניתן לתגבר בטווח של חודשים. תקנות תעבורה שמתבססות על ניתוחים של דפוסי תנועה ניתן לתקנן ולאכוף. כל אלה אמנם לא מצטלמים טוב כמו עמידה עם קסדה על גשר שעומד להתפוצץ בשידור חי לטובת פרויקט מגלומני שיסתיים בעוד 15 שנה במקרה הטוב, אבל הם יכולים להקל על חייהם של מיליוני אנשים בישראל בעתיד הנראה לעין.

היום, בשעה 9 בבוקר, תזמנו בגלגל"צ את הנסיעה על כביש החוף מחבצלת השרון ועד למחלף הסירה בהרצליה בכשעתיים עד שעתיים וחצי. הדיווחים מכביש 4 לא היו יותר אופטימיים. סביר להניח שחלק ממי שקוראים את המילים האלו כרגע בזבזו היום שעות בכבישים, ללא תכלית. כנס ג'רני היה מדהים, כרגיל.

■ הכותב הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג/פלאש90

מירי רגב הכניסה להקפאה בניית 300 אלף דירות באזור המרכז

כחמש שנים אחרי שיצאה לדרך, התוכנית שאמונה על השילוב העירוני של המטרו הייתה אמורה לקבל את אישור הממשלה בתחילת השבוע ● אולם ראשי הרשויות לחצו על הארכת הקו לשומרון, השרה מירי רגב ביקשה לדון בכך - והתוכנית לא הובאה להצבעה ● בין הפרויקטים שנתקעו: 18.5 אלף דירות בדרום גלילות

רמי שבת, סוכן הביטוח עליו הוטל קנס / איור: גיל ג'יבלי

סוכן הביטוח שחטף את הקנס הגדול אי פעם

רשות שוק ההון הטילה עיצום כספי של כ־200 אלף שקל על רמי שבת, סוכן ביטוח מהוד השרון, לאחר שבמקום להשיב כספי הנחות שקיבל עבור מבוטחיו, הוא השתמש בהם כדי להיטיב עם בני משפחה ומקורבים ● "התחכום במקרה הזה הוא ששבת גלגל הנחות וערבב אותן עם תשלומים אחרים"

חסכונות ותשואות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בית ההשקעות שהופך ללהיט של הישראלים וזה שאיבד מעל 3 מיליארד שקל ברבעון

בית ההשקעות אנליסט ממשיך להוביל את טבלת הגיוסים בגמל ובקרנות ההשתלמות בסיכום של חודש מרץ והרבעון הראשון של השנה ● במקום השני בחודש מרץ נמצא בית ההשקעות מיטב שגייס 809 מיליון שקל ומתחילת השנה 2.1 מיליארד שקל ● מה עשו חברות הביטוח ומי איבד הכי הרבה כסף?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: Associated Press, Israel Defense Forces

ההוצאה הביטחונית של ישראל זינקה ב־65%; איפה אנחנו ביחס לעולם?

לפי דוח ההוצאות הביטחוניות של מכון שטוקהולם למחקרי שלום, סך תקציבי הביטחון במזרח התיכון אשתקד הסתכם ב־243 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 15% ● בחודש דצמבר 2024 לבדו, ישראל הוציאה 5.7 מיליארד דולר מתוך כלל ההשקעה

ז'ק בר / צילום: יוסי כהן

מכוון לנדל"ן: ז'ק בר, בעלי השליטה בטמפו, נכנס כשותף בקבוצת בראל

במסגרת השותפות ירכוש ז'ק בר 30% ממניות קבוצת בראל, בעסקה לפי שווי של למעלה מ־300 מיליון שקל עם אופציה להגדיל את ההחזקה עד 50% ● "הניסיון העסקי של ז'ק יכול להביא לכאן פרספקטיבה אחרת בכל הקשור לניהול חברות בכלל ולכל הקשור לסוגיית ניהול הכספים בפרט", מציין אריאל בבלי, מייסד ומנכ"ל קבוצת בראל

שי ג'ינפינג ודונלד טראמפ / צילום: ap, Susan Walsh

סין וארה"ב מציגות גרסאות סותרות, והתחרות: מי תהיה הראשונה שתחתום על הסכם עם טראמפ?

מאז הקפאת תוכנית המכסים, טרם נחתם הסכם עם מדינה כלשהי ● בינתיים, מעל המגעים בין ארה"ב לסין מרחפת עננה של אי ודאות

פיטר טוכמן / צילום: ap, Craig Ruttle

"אל תבזבזו זמן על בדיקת התיק": הוא אחד הסוחרים המפורסמים בוול סטריט, וזה הטיפ שלו

פיטר טוכמן, אחד הסוחרים המפורסמים בוול סטריט, מכנה את התנהלות טראמפ והבית הלבן "טרור כלכלי", ואומר כי משקיעים לטווח הארוך לא יכולים לעשות הרבה בתנודתיות הגבוהה, מלבד להחזיק מעמד

מוצרי יוניליוור / צילום: תמר מצפי

קוקה‏־קולה, מיונז ומוצרי חלב: שלוש ענקיות מזון מצטרפות לגל עליות המחירים

בתוך שעות בודדות הודיעו יוניליוור, שטראוס והחברה המרכזית למשקאות על גל התייקרויות של שורת מוצרים ● לקראת הערב גם מחלבות גד הצטרפה ● בכך הן מצטרפות לחברות נוספות שחיכו לשעת כושר לאחר חג הפסח ● החדשות הרעות: העלאות מחירים נוספות כנראה בדרך

הפגנה נגד טראמפ בגבעת הקפיטול, וושינגטון / צילום: ap, Jose Luis Magana

מאה הימים הראשונים של טראמפ: רוב הסקרים מראים שהאמריקאים לא מתפעלים

66% מהמשיבים לאחד הסקרים אומרים שהוא "מפיח תוהו ובוהו" ו־59% אומרים שהוא "מפחיד", קצת מוקדם בשביל שחיקה כזאת בפופולריות של נשיא ● לפני 8 שנים, יועציו הקרובים העזו לחלוק על טראמפ, עכשיו נראה שנשאר רק אחד: שר האוצר בסנט, שהוריד אותו מעץ גבוה

סא''ל סלמאן חבקה ז''ל ליד הטנק שלו / צילום: באדיבות המשפחה

קרן המלגות ע"ש סא"ל סלמאן חבקה מגיעה לבית הנשיא

סטודנטים מהעדה הדרוזית שזכו בתמיכה מקרן המלגות ע"ש סא"ל חבקה, אשר הוקמה ביוזמת איש העסקים עידו עופר ואשתו בתיה, יגיעו לפגישה בבית הנשיא ● חבקה, בן 33 בנופלו, שימש כמג"ד בחטיבה 188, והותיר אחריו אישה וילד בן שנתיים ● וגם: כחלק ממיזם "אות זיכרון", עשרות ארגונים החליפו את הלוגו שלהם ללוגו שמעוצב בכתב ידם של נופלים ● אירועים ומינויים

בינה מלאכותית / איור: Shutterstock

ההנחיה החדשה על שימוש ב־AI שיכולה לסבך ארגונים בקנס של מיליוני שקלים

הנחיות חדשות שייכנסו לתוקף בקרוב יחילו את הוראות חוק הגנת הפרטיות על שימוש במערכות בינה מלאכותית, בכלל הסקטורים במשק ● הן מהוות אבן דרך מרכזית ברגולציה בתחום, ומטרתה להגן על המידע של הציבור

לשכת התעסוקה / צילום: שירות התעסוקה

הכותרות בתקשורת חגגו ירידה בנתוני האבטלה. מה בעצם עומד מאחוריהם?

המושג הזה, "שיעור אבטלה", נשמע די טריוויאלי - אבל מה באמת עומד מאחוריו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

אלביט מקימה בית ספר לטיסה במדינה מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ההתקדמות במו"מ בין ארה"ב ואיראן מציבה את נתניהו בין הפטיש לסדן; כך חמאס עושק את כספי הסיוע שמעביר האו"ם לתושבי רצועת עזה; ויוזמי אירוע בין-דתי בכורדיסטן ספגו ביקורת על קידום נורמליזציה עם ישראל

גוגל. לוקחת נתח משמעותי מאחוזי הפרסום / צילום: Shutterstock

למרות האתגרים: עסקי החיפוש של גוגל פורחים יותר מתמיד

מנוע החיפוש של גוגל רשם גידול של 10% בהכנסות ברבעון הראשון ● זאת בניגוד לתחזיות המוקדמות לדעיכתם מול הצ'אטבוטים החכמים

מדי מים / צילום: תמר מצפי

המדינה חייבה את הרשויות להקים תאגידי מים. עכשיו היא רוצה לבטל אותם

על פי משרד האנרגיה, קיים כיום חוסר יעילות מובנה בתאגיד מים שמופרד מהעירייה, שמביא לבזבוז כספי ציבור ● המשרד מציע שרשויות מקומיות איתנות ויציבות יוכלו לקחת חזרה את הסמכויות מתאגידי המים ● רשות המים, הגוף הרגולטורי המקצועי האמון על הנושא, מתנגדת לרפורמה

טיב טעם סניף חוצות המפרץ / צילום: בן פרידמן

טיב טעם רוכשת את חברת מזרח ומערב תמורת 139 מיליון שקל

בדצמבר 2024 הודיעה טיב טעם על רכישת מזרח ומערב, המתחה ביבוא מוצרי מזון אסייתי, תמורת 121 מיליון שקל - אולם כעת היא מדווחת כי התמורה בעסקה תגדל ל-139 מיליון שקל, וזאת בעקבות הנתונים בדוחות הכספיים לשנת 2024 של מזרח ומערב

קמפוס מיקרוסופט בהרצליה / צילום: עמית גרון

הרכבים החדשים שיקבלו עובדי מיקרוסופט ישראל

כחלק מהמדיניות הגלובלית, החברה לא תאפשר לעובדים לקבל רכב צמוד עם מנועי בעירה פנימית החל מהקיץ

המפעל של ארית תעשיות בשדרות / צילום: יח''צ

מימוש של 50 מיליון שקל הפיל את המניה הביטחונית בבורסה

ארית תעשיות, שזינקה בשלוש שנים האחרונות ביותר מ-1,800%, ירדה אתמול בבורסה בת"א ● מאחורי הירידה עומד מימוש מניות של הבעלים, צבי לוי, בשווי של כ-50 מיליון שקל

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

למה בנת"ע עושים קידום לשרת התחבורה?

רפורמת התעריפים "צדק תחבורתי", שבמסגרתה חלו התייקרויות של כ-25% במחירי התחבורה הציבורית, והועמקו הנחות לאוכלוסיות שונות, נכנסה לתוקף לפני מספר ימים ● מי שבאופן מפתיע נרתמה למסע היח"צ של הרפורמה ושל השרה מירי רגב היא החברה הממשלתית נת"ע, שבכלל אמונה על פיתוח רשת הרכבות הקלות בגוש דן ● אירועים ומינויים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, אל על עלתה ב-3%

מדד ת"א 35 השיל מערכו 0.2% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● לרגל ימי הזיכרון והעצמאות, שבוע המסחר בבורסה בת"א יסתיים מחר ● ירידה בהשקעות הזרים בשוק ההון המקומי ● בנק אוף אמריקה הוריד את תחזית הצמיחה של ישראל ● מיטב: הסכם בין ארה"ב לאיראן עשוי להוביל להתחזקות משמעותית של השקל וירידה בפרמיות הסיכון ● אנליסטים מובילים בוול סטריט מסמנים שלוש מניות מומלצות