גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זניט לבג"ץ: "ללא התערבותכם ייפגע רכש המדיה"

4 שנים חלפו מאז אימצה הרשות השנייה את המלצות ועדת שחם ■ זניט, חברת המדיה של פובליסיס, מבקשת להורות לרשות לאכוף את החלטתה או לחשוף את יישומה

עדי כהן, מנכ"ל זניט / צילום: איל יצהר
עדי כהן, מנכ"ל זניט / צילום: איל יצהר

חברת המדיה זניט ממשיכה לפעול למזעור כוחן של חברות המדיה הגדולות ולהגברת התחרות בשוק, גם בעידן שלאחר פיצול ערוץ 2. ל"גלובס" נודע כי זניט עתרה לבג"ץ בסוף יוני בבקשה לחייב את הרשות השנייה להסביר מדוע אינה מיישמת את החלטתה להגביל את היקף המכירה המקסימלי של זמן פרסום לחברות רכש מדיה ל-25%.

בספטמבר השיבה הרשות כי נמצאו ליקויים, וכי היא מטפלת בעניין, ודרשה להסיר את העתירה בטענה כי מדובר בעתירה תיאורטית מאחר שהרשות פעלה במסגרת זמן סביר. אך זניט החליטה להשאיר את העתירה על כנה וכעת היא מקבלת חיזוק מעמותת הצלחה, שביקשה להצטרף כצד בתביעה.

שוק המדיה נחשב לשוק ריכוזי עם מספר שחקנים מצומצם. במשך שנים מי שקבע בו את הטון היא חברת המדיה יוניברסל מקאן, שהחזיקה בחלקים משמעותיים מהפרסום בטלוויזיה בכלל והפרסום בפריים-טיים בפרט. גודלה ועוצמתה של מקאן הביאו לתגובת שרשרת של שחקנים אחרים בשוק שהקימו שיתופי פעולה כדי להתחרות במאסה שלה, בפועל אף חברה לא הצליחה לעשות זאת, והשוק נגרר במשך שנים למלחמות מחירים ששחקו את הרווחיות בענף הפרסום ופגעו גם ברווחי זכייניות הטלוויזיה, שנאלצו להתמודד עם המחירים ההולכים ויורדים שניתנו במכרזי מדיה.

בסופו של דבר ב-2003 משחקי הכוח בשוק המדיה הביאו לבדיקה של שתי רשויות: הממונה על ההגבלים העסקיים וועדת שחם, שמינתה מועצת הרשות השנייה. הממונה בחן את השוק כחלק מבקשת פטור מהסדר כובל שהגישה יוניברסל מקאן במטרה להאריך את שיתוף פעולה שלה עם משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב. הוא בדק את השוק בפריזמה של תחרות בין חברות המדיה והכוח שנוצר אל מול הזכייניות וקבע שקיים כשל שוק ושבידי מקאן קיים כוח ויתרון על פני המתחרים ולכן החליט לאשר את השת"פ, אך קבע כי יוניברסל לא תוכל להחזיק יותר מ-25% מכלל הרייטינג בפריים-טיים.

ועדת שחם, לעומת זאת, בחנה את הדברים בפריזמה של הזכייניות ורווחיותן, ולכן הרף שקבעה היה מחמיר בהרבה: מגבלה של 25% לזכיין על פני כל היום. המשמעות בשורה התחתונה הייתה שאף חברת מדיה לא תוכל להחזיק יותר מ-25% מכלל הרייטינג המסחרי.

מאחר שעבירה על חוק ההגבלים העסקיים היא פלילית פעלו ביוניברסל לקיים את צו הממונה ופעלו לרדת מנתח של יותר מ-30% שהיה להם בפריים-טיים ל-25%. לעומת זאת, למסקנות ועדת שחם, שקיבלו תוקף של החלטת מועצה ב-2014, לא התייחסו בשוק ברצינות רבה. ההחלטות נתפסו כ"חוק בלי שיניים" שכן לא פורסם מה יהיו הסנקציות שיוטלו על זכיין שלא יעמוד בהן. הזכייניות, שחברות המדיה הגדולות נתפסות אצלן כבנות ברית, התנגדו למגבלות וגם כשהרשות ניסתה לגרום להן לדווח על נתחי הפרסום של כל חברה לא מיהרו לשתף פעולה.

עמותת הצלחה ביקשה להצטרף

לפני כשנה וחצי רכשה קבוצת פובליסיס העולמית מניות של משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב, והשת"פ בין גליקמן ומקאן הסתיים, ומתוקף כך גם המגבלה שהוטלה על יוניברסל מקאן. ואולם, יוניברסל עדיין גדולה משמעותית מחברות אחרות בשוק.

במסגרת ניסיונותיה של זניט, חברת המדיה של קבוצת פובליסיס בישראל, הכוללת את משרדי הפרסום באומן בר ריבנאי, גליקמן שמיר סמסונוב וליאו ברנט, לגדול נכנסה החברה לכמה מלחמות מתוקשרות שבהן לא היססה להשתמש באמצעים משפטיים, כמו תלונה לממונה על ההגבלים העסקיים נגד קשת.

במשך תקופה ארוכה פעלו מנהלי זניט מול הרשות השנייה כדי לקבל מהם הסברים על האופן שבו הם אוכפים את החלטות שחם - אך ללא הועיל. גם עמותת הצלחה כשלה בניסיונותיה לקבל על פי חוק חופש המידע פירוט מהרשות לגבי פעולותיה בנושא זה. בסופו של דבר פנתה זניט לבג"ץ ביוני, והרשות השנייה ענתה בספטמבר.

הרשות השנייה טענה בתשובתה לבית המשפט כי התנהלה בדיקה לגבי 2015, "לאחר שהושלמו קבלת הנתונים, הצלבתם ועריכת החישובים הנדרשים נמצא כי המורשים לשידורים רשת, קשת וערוץ 10 חרגו לכאורה, כל אחד במידה אחרת, מהמגבלה שנקבעה. לפיכך נשלחו אליהם בספטמבר 2016 מכתבים לגבי החריגות שנמצאו והנדרש בקשר לכך וניתנה להם הזדמנות למסור את התייחסותם. יצוין כי הרשות ממשיכה בבדיקותיה לגבי עמידת המורשים לשידורים במגבלה ב-2016 ונשלחו אל המורשים לשידורים בקשות להעברת הנתונים".

ברשות סירבו לצרף את התכתובת או את סכומי הסנקציה שנקבעו שכן יש בהם פרטים מסחריים שלא ניתן לחשוף. הרשות טענה כי מדובר בעתירה תיאורטית מאחר שהיא פעלה במסגרת זמן סביר.

בזניט לא השתכנעו מהדברים והודיעו לבית המשפט על עמידתה של העתירה תוך בקשה לקביעת מועד לדיון. "המגבלות", כך נכתב בתשובה, "אינן עוסקות בשאלה שולית או אזוטרית. מגבלות אלו הוטלו לפני ארבע שנים תמימות בניסיון לתקן כשל תחרותי אקוטי בשוק רכש המדיה - כשל המשפיע בסופו של דבר על כל הצרכנים בישראל".

לטענתם, הרגולטור שמתיר שנים לגורמים מפוקחים להפר ברגל גסה את הוראותיו, מתחמק בתשובתו מלפרט ולו ברמה הבסיסית ביותר מהן הפעולות שהוא עושה כדי למנוע הפרה זו. לטענת זניט, ההתחמקויות מעלות חשש כי לא נעשה דבר כדי למנוע את ההפרות ומבלי שהרשות תפרט מה החריגות שנמצאו ומה סכומי העיצומים שהטילה בגינן לא ניתן כלל לדעת אם ההחלטה מיושמת ואם מדובר יישום אפקטיבי או יישום למראית עין.

בזניט חידדו בתשובתם כי "הפיצול הצפוי של ערוץ 2 לשני ערוצים עצמאיים תחת המשיבה מוסיף חשיבות רבה לממד הזמן בטיפול בריכוזיות בשוק המדיה מפאת חשש אמיתי שללא התערבות בית המשפט הערוצים החדשים ימשיכו להתנהל באותה צורה לקויה שמתנהלים הערוצים הקיימים וזאת בניגוד מוחלט להחלטה ובאופן הפוגע בשוק רכש המדיה ובמשק בכללותו".

נראה שלפחות בכל הנוגע לבהילות הדיון בית המשפט לא השתכנע והוא נקבע ליוני 2018, וכעת הצלחה מבקשת להצטרף כצד בתביעה. זניט צפויה להגיש בקשה להקדימו.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס