גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלוהים נצור את המלכה: בין הלורד בלפור לתרזה מיי

ראש ממשלת בריטניה עומדת איתנה, נתניהו הולך על חבל דק, ואבי גבאי מכין שקשוקה ■ הפּלוג+

ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס
ראש המממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי / צילום: Neil Hall, רויטרס

 1. חגיגיות תחת מחלוקת

שנת 1917 הייתה שם דבר בפוליטיקה ובמדיניות העולמית. בלי שמץ של ציניות. השנה שבה ארה"ב הצטרפה למלחמת העולם הראשונה; השנה שבה פעילות פמיניסטיות הצביעו לראשונה (ונאסרו); שנת המהפכה הבולשביקית ברוסיה. השנה שבה ערי פלסטין עברו מכיבוש עות'מאני לכיבוש בריטי; וב-2 בנובמבר התפרסם המכתב המפורסם של שר החוץ הבריטי, הלורד בלפור, ללורד רוטשילד ובו 68 מילים שהבטיחו כינון "בית לאומי לעם היהודי" ושינו לעד את ההיסטוריה שלנו.

100 שנים לאחר מכן, צאצאי הלורד בלפור וניניו של מי שהיה ראש ממשלת בריטניה בעת ההצהרה, דייוויד לויד ג'ורג', חלוקים פוליטית בנוגע להשלכות ולתוצאות המסמך המכונן הזה. אחד הנינים, רוברט לויד ג'ורג', ישתתף היום (ה') בלילה באירוע החגיגי לציון 100 השנים וייצג את הצד האחד של המשפחה. מנגד, דודניתו הרחוקה, גווינת' דניאל (גם היא נינה של לויד ג'ורג'), תעמוד מחוץ למבנה עם שלטי מחאה. "הממשלה הבריטית חייבת התנצלות לפלסטינים, לא חגיגות", היא אמרה השבוע בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל".

ביום שבת אף צפויה בממלכה הפגנת ענק של ארגון סולידיריות פלסטין, זאת אחרי שבשבוע האחרון התקיימו דיונים ונאומים הנוגעים לאופן שבו בריטניה הזניחה את הבטחתה בהצהרת בלפור שלא "לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של קהילות לא-יהודיות הקיימות בפלסטין".

אבל על דבר אחד אין מחלוקת בין כל הצדדים - הצאצאים והיורשים - המסמך החשוב השמור במוזיאון הבריטי שינה את את ההיסטוריה של העם היהודי.

תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, עומדת מול כל זה נחרצת. היום בערב בנאומה הצפוי בבית לנקסטר, היא תגיד לנוכחים שבריטניה "גאה להיות המדינה אשר פרצה את הדרך להקמת מדינת ישראל" - והיא מתכוונת לכל מילה. כנותה בנושאים החשובים לישראל מרשימה. דבריה הנחרצים בנוגע לסיווגים חדשים של אנטישמיות, לרבות הערבוב שנעשה כיום בין הטחת ביקורת לגיטימית בממשלת ישראל ובין שנאה מן הסוג העתיק - מצליחים להדהד עד לארצנו הקטנה.

מיי. מתכוונת לכל מילה / גיל ג'יבלי

אבל החום הרב שהיא מקרינה בנושאים היסטוריים אינו משליך על תובנותיה בנוגע לצרות ההווה והעתיד הלא-רחוק של ישראל. בנושא הסכם הגרעין, למשל, היא אינה מסתירה את הפערים בינה לבין ישראל.

ישראל נמצאת בתקופה העדינה שבין לבין. מצד אחד, הנשיא טראמפ - צלע אחת מתוך המחומש של רוסיה, סין גרמניה וצרפת - שיגר את הסכם הגרעין הארוך והמורכב לקונגרס כדי שהם יחפשו דרכים להוכיח שאיראן מפרה את התנאים שעליהם היא חתמה. מצד שני, נטישת ההסכם או דחיפת סנקציות חדשות ומתריסות עשויה להוביל את איראן לנתיב חידוש פעילות הגרעין הצבאי. מה עושים? 

נתניהו הולך כאן על קו דק. האם הוא מנסה לשכנע את המעצמות בהפעלת לחצים על איראן שלא באמצעות הסכם הגרעין, או שבמסגרת שינוי ההסכם הוא דורש להוסיף סעיפים שיחילו על איראן התחייבויות בנושא אספקת נשק לסורים? עדיין לא ברור לאן הוא חותר.

2. קשה להתבונן במראה

ובחזרה לארץ. שבוע האירועים המגוון בישראל - מציון 100 שנים לקרב באר שבע, דרך יום הזיכרון ה-22 לרצח רבין ועד ל-100 שנים להצהרת בלפור - הציפו בתחושת הווה חמקמקה. מנהרת הזמן של הנאומים והטקסים הקפיצה אותנו בוויכוחים פוליטיים ובשסעים חברתיים. הצהרת בלפור מציבה מול הפלסטינים את ראי התקופה. מה הובטח להם, למי שהיו 90% מתושבי פלסטין-א"י בשנת 1917, ומי הם היום.

טקסי יום הזיכרון לרצח רבין אינם רק מראה, אלא החפץ ממנו הבבואה הנשקפת לנו מכוערת ומכעיסה. מכבסת המילים לקראת הטקסים העיקה כבכל שנה. הסתרת המילה "רצח" מכרזת ההזמנה לאירוע השנתי, הרצון לארח את כל חלקי העם עד כדי מסמוס הבעיות והדחקתן. ומסביב, מנגנוני שינוי הנרטיב ההיסטורי כאילו לא הייתה הסתה, ואם קרה אז מה קרה. בסוף מרוב בריחת המציאות, מחיקת העבר וטשטוש ההווה - לא נותרה שום דמות להביט בה לתוך המראה.

נתניהו. מנהיג שממציא חוקים / גיל ג'יבלי

עד שברגע בהיר ומדויק נאם אתמול בהר הרצל הבן יובל רבין ועצר את מכונת הלבנת המסרים. "מנגנון ההסתה והפילוג שהופעל נגד רבין ממשיך להכות בנו. כל מי שחושב אחרת מתוייג כבוגד", הוא אמר, "רבין לא רווה נחת מבג"ץ ומארגונים חוץ-פרלמנטריים ממונים היטב. רבין ורעייתו ממש לא אותרגו על-ידי התקשורת. אבל הוא לא יזם חקיקות, לא פעל נגד זכויות דמוקרטיות של מתנגדיו ולא פעל לסתימת פיות. לא ברח מאחריות ולא התבכיין", הוא אמר, וכל מי ששמע ידע מיד שרבין הבן כיוון לליבת העשייה של נתניהו בימים אלה - מנהיג שממציא חוקים כדי לסדר לעצמו אינסוף כהונה.

3. האדם ולא המדינה

ברשת הטלוויזיה ITV בבריטניה מסתיימת בימים אלה העונה השנייה של הסדרה "ויקטוריה" העוקבת אחר המלכה ויקטוריה בצעירותה, עלייתה לשלטון מיום שמלאו לה 18 ועד שנפטרה בגיל 81. למרות שסממני תקופתה של המלכה ויקטוריה היו האימפריאליזם הבריטי, שליטתה הבלתי מעורערת של הממלכה המאוחדת בעולם, ובמיוחד בהודו - חוויית הצפייה בסדרה משולה לצפייה ב"מלרוז פלייס" ויקטוריאני.

עולמם הצר של נסיכים ונסיכות בתוך ארמון בקינגהאם, מה הם אוכלים, עם מי הם מזדווגים ומה הם לובשים לנשף. ויקטוריה ברטרוספקטיבה של דייזי גודווין (מחברת הסדרה) מביאה לצופים את האישי לפני הממלכתי. האישה ולא האומה. ההיסטוריה של הפרסונה ולא ההיסטוריה של בריטניה.

ובכן, הדמות של המלכה ויקטוריה (המגולמת על-ידי ג'ינה קולמן), כפי שבחרו לעצב אותה בסדרה, בהחלט מתאימה לרוח המודרנית של התקופה. מנהיגי עולם ומנהגיהם האישיים, מחשבותיהם בטוויטר והמלחמות הפרטיות שלהם עם עיתונאים או עם ערוצי טלוויזיה. כך, באחד מן הפרקים (הסדרה משודרת גם בישראל), ויקטוריה של 1840 לערך מתרגזת על דיווח בעיתון שמתאר בזבזנות מצד יושבי הארמון בארגון נשף מפואר. מדוע העיתון לא התעדכן במטרת האירוע כפי שהמלכה הגתה: הגדלת ייצור בדי משי בממלכה בזכות מספר שמלות הנשף המרובות שייתפרו לכבוד החגיגה. למה באמת?!

גם ב-2017 מנהיגים רוצים להכתיב לעיתונות מה לחשוב ומה לדווח, לדרג עבורם את היררכיית הפרסומים. גם ב-2017 המנהיגים רוצים שיעסקו בעצמם ובאישיותם ולא בתוכניות שלהם לטווח הרחוק. האישי לפני הממלכתי. האדם ולא המדינה. ההיסטוריה של הראש ולא הסיפור של ישראל.

4. בינתיים בשמאל

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, תר בימים אלה אחר יועץ פוליטי מן הימין. ל"גלובס" נודע שגבאי פנה למספר יועצים וסוקרים המזוהים עם הימין והציע להם לשקול לעבוד איתו. לא כולם זמינים, אחרים לא מעוניינים מטעמים אידיאולוגיים, ולכן גבאי התעניין בהמלצותיהם, הן לגבי יועצים ימניים בישראל, ויותר מכך - גם לגבי יועץ בכיר אמריקאי מוושינגטון. רצוי שגם הוא לא יהיה חלילה מקרב בוגרי ממשל אובמה או קלינטון, אלא מישהו שעבד עם השמרנים.

גבאי. מנסה להעביר אנשים צד / גיל ג'יבלי

גבאי מנסה באמת ובתמים להעביר אנשים צד. העיסוק בתחזוק השמאל ומצוקותיו הנפשיות אינן מעניינים אותו, הוא עם הראש והלב בפנייה חדה ימינה.

במהלך הימים האחרונים שאלנו מספר אנשים בימין, ביניהם פעילים בכירים ואפילו אחד משרי הליכוד, בשאלה המסקרנת והתיאורטית יש לומר: האם המהלך של גבאי יכול למשוך קולות ימין, או שזה מהלך אבוד? האם מישהו בימין באמת מתרשם ממנו?

'אתם יודעים', נאמר לנו, 'שגבאי נכנס לחוגי בית ומנשק את המזוזה בכניסה. את החמימות הזו הימנים קולטים מהר, בזמן שהשמאלנים אפילו לא שמים לב למחווה הזו שלו. גבאי מדבר לימנים מסורתיים, זה מרגש אותם'.

אבל שר ליכודניקי הזהיר שגבאי עושה שקשוקה. הוא נתפס כלא שייך לשמאל-מרכז מצד אחד, וגם לא יצליח להביא קולות חדשים מן הימין. בסופו של דבר, אנשי מפלגת העבודה יעשו לו את המוות וכל מה שהם יגידו עליו ישמש את המפלגות האחרות נגדו במערכת הבחירות. כל מריבה עם זוהיר בהלול או ויכוח קטן עם עמר בר-לב ומירב מיכאלי (למשל) יהרסו לו את התוכניות. 

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"