גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק האג"ח: נובמבר נפתח בסערה, ליפא ועמית גזרו קופון שמן

חברות הנדל"ן ממשיכות לשמור על דומיננטיות בשוק: גייסו 28 מיליארד שקל מתחילת השנה ותופסות נתח של כ-40% מכלל ההנפקות

רפי ליפא (משמאל) וגל עמית. תורמים בעיקר לכיסיהם שלהם / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא (משמאל) וגל עמית. תורמים בעיקר לכיסיהם שלהם / צילום: תמר מצפי

נמשך המומנטום החיובי בשוק הנפקות החוב. לאחר שבאוקטובר נרשם גידול ניכר בהיקף גיוסי החוב הקונצרני, גם נובמבר נפתח בסערה, עם דגש על מגזר הנדל"ן. חברת ההחזקות הכשרת היישוב של עופר נמרודי, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב, השלימה בהצלחה את השלב המוסדי של הנפקת איגרות חוב מסדרה חדשה (21). החברה ביקשה לגייס סכום של כ-280 מיליון שקל, וזכתה לביקושים בהיקף של יותר ממיליארד שקל - כך שהריבית השנתית (צמודת מדד, במח"מ של 8 שנים) נקבעה על 1.8% - נמוכה ב-0.9% מריבית המקסימום במכרז.

הכשרת היישוב החליטה לגייס 285 מיליון שקל בשלב המוסדי, כשהשלב הציבורי מתוכנן להתקיים בימים הקרובים. התמורה שתגויס בהנפקה, שאותה מובילים פועלים אי.בי.אי ורוסאריו חיתום, תשמש בעיקרה להחלפת חוב קיים בהיקף של כ-247 מיליון שקל. איגרות החוב מסדרה 21 מדורגות A מינוס על ידי S&P מעלות, ומובטחות בשעבוד שני על קניון שבעת הכוכבים בהרצליה.

הנפקות מגזר הנדלן

דה זראסאי הרחיבה את ההנפקה

גם אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין, הנמצאת בתהליך של שיטוח הפירמידה שלה, מנצלת את הגאות בשוק החוב הקונצרני. ביום חמישי השלימה הקבוצה את השלב המוסדי בהרחבה של סדרת אג"ח י"ד. החברה קיבלה ביקושים בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל, וגייסה כ-360 מיליון שקל. בשלב הציבורי, שתוכנן להיום, עשוי היקף הגיוס להגיע לכ-420 מיליון שקל.

סדרת האג"ח י"ד, שהונפקה בראשונה מוקדם יותר השנה, תעמוד לפירעון בתשלום אחד בסוף 2022. הסדרה מובטחת בשעבוד ראשון על מניות חברת דסק"ש, שנמצאת בבעלות אי.די.בי, וכתב הנאמנות שלה הותאם מראש לאפשרות שמניות אלה יימכרו מידי אי.די.בי לידי חברה אחרת שבבעלותו אלשטיין.

חברה נוספת שהשלימה גיוס מוצלח, היא חברת הליסינג אלבר, שביצעה הרחבה של שתי סדרות אג"ח שלה (ט"ו וט"ז) וגייסה כ-230 מיליון שקל.

חברת נדל"ן נוספת שהנפקתה זכתה לביקושים ערים במסגרת המכרז המוסדי, היא דה זראסאי גרופ, שבבעלות ג'ואל וינר, הפועלת בתחום הדירות להשכרה בניו-יורק. החברה, שביקשה לגייס כ-750 מיליון שקל באמצעות הרחבת סדרה ג' שלה (לחברה יש שלוש סדרות אג"ח הנסחרות בתל-אביב), הרחיבה את היקף ההנפקה ל-1.05 מיליארד שקל, כתוצאה מביקושים בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל שקיבלה מהמשקיעים המוסדיים. את ההנפקה מובילה אוורסט - חברת החיתום החדשה שהקימו צמד היועצים רפי ליפא וגל עמית, יחד עם מנכ"ל פועלים אי.בי.אי לשעבר, ארז גולדשמידט.

סדרה ג' של דה זאראסי (שקלית, מדורגת AA מינוס על ידי מעלות S&P ו-AA3 על ידי מידרוג) רשמה עלייה של כ-10% בשנה האחרונה, והתשואה עליה (מח"מ 5.1 שנים) ירדה ל-3.1%. דה זראסאי היא מחלוצות גיוסי החוב של חברות נדל"ן אמריקאיות בתל-אביב (ביצעה הנפקת אג"ח ראשונה בבורסה המקומית ב-2013). היא נחשבת לאחת מחברות הנדל"ן האמריקאיות היותר איכותיות שהנפיקו כאן, כשתיק הנכסים הכולל שלה מסתכם ב-8,715 דירות בארבעת הרובעים המרכזיים של ניו-יורק.

שנת שיא בגיוסי אג"ח קונצרניות

בדומה להנפקות אחרות של חברות נדל"ן אמריקאיות, ייזכו גם כאן היועצים-חתמים רפי ליפא וגל עמית לקופון שמן מאוד. עד לאחרונה, פעלו ליפא ועמית בשיתוף פעולה עם חברת החיתום של פועלים אי.בי.אי, אבל במהלך אוגוסט קטעו את שיתוף הפעולה ואף "משכו" את הצוות הניהולי הבכיר של פועלים אי.בי.אי, בראשות המנכ"ל ארז גולדשמידט לטובת הקמתה של אוורסט.

המהלך הביא לצניחה של יותר מ-50% במניית פועלים אי.בי.אי בתוך ימים ספורים, שכן ההנפקות של חברות הנדל"ן האמריקאיות הניבו כ-60% מהכנסות החברה במחצית הראשונה של 2017 וכמחצית מההכנסות ב-2016.

בסך הכל תשלם דה זראסאי בהנפקה הנוכחית, בהנחה שתצליח לגייס עוד 70-80 מיליון שקל בשלב הציבורי המתקיים היום, הוצאות בגין עמלות הפצה, התחייבות מוקדמת, ריכוז והוצאות אחרות ליועצים, רואי החשבון, עורכי הדין ושאר אנשי המקצוע שליוו אותה, תגמול עצום של כ-32 מיליון שקל, כשהחלק הארי מסכום זה יגיע לליפא, עמית ואוורסט.

החבירה של גולדשמידט לליפא ועמית בהקמת חברת החיתום החדשה נועדה לגרוף את מלוא עמלות הייעוץ והחיתום שמניבות הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות בתל-אביב (גם חברות חדשות, וגם כאלה שכבר הונפקו ומבצעות גיוסי חוב נוספים, כמו דה זראסאי). עד היום קיבלה פועלים אי.בי.אי בין שליש למחצית מהעמלות האלה - שהיקפן הכולל בשנים האחרונות מוערך ביותר מ-100 מיליון שקל.

ההנפקה של דה זראסאי משלימה גיוס חוב מצטבר של כ-9 מיליארד שקל עבור חברות הנדל"ן האמריקאיות בתל-אביב ב-2017, לאחר שבשנה שעברה גייסו כ-3.5 מיליארד שקל "בלבד". זאת, לצד גאות בגיוסים של חברות הנדל"ן המקומיות, על רקע הריבית הנמוכה.

בסך הכל מסתכמים גיוסי האג"ח הקונצרניות מתחילת השנה ועד היום בקרוב ל-70 מיליארד שקל, לעומת כ-60 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 2017 , לכן, צפויה להסתיים כשנת שיא בעשור האחרון בתחום גיוסי האג"ח הקונצרניות, שבה חברות הנדל"ן גייסו כ-28 מיליארד שקל - גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חלקן של חברות אלה ב"עוגת" ההנפקות השנה עומד על כ-40%.

ההנפקות הבולטות בתחום הנדל"ן מתחילת השנה כללו את מליסרון (כ-2.5 מיליארד שקל), קבוצת עזריאלי (1.6 מיליארד שקל), חברת הנדל"ן האמריקאית אול-יר (כ-1.6 מיליארד שקל), איירפורט סיטי (כ-1.1 מיליארד שקל) וחברת הנדל"ן האמריקאית וורטון פרופרטיז (כ-900 מיליון שקל).

נזכיר כי הגיוסים של חברות הנדל"ן האמריקאיות בתל-אביב נעצרו לחלוטין במהלך 2016, בעקבות קריסתה המהדהדת של חברת אורבנקורפ הקנדית - אבל הצמא של המשקיעים המוסדיים לתשואה הביא לכך שהן התחדשו ביתר שאת החל בסוף 2016 , ומרבית איגרות החוב הזרות אף רשמו תשואות מרשימות במהלך 2017.

פילוח הנפקות

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר