גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זברה מדיקל של אייל גורה חתמה על שת"פ עם גוגל

לפני שבוע יצאה זברה בתוכנית תמחור "סריקה אחת - דולר אחד" כדי לפשט את המודלים הכלכליים בתחום הרפואי

אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר
אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר

חברת זברה מדיקל, שפיתחה יכולות ניתוח תמונות רפואיות לשם עזרה לאבחון על-ידי רופא וכן אבחון לפני רופא, הודיעה כי חתמה על שיתוף-פעולה עם גוגל. במסגרת ההסכם, גוגל תציע את השירות של זברה כחלק מהשירות שלה לשמירת מידע רפואי בענן, כאשר כל סריקה רפואית שתישמר בענן של גוגל, תעבור אוטומטית את כל הסריקות שמציעה זברה.

זברה מדיקל, שהוקמה על-ידי אייל גורה, אייל טולדנו ואלעד בנימין, בונה את עצמה כ-One Stop Shop לפענוח אוטומטי של סריקות רפואיות, בעוד רוב מתחרותיה מתמחות בסריקה לאיתור מחלה ספציפית או סריקה של חלק גוף ספציפי.

המיצוב הזה אפשר לה להשיק בשבוע שעבר את יוזמת "דולר אחד, סריקה אחת" (A|1), במסגרתו מציעה זברה מדיקל לכל בית חולים לסרוק את התמונות הרפואיות בכל האלגוריתמים הרלוונטיים מתוך אלה שפיתה זברה מדיקל, כשהמחיר הוא דולר אחד לסריקה ללא תלות במספר הפענוחים. כך למשל, בית חולים יכול לטעון לתוך התכנה של החברה (או לענן של גוגל) צילום חזה, והוא יעבור אוטומטית בדיקות לשלילת כל הבעיות הרפואיות שניתנות לאיתור על-ידי האלגוריתמים השונים של זברה באותו אזור שצולם.

באמצעות שיתוף-הפעולה עם גוגל, היכולות הללו יהיו זמינות לכל בית חולים בעולם, מבלי כל צורך לבית החולים להתקין מערכת של זברה מדיקל.

בנוסף למודל הדולר לסריקה בענן, המוצר גם מותקן כמערכת עצמאית ב-50 בתי חולים.

בראיון ל"גלובס" שניתן כשבוע לפני פרסום השת"פ, אמר גורה: "אנחנו משיקים מודל של תמחור שווה לכל נפש, שיאפשר לסריקות הללו להגיע לא רק לבתי החולים המובילים אלא לכל בתי החולים בעולם, כולל במקומות או מדינות שבהן ישנה זמינות נמוכה יותר של רדיולוגים מומחים. בתמחור מסוג זה, יקח לנו אולי יותר זמן להגיע למכירות גבוהות, אולם אנחנו מעריכים כי ההיקף הכולל של המכירות יפצה אותנו פי כמה וכמה בהמשך הדרך. בזכות הגישה הזו כבר חתמנו הסכמים בהודו ובאפריקה". גישה כזו גם ממקסמת את המידע שבידי החברה, מה שמאפשר לה לייעל עוד יותר את האלגוריתמים.

החברה אינה מוסרת מה היקף המכירות שלה כיום, אולם גורה סיפר כי עד היום בוצעו כמיליון סריקות על-ידי זברה (כולל סריקות פיילוט ובמסגרת ניסויים קליניים).

גישת "הכל כלול בדולר לסריקה" מאפשרת לבתי חולים לבצע סריקות לא רק לאיתור מחלות שאליהן מכוונים תסמינים קליניים של המטופל, אלא גם לאתר מראש מחלות לפני הופעת התסמינים. כך למשל, מניסוי שערכה החברה היא גילתה כי היא יכולה לאתר שברי דחיסה זעירים המאותתים על תחילתה של מחלת אוסטיאופורוזיס, עוד לפני שמופיעים שברים שגורמים לסבל מורגש ולפעמים אף לפני שרדיולוגים יכולים לראות את השברים אם יביטו בתמונה ללא ההניחה של התוכנה. כך, בכל תמונת הדמיה שבה מופיעות עצמות (גם אם צולמה למטרות אחרות), ניתן לשלול או לאתר אוסטיאופורוזיס ולהתחיל בתהליכי מניעה וטיפול לפני שהמחלה מחמירה.

גישה מניעתית שכזו יכולה לעודד שימוש בתרופות משלב מוקדם יותר, ולכן חברות התרופות מעודדות את הטמעת מערכת. מאידך, היא עשויה לחסוך למערכת הבריאות סכומים שהיום מוצאים עבור טיפול תומך לאחר החמרת המחלה.

כיום הגישה הזו מיושמת באוסטיאופורוזיס, ובעתיד היא עשויה להתאים לתחומים נוספים, למשל מניעה של התקפי לב.

זברה מדיקל הוקמה ב-2014 כאשר אייל גורה היה בעצמו מאושפז בבית חולים לאחר תאונת צלילה, אך לא אבחנה ברורה. גורה היה אז יו"ר חברת עיבוד התמונה פיקסקאוט (שנמכה בסופו של דבר לגטי אימג'ז ב-20 מיליון דולר לאחר שגייסה מיליון דולר בלבד). בעודו ממתין לרדיולוג, חשב גורה על יישומי עיבוד התמונה לעולם הרפואי. "המילים ביג דאטה ודיפ לרנינג עוד לא היו נפוצות אז", הוא אומר היום.

ההתחלה של זברה מדיקל עוד לפני פרוץ התחום, אפשרה לה שהות להשיג את המידע הדרוש לבניית האלגוריתם. "היו לנו 10 מיליון תמונות, אי אפשר בלי זה. התחלנו בסי טי, אחרי כן ממוגרפיה ועכשיו אנחנו מפענחים גם צילומי רנטגן. בקרוב ניכנס לתחום ה MRIוהאולטרסאונד". בין המחלות שהאלגוריתמים של החברה מזהים נמצאים: אוסטיאופורוזיס, כבד שומני, מפרצת עורקים, אמפיזמה, חסימות עורקים.

גורה: "מערכות עיבוד תמונה באופן כללי, שיפרו את הדיוק שלהם דרמטית כך שאם רק ב-2012 למערכות תיוג התמונות של גוגל היו 16% טעות, היום הן טובות מבני אדם"

- הרדיולוגים הם הלקוחות שלכם בתחום מערכת הבריאות. הם לא מנסים לחסום אתכם?

"יש ביקוש כל כך גבוה היום לרדיולוגים שהם רק שמחים שאנחנו מיעלים את עבודתם, ומונעים מהם טעויות שיכולות להיות קטלניות. אנחנו רוצים להפוך כל רדיולוג ליעיל פי 10, וגם אז כל הרדיולוגים בעולם לא יספיקו. מעבר לכך, אנחנו גם מקלים עליהם את החיים מסביב, למשל על-ידי הוספה למערכת של רכיב שכותב עבורם דוחות". גם היום, המילה האחרונה לגבי כל סקירה היא של הרדיולוג.

לפעמים זברה מוכרת ישירות לבתי החולים ולעיתים היא מהווה רכיב בתוך מערכות אגירת תמונות בבית החולים (מערכות PACS). "ישראל היא מעצמה בתחום ה-PACS, כל הטאלנט בתחום נמצא כאן, מרוכז בעיקר בחיפה, בחברות כמו פיליפס, GE, IBM, ובחברת אלגוטק ברננה שנרכשה על-ידי קואדק". אלעד בנימין, היום מנכ"ל זברה, היה בעבר בכיר באלגוטק. 

"מערכת היחסים שלנו עם חברות ה-PACS היא מצויינת כי כולם רוצים להראות שיש להם משהו בתחום ה-AI", אומר גורה.

מלבד זברה מדיקל בה הוא משממש כיו"ר, גורה משקיע בשתי חברות נוספות בתחום הרפואי. האחת היא מדיסייף, שדייסה לאחרונה 8 מיליון דולר עבור הפעילות שלה לאיתור טעויות במתן תרופות (בגישה של ביג דאטה ודיפ לרנינג, כמובן). גם מדיסייף נכנסה לתחום מוקדם יחסית ולכן נחשבת למובילה בתחום. "החברה מוכרת כבר במספר מיליוני דולרים ויש לה 4.5 מיליון משתמשים קבועים, מהם מפיקים גם מידע המעניין מאוד את חברות התרופות".

חברה צעירה יותר היא KolGene, שמנסה לפתור בעיה לוגיסטית בתחום הבדיקות גנטיות, הן בדיקות לקראת ותוך כדי הריון והן בתחום החם של אפיון גנטי של גידולים סרטניים לשם התאמת תרופות לסוג הגידול.

גורה: "נוספו בשנים האחרונות עוד 60 אלף סוגי בדיקות גנטיות בעולם. הרופאים עוד לא הסתגלו לבדיקות שכבר היו. אנחנו מאפשרים לקלינאים למצוא מי המעבדה הנכונה לכל בדיקה ומהווים זירת מסחר למעבדות האלה - הרופא מבקש הצעת מחיר, מקבל הצעה מאחת מ-52 מעבדות, ואחר כך יכול לעקוב אחר סטטוס ההזמנה. היום בדיקות הולכות לאיבוד או נשכחות וזמן רב מושקע בלנסות להבין איפה הבדיקה ואם כבר יש תשובה".

זברה: תעודת זהות

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: פיענוח אוטומטי של תמונות הדמיה

מייסדים: אייל גורה, אלעד בנימין ואייל טולדנו

מנכ"ל: אלעד בנימין

גיוסי הון עד היום: כ-20 מיליון דולר בהובלת Intermountain Healthcare, Koshla Ventures, Ourcrowd.

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו