גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תערוכות באינסטגרם: המוזיאונים ממציאים את עצמם מחדש

מתערוכות שבנויות כך שיהיו אטרקטיביות לצלם בהן ולשתף באינסטגרם ■ דרך מוזיאונים שאפשר להתכתב איתם בווטסאפ ולקבל יצירות לפי מצב-הרוח ■ ועד למיצגים בתלת-ממד ובשידור חי למיליוני גולשים בפייסבוק לייב ■ דוח G

ביונסה ובנותיה  במוזיאון  הגלידה / צילום מסך מתוך MUSEUM OF ICECREAM
ביונסה ובנותיה במוזיאון הגלידה / צילום מסך מתוך MUSEUM OF ICECREAM

 

בשנה שעברה נפתח בניו-יורק "מוזיאון הגלידה", ומאז כבר הספיק לנדוד פעמיים - ללוס אנג'לס ולסן פרנסיסקו. זה אומנם נשמע כמו קוריוז, והרי מה לאמנות ולגלידה, אלא שהמוזיאון הוורדרד והמתקתק הזה, שכמו נולד לצורכי שיתוף תמונות ברשתות החברתיות - סיפק שיעור מאלף בניהול מוזיאון מעודכן בעידן הדיגיטלי. הכרטיסים נחטפו חצי שנה מראש, לרבות כאשר מחירם הוכפל ועמד על 38 דולרים לכניסה לאדם, והסיבה היא באזז היסטרי ברשתות החברתיות, עם 250 אלף עוקבים בעמוד האינסטגרם שלו ועם תמונות בחשבונות של לא אחרות מאשר ביונסה וקים קרדשיאן - כל אחת מהן עם ילדיה ועם מיליוני העוקבים שלה. פעם המיצב הוא בריכה של סוכריות צבעוניות, פעם אחרת נדנדה בצורת גלידה, טלפונים ציבוריים בניחוח של פעם או שלגוני ענק פזורים בחלל התצוגה.

גם "מוזיאון הצבע" בניו-יורק, 1,200 מ"ר של חוויית צבע בחלל מוזיאלי, עשה מהלך דומה עם מיצבים צבעוניים ומעוררי חושים שהוצבו כך שיתאימו במיוחד לצילומי אינסטגרם, ושמזמינים את הצופה להיות אקטיבי. "שמתי לב שאנשים מחפשים חוויות וזה גרם לי לחשוב על עידן האינסטגרם", סיפרה המייסדת ג'ורדן פרניי למגזין WIRED בחודש שעבר. "יצרנו משהו שאנשים לא חווים בדרך כלל, אם זה לשכב מתחת לגשם קונפטי צבעוני שיורד עליך או ללכת בחדר מלא בסרטים צבעוניים. בגלל שרצינו שזה יהיה פוטוגני לקחנו החלטות בהתאם, כמו למשל התאורה: אולי תאורה חמימה הייתה מרגישה טוב יותר בזמן שנמצאים בחלל, אבל תאורה רחבה ובהירה מתאימה יותר לאינסטגרם".

"אסטרטגיה דיגיטלית זה לא רק אתר אינטרנט. זה לא רק אפליקציות במובייל או נוכחות ברשתות חברתיות. זה להבין את הכוח והייחוד של המוזיאון", אומר ל-G כריס מייקל, מנהל מחלקת הדיגיטל של הנשיונל גלרי בלונדון. "אסטרטגיה דיגיטלית זה השתקפות של השינוי, וזה אומר שמשהו צריך להשתנות בתוך מחלקות המוזיאון, אחרת אין טעם וזה נידון לכישלון. וזה שינוי שצריך לעשות מהר, לא לחשוב על אסטרטגיה דיגיטלית במשך שנים, אלא לגבש אותה תוך שלושה חודשים ועדיף שהיא תהיה באורך של דף אחד ולא יותר. צריך לייצר שיתופי-פעולה, ליצור קבוצות לסיעור מוחות ולחשוב על חוויית המשתמש.

"הרשתות החברתיות, למשל, הן הזדמנות מעולה לדיאלוג עם הקהל בחינם כך שלא צריך לחכות לתקציבים. צריך לחשוב על איסוף הנתונים וכל הדאטה ולעשות לה אנליזה. ואם לאנשי המוזיאונים לא ברורים המונחים האלה, ברור שיש להם מסע לעבור. ואולי הם צריכים גם צוות חדש, ואז אני ממליץ לקחת סיכון ולהמר על אנשים שלא מגיעים בהכרח מעולם המוזיאונים, כמוני".

מייקל, 39, נשוי ואב לשלושה המתגורר בלונדון, הגיע מעולם הסטארט-אפים, הפרסום והטלוויזיה אל המוזיאון הבריטי בשנת 2014, שכבר נחשבת רחוקה במונחים דיגיטליים. לפני חצי שנה הוא מונה למנהל חטיבת הדיגיטל של הנשיונל גלרי. הילדים שלו לא מאוד אוהבים מוזיאונים, הוא מודה, אבל באותה נשימה הוא משוכנע שהמוזיאון כרעיון, כחוויה, כאמירה, רלוונטי מתמיד.

"במובנים מסוימים, לא היה רגע בהיסטוריה שבו המוזיאונים היו רלוונטיים לחברה יותר מכפי שהם רלוונטיים כיום", הוא אומר. "העולם השתנה בשלוש השנים האחרונות בצורה כל-כך מורכבת ואינטנסיבית, וכדי לקבל פרספקטיבה על השינוי הזה אנחנו צריכים להסתכל על תקופות נוספות בהיסטוריה שלנו. מוזיאונים היסטוריים וגם מוזיאונים לאמנות תופסים את המהות של התקופה מבחינה פוליטית, חברתית, תרבותית והנה, אפילו טכנולוגית, ונותנים לנו רגע של פרספקטיבה להיסטוריה".

הם גם מציעים ערך אסתטי, שהפך לערך שעומד בפני עצמו.

"נכון, ערך אסתטי זה לא ערך שלילי. משחר האנושות אנשים עומדים מול ציורים או חפצים ומתבוננים עליהם. במוזיאון הבריטי יש פסלים אפריקאים יפים שהם כנראה הדבר הראשון שהאדם יצר, ואתה עומד מול זה וחושב איך זה היה לחיות לפני שני מיליון שנה. הטכנולוגיה עשתה דברים מדהימים באיכות הדימוי, לכן לדעתי למוזיאונים תמיד יהיה תפקיד בחיי האנושות".

תהיו פיראטים - ומהר

מייקל הגיע בחודש שעבר לביקור חטוף במוזיאון ישראל כדי להשתתף בכינוס השנתי של איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל תחת הכותרת "אופק דיגיטלי". הוא העביר בכנס סדנה שבה נטלו חלק כשישים מנהלי שיווק ודיגיטל במוזיאונים, וכן הרצאה בפני קהל רחב יותר. אז ברור שהמיקרופון עשה בעיות והייתה גם תקלה במצגת, אבל ניכר שהמסר הטכנולוגי של מייקל עבר: תהיו פיראטים, אל תחכו לתקציבים, תחשבו איזה פעולות דיגיטליות יעשו אימפקט גדול - ומהר.

"כשהגעתי למוזיאון הבריטי, שאלתי אותם 'מה אתם רוצים שאני אעשה, שאבנה קהל או שאעשה כסף?' - והתשובה הייתה שניהם", הוא אומר. "למעשה, אם אתה עושה את זה נכון, אתה משיג את שניהם. מוזיאונים יכולים להסתכל על פייסבוק או על אפל, הם הפכו לעסקים מצליחים ורלוונטיים על-ידי זה שהם משרתים היטב את הקהל שלהם".

דוגמה עכשווית לפעילות של מייקל, שמדגימה את אופן החשיבה שלו, היא תערוכה וירטואלית שהוצבה בגלריה וירטואלית של ואן גוך, ששודרה בפייסבוק לייב של הנשיונל גלרי. הגיש אותה במשך ארבע דקות נינו של נינו של ואן גוך, שגם שיתף חוויות אישיות שלו, ודרכן סופר הסיפור של ציורי החמניות האייקוניים, כאשר הצופה יכול היה גם לשוטט וירטואלית בחלל ולהתבונן מקרוב ביצירות. "עבדנו בשיתוף-פעולה עם מוזיאון ואן גוך, מוזיאון פילדלפיה לאמנות עכשווית ועוד שלושה מוזיאונים בעולם", אומר מייקל, "וביום ארוך אחד באוגוסט סיפרנו את הסיפור של ציור החמניות של ואן גוך באמצעות טכנולוגיית תלת-ממד שהציבה בחלל אחד, לראשונה, חמישה ציורי חמניות של ואן גוך".

דבר איתנו במספרים.

"צפו בתערוכה הזאת 6.8 מיליון גולשים - הרבה יותר ממה שמגיעים לנשיונל גלרי - כתבו עליה ב'סאנדיי טיימס' וב'ניו-יורק טיימס' והפידבק של בכירים בפייסבוק היה ש'זה פשוט קול', שזאת התגובה המושלמת והטובה ביותר שיכולנו לרצות. והיופי בכל הסיפור הוא שזה לא עלה לנשיונל גלרי אפילו לא פני אחד".

אחד הפרויקטים שלך במוזיאון הבריטי היה להביא את האוצרים לקדמת הבמה וליצור סדרה של סרטונים שבהם האוצרים מספרים את הסיפור של האוסף או התערוכה. מה תפקידם של האוצרים בתקופה הדיגיטלית?

"בעשרים השנים האחרונות האוצרים עברו לקדמת הבמה, הם בעלי הידע של המוזיאון ולכן הפכו למספרי סיפור פומביים, גם במדיה. הם לא רק מארגנים את התערוכה, מרצים עליה או עושים מחקר אקדמי, הם גם מספרים את הסיפור שלה והם האנשים הנכונים לעשות זאת. לכן, לדעתי, לא תהיה לאוצרים ברירה אלא להיות נוכחים במדיה והכלי שלהם יהיה וידיאו או פייסבוק. לכן, כדאי שהם יתנסו כמה שיותר בזה, כדי שאפשר יהיה לשים מולם טלפון ולצלם אותם מספרים את הסיפור של המוזיאון".

ומה עושים אם זה לא מצליח?

"אפשר לשנות אסטרטגיה גם ארבע פעמים בשנתיים, זה חלק מהניסיון. אני זוכר שכשהייתי ילד והלכתי למוזיאון ליד הבית, היה מוצג שלחצת על הכפתור שלו וכרטיסייה התהפכה והיה בה מידע. חשבתי שזה הדבר הכי מדהים בעולם. הבעיה היא שזה היה שם גם אחרי 24 שנים. צריך להשתנות וחשוב להשתנות בהתאם לדיגיטל ולחשוב על חייו של המוזיאון.

"על כמה פרויקטים שעשיתי במוזיאון הבריטי היו ביקורות, אבל מצד שני, צריך לדעת גם לחגוג הצלחה. בעולם הדיגיטלי אתה צריך לצאת ולספר לעולם על הדברים שאתה עושה. תגיד לאנשים שהצוות שלך מדהים, שהפרויקט מדהים ושהמוזיאון שלך מדהים".

אחד החסמים בישראל הוא דרג ניהולי או חברי דירקטוריונים שלא מכירים את נפלאות העולם הדיגיטלי - ואותם צריך לעבור כדי לקבל אישורים ותקציבים. גם אתה חווה את זה?

"בשני המוזיאונים שבהם עבדתי, למנהלים הייתה אמונה בצורך לנסות מהלכים דיגיטליים, אפילו כשהם לא הבינו במה מדובר. העצה שלי לאנשי השיווק והדיגיטל היא לתקשר בצורה ברורה ובמונחים פשוטים. אנשים נהיים לחוצים מהמילה דיגיטל - וכשהם שומעים כל מיני מילים או מונחים דיגיטליים שהם לא מבינים את המשמעות שלהם, הם מפסיקים להקשיב. צריך למצוא דרכים ברורות כדי להעביר את הערכים שאנחנו מנסים להשיג ולשקף את זה למנהלים".

אתה עובד עם סטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיה ייעודית למוזיאונים. אם היית נמצא עדיין בצד הטכנולוגי, איזה מוצר היית מפתח למוזיאון?

"תראי, קודם כול, אם הייתי רוצה להפוך למיליונר בעולם הסטארט-אפים, כנראה שלא הייתי מפתח אפליקציות למוזיאונים. אבל אם הייתי רוצה לשנות את החברה ולחשוב מה יכול להשפיע על חוויית הביקור במוזיאון, הייתי משקיע מאמצים בפיתוח של מציאות רבודה או בפיתוח של טכנולוגיות לניתוח דאטה".

"שלח לי אהבה"

מייקל והנשיונל גלרי אינם לבד: יותר ויותר אנשי מוזיאונים בעולם מבינים כיום, כי קהל המבקרים שלהם חווה את האמנות המוצגת בחלל לא רק בתוך גבולות החלל. הווה אומר, נוספה לה צלע רביעית לשלוש הצלעות הקלאסית במוזיאון: האמן שיוצר, האוצר שמציב והקהל שמתבונן. כעת ישנו גם הצופה המשתף, ויש לו דעה והוא בוחר זווית צילום מתאימה, ומשתף עוד ריבוע של אמנות מבעד לעיניים שלו באינסטגרם או בכל פלטפורמה אחרת.

הצלע הזאת, הרביעית, כלל לא חייבת לדרוך במוזיאון על מנת לבוא באינטראקציה עמו ועם עולם הדימויים והתוכן שלו. ארבעה קירות ושקט מופתי? לא עוד. המוזיאונים חיים ברשת, ודי להזכיר את פרויקט האמנות היומרני של גוגל, Google Arts, שממפה בעשור האחרון תלת-ממד ממוזיאונים מכל העולם ויצירות אמנות ברזולוציה חלומית ומאפשר גלישה ישירה אליו.

דוגמה מעניינת נוספת התקבלה במוזיאון לאמנות מודרנית בסן פרנסיסקו (SFMOMA). באמצעות שימוש בפיצ'ר של מסרונים או ווטסאפ, יחד עם טכנולוגיה של בוט אמנות, יצרו שם שירות ייחודי לקהל האמריקאי, שמוזמן לשלוח הודעת טקסט למספר 572-51 עם כל ביטוי או אימוג'י שעולה על רוחו - ולקבל בחזרה דימוי מתוך אוסף המוזיאון עם הכותרת שלו, ישירות לנייד. למשל: "שלח לי את היקום", "שלח לי שמש" או "שלח לי אהבה".

הבוט אינו מאפשר חיפוש עבודת אמנות לפי שם אמן או כותרת אלא לפי תיאור - מה שתורם למעורבות רגשית של הקהל כלפי המוזיאון עם אלמנט ההפתעה או הציפייה, שכן הוא אינו יודע לאיזה דימוי לצפות. כך, למשל, כשנשלח מסרון "שלח לי חתול" התקבל ציור של האמן היפני יאסומסה מורימורה משנת 2001 שמתכתב עם עבודה של האמנית המקסיקאית פרידה קאלו, בעבודה שבה מצוירת דמותה של קאלו עם חתול וקוף שמציצים מאחורי כתפיה. השירות הפך לוויראלי מהר מאוד עם האשטג ייעודי #SendMeSFMoma ונכון לסוף יולי האחרון התקבלו במוזיאון 3.7 מיליוני מסרוני "שלח לי" כשהצפי המקורי של אנשי המוזיאון עמד על 100 אלף מסרונים בלבד.

לאור ההצלחה והביקוש, הודיע החודש המוזיאון בסן פרנסיסקו, כי הוא ירחיב את פעילותו גם מחוץ לגבולות ארצות-הברית תוך שיתוף-פעולה עם מוזיאונים נוספים בניו זילנד והונג קונג, וכי הוא מזמין מוזיאונים מרחבי העולם ליצור עמו קשר ולקבל את קוד הפיתוח של הפרויקט, כדי לאפשר "חשיפת יהלומים מתוך אוספי המוזיאונים בעולם".

דוגמה אחרת שתפסה פופולריות הייתה כשהרייקסמוזיאום בהולנד העלה לפני כשנתיים מאות אלפי עבודות מהאוסף שלו לאתר המוזיאון ברזולוציה דמיונית שמאפשרת את הדפסת הדימויים אפילו על מכוניות. המוזיאון ביקש לעודד את קהל הגולשים, שרובו כנראה לא ביקר פיזית במוזיאון או אף הכיר אותו בשמו, להכיר את האוסף ולעשות שימוש בדימויים. את המוצרים המוצלחים ביותר, בין שזו חולצה ובין דבר אחר, המוזיאון אף אימץ ואלה נמכרים ברשת תחת חסותו.

"המבקרים הרוויחו חוויה"

בישראל אומנם יש עוד עבודה רבה לעשות בתחום, אבל זה לא אומר שאין פה ושם גם הברקות. אחת כזאת הייתה השנה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, שבסדרת סרטונים בסגנוןTASTY , שפופולריים בפייסבוק, הגיש המוזיאון מתכונים קדומים לקראת החגים שמבוססים על שברי חרס קדומים שמוצגים במוזיאון ועליהם מתכונים שמיוחסים לתקופתו של דוד. הסרטון הראשון היה מתכון מצולם של האשישית - לביבת עדשים עם דבש. "את האשישיות חילק דוד המלך להמוני העם המותשים שרקדו עמו בעת העלאת ארון ה' לירושלים. ייתכן גם שזה מה שאכל רגע לפני שיצא לקרב המפורסם בינו לבין הענק הפלישתי", הוסבר בעת הפרסום שלווה בחוות דעת מדעית.

"יש לנו שני דפי פייסבוק, באנגלית ובעברית, עם למעלה מ-55 אלף עוקבים ואמרנו, נעלה את זה ונראה מה יקרה עם זה", מספרת ליאורה בארי, סמנכ"לית המוזיאון. "לא צפינו את עוצמת השיתוף, האינטראקציה והתגובות. הגענו למאות אלפי אנשים רק בסרטון הראשון, וזה היה מפתיע. במהלך השנה הוצאנו עוד ארבעה סרטונים סביב החגים וזה יצר התעניינות מקסימה".

מוזיאון ישראלי נוסף שמתעתד להקים פרויקט דיגיטלי, שיכלול אתר מקוון בטכנולוגיית תלת-ממד ובה יוצגו אוסף פריטי יודאיקה, בשיתוף קהל, הוא מוזיאון בית התפוצות. "הרעיון של שיתוף קהל הוא שאם יש לך חנוכייה של סבתא בבוידם, תוכלי להעלות אותה לפלטפורמה מקוונת עם הסיפור האישי של החפץ והמשפחה", מספרת עינת שרון, הממונה על טיפוח תחום המדיה הדיגיטלית באיגוד המוזיאונים איקו"ם ישראל. "זה יוצר מעורבות של הקהל, שהופך לחלק פעיל מהתערוכה - והרי מוזיאונים רוצים להרחיב את האוסף שלהם. גם בזה הם נמדדים".

רק השנה הקמתם את הפורום הדיגיטלי באיגוד המוזיאונים. יכול להיות שהמוזיאונים בישראל התעוררו קצת באיחור?

"אין ספק שאנחנו משתרכים מאחור בעוד שמוזיאונים בעולם עושים דברים מדהימים. לכן, אחת המטרות שלנו בהקמת הפורום הדיגיטלי השנה הייתה להעלות את המודעות לעניין, לשים את זה על השולחן ולהגיד רבותיי, חייבים לתת גז. לבית התפוצות למשל יש כיום ממש מחלקת אונליין עם אחראי על סושיאל מדיה, ועכשיו זה מתחיל לתפוס תאוצה בישראל".

החודש, למשל, הושקה במוזיאון מגדל דוד מעבדת חדשנות דיגיטלית שהוקמה בעלות של 2.7 מיליון שקל בשיתוף עם עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת. על-פי שרון, שעבדה עד לפני כשנה במגדל דוד והייתה מיוזמי המעבדה, "במגדל דוד זיהיתי את המקור להצלחה במודל משולש שמחבר בין המוזיאון, הקהל וחברות טכנולוגיות. אנחנו קיבלנו מוזיאון הרבה יותר מעודכן טכנולוגית, והמבקרים הרוויחו חוויה יותר טובה. שם המשחק הוא להיות יצירתי, ובזמנים אלה על אחת כמה וכמה".

 

דיגיטל תחילה

10 שימושים של טכנולוגיות במוזיאונים ברחבי העולם

דיגיטציה. מוזיאונים רבים עסוקים בדיגיטציה של האוספים שלהם והנכסים האמנותיים, כאשר חלקם אף מציעים לקהל אפשרות להורדת הדימויים לשימוש חופשי. המטרופוליטן, למשל, מציע לציבור ללא תשלום הורדה של כ-200 ספרי אמנות

פייסבוק לייב. בתערוכה משותפת של מוזיאון הנשיונל גלרי עם חמישה מוזיאונים נוספים ברחבי העולם, הוצגה לראשונה בקיץ תערוכה וירטואלית שצולמה בטכנולוגיית 360 ושודרה בפייסבוק לייב

מציאות רבודה. "אל מוניטור" דיווח השבוע כי ברצועת עזה נפתח מוזיאון וירטואלי שמאפשר למבקריו צפייה ביצירות מופת מרחבי העולם, באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה וטכנולוגיית צילום 360 מעלות דרך משקפיים ייעודיים

הולוגרמות. מוזיאון סקוקי באילינוי הציג בשבוע שעבר תערוכת הולוגרמות ייחודית שמספרת את סיפורם של 13 ניצולי שואה באמצעות הולוגרמות, שאף מזמינות את הקהל לשאול שאלות, וכך מאפשרות תחושה של שיחה חיה

שיתוף קהל. מוזיאון בית התפוצות יציע בקרוב לקהל לקחת חלק בהגדלת אוסף היודאיקה דרך צילום של חפצים אישיים ומשפחתיים מהבוידם והצגתם בפלטפורמה מקוונת ייעודית שמבוססת על טכנולוגיית צילום 360 מעלות

אינסטגרם. מוזיאון הגלידה והקולור פקטורי ממתגים את עצמם כמוזיאונים מוכנים לצילומי אינסטגרם עם מיצבים פוטוגניים במיוחד תוך חשיבה על התאורה הנכונה לצילום המושלם באינסטגרם כדי לעודד שיתוף

אפליקציות מידע. כמה חברות פועלות בישראל ובעולם ומציעות שירותי "שאזאם" ליצירות אמנות על מנת לאפשר למבקר לצלם את הדימוי שבו הוא מתבונן ולקבל עליו מידע ישירות לנייד

ניתוח דאטה. שימוש בטכנולוגיה המבוססת על זיהוי פנים ומעקב אחר תנועות עיניים מאפשר למוזיאונים לעקוב אחר ההעדפות של המבקרים שלהם בחלל. פרויקט ניסיוני כזה נעשה לאחרונה במוזיאוני חיפה

ווטסאפ ומסרונים. מוזיאון SFMOMA מציע לשלוח אליו מסרון עם בקשה כמו "שלח לי שמש" ולקבל לנייד דימוי מתוך אוסף המוזיאון שמתאים לתיאור תוך פירוט פרטי היצירה. הפרויקט משלב טכנולוגיה של "ארט בוט"

גיימינג. במוזיאון ארצות המקרא ובמוזיאון מגדל דוד הקהל מגלה את האוספים המוצגים דרך משחק אינטראקטיבי בנייד שמופעל בהורדת אפליקציה ייעודית שפותחה בישראל

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן