גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הנוסעים בשירות של אובר מכוסים במקרה של תאונה?

אובר הרחיבה את השירות שבו נהגים פרטיים יכולים להסיע אנשים תמורת תשלום, אך לפי חברות הביטוח אין לנהג כיסוי בישראל ■ אובר: "יש ביטוח ייעודי בחברה בינלאומית"

עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס
עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס

בתחילת נובמבר, ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית שלה. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים יסיעו נוסעים ברכבם בנסיעה המוגדרת שיתופית.

מבחינת אובר מדובר בשירות דומה לזה שמציעות ווייז ו-Moovit, אבל בעוד ההסעות שמציעות האפליקציות הן "על הדרך" ובמנגנון של תשלום כהשתתפות בהוצאות הנסיעה, יגיעו נהגי אובר לכתובת לפי דרישת הנוסע ויסיעו אותו ברכבם הפרטי תמורת תשלום שמחשב אלגוריתם של אובר.

באשר ל"כשרות" של אובר בישראל אפשר להתווכח, ולגבי החיסכון הכספי והתחרות שהשירות מציע אין עוררין, אולם נשאלת שאלה מהותית עבור הנוסעים - מה בדבר ביטוח המכסה תאונה במהלך הנסיעה?

מתברר שהנושא מעורפל היות שכל נסיעה עסקית מחויבת בביטוח של הגנה נוספת אך חברות הביטוח אינן מאפשרות לנהגים להוסיף סעיף כזה. למעשה, אין כיום מוצר ביטוח עסקי לנהג שאינו נהג מונית. כך שיש לבחון את נושא הנסיעות השיתופיות, כולל אלה שמציעות ווייז או מוביט, בהיבט של הנופך העסקי שהן כוללות, המשנה את מהות הנסיעה.

יתרה מכך, בפוליסת ביטוח החובה של רכב פרטי אף מצוין לאילו שימושים תקף הביטוח בהתאם לרישיון, ונסיעה עסקית מוחרגת מהשימוש עבור נהג רגיל.

חברת ביטוח גדולה טענה כי מבחינתה לא יהיה כיסוי לנסיעת אובר ברכב פרטי במקרה שבו לנהג יש רישיון רגיל והוא אינו רשאי להסיע אנשים במסגרת עבודתו - זאת בהמשך לטענת משרד התחבורה התוקף בחריפות את נהגי אובר והנוסעים בשירות, אותם הוא מגדיר כעבריינים.

גם ווייז ומוביט בתחום האפור

"אני לא הייתי עולה על אובר בישראל", פוסק עו"ד ג'ון גבע, המתמחה בתחום דיני נזיקין: "כל עוד מבחינת הממשלה מדובר בעבירה על החוק, הנסיעה מתבצעת ברכב שלא מוגדר ציבורי, דהיינו מונית או אוטובוס, והנוסעים ברכב הפרטי משלמים על הנסיעה - חברת הביטוח תתנער מאחריותה ובצדק.

"יש פסיקה שקובעת שהסעה של מכר בתמורה להשתתפות בעלויות הנסיעה אינה משולה להסעה בשכר למטרות רווח - מה שלמעשה אובר עושה. בתור נוסעת שעולה על מכונית של אובר ובה נהג פרטי הרי לא ידוע לך מי מסיע אותך בכלל ואין לך פרטים על הרכב שבו את נוסעת וגם הסוגיה הביטוחית לוטה בערפל". אולם שתי חברות ביטוח אמרו שגם נושא הנסיעות תמורת השתתפות בעלויות הוא נושא פרוץ.

עם זאת, אומר גבע כי לפי הסטטוס, האלטרנטיבה העומדת בפני נוסעים שנפגעו בתאונת דרכים שאירעה בזמן נסיעה עסקית ברכב פרטי היא לפנות לחברת הביטוח קרנית, חברת הביטוח הממשלתית המבטחת מקרים שנותרים ללא כיסוי ביטוחי מסיבות כאלו ואחרות. "נוסע לא ימצא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי", מרגיע גבע. "זו גם המטרה שלשמה הוקמה קרנית, אלא שיש פה מציאות שעל הנוסעים להכיר מראש. הפנייה לקרנית לא אומרת שאוטומטית מקבלים פיצוי. נכון שקרנית אמורה לשלם כאשר חברת ביטוח רגילה לא משלמת, אבל לא בכל מקרה. קרנית היא ברירת מחדל סטטוטורית והתהליך שלה ארוך יותר. יחלפו חודשים לפני שמישהו יחליט שהיא משלמת, אם בכלל".

הדיון בסוגיה הביטוחית של אובר מציג עמדה מנוגדת של שני משרדי הממשלה המעורבים בכך: משרד התחבורה, שאינו מסתיר את התנגדותו שאף הגיעה לערכות משפטיות. המשרד הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב כתב אישום נגד חברת אובר בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, כמתחייב מהחוק. בנוסף טוען המשרד כי הפעלת שירותי הסעות בשכר מתקיים בניגוד לדין: "אובר, מנהלה ונהגי הרכב הפרטי שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק מואשמים בשלושה סעיפי אישום מרכזיים, אי קיום חובת רישיון עיסוק, אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר". לפיכך, הנושא הביטוחי מבחינתם אינו רלוונטי מאחר שמדובר בנהגים המוגדרים כעבריינים.

אובר מבחינתה מציינת כי הנהגים מכוסים בביטוח גלובלי. לדבריה, "Uber Day ו-Night הם פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה בישראל, בדומה לאפליקציות שכבר פועלות בשוק הישראלי למטרת החזר הוצאות. אובר מחויבת להורדת מחירי הנסיעה בישראל, ותשמח לייצר דיאלוג עם משרד התחבורה כדי לתת מענה לכל סוגיה שעולה. כל הנסיעות באפליקציית אובר בישראל מכוסות על ידי ביטוח ייעודי, בנוסף לביטוח האישי של הנהגים". לבקשת "גלובס" לקבל את פרטי חברת הביטוח ענו כי מדובר בחברה בינלאומית שמכסה את הנסיעות של אובר בעולם, אך לא הסכימו לפרט את שמה.

גבע אינו מתרשם: "הפיקוח על הביטוח אינו מרשה לחברה בינלאומית לפעול בישראל למעט בכפוף לאישור המפקח על הביטוח. כנוסע זה ממש לא מספק". גם ברשות שוק ההון מדגישים כי הרשות אינה מפקחת על חברות בינלאומיות.

ברשות שוק ההון במשרד האוצר העדיפו לא להעניק תשובה ברורה באשר לתחום האפור בזווית הביטוחית. גורם ברשות מסביר כי "הכיסוי בביטוחי רכב מוענק בהתאם למטרת השימוש ברכב שעליה מצהיר המבוטח - שימוש פרטי או לצורך הסעת נוסעים בשכר. העדר גילוי של המבוטח לגבי מטרת השימוש ברכב עשוי להקטין את היקף האחריות של חברת הביטוח בתשלום למבוטח. חשוב להבהיר כי נוסע ברכב שנפגע בתאונה רשאי לתבוע את חברת הביטוח ובמידת הצורך, את קרנית".

אובר מציעה פתרון הדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית, מצד אחד זו כלכלה המעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים (דוגמת airbnb), מצד שני נדרשות מערכות הרגולציה למצוא פתרון לדרך לגיטימית שבה ניתן יהיה להתקיים לכיוון הכלכלה החדשה שכבר פרצה דרך במדינות מערביות רבות. אובר בארה"ב דחקה את המוניות לשוליים, וכעת ממתינה אובר ישראל שמשרד התחבורה שמנסה לקדם תחרות לטובת הצרכן יבוא עם פתרון המגדיר את סוגיית התחבורה הציבורית בישראל.

ממוביט נמסר בתגובה: "כמו כל נהג אחר, האחריות להיות מכוסה בביטוח נאות מוטלת על הנהג ועליו לוודא שהפוליסה שלו מכסה הסעת נוסעים שותפים לנסיעה".

מווייז נמסר: חברות כמו ביטוח ישיר או שומרה כבר הצהירו כי השירות קרפול כלול בכיסוי.

עוד כתבות

יובל וירון דגן. "ההורים משתפים פעולה ואפילו עוזרים לנו עם הפרסום בפייסבוק" / צילום: איל יצהר

החופש הגדול פה ובני הנוער יוצאים לעבוד. מה הופך נער ליזם?

החופש הגדול מספק למאות אלפי בני נוער הזדמנות להתנסות בשוק העבודה - כשכירים וכיזמים ● "גלובס" בדק מה הופך טינאייג'ר ליזם ומהם הקשיים שמאפיינים העסקת צעירים, ושמע משישה בני נוער על הציפיות שלהם מהעבודה

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט; הנפט עולה במעל ל-1%

הערב צפויה להתקיים ישיבת שרי הנפט של אופ"ק ● מדד הדאו ג'ונס נסגר אתמול בירידות ביום השמיני ברציפות

הדמיית רובע הים בחדרה / הדמיה לייסטדרוף בן דיין

שכונה חשמלית: הפוטנציאל שמסתתר ברפורמה בחח"י

הרפורמה ההיסטורית שנחתמה מול חברת החשמל מחביאה פוטנציאל דווקא לשינוי התכנון העירוני בישראל, באמצעות תכנון שכונות שידעו לראשונה לצרוך ולייצר חשמל באופן כמעט עצמאי ● תל אביב, אילת וחדרה כבר בדרך לשם

חיים מר/ צילום: תמר מצפי

כישלון וקסיגו: מאקזיט של עד 20 מ' ד' למכירת חיסול

כשלוש שנים לאחר שחברת הטכנולוגיה MTS רכשה את הסטארט-אפ הישראלי Vexigo, מתבררים מימדי הכישלון

מכינים את עפיפון התבערה בעזה / צילום: רויטרס- Ibraheem Abu Mustafa

ההאקתון לחיפוש טכנולוגיה נגד טרור העפיפונים יוצא לדרך

איך ישראל, שזכתה לכינוי סטארט-אפ ניישן, לא מסוגלת למצוא פתרון טכנולוגי לטרור העפיפונים? ● החממה הטכנולוגית SouthUp בשער הנגב תקיים היום משעות הבוקר ועד שעות הצהריים המאוחרות, מיני האקתון שכותרתו "זה סופו של כל בלון"

מנכ"ל אינטל בריאן קרזניץ / צילום: רויטרס

מנכ"ל אינטל פורש בעקבות מערכת יחסים עם עובדת

החברה הצהירה כי לאחרונה נודע לה כי לקרזניץ' הייתה מערכת יחסים בהסכמה עם עובדת אינטל, והדבר מהווה הפרה של מדיניות החברה ● רוברט סוואן, שכיהן כמנהל הפיננסי של החברה, ימונה למנכ"ל הזמני

מנכ"ל בנק אגוד ישראל טראו / צילום: תמר מצפי

עובדי בנק אגוד: מוכנים לוויתורים כואבים ולשינויי שכר

ועד העובדים שלח מכתב לבעלי השליטה וקרא להם לגבש ביחד תוכנית הבראה לבנק שתכלול גם ויתורים כואבים

מדברים על המגרש פרק 2

"ישראל לעולם לא תעלה למונדיאל": האיזנו לדובר ההתאחדות

כתב "גלובס" טל וולק מארח את ראש מערך ההסברה של ההתאחדות לכדורגל, שלומי ברזל, בפודקאסט כלכלת הספורט של "גלובס" ● למה נבחרת לעולם לא תהיה חלק מחגיגות המונדיאל? ● מה נכתב בעיתון מקומי בבחריין על עופר עיני בשנת 2017? ● האם הילדים שלנו אוהבים כדורגל? ● האזינו לפרק השני

כריית חול / צילום: א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock : צילום

דיבורים כמו חול: המחסור בחומר הגלם פוגע בענף הבנייה

המחסור בחולות דקים כבר גורם לעלייה במחירים ואפילו להשבתה של קווי ייצור בתעשיית הבנייה ● "נוצר כאן מחסור מדומה, כי חול יש והרבה, אבל אין מי שיפיק אותו"

רכב עם המערכת של פורסייט / צילום: יחצ

הראל תזרים 20 מיליון שקל לפורסייט תמורת 8% מההון

הראל היא המשקיע המוסדי הראשון שנכנס להשקעה בהיקף משמעותי בחברת פורסייט, העוסקת בפיתוח מערכות ראייה ממוחשבות לכלי רכב, מניעת תאונות ונהיגה אוטונומית

רכב של פולקסווגן / צילום: רויטרס

יו"ר קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס, ערך ביקור בזק בישראל

דיס, שנכנס לתפקידו לפני שבועות ספורים, פגש ברה"מ נתניהו וביקר ביד ושם, מובילאיי ובחברת GETT

סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש

פנאי | מאחורי הסורגים: סיורים מיוחדים בגן החיות התנ"כי

גן החיות התנ"כי בירושלים חוגג 25 שנה ולרגל המאורע מציע סיורים מיוחדים לאזורים שלרוב הם מחוץ לתחום

יהודה גליק/ צלם: דוברות הכנסת

צפו: ח"כ יהודה גליק שובת רעב ומאשים את שר האוצר

"בכל שעה מת בישראל אדם אחד כתוצאה מעישון" ● חבר הכנסת יהודה גליק מהליכוד שובת רעב כבר למעלה משבוע כמחאה על המיסוי הנמוך לטבק לגלגול ● גליק זוכה לתמיכת ראש הממשלה אולם מי שעומדים בדרכו הם דווקא משה כחלון שר האוצר ויעקב ליצמן שר הבריאות ● צפו בווידאו

מרכז של אמזון / צילום: רויטרס

25% ולפעמים יותר: העלות הכבדה של המסחר הווירטואלי

בסקירה שפורסמה לאחרונה התגלה כי כרבע מהפריטים המוזמנים מחנויות וירטואליות באינטרנט מוחזרים בסופו של דבר ● מישהו צריך לשלם על העלויות העצומות האלה ● פרשנות

מדברים על המגרש

האם המונדיאל הפך אירוע לעשירים בלבד, ואת מי הוא משרת?

כתב "גלובס" טל וולק מארח את כתב הספורט רונן דורפן בפודקאסט כלכלת הספורט של "גלובס" ● למה הרייטינג של המונדיאל יורד ככל שהזמן עובר, למה ההכנסות של פיפ"א יורדות, ומי הם הגורמים שבסוף נהנים הכי הרבה מההפקה הזו? ● האזינו לפרק הראשון 

יצחק הרצוג / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מי זה בא? בוז'י הרצוג יו"ר הסוכנות היהודית הבא?

נתניהו ביטל את השתתפות בפגישה עם הסוכנות היהודית ● ברקע לביטול עומדת ככל הנאה החלטת הסוכנות לפנות ליצחק הרצוג בבקשה שהוא יהיה יו"ר הסוכנות הבא ● יובל שטייניץ הוא המועמד המועדף על ראש הממשלה ● אם יבחר יהיה הרצוג אחראי על תקציב של כ-1.5 מיליארד שקל, וירוויח כ-45 אלף שקל בחודש

נמרוד שפר / תמונה: יחצ

המנכ"ל החדש של תעשייה אווירית - האלוף (במיל') נמרוד שפר

האלוף (במיל') נמרוד שפר ימונה למנכ"ל החברה ויחליף את יוסי וייס שעוזב לאחר 6 שנים בתפקיד; ביהמ"ש דחה היום את בקשת שני נציגי העובדים בדירקטוריון לבטל את ההצבעה, מכיוון שנאסר עליהם להשתתף בה

ראסל אלוואנגר  ליד משרדי טאואר / צילום: עינת לברון / צילום: יחצ

בית ההשקעות נידהאם על טאואר: הירידות במניה לא הגיוניות

מחיר היעד של נידהאם למניה עומד על 32 דולר - פרמיה של 43% על המחיר הנוכחי ● מתחילת השנה נפלה מניית טאואר בכ-35%

גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

מנכ"ל אל-על לעובדים: יהיו פעולות מיידיות להתייעלות

בינתיים השיבושים נמשכים: אחרי גל ביטולי הטיסות לאחרונה, אתמול חוו נוסעי אל-על בטיסת החברה מנמל התעופה לוטון בלונדון עיכוב של 4.5 שעות

תיירים סינים / צילום: Erik de Castro / צילום: רויטרס

יש מיליארד סינים שמטיילים בעולם: מה זה עושה לכלכלה?

בסביבה כלכלית של תיירות בינלאומית, שבה תייר יכול לעלות על מטוס בשדה התעופה ולהגיע לכמעט כל יעד בעולם, המדינות נלחמות על תיירים ● מדינות ש"מייצאות" תיירים צוברות השפעה וכוח כלכלי ● בחינת עולם התיירות מצביעה על המגמה המסתמנת: התיירים הסינים בדרך לכבוש את העולם