גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הנוסעים בשירות של אובר מכוסים במקרה של תאונה?

אובר הרחיבה את השירות שבו נהגים פרטיים יכולים להסיע אנשים תמורת תשלום, אך לפי חברות הביטוח אין לנהג כיסוי בישראל ■ אובר: "יש ביטוח ייעודי בחברה בינלאומית"

עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס
עובדי אובר מפגינים על תנאי העבודה / צילום: רויטרס

בתחילת נובמבר, ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית שלה. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים יסיעו נוסעים ברכבם בנסיעה המוגדרת שיתופית.

מבחינת אובר מדובר בשירות דומה לזה שמציעות ווייז ו-Moovit, אבל בעוד ההסעות שמציעות האפליקציות הן "על הדרך" ובמנגנון של תשלום כהשתתפות בהוצאות הנסיעה, יגיעו נהגי אובר לכתובת לפי דרישת הנוסע ויסיעו אותו ברכבם הפרטי תמורת תשלום שמחשב אלגוריתם של אובר.

באשר ל"כשרות" של אובר בישראל אפשר להתווכח, ולגבי החיסכון הכספי והתחרות שהשירות מציע אין עוררין, אולם נשאלת שאלה מהותית עבור הנוסעים - מה בדבר ביטוח המכסה תאונה במהלך הנסיעה?

מתברר שהנושא מעורפל היות שכל נסיעה עסקית מחויבת בביטוח של הגנה נוספת אך חברות הביטוח אינן מאפשרות לנהגים להוסיף סעיף כזה. למעשה, אין כיום מוצר ביטוח עסקי לנהג שאינו נהג מונית. כך שיש לבחון את נושא הנסיעות השיתופיות, כולל אלה שמציעות ווייז או מוביט, בהיבט של הנופך העסקי שהן כוללות, המשנה את מהות הנסיעה.

יתרה מכך, בפוליסת ביטוח החובה של רכב פרטי אף מצוין לאילו שימושים תקף הביטוח בהתאם לרישיון, ונסיעה עסקית מוחרגת מהשימוש עבור נהג רגיל.

חברת ביטוח גדולה טענה כי מבחינתה לא יהיה כיסוי לנסיעת אובר ברכב פרטי במקרה שבו לנהג יש רישיון רגיל והוא אינו רשאי להסיע אנשים במסגרת עבודתו - זאת בהמשך לטענת משרד התחבורה התוקף בחריפות את נהגי אובר והנוסעים בשירות, אותם הוא מגדיר כעבריינים.

גם ווייז ומוביט בתחום האפור

"אני לא הייתי עולה על אובר בישראל", פוסק עו"ד ג'ון גבע, המתמחה בתחום דיני נזיקין: "כל עוד מבחינת הממשלה מדובר בעבירה על החוק, הנסיעה מתבצעת ברכב שלא מוגדר ציבורי, דהיינו מונית או אוטובוס, והנוסעים ברכב הפרטי משלמים על הנסיעה - חברת הביטוח תתנער מאחריותה ובצדק.

"יש פסיקה שקובעת שהסעה של מכר בתמורה להשתתפות בעלויות הנסיעה אינה משולה להסעה בשכר למטרות רווח - מה שלמעשה אובר עושה. בתור נוסעת שעולה על מכונית של אובר ובה נהג פרטי הרי לא ידוע לך מי מסיע אותך בכלל ואין לך פרטים על הרכב שבו את נוסעת וגם הסוגיה הביטוחית לוטה בערפל". אולם שתי חברות ביטוח אמרו שגם נושא הנסיעות תמורת השתתפות בעלויות הוא נושא פרוץ.

עם זאת, אומר גבע כי לפי הסטטוס, האלטרנטיבה העומדת בפני נוסעים שנפגעו בתאונת דרכים שאירעה בזמן נסיעה עסקית ברכב פרטי היא לפנות לחברת הביטוח קרנית, חברת הביטוח הממשלתית המבטחת מקרים שנותרים ללא כיסוי ביטוחי מסיבות כאלו ואחרות. "נוסע לא ימצא את עצמו ללא כיסוי ביטוחי", מרגיע גבע. "זו גם המטרה שלשמה הוקמה קרנית, אלא שיש פה מציאות שעל הנוסעים להכיר מראש. הפנייה לקרנית לא אומרת שאוטומטית מקבלים פיצוי. נכון שקרנית אמורה לשלם כאשר חברת ביטוח רגילה לא משלמת, אבל לא בכל מקרה. קרנית היא ברירת מחדל סטטוטורית והתהליך שלה ארוך יותר. יחלפו חודשים לפני שמישהו יחליט שהיא משלמת, אם בכלל".

הדיון בסוגיה הביטוחית של אובר מציג עמדה מנוגדת של שני משרדי הממשלה המעורבים בכך: משרד התחבורה, שאינו מסתיר את התנגדותו שאף הגיעה לערכות משפטיות. המשרד הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב כתב אישום נגד חברת אובר בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, כמתחייב מהחוק. בנוסף טוען המשרד כי הפעלת שירותי הסעות בשכר מתקיים בניגוד לדין: "אובר, מנהלה ונהגי הרכב הפרטי שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק מואשמים בשלושה סעיפי אישום מרכזיים, אי קיום חובת רישיון עיסוק, אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר". לפיכך, הנושא הביטוחי מבחינתם אינו רלוונטי מאחר שמדובר בנהגים המוגדרים כעבריינים.

אובר מבחינתה מציינת כי הנהגים מכוסים בביטוח גלובלי. לדבריה, "Uber Day ו-Night הם פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה בישראל, בדומה לאפליקציות שכבר פועלות בשוק הישראלי למטרת החזר הוצאות. אובר מחויבת להורדת מחירי הנסיעה בישראל, ותשמח לייצר דיאלוג עם משרד התחבורה כדי לתת מענה לכל סוגיה שעולה. כל הנסיעות באפליקציית אובר בישראל מכוסות על ידי ביטוח ייעודי, בנוסף לביטוח האישי של הנהגים". לבקשת "גלובס" לקבל את פרטי חברת הביטוח ענו כי מדובר בחברה בינלאומית שמכסה את הנסיעות של אובר בעולם, אך לא הסכימו לפרט את שמה.

גבע אינו מתרשם: "הפיקוח על הביטוח אינו מרשה לחברה בינלאומית לפעול בישראל למעט בכפוף לאישור המפקח על הביטוח. כנוסע זה ממש לא מספק". גם ברשות שוק ההון מדגישים כי הרשות אינה מפקחת על חברות בינלאומיות.

ברשות שוק ההון במשרד האוצר העדיפו לא להעניק תשובה ברורה באשר לתחום האפור בזווית הביטוחית. גורם ברשות מסביר כי "הכיסוי בביטוחי רכב מוענק בהתאם למטרת השימוש ברכב שעליה מצהיר המבוטח - שימוש פרטי או לצורך הסעת נוסעים בשכר. העדר גילוי של המבוטח לגבי מטרת השימוש ברכב עשוי להקטין את היקף האחריות של חברת הביטוח בתשלום למבוטח. חשוב להבהיר כי נוסע ברכב שנפגע בתאונה רשאי לתבוע את חברת הביטוח ובמידת הצורך, את קרנית".

אובר מציעה פתרון הדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית, מצד אחד זו כלכלה המעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים (דוגמת airbnb), מצד שני נדרשות מערכות הרגולציה למצוא פתרון לדרך לגיטימית שבה ניתן יהיה להתקיים לכיוון הכלכלה החדשה שכבר פרצה דרך במדינות מערביות רבות. אובר בארה"ב דחקה את המוניות לשוליים, וכעת ממתינה אובר ישראל שמשרד התחבורה שמנסה לקדם תחרות לטובת הצרכן יבוא עם פתרון המגדיר את סוגיית התחבורה הציבורית בישראל.

ממוביט נמסר בתגובה: "כמו כל נהג אחר, האחריות להיות מכוסה בביטוח נאות מוטלת על הנהג ועליו לוודא שהפוליסה שלו מכסה הסעת נוסעים שותפים לנסיעה".

מווייז נמסר: חברות כמו ביטוח ישיר או שומרה כבר הצהירו כי השירות קרפול כלול בכיסוי.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו