גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיני-מבחן: יום מסלול על מכוניות פורשה במצב שיגור

נהיגה בכמה דגמים של פורשה בזה אחר זה היא חוויה מאלפת: אפילו בין מושלם למושלם אפשר להבחין בניואנסים

פורש קיימן/ יחצ
פורש קיימן/ יחצ

מכונית פורמולה-1 היא מפלצת מוטורית שכל תכליתה לגמוע מסלולים במהירות בלתי שפויה. אין בה דבר זולת מנוע, שלדה, מושב ופסיכי שאוחז בהגה. מכונית פורמולה 1 מקובלת מאיצה מ-0 ל-100 ב-2.4 שניות לערך. כך למדתי.

ועכשיו אני עומד לנסות ולהתקרב לזמן ההאצה הזה. לא במכונית 1-F מטורפת, אלא באוטו שאפשר לקנות אצל הסוכן. אפילו בארץ. מכונית שאפשר לנסוע איתה לסופר, להביא את הילד לגן ואת החתול לווטרינר באותה נסיעה עצמה, ובדרך חזרה - להביא את הילד מהגן הביתה יחד עם שני חברים. צריך אמנם להיות די עתיר ממון כדי לקנות אחת כזאת, אבל היא לא מוטציה של מירוצים. היא מכונית.

בעצם, אני לא באמת עומד לעשות את זה. אני רק יושב במכונית ומורשה להחזיק בהגה. המכונית תעשה זאת במקומי. אבל לא אהיה מחוסר עבודה לחלוטין. אני אהיה אחראי לבלימה כתום המיאוץ, ולהגה - אם במקרה הוא יפתח סטייה כלשהי מן הנתיב.

אבל קודם עלי להכניס את המכונית ל-Launch Mode, "מצב שיגור": לחיצה על כפתור ספורט-פלוס, רגל ימין מועכת את המצערת, רגל שמאל (המכונית אוטומטית) דורכת בעוז על הבלם. המנוע שואג, ואז בבת אחת מרפים מן הבלם. המכונית ניתזת ממקומה כקליע של רובה, התריסריון נדבק אל הגב, הגב אל המושב, העיניים יוצאות מן האוזניים, הלב מזנק, הפה נפער, נסגר ומתחיל לצחקק כמו משוגע. 0-100 ב-2.9 שניות. כמעט!... כמעט פורמולה-1. פורשה 911 טורבו-S קוראים למכונית הזאת. 580 כוחות סוס, הנעה כפולה. גיר כפול-מצמדים. 2 2 מושבים (שניים מהם - מושבצ'יקים).

האמור לעיל התרחש במסגרת מפגן איכות מוטורי שמארגנת חברת פורשה מדי פעם. היו שם בוקסטר (הרודסטר הדו-מושבית עם מנוע במרכז המכונית) ואחיו חבוש-הגג - הקיימן. היה הקאיין, זולל השטח האלגנטי, ואחיו הצעיר והקטן יותר, המקאן. וכמובן, הפנאמרה הלימוזינית וה-911 דלעיל.

בכל אלה אפשר היה להתנסות בנהיגת מסלול מירוץ, מסלול סלאלום, נהיגה במגרש החלקה, ותרגילי התחמקות ממכשול. לא רק כדי להתרשם משלל הדגמים, אלא גם כדי לחוש את ההבדלים ביניהם. למשל, מסלול סלאלום עם 911 בעלת מנוע אחורי. ומיד אחר-כך אותו מסלול עם בוקסטר בעלת מנוע מרכזי. שתי המכוניות הללו מבריקות, וצריך להיות נהג מירוצים מיומן כדי לחוש בהבדל. ובכל זאת דומני כי הצלחתי לחוש באיזון העדיף והטבעי של הבוקסטר. ואולי חשתי כך כי אני משוחד: הבוקסטר והקיימן, האחיות הכמעט-תאומות, הן מכוניות חלומותי המוחלטות. הן כל-כך שופעות קסם, חדווה, איכות וכיף, עד כי בא לבכות מעוצם הגעגועים. למרבה הצער, טרם קנו לי אחת מהן ליום ההולדת. אולי בשנה הבאה.

גם למכוניות פורשה האחרות לא חסרה איכות, אך בנהיגה על מסלול בכל זאת מורגשים ההבדלים. הקאיין הוא ברייה די מגודלת. מניסיוני אני יכול להעיד שיכולות השטח שלו מופלגות. ללא מאמץ, הוא יביס אף את זוללי הסלעים הקשוחים ביותר. אך על המסלול מתגלה משקלו. בזכות הכוח וחוכמת התכנון הוא מהיר כשד, אך תחת לחץ המסלולי, הוא לא משאיר רושם קליל.

אחיו הקל והקטן יותר, המקאן, מרגיש כאן יותר בבית. ובכלל, המקאן הוא חבילה מוצלחת. אמנם מרחב המחיה שהוא מעניק ליושביו מאחור לא הכי נדיב, אבל הנהג חוגג. כי המקאן הוא פורשה לכל דבר. גם בחזות, וגם (כמעט) בביצועים. לא בכדי הוא אחד הלהיטים של הקונצרן. את הפאנאמרה, עלי להודות, מעולם לא הצלחתי להבין עד תום. מרגע שנולד, תהיתי על טיבו האמיתי: הוא, איך לומר זאת, קצת מיושב מדי. קצת המבוגר-האחראי-בחבורה. קצת פחות מדי הרפתקני וסוחף.

לסיום, גילוי נאות וקצת מביך: די מוזר לכתוב על מכוניות פורשה. הן כולן טובות להחריד. לא תמיד זה היה כך. היו לפורשה גם מכוניות דפוקות, ואפילו טרקטורים וציוד מלחמה מגעיל אפשר למצוא בדברי ימיה. אבל ההיצע הנוכחי (וגם זה של העשורים האחרונים) פשוט משובח. לכן אני מבקש להתנצל מעומק לבי על שפע המלים הטובות שנרשמו כאן. לעתים פשוט אין ברירה.

** הכותב היה אורח פורשה בטורקיה

עוד כתבות

קמעונאית המוצרים לבית בסגנון יפני מוג׳י / צילום: שאטרסטוק

בצל הקורונה: קמעונאית המוצרים לבית Muji ארה״ב הגישה בקשה להגנה מפני נושים

בכך מצטרפת קמעונאית המוצרים לבית בסגנון יפני לשורה של קמעונאיות שכבר עשו זאת, על רקע השפעות משבר הקורונה על הענף ברחבי העולם ● החברה: "מוג׳י קיבלה החלטה לבצע ארגון מחדש בעסקיה מתוך כוונה לשרת טוב יותר את הקהילה שלנו"

צוללת של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

ממשלת גרמניה אישרה מסירת צוללת רביעית מתקדמת למצרים

מדובר בחלק מעסקה שכבר נחתמה בעבר, אך כעת אושרה מסירת הצוללת, למרות מעורבותה לכאורה של קהיר במלחמה בתימן בין המורדים במימון איראן לבין כוחות בתמיכת סעודיה ומצרים

צוותים רפואיים בווהאן. רק ל־14% מהסינים יש מספיק חסכונות להתמודד עם מקרה חירום רפואי  / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

בלי פרמיה חודשית: בסין מצאו חלופה אטרקטיבית לביטוח הרפואי

תוכניות עזרה הדדית של ענקיות כמו חברת המסחר המקוון עליבאבא ויצרנית הסמארטפונים שיאומי גייסו כבר 150 מיליון משתמשים בסין ● הרציונל: במקום תשלומים קבועים לקרן, החברים מכסים ישירות את ההוצאות הרפואיות של עמיתים שחלו במחלות קשות, כולל קורונה

עורך דינו של רה"מ נתניהו, עמית חדד, ועורך דינו לשעבר מיכה פטמן  / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

כולם היו סנגוריו של רה"מ - והמחיר כבד

מאז מות עו"ד יעקב וינרוט, החליף ראש הממשלה יותר מעשרה סנגורים • בין היתר, על רקע ענייני שכר טרחה ולאור סירוב ועדת ההיתרים לאפשר לו לקבל מימון להגנתו • את המחיר משלמים לא רק הסנגורים שלא קיבלו שכר טרחה, אלא הציבור כולו שמוסדותיו מותקפים ע"י נתניהו

לא אפריקה, כאן בערבה. בתי בוץ, בנייה אקולוגית לאנרגיות מתחדשות / צילום: אביטל ניסימוב

סוף שבוע משפחתי בערבה: ביקור ב"כפר מנותק מרשת"

סוף שבוע חווייתי המיועד לכל המשפחה כולל סיור מודרך ב”כפר מנותק רשת” בקיבוץ קטורה, ביקור במפעל האצות של הקיבוץ וביקור אצל “מתושלח” - עץ התמר העתיק בעולם שנבט מגרעין שנמצא בחפירות הארכיאולוגיות במצדה

אלון מאסק מנכ"ל טסלה / צילום: רויטרס

אינטל מאבדת את הבכורה והשפים שעושים הסבה מקצועית: השבוע בהייטק

למה טסלה, אנבידיה ולמונייד מסמלות על בועה בתעשיית ההייטק ● מה הבעיה בבוטקאמפס, ומה אפל חשפה על הפרקטיקות הפסולות של לינקדאין ● מה קרה השבוע בהייטק

מושבים ריקים במשרד הבונדסליגה בגרמניה / צילום: Michael Dalder, רויטרס

זו ההזדמנות לתת את הבמה לספורטאים הצעירים

בענפי הספורט המובילים צופים הפסדים כבדים כתוצאה מהיעדרות הקהל מהמגרשים ● אפשרות אחת עבורם היא להמשיך לדרוש פיצוי מהאוצר ולאיים בהשבתה ● אבל האופציה העדיפה היא לקצץ בהוצאות ולתת לצעירים לתפוס את מקומם של הכוכבים הזרים

אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים בבורסת ניו יורק / צילום: NYSE

להנפיק בעת משבר בבורסה הגדולה בעולם. ראיון עם אחד שיודע

אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים ב-NYSE, בורסת ניו יורק, מסביר מדוע התקופה הנוכחית נפלאה להנפקות, למה יותר חברות ישראליות התחילו להנפיק בניו יורק במקום בנאסד"ק ומדוע זה עדיף להן: "ראית איך למונייד כיכבה בכל הרשתות החברתיות אחרי ההנפקה"

חניונים בשכונת מלחה בי-ם יהפכו למתחם תחזוקה וחניון קרונות לרכבת הקלה / הדמיה: אדריכל גיל קריבין, צוות אב לתחבורה

חניוני אוטובוסים בשכונת מלחה בי-ם יהפכו למתחם תחזוקה וחניון קרונות לרכבת הקלה

כך אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים ● המתחם (דפו) יכלול שני מפסים בקיבולת של 102 קרונות ● ביצוע הפרויקט יבוצע על ידי הזוכה במכרז לזכיינות לקו הכחול והשלישי של הרכבת הקלה בבירה שצפוי לפעול החל מסוף 2027

הפגנה ליד הפסל של מרטין לות'ר קינג ביום ציון שחרור העבדות / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

למה המצב מדאיג ומתי המחאה תגיע לכאן: שלוש דעות על המהומות בארה"ב

מותו של ג'ורג' פלויד הצית גל מחאות רחב ברחבי ארה"ב והדיון הציבורי בסוגיה עדיין מתנהל ● האם הגזענות מתדלקת את ההפגנות ברחוב, מתי המחאה תגיע אלינו ולמה המצב בארה"ב מדאיג ● פרויקט מיוחד

הכוח הגדול של העסקים הקטנים / איור: חן ליבמן

דווקא בעת משבר: הכוח הגדול של העסקים הקטנים

חדשנות, יצירתיות ותעוזה יכולות לסייע לעסקים קטנים לצלוח את משבר הקורונה ואפילו לצאת ממנו מחוזקים ● כך תעשו את זה נכון

משרדי לייטריקס. תפחית השנה בגיוס הג'וניורים (למצולמים אין קשר לכתבה) / צילום: איל יצהר, גלובס

ה"בוטקאמפים" של ההייטק עדיין מלאים. אבל איפה כולם יעבדו?

בכל שנה צעירים חסרי ניסיון ממלאים את ה"בוטקאמפים" - קורסים לתכנות - בשאיפה להשתלב בהייטק ● עובדים מנוסים פוטרו או הוצאו לחל"ת עקב המשבר, מה שמשנה את פני התעשייה • רונן ניר מויולה ונצ'רס: "השקעת משאבי המדינה בחינוך טכנולוגי, מייצרת ג'וניורים שלא ישתלבו בתעשייה"

קורט יוליין, מנכ"ל ברליץ העולמי / צילום: יח"צ

קורונה שפה קשה: אי אפשר לטוס, אבל אנשים עדיין רוצים ללמוד שפות

בראיון ל"גלובס" מספר מנכ"ל ביה"ס הגדול בעולם ללימודי שפות קורט יוליין על האירוע ששינה את האופן שבו הם מלמדים ועל המזל שהיה להם בזכות הטכנולוגיה ● הוא משיב על שאלה קרדינלית הרבה יותר: מי בכלל צריך ללמוד שפה זרה כשאי אפשר לטוס

מנהטן / צילום: שאטרסטוק

הקורונה מרוקנת את מנהטן, ושכר הדירה ברובע הניו יורקי נופל

שוק השכירות במנהטן מתחיל להראות סימני מצוקה על רקע עזיבה רחבה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בניו יורק ● שיעור הדירות הריקות ברובע בחודש יוני זינק לשיא של כל הזמנים ● שכר הדירה החציוני צנח ב-6.6% ל-3,242 דולר, הירידה הראשונה במחירי השכירות בשנה וחצי האחרונות

איילת שקד / צילום: רפי קוץ

שופטים בניגוד עניינים: לא באמת המערב הפרוע

שאלת הפיקוח על הרשות השופטת חזרה השבוע למרכז הבמה ● התמונה שמציירים חברי כנסת מהימין, ולפיה שופטים פטורים מראש מקיום עיקרון ניגוד העניינים, ואין מי שיקרא אותם לסדר אם חרגו ממנו, חוטאת לעובדות ● "המשרוקית של גלובס"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הנחיות חדשות למשבר הקורונה / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

לו הייתי בנימין נתניהו: כך הייתי מסכם את מורשתי המשפטית

השבוע בו איכזב רבים במחנה השמרני הוא הזדמנות טובה לנסות ולדמיין כיצד היה מסכם ראש הממשלה בנימין נתניהו את מורשתו המשפטית ● מסמך 10 הנקודות שמעולם לא נכתב, אבל אולי עוד ייכתב

נועם לוי / צילום: איל יצהר, גלובס

"יסגרו אותנו עד הקיץ הבא, וזאת מכת מוות"

שיחה אישית ומקצועית עם נועם לוי, יו"ר התאחדות בעלי האולמות, על היתמות בגיל מוקדם, העבודה באולמות ונזקי הקורונה ● "אנחנו נמצאים במו"מ עם משרד האוצר על מתווה סיוע, ואם הוא לא יהיה הוגן, לא נוכל יותר להחזיק את החברים ונצא למלחמה"

עין הנצי"ב. מעיין בתוך קיבוץ / צילום: אורלי גנוסר

גם בלי להתקבל לחברות: ביקור במעיין שבתוך הקיבוץ

מעיין שבתוך קיבוץ וסדנת אמנות קצת אחרת

מפגינים נגד אלימות משטרתית. הרפובליקאים הצעירים קרובים יותר בדעותיהם לבני דורם הדמוקרטים / צילום: John Minchillo, Associated Press

הגיע הזמן להכיר את ארה"ב של העשור הבא

עולם מופלא נפרס בפני ילידי הדור שלאחר מלחמת העולם השנייה, ולעומתם בני דור ה-Y בגרו לשוק שבו משרות מעמד הביניים הצטמצמו • המבוגרים צברו נכסים, ובמקביל קוצצו מסים ומימון התקציב התחלף ממסים לחוב • המילניאלס הם אלה שיצטרכו לשלם את החובות

לפעמים אילוץ דווקא נחוץ / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

מחקר אחד בשבוע: לפעמים אילוץ דווקא נחוץ

אריק, מנהל ייצור במפעל מכשור רפואי, חושש שעבודת הצוות נפגעת בגלל העבודה מרחוק ● אבל הוא טועה: מחקרים מראים שאילוצים הם דווקא טריגר ליצירתיות