גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המהפכה הגדולה של הקו האדום תהיה בבת-ים ובפתח-תקווה"

דניאלה פוסק, יו"ר הרשות התכנונית העליונה במחוז תל-אביב, שעברה אליו ממחוז המרכז, בראיון ראשון

דניאלה פוסק  / צילום: תמר מצפי
דניאלה פוסק / צילום: תמר מצפי

לפני שלושה חודשים החלה דניאלה פוסק לכהן כיו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב שבמנהל התכנון, לאחר חמש שנים כמתכננת מחוז מרכז, ולאחר שכיהנה בעבר כמהנדסת עיריית הרצליה ואדריכלית עיריית ת"א.

"השוני בין המחוזות הוא עצום", מעידה פוסק בראיון ראשון. "במחוז מרכז יש עוד הרבה שטחים פתוחים, והרבה צורות התיישבות, 200 קיבוצים ומושבים, מגזר ערבי, וגם סוגיית התשתיות במחוז מרכז מאוד אקוטית כי היא עוטפת את כל גוש דן. המחוז מגיע כמעט עד אשדוד וכמעט עד חדרה והרוחב שלו הוא 14 ק"מ בלבד מנתניה ועד טול כרם. בתחום המצומצם הזה עוברות תשתיות לאומיות כמו מערכות גז ונפט, מוביל ארצי ומסילות רכבות".

- והאתגרים במחוז תל-אביב?

"האתגר העיקרי של מחוז תל-אביב הוא התחדשות עירונית במרכזי ערים. יש את העתודות שמיועדות כבר לבנייה כמו 3700 בצפון תל-אביב, חוף התכלת בהרצליה, תעש השרון, אבל הפוטנציאל להכפלת האוכלוסייה במרכזי הערים מצוי בהתחדשות עירונית, בין אם בתמ"א 38 ובין אם בפינוי-בינוי, ותוכניות המתאר של הערים נותנות ביטוי לכך.

"הפוטנציאל במחוז תל-אביב שנדמה שהוא צפוף, הוא תוספת אפשרית של כמיליון דירות ב-30 שנה. במחוז מתגוררים היום 1.8 מיליון תושבים ב-650 אלף יחידות דיור, ומספר התושבים צפוי להכפיל עצמו בהתחדשות עירונית ופיתוח תב"עות".

- כשהציבור שומע על הכפלת אוכלוסייה הוא ישר מפחד מהמשמעות התחבורתית.

"היום ההבנה הגורפת במוסדות התכנון היא שהמעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית הוא צו השעה, וגם חלק מהתושבים מבינים את זה. בתוך גוש דן היום, 40%-45% מכלל האנשים שנוסעים יום יום לעבודה, נוסעים או בתחבורה ציבורית או באופניים".

- ועדיין במקומות כמו רמת-השרון למשל, התחבורה הציבורית לא משחקת תפקיד. גם לא הרכבת.

"ברגע שייקח לתושבים של רמת-השרון להגיע ליעד שלהם בחצי מהזמן שלוקח להם להגיע ברכב פרטי, זה יקרה. קחי את פרדס חנה למשל. להגיע מפרדס חנה למרכז תל-אביב זה שעה בתחבורה ציבורית ושעתיים ברכב פרטי. כשיושק הקו האדום של הרכבת הקלה בשנת 2021 אנחנו נראה מהפכה, ולפני זה כבר בשנת 2018 מתוכננת תחנת רכבת כבדה ברעננה, ובהרצליה שתתחבר עם 531".

- בראש העין יש תחנת רכבת ועדיין כולם עומדים בפקק של כביש 5.

"הבעיה בראש העין היא שתחנת הרכבת מרוחקת ממרכז העיר ולא סתם הוועדות המחוזיות שמו הבטחה בדיון שהתקיים לפני חודש וחצי, לתת קישוריות טובה מהעיר לתחנות הרכבת. בראש העין מתוכננות 15 אלף יחידות דיור נוספות בשכונות החדשות, ולכן נקבעה שלביות מפעם לפעם. נעשתה עבודה מול הרשות המקומית ומשרד התחבורה והגענו להבנות לגבי השלביות הבאה, שחייבים לעודד לסייע ולתמוך בקידום תחבורה ציבורית.

"מצאנו ש-30% מתושבי ראש העין עובדים בפתח-תקווה, כלומר היעד שלהם הוא לא מרכז תל-אביב. רק 12% מהם נוסעים לתל-אביב. דפוס היוממות (אנשים שנוסעים יום יום לעבודה מחוץ לעיר) הוא רדיוס של 5 ק"מ ממקום מגוריהם. צריך לייצר מערכת יעילה לזה. אין ספק שראש העין תקבל קו נתיב מהיר לאוטובוסים או מטרו".

- מטרו?

"בנת"ע עושים בחינה מחודשת להקמת מטרו למשל גם במקום הקו הצהוב (קו מזרחי, בן 34 ק"מ בין הרצליה לחולון) שהתכנון שלו מוקפא. רכבת קלה מכילה פחות נוסעים מאשר מטרו מבחינת קיבולת, ולכן אם מזהים מסה קריטית של נוסעים אז יש כלכליות. תעש השרון הוא תוכנית מאוד משמעותית לעשרות אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה. חייב להיות לה שיקול מכריע בשיקול איזה סוג תחבורה ציבורית צריך להעביר".

- 2021 זה עוד הרבה זמן, ותשתיות לאומיות לא מצטיינות בלוח זמנים.

"אנחנו חייבים להסתכל על הטווח הרחוק כאילו זה מחר בבוקר, כי אנחנו עוסקים בתכנון, שהוא המנוע שיאפשר בהמשך גם שיווק וביצוע. המנוע חייב לראות בראייה כוללת גם תחבורה, תעסוקה, שטחי ציבור, בתי חולים, שטחים ירוקים איכותיים, וגם תשתיות כמו ביוב, מים וחשמל, שרק כולן יחד יוצרות סביבת מגורים ראויה".

- הפיתוח בישראל ראוי?

"מדינת ישראל היום היא לא מדינת ישראל של ילדותנו. בשנת 48 היו בישראל 600 אלף תושבים. כשהייתי ילדה דיברו על זה שישראל צמחה מדהים והגיעה ל-3.1 מיליון תושבים. והנה היום אנחנו עומדים על 8.7 מיליון תושבים. הגידול והפיתוח הוא פנומנלי. אין הרבה מדינות שמצליחות לפתח ולגדול עם תשתיות על אותו שטח קרקע. ולכן צריך להתייחס לקרקע בהתאם".

- שזה אומר עוד צפיפות?

"צפיפות זה טוב. היא מאפשרת לייצר סף של שירותים טובים ואיכותיים ליותר אוכלוסייה באותו תא שטח. הצפיפויות שאנחנו עוסקים בהן היום עדיין רחוקות שנות אור ממקומות אחרים בעולם שאנחנו אוהבים לטוס אליהם. יש להבדיל בין מגדלים גבוהים לצפיפות גבוהה. תמ"א 38 למשל מגביהה בניינים בשתיים-שלוש קומות, מייצרת צפיפות כפולה ועדיין שומרת על בנייה מרקמית, כלומר לאו דווקא גובה".

- אז מה נכון יותר? תכנון היום של שדה דב עם מגבלת גובה? או לחכות אחרי פינוי השדה ולתכנן מגדלים?

"שילוב בין בנייה גבוהה לבין בנייה מרקמית הוא חשוב כדי לייצר מכלול מגורים שמתאים לכלל האוכלוסייה, גם לזו שהפרוטה לא נמצאת בכיסה לתחזק מגדלים. אותי לא מעניין אם שדה דב יפונה או לא. התכנון צריך להיות מיטבי, שנובע ממצוקת קרקע. בנייה מרקמית היא לא בהכרח בזבוז קרקע. אפשר להגיע לצפיפות לא פחות גבוהה ממגדלים. תסתכלי על המגדלים שהקימו לפני 15 שנה, עם חניות עיליות, וללא שטחים ירוקים. מגדלים לא מייצרים בהכרח שטחים איכותיים. בתוכנית השלד של סירקין למשל, קבענו שמגדלי מגורים לא יעלו על 20% מסך הבנייה למגורים. בפועל, גם בתל-אביב מספר המגדלים נמוך לעומת היקף הבנייה המרקמית. העלויות של מגדלים הן גבוהות, ולא כל מקום מתאים למגדלים. לרחובות ותיקים ברוחב 10 מטרים יש אופי מסוים וגם בשכונות חדשות לא צריך מגדלים בכל מקום.

"לעומת זאת צירים ראשיים כן מתאימים למגדלים גבוהים, ומאחוריהם בנייה מרקמית של 10-12 קומות. מגדלים מעל תחנות רכבת, ליד רכבת קלה זה נכון. בכלל במרכזי תחבורה כמו עזריאלי או צומת בית מעריב, אנחנו בעד העצמת זכויות בנייה, גם לעסקים, ולכן גם תקני החנייה מופחתים".

"חובת העיריות לדרוש שטחי ציבור"

- יש טענה שמאשרים יותר מדי שטחי מסחר ומשרדים, שלא יהיה להם ביקוש.

"היופי במסחר שמצוי ברחוב שהוא מאפשר גם שימושים ציבוריים, כי מסחר רצה לשבת ליד אנשים. המסחר הגווע בארה"ב הוא מסחר בקניונים מחוץ לעיר, ולא ברחוב העירוני. כי הרחוב הוא המקום שבו יש חיים, ולא בקניון מחוץ לעיר. במחוז מרכז כבר שנים נהוגה מדיניות שלא מאפשרת הקמת מרכזים מסחריים מחוץ לערים, או בשולי הערים, שעלולים להתחרות במסחר במרכזי הערים. שפיים, געש, בילו סנטר, אלה דברים שהיום לא מתאשרים. לעומת זאת, כשביקשו ממני להקים פאואר סנטר בציר ז'בוטינסקי בפתח-תקווה, הוועדה המחוזית עיכבה את התוכנית ואמרה שאי אפשר במקום כל כך מרכזי במטרופולין תל-אביב להקים מרכז מסחרי עם זכויות בנייה כל כך מצומצמות ועוד פאואר סנטר מוטה רכב פרטי".

- כשעיריית תל-אביב מכריחה יזם פרטי להקצות לה קומות במגדל משרדים חדש כתנאי לאישור זכויות בנייה. ראוי או פסול?

"לא רק שזה ראוי זו החובה של עיריית תל-אביב ולא רק שלה. אנשים צריכים לקבל שירותים. ציר יגאל אלון, למשל, הוא במרחק כלום משכונת ביצרון. חובת העירייה לדרוש שטחי ציבור בתוכניות חדשות כי הערים הולכות להכפיל עצמן, ומחובתן לספק שירותים לתושבים. לכן השאלה היא לא האם זה סחטני או לא, השאלה היא תכנונית, והיא נכונה לתל-אביב, לבת-ים ולכל הערים הגדלות. חוץ מזה, תעסוקה שיש בה שטחי ציבור היא תעסוקה איכותית יותר. יש עודף אדיר של שטחי תעסוקה מאושרים בהרבה ערים, לכן הוויכוח הוא על האיכות. איכות היא שטחי ציבור ותחבורה. לכן היישובים שבהם יהיו שטחי ציבור ותחבורה איכותית יזכו לתעסוקה. כשהקו האדום של הרכבת הקלה ייצא לדרך, בת-ים ופתח-תקווה יהיו הערים שבהן המהפכה תהיה הכי גדולה. גם המרחק בין רמת-גן ופתח-תקווה או בין תל-אביב לבת-ים יצטמצם".

- מה לגבי המעורבות של פוליטיקאים בתכנון? יש כבר מי שמעריך שבבחירות הבאות יקומו מפלגות שכל המצע שלהן יהיה קידום התחדשות עירונית.

"אם יקומו מפלגות על תמ"א 38 זה טוב. יש הבדלים גדולים בין רשויות, ברמת-גן תמ"א 38 שאושרה לפני עשור מאפשרת להוציא היתר בלי שום תוכנית מפורטת. לקח זמן להבין את המשמעות של זה, כי זה נותן בעצם לכל בניין שנבנה לפני 1980 את האפשרות לעבור תמ"א. נוצר זרם גדול בערים ותיקות כמו רמת-גן שאין להן לאן להתרחב פרט להתחדשות עירונית, ובערים האלה הוחלט לעצור רגע כי אין שירותים למספר התושבים הגדל. העצירה היא לא דווקנית אלא נובעת מאחריות ציבורית, ומההבנה שעיר עם 100 אלף תושבים, הולכת להפוך ל-200 אלף תושבים".

גל ההתנגדויות לתוכניות המתאר: "יש פער גדול בין המהות לכמות"

בתקופה האחרונה נרשמת התנגדות עזה וקולנית לתוכניות מתאר המקודמות בערים רבות בארץ. כך למשל, מתנגדיה של תוכנית המתאר של הוד-השרון, שהופקדה במארס, מגדירים אותה כ"הולילנד 2050"; בפברואר דחתה מועצת העיר רמת-השרון את תוכנית המתאר שהעירייה קידמה; ביוני החליטה מליאת הוועדה המקומית בהרצליה, בראשות ראש העיר משה פדלון, להתנגד לתוכנית המתאר שהופקדה בחודש מארס השנה. בקשתה התקבלה וועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית אפשרה לעיריית הרצליה, לשפר את תוכנית המתאר בתוך 18 חודשים. בכפר-סבא ביקשו למשוך את תוכנית המתאר אך סורבו.

- איך את מסבירה את ההתנגדות הציבורית הגדולה לתוכניות המתאר?

"במשך הרבה שנים תכננו תוכניות נקודתיות בערים, שלתושבים לא היה מושג בכלל שהן מתקיימות. כי מי מתנגד לתוכנית נקודתית? רק השכנים. זה היופי שבתוכניות מתאר. נוצרה לראשונה לעיר אחרי עשרות שנים הזדמנות לעצור ולבחון את עצמה לטווח ארוך. אם בהיבטים של התחדשות עירונית, של מבני ציבור, של תעסוקה, של שטחים פתוחים, בפעם הראשונה העיר יודעת לאן היא הולכת ולציבור יש הזדמנות לקחת בזה חלק.

"לתוכנית מתאר לעיר ענקית כמו ראשון-לציון, הוגשו בסך הכל 40 התנגדויות. לעומת זאת לתוכנית המתאר של הוד-השרון הוגשו 1,800 התנגדויות. עברנו על כל אחת מההתנגדויות שמספרן הרב נבע בעיקר מהחתמת תושבים. היו בסך הכל 20 נושאים שונים, פילחנו את הנושאים ודאגנו לזמן שני מיוצגים בכל תחום. בסופו של דבר זומנו 80 אנשים שונים להציג את ההתנגדות ומתוכם הגיעו רק 10.

"המסקנה היא שיש פער גדול בין הכמות למהות. לתוכנית המתאר של רעננה למשל היו רק 10 התנגדויות. לפעמים גם הרשות טוענת שהיא זקוקה לחישוב מחדש. בהרצליה למשל, הוועדה המקומית אמרה שהיא זקוקה לזמן נוסף כדי לחדד היבטים כמו תשתיות, התחדשות עירונית, ולכן מצאנו שראוי לאפשר לה את הזמן הזה. אנחנו מקשיבים קשב רב לכל התנגדות, ולא אחת בוחנים תוכניות ומתקנים החלטות. הרבה פעמים הציבור מביא ומאיר נקודות שלא חשבנו עליהן כמו דיור מוגן, וכו'.

"עיר טובה צריכה להיות מקום שטוב להיוולד בו, לגור בו, לעבוד בו ולהזדקן בו. בני ברק למשל, אישרה תוכנית מתאר שהיא דוגמה לעיר מבוססת תחבורה ציבורית ועירוב שימושים. בית ספר יכול להיות על גג של בניין. היא מגדירה בתב"ע את עירוב השימושים הציבוריים בתוך בנייני מגורים. דיור מוגן היה בעבר רק אחוזות למיניהן המיועדות לעשירון עליון. היום בכל פרויקט משמעותי יש דיור מוגן בתוך העיר. צמוד לבתי ספר ולפארקים, כי מצאנו שקיים קשר בין קשישים לילדים ולכן אנחנו מעודדים שילוב מגורים של סטודנטים ליד דיור מוגן".

- ומה עם הקומבינות של קרקע לדיור מוגן שיזמים משווקים כיחידות דיור מוזלות?

"בגלל מקרים כאלה, בחוק הדיור המוגן יש היום הוראות שקובעות מה זה דיור מוגן, מגדירות שחייבת להיות בעלות אחת וחברת ניהול אחת, וחל איסור על מכירת יחידות לבודדים. אם יש עבריינים זה כבר במישור האכיפתי".

דניאלה פוסק / תעודת זהות

גיל: 56
מצב משפחתי: בזוגיות + שתי בנות
מגורים: גבעתיים
השכלה: תואר ראשון ותואר שני באדריכלות ותכנון ערים מהאוניברסיטה הטכנולוגית בדלפט, הולנד
תפקידים קודמים: אדריכלית מבני ציבור בעיריית דלפט; אדריכלית העיר תל-אביב-יפו; מהנדסת העיר הרצליה, מתכננת הוועדה המחוזית של מחוז מרכז
עוד משהו: סיימה את שביל ישראל

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד