גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר המפכ"ל אכן מנופח, אבל הוא לא היחיד במגזר הציבורי

רמת שכר הבכירים בסקטור הציבורי התנתקה מכל היגיון, וזה מצב די מוזר: הרי המחוקק הוביל בצד תקרת שכר בסקטור הפרטי-פיננסי - אז מדוע שלא יעשו זאת גם לבכירי הסקטור הציבורי?

בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ
בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ

1. אפשר ללגלג על ח"כ דוד אמסלם ועל מלחמתו במשטרה, ובמיוחד על המלחמה שהכריז על שכר המפכ"ל. אפשר בהחלט לתהות על העיתוי, בעיצומן של החקירות נגד ראש הממשלה. אפשר גם לראות במאבק הזה עוד ספין מבית היוצר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנועד להלך אימים על רשויות אכיפת החוק. אפשר לחשוב כך או אחרת, כל אחד לפי השקפתו הפוליטית, אבל אמסלם, בין שהתכוון לכך ובין שלא התכוון, נגע בנקודה כלכלית נכונה מאוד. לא רק זאת, הוא נגע בקצה הקרחון של העיוותים הכלכליים בשכר הבכירים בשירות המדינה, שעולים לציבור מיליארדי שקלים ורק הולכים ומתנפחים. אם תרצו, זה בתמצית הסקטור הציבורי ה"שמן" שנתניהו דיבר עליו במשל השמן והרזה שלו. ה"שומן" נמצא בקצה העליון של הסקטור הציבורי, בשכר הבכירים, שהשורה התחתונה הדי מדהימה שלו היא שאין לו תקרה. הוא מתנפח לו באיטיות ובעקביות, עד כדי עיוותים אבסורדיים.

2. ח"כ אמסלם "התלבש" על שכר המפכ"ל, שמתקרב ל-100 אלף שקל, אבל המפכ"ל הוא רק אחד במועדון הבכירים ששכרם מגיע לרמות של 70-80-90-100 אלף שקל ברוטו בחודש. המועדון הזה כולל את ראשי מערכת המשפט (ראו טבלת השכר של בכירי משרד המשפטים, ללא השופטים), ראשי המשטרה, ראשי הצבא וראשי השב"ס, השב"כ והמוסד, ובקיצור - כל מערכת הביטחון. איך שכר הבכירים בכל המערכות הללו הגיע לרמות שכר כאלה, כפולות או יותר משכרו של ראש הממשלה, משכר השרים ומשכר חברי הכנסת? האם ראוי בכלל שעובדים בסקטור הציבורי ירוויחו סכומים שמתאימים יותר, אם בכלל, לסקטור הפרטי? האם מה שהקפיץ את השכר אלה אותן סיסמאות שאם רוצים אנשים טובים בשירות הציבורי צריך למשוך אותם באמצעות כסף טוב? ממש לא.

3. היה מי שאישר את ניפוח השכר הזה, ואם מאשרים לך, לא תיקח? לכן, אמסלם צריך להפנות את האצבע המאשימה לממשלות הליכוד, שתחתן הוכשר השרץ הזה של ניפוח שכר הבכירים בסקטור הציבורי. תחת שלטון הליכוד אישרו ועדות הכספים פעם אחר פעם את מנגנוני הניפוח. השיטה די פשוטה: שכר הבכירים במערכות הביטחוניות, ברובו, הוצמד לשכר השופטים. למה? כי כולם הבינו שכדאי להיצמד לשכר השופטים. הם נהנים מתוספת ותק של 4% לכל שנה בחמש השנים הראשונות ו-1% לכל שנה מעבר ל-5 השנים הראשונות. והכול בריבית דריבית. זה לא נגמר בזה, כי לבכירים במערכת המשפט יש מנגנון הצמדה של VIP: כלומר, לא הצמדה למדד, למשל, או לתוספת היוקר בסקטור הציבורי, אלא הצמדה לשכר הממוצע במשק. בעוד המדדים בקושי עולים, השכר הממוצע דווקא קפץ. מנתוני הביטוח הלאומי, הנתונים המהימנים ביותר, השכר הממוצע במשק עלה בין 2012 ל-2015 ב-9.5%, ועל פי נתוני הלמ"ס הוא המשיך לעלות מאז. כלומר, שכר הבכירים במערכות המשפט והביטחון קופץ אוטומטית, באופן די משמעותי, מדי שנה בגלל תוספות ותק והצמדות נוחות, בניגוד מוחלט לרוב השכירים במשק - בסקטור הציבורי והפרטי.

הדבר המדהים בכל הסיפור הזה הוא שהכול עבר באישור חותמות גומי, כי לכולם היה אינטרס מובהק שזה יעבור. הגילדות תמיד דואגות לעצמן ולרווחתן, בטיעונים מטיעונים שונים, חלקם מגוחכים וחלקם רציניים לכאורה, כמו תחרות עם השוק הפרטי וכדומה. התוצאה מעוותת: רמת שכר הבכירים בסקטור הציבורי התנתקה מכל היגיון, וגרוע מכך, היא תוסיף להתנתק "בזכות" אותם מנגנוני ותק והצמדה. שכר הבכירים ימשיך לזחול כלפי מעלה, בלי שום תקרה, וזה מצב די מוזר: הרי משרד האוצר וכמה מחברי הכנסת הובילו בצדק תקרת שכר לבכירי הסקטור הפרטי-פיננסי. מדוע שלא יעשו זאת גם לבכירי הסקטור הציבורי?

4. הניפוח של שכר הבכירים בסקטור הציבורי הוא כאמור רק קצה הקרחון. שאר הקרחון הוא מה שקורה לשכר הזה עם היציאה לפנסיה. הכוונה היא לזכאי הפנסיה התקציבית במערכת המשפט ובמערכות הביטחון. כיוון שהשכר התנפח, גם הפנסיה התקציבית הנגזרת מהשכר מנופחת. במערכת המשפט זה עוד יותר קיצוני: בעוד שבסקטור הציבורי אפשר לצבור עד 70% מהשכר האחרון לפנסיה תקציבית, אצל השופטים הוותיקים אפשר לצבור 100% מהשכר. כלומר, אם אתה פורש עם שכר אחרון של 60 אלף שקל ברוטו בחודש, זה מה שתקבל גם בפנסיה. המשמעות היא חבילות פנסיה תקציבית כוללות של 10-15-20 מיליון שקל לכל בכיר, תלוי בגיל הפרישה שלו.

בחקיקה האחרונה נקבע שגיל פרישת חובה יועלה בהדרגה ל-67 לגבר ולאישה (מהלך שעדיין שנוי במחלוקת). בהתאם לכך, תוקן חוק הגמלאות, כך שהועלה בהדרגה גיל הפרישה לשוטרים ולסוהרים מ-55 ל-57 ובהסכם תקציב הביטחון האחרון נקבע שגיל הפרישה הממוצע לקצבה לקצינים יעמוד על 43 לקצינים ו-53 לנגדים. נכון ל-2016, גיל הפרישה הממוצע בצבא עמד על 44, אצל השוטרים והסוהרים על 50 ואילו אצל השופטים והדיינים על 64.

איש משטרה או שב"ס, או איש מערכת הביטחון שפרש בגיל 55 עם שכר של 50 אלף שקל ברוטו בחודש, זכאי לפנסיה של 35 אלף שקל (מקסימום 70% מהשכר האחרון) כפול 25 שנה כפול 12 חודשים (80 היא תוחלת החיים הממוצעת של גברים). התוצאה: חבילת פנסיה תקציבית שמתקרבת ל-20 מיליון שקל.

5. מי שחושב ש"פטנט" הפרישה המוקדמת הוא של מערכת הביטחון טועה ומטעה. מתברר שבכירים, מנכ"לים או מקביליהם בשירות המדינה, המועסקים עשר שנים רצופות ויותר, זכאים לפנסיה תקציבית מרגע פרישתם על פי חוק, וסיום כהונתם ייחשב לפיטורים לענייני החוק, בין אם שירותם הסתיים ביוזמת הממונה עליהם ובין אם התפטר מרצונו. זה מדהים משום שזה מאפשר לבכירים בסקטור הציבורי (הכוונה לדור שנכנס למעגל של הפנסיה התקציבית) שמגיעים לשכר של 30 ו-40 אלף שקל לפרוש בגיל הפרישה בצבא ולקבל, כמו בצבא, פנסיה של כ-20 אלף שקל מרגע פרישתם ועד סוף חייהם, בלי קשר לכושר השתכרותם בסקטור הפרטי (כמובן בתיאומי מס). לרובם, מיותר לציין, יש ביקוש לא רע בסקטור הפרטי לאור הרזומה הציבורי שלהם.

6. אתמול (א') פורסמה בעיתונות מודעה של יוצאי מערכת הביטחון תחת הכותרת "פגיעה במפכ"ל ובמשטרה היא פגיעה בביטחון המדינה". היו שם יותר מ-300 שמות, כולם אנשים רבי זכויות, רמטכ"לים (גבי אשכנזי ואהוד ברק באותה רשימה), ראשי מוסד, אלופים, תתי אלופים, רבי ניצבים וניצבים, שאין עוררין על תרומתם למדינה. אלא ש"פגיעה בביטחון המדינה" אינה רק העדר גיבוי למערכות אכיפת החוק. היא גם פגיעה בחוסנה החברתי ובעול שהיא משיתה על הדורות הנוכחיים והבאים. הרשימה הזאת, הדי מצומצמת, שהובילה את הקמפיין מייצגת, גם אם לא בטובתה, את מנגנוני הניפוח של שכר הבכירים והפנסיה התקציבית. חלק לא קטן מהמופיעים בה נהנו מקריירה מוצלחת בסקטור הציבורי, שהייתה להם למקפצה וסיפקה להם גם פנסיה תקציבית די מנופחת מהמדינה.

7. אם אמסלם רוצה לצאת מהמשבצת של שליח המצוות של ראש הממשלה, לצאת ממשבצת שכר המפכ"ל בלבד, שיפעל לתיקוני חקיקה שיציבו תקרה לשכר הבכירים בסקטור הציבורי וישיתו תשלומי מס יסף על פנסיה תקציבית מרמה מסוימת (נניח 20 אלף שקל). לחברי הכנסת יש הכלים לעשות את זה, השאלה היא אם הם רוצים לזפעול באמת לצדק חברתי מול הלובי של הגילדות, או רק רוצים לייצר כותרות.

20 שיאני השכר במשרד המשפטים

eli@globes.co.il

עוד כתבות

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק