גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכה: הקמת משק אנרגיה פלסטיני תעלה 3 מיליארד דולר

התוכנית באה על רקע התקדמות שנרשמה בשיחות בין הישראלים לפלסטינים, לקראת הסכם שיאפשר את הפרדת משק החשמל הפלסטיני מהישראלי ■ מקור מימון אפשרי: מאגר הגז "עזה מארין", שבבנק העולמי מעריכים כי פוטנציאל ההכנסות ממנו עומד על 2.7 מיליארד דולר

הקמת משק אנרגיה בשטחי הרשות הפלסטינית ועזה תעלה 3 מיליארד דולר ותוכל להסתיים עד 2030, כך עולה מתוכנית אב למשק האנרגיה הפלסטיני שהכין הבנק העולמי בשיתוף הרשות הפלסטינית. מצד שני, הבנק העולמי מעריך כי פיתוח מאגר הגז הפלסטיני "עזה מארין" עשוי להניב לרשות הכנסות בהיקף כולל של 2.7 מיליארד דולר מתמלוגים. הצגת התוכנית באה על רקע התקדמות משמעותית שנרשמה בשבועות האחרונים בשיחות על קידום נושאי אנרגיה שונים, שמתנהלות בין הגורמים הישראלים והפלסטינים בתיווך השליח האמריקאי המיוחד לאזור המזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט.

"אני חושבת שבשבועות האחרונים נעשתה התקדמות רבה בבניית אמון בין הישראלים והפלסטינים ואנחנו מאוד אופטימיים", אמרה ל"גלובס" הכלכלנית ויויאן פוסטר שעמדה בראש צוות הבנק העולמי והובילה את כתיבת הדוח.

במסגרת השיחות דנים הצדדים בהגדלת אספקת החשמל לרצועת עזה, בחתימת הסכם כולל שיאפשר הפרדת משק החשמל הפלסטיני ממשק החשמל הישראלי, ובהסדרת סוגיית תשלומי החובות של הפלסטינים שממשיכים לצמוח בקצב מהיר, זאת למרות ההסדר שהושג ביוני האחרון. את תוכנית האב הכינו בחודשים האחרונים מומחי הבנק העולמי יחד עם אנשי הרשות ובסיוע גורמים ישראלים ואירופיים. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה הכוללת גם בדיקות היתכנות כלכליות.

הכלכלנית ויויאן פוסטר שעמדה בראש צוות הבנק העולמי אמרה ל"גלובס" כי "ההשקעה הנדרשת בהקמת משק החשמל הפלסטיני (3 מיליארד דולר) היא סכום עצום ביחס למה שהושקע עד היום בתחום הזה, אבל אנחנו מאמינים שניתן לעשות זאת באמצעות הסקטור העסקי, תוך ניצול ההתקדמות הטכנולוגית ושפע הגז שיש באזור. האתגר הגדול הוא לבנות תשתית שתבטיח ליזמים את האפשרות לגבות הכנסות עבור החשמל - וכך לקבל אשראי בנקאי. המסר הראשון שלנו הוא שאין ביטחון אנרגטי ללא ביטחון פיננסי, והמסר השני הוא ששיתוף הפעולה בין הפלסטינים, ישראל והקהילייה הבינלאומית הוא מרכיב חיוני בהצלחת הפרויקט".

- התוכנית שלכם אמורה להביא את הפלסטינים לעצמאות אנרגטית עד 2030?

"לא. אנחנו מדברים על ביטחון אנרגטי. במקרה של פלסטין אין מה לדבר על עצמאות אנרגטית פשוט כי להם את המשאבים לכך והם יהיו חייבים לייבא דלקים מהאזור. אנחנו מדברים על גיוון מקורות אנרגיה והגברת עמידות המשק הפלסטיני לזעזועים".

אספקת החשמל לפלסטינים היא סוגיה רגישה שחשיבותה הולכת וגדלה לאור קצב הגידול המהיר של צריכת החשמל העומד על 3.5% לשנה, לעומת 2.5% בישראל. כבר היום הפלסטינים הם הלקוח הגדול ביותר של חברת החשמל - שמתקשה לגבות את חובותיה מחלק מהצרכנים ללא אפשרות לנתק אותם מחשמל בהוראת בג"ץ. רצועת עזה מקבלת כיום חשמל מ-10 קווי מתח של חברת החשמל, המספקים לה כ-70% מההספק העומד על כ-60 מגה-וואט. בעתיד אמורה הרצועה להתחבר לקו מתח עליון (161, מ.ו) של חברת החשמל, שבנייתו הופסקה לאחר עליית החמאס לשלטון. השלמת הפרויקט עשויה להקל מאוד על מצוקת החשמל בעזה, אך מותנית באור ירוק מדיני ובהסדרת נושא התשלום.

לדעת הבנק העולמי, אנרגיה סולארית יכולה לספק את הפתרון המיידי והזמין ביותר לצרכי האוכלוסייה הפלסטינית. "אנרגיה סולארית היא מקור האנרגיה האמיתי המקומי היחיד שיש לפלסטינים", אומרת פוסטר, "היא יכולה לספק רשת ביטחון שתבטיח צרכים בסיסיים של האוכלוסייה ואספקת חשמל לבתי חולים, מערכות מים וביוב ואחרים. החסם העיקרי לפיתוח אנרגיה סולארית על גגות הוא השטח. אנחנו מתחילים פרויקט שמבוסס על קרן שתציע מענקי הקמה שיוחזרו עם השנים באמצעות החיסכון על דלק אלטרנטיבי יקר יותר ועל תעריף החשמל. בגדה המערבית אפשר להגיע למתקני גגות בהספק כולל של 500 מגה-וואט. מבחינת מתקנים קרקעיים, אפשר להגיע רק ל-130 מגה-וואט בשטחי A ו-B, אבל הנתון המעניין הוא שיש פוטנציאל עצום לשדות סולאריים בשטחי C. על 3% מהשטחים הפתוחים באזור זה אפשר להקים מתקנים קרקעיים בהספק של 3,000 מגה-וואט. יש המון בעיות פוליטיות ומשפטיות, אבל מבחינה טכנית זה פוטנציאל מאוד גדול".

"שילוב יוצא דופן של אינטרסים"

בגדה המערבית, לאחר שנים של עיכובים, הושגו האישורים הנדרשים לחיבור לצנרת הגז הטבעי של תחנת כוח ראשונה באזור ג'נין שתוכל לספק כ-450 מגה-וואט - כמחצית מההספק הנדרש לאספקת חשמל לאוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית כיום.

התחנה, שמוקמת על-ידי קבוצת יזמים פרטיים, אמורה להיות מופעלת באמצעות גז טבעי שיירכש מהמאגרים הישראלים או ממאגר עזה מארין הפלסטיני. אזור ג'נין מתקדם יותר גם בשיתוף הפעולה עם חברת החשמל - שבא לידי ביטוי בחתימת הסכם ראשון מסוגו לאספקת חשמל לתחנת המשנה שהוקמה באזור. הסכם זה אמור להיות שלב ראשון בהסכם כולל למכירת חשמל שאמור להיחתם בין חברת החשמל לרשות הפלסטינית, ושיבטיח שחברת החלוקה הפלסטינית PETL תהיה הכתובת היחידה שמולה תתנהל חברת החשמל.

"מה שמעניין עם סיפור הגז הוא השילוב היוצא דופן של האינטרסים גם של הישראלים וגם של הפלסטינים שרוצים לפתח את הגז. הפלסטינים מעוניינים לייצר בעצמם חשמל, והישראלים רוצים למכור גז - כך שהכוכבים מסתדרים מאוד יפה. נדרשת עדיין מערכת הסכמים מאוד מורכבת שתאפשר למשל לתחנה למכור עודפי חשמל שתייצר לרשת הישראלית - אבל יש התקדמות גדולה", אומרת פוסטר.

- מה לגבי מאגר הגז הפלסטיני?

"ההסבה לגז היא צורך חיוני של הפלסטינים. תחנת הכוח שברצועת עזה אמורה לפעול בגז טבעי אבל היא מופעלת בסולר, והתוצאה היא שהחשמל המקומי שהיא מייצרת עולה לפלסטינים פי 3 מהחשמל שהם רוכשים מחברת החשמל הישראלית. זאת אבן ריחיים ענקית.

"לגבי פיתוח מאגר עזה מארין, אנחנו מעריכים שהרשות הפלסטינית תוכל לקבל תמלוגים ממכירת הגז בהיקף של 2.7 מיליארד דולר על-פני חיי המאגר, כלומר 25 שנה. הבעיה עם עזה מארין היא עלויות הפיתוח של המאגר שמגיעות למיליארד דולר. כדי לגייס את המימון לפרויקט כזה יש צורך לחתום מראש על חוזים למכירת גז בהיקף של 2 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, כאשר צריכת הגז של המשק הפלסטיני צפויה להגיע רק ל-1 BCM לשנה ב-2030, כך שיהיה צורך למצוא שווקים לייצוא הגז.

"אני חושבת שלא כדאי לחכות וכדאי לנצל את ההזדמנות שהישראלים מפתחים את מאגרי הגז שלהם כדי לקדם את זה".

- איך ניתן לשכנע גורמים עסקיים להקים את משק האנרגיה הפלסטיני לאור המצב בשטח?

"נושא המפתח הוא הבטחת היכולת לגביית הכנסות (ממכירת חשמל ואספקתו, ע.ב). אנחנו עובדים בצמוד מאוד לחברות החלוקה הפלסטיניות בשיפור הנושא הזה ובתוכניות להבטחת גביית הכנסות, ואנחנו רואים פירות ראשונים. הפיוס בין הגדה לעזה מאוד מסייע לנו. הנושא השני הוא להבטיח שלא ייעשה שימוש בהכנסות למטרות אחרות. כיום השלטון הפלסטיני רואה בהכנסות ממכירת חשמל סוג של פרה חולבת למימון תוכניות בתחומים אחרים - ואנחנו רוצים לייצר סדר קדימות ברור בתשלומים. הבטחנו את כל נושא האסקרו (המנגנון הבנקאי המונע ניצול כספים למטרות טרור, ע.ב) כבר מוסדר. הסכם מכירת החשמל הראשון באזור ג'נין כבר מוכיח את עצמו ומניב הכנסות. הייתה גם התקדמות גדולה בקביעת תעריפי חשמל שמבוססים על עלות האספקה של החשמל".

- אז מה הצעדים הבאים הנדרשים?

"הצעד הכי דחוף כרגע הוא להגביר את אספקת החשמל לרצועת עזה, לאור הפיוס הפנים פלסטיני. כיום יש שם חשמל שעתיים או שלוש ביום. צריך להחזיר לפעילות מלאה את תחנת הכוח המקומית שיכולה לספק 130 מגה-וואט. בטווח הארוך יותר מה שקריטי הוא שדרוג האספקה של חשמל מישראל באמצעות קו ה-161 החדש (השלמת הקמתו עשויה להימשך 2-3 שנים, ע.ב).

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • עדכונים שוטפים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע