גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאבק ברודקום-קוואלקום: התככים מאחורי הקלעים בהיי-טק

העסקה הזו יכולה הייתה להיות עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר בכל הזמנים, אילו רק יצאה לפועל ■ המציאות המתפתחת אל מול עינינו בין שתי ענקיות הטכנולוגיה מוכיחה שהיא שוב עולה על כל דמיון - והיא גם לא מצחיקה בכלל

סטיב מולנקופף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס, Michael Fiala
סטיב מולנקופף, מנכ"ל קוואלקום / צילום: רויטרס, Michael Fiala

בשבוע שעבר כתבנו כאן על ניסיון הרכישה המתוקשר של חברת קוואלקום על ידי חברת ברודקום, הקטנה ממנה במקצת. ברודקום הגישה הצעת רכש עוינת לחברת קוואלקום במחיר של 130 מיליארד דולר (70 דולר למניה, 60 במזומן ו-10 במניות).

העסקה הזו יכולה הייתה להיות עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר בכל הזמנים, אילו רק יצאה לפועל. אבל, נכון לאתמול, קשה לחזות האם אכן היא תתממש.

הדירקטוריון של קוואלקום פרסם אמש הודעה לעיתונות, שבוע ימים לאחר שברודקום הודיעה בפומבי על כוונתה להשתלט על החברה. תחת הכותרת "הדירקטוריון של קוואלקום דוחה פה-אחד את הצעתה הבלתי רצויה של ברודקום", צוטט יושב ראש הדירקטוריון פול ג'ייקובס במילים שאינן משתמעות לשני פנים: "ההצעה של ברודקום מפחיתה באופן דרמטי בערכה של קוואלקום בהשוואה למעמדה המוביל בטכנולוגיות המובייל ולהזדמנויות העומדות בפני החברה לצמיחה בעתיד".

ואילו סטיב מולנקופף, מנכ"ל החברה, הוסיף כי "אין אף חברה אחרת בתעשיית המוליכים למחצה, הממוצבת טוב יותר בתחום המובייל, האינטרנט של הדברים, תעשיית הרכב, מחשוב הקצה ורשתות התקשורת. אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לייצר ערך עבור בעלי המניות שלנו תוך שאנחנו ממשיכים לצמוח בפלחי השוק האטרקטיביים האלה ותוך שאנחנו מובילים את המעבר לטכנולוגיות הדור החמישי בסלולר".

או, במילים אחרות, כל הסיבות בגללן ברודקום כל-כך רוצה להשתלט על קוואלקום, הן אלה שמדרבנות את בכירי יעד ההשתלטות לנסות להתנגד לכך בכל תוקף.

ההודעה של קוואלקום מסתיימת בהצהרה של טום הורטון, אחד מחברי הדירקטוריון שלה, שציין כי ההצעה גם עלולה למשוך אש מכיוון הרגולטורים, העלולים להתנגד ליצירתו של מונופול עולמי בתחום השבבים לתעשיית התקשורת והמובייל.

מהן האפשרויות העומדות בפני הצדדים בקרב ההשתלטות או ההגנה, תלוי במתבונן, המתפתח על הבמה המרכזית של ההיי-טק העולמי? סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה על שיחות ודיונים קדחתניים בין בכירי קוואלקום לבין בעלי מניות גדולים בחברה על מנת לשכנע אותם שההצעה איננה כדאית ולגייס אותם למאבק נגד ההשתלטות.

מהצד השני, גוברות ההערכות בשוק שברודקום תנסה להציג מועמדים אוהדים לה במועד הקרוב שנקבע להצבעה על חברי בורד חדשים בקוואלקום (המחויבת לתהליך הזה בהיותה חברה ציבורית).

אם אכן תנקוט צעד כזה, ברודקום תעמיד לבחירה חברי בורד שיתמכו מבפנים, מתוך קוואלקום, בהצעת הרכש ויאלצו את הנהלת החברה להיכנס למשא-ומתן עימה. סביר להניח, שבמהלך כזה תסכים ברודקום להעלות את המחיר, על מנת לאפשר לחברי הבורד ה"שתולים" מטעמה לשכנע את בעלי המניות של היריבה קוואלקום, שהם עשו את הטוב ביותר וההצעה המשופרת אכן ראויה להתקבל בברכה מצידם.

חשוב לזכור שההצעה הזו מגיעה על רקע הדרדרות בערך המניה של קוואלקום, תוצאות עסקיות חלשות יחסית לשנים קודמות ומאבק משפטי יקר וגם מדאיג מול אפל. כל אלה יכולים לגרום לבעלי המניות של קוואלקום לפרפרים מוצדקים בבטן בבואם לדחות את ההצעה של ברודקום ולהוריד אותה מעל הפרק.

ומאחר שכל זה קורה אל מול עיניהן הבוחנות היטב של המובילות העולמיות בשוק המוליכים למחצה - סמסונג אלקטרוניקס ואינטל, אסור לפסול את האפשרות שגם הן ייכנסו בשלב כלשהו לזירה. והן יכולות לעשות זאת אם על ידי פנייה לרגולטורים בארצות הברית, בסין ובמקומות אחרים בבקשה למנוע את העסקה הנרקמת בטענה להיווצרותו האפשרית של מונופול ואם על ידי הגשת הצעה משלהן, מה שעלול לטרוף את הקלפים מחדש.

תככים ומזימות

הסיפור הזה, כרגע, רחוק מלהסתיים. והא יכול לספק חומר לסדרת מתח לא רעה על התככים והמזימות מאחורי הקלעים שעל בימת ההיי-טק הזוהרת. מי שצפו בדבקות בעונות השונות של הסדרה "סיליקון וואלי" חשבו אולי שתיאור התככים וניסיונות ההשתלטות המתוארים שם הם מופרכים ודמיוניים, גם אם מצחיקים ביותר, לפחות על המרקע הקטן.

אבל, המציאות המתפתחת אל מול עינינו בין שתי ענקיות הטכנולוגיה מוכיחה שהיא שוב עולה על כל דמיון. והיא גם לא מצחיקה בכלל, בטח שלא את המנהלים הבכירים, הן בקוואלקום והן בברודקום. בסדרה הזו, הקורית במציאות, צד אחד ייצא מנצח וזוהר, וצד אחר ילקק את פצעיו במשך זמן רב. ואנחנו נמתין בעניין רב לפרק הבא בסדרה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת