גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפיכה באפריקה? צבא זימבבואה השתלט על בירת המדינה

שר האוצר נעצר ■ הצבא בהבטחה בטלוויזיה: "מוגאבה ומשפחתו שלמים ובריאים", כמו כן הכריזו כי הם "פועלים נגד פושעים שמקיפים את הנשיא מוגאבה"

Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס
Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס

צבא זימבבואה השתלט הבוקר (ד') על הבירה הררה, והודיע שהוא פועל נגד "פושעים" שמקיפים את הנשיא הקשיש רוברט מוגאבה, תוך הבטחה בטלוויזיה הממלכתית שמוגאבה בן ה-93 ומשפחתו "שלמים ובריאים".

חיילים ומשוריינים חסמו את הדרכים לבנייני הממשלה המרכזיים, לפרלמנט ולבתי המשפט במרכז הררה.

"אנחנו פועלים רק נגד פושעים שמקיפים את מוגאבה, שביצעו פשעים שגורמים סבל חברתי וכלכלי במדינה, כדי להעמיד אותם למשפט", אמר המיור-גנרל אס.בי. מויו, ראש מטה הלוגיסטיקה בצבא, בטלוויזיה. "ברגע שנבצע את משימתנו, אנחנו צופים שהמצב יחזור לשגרה".

מוגאבה ורעייתו גרייס, שמתמרנת כדי לרשת אותו כנשיאת המדינה, לא נראו ולא נשמעו היום.

האופוזיציה במדינה, התנועה לשינוי דמוקרטי, קראה לחזרה שקטה לדמוקרטיה חוקתית, והוסיפה שהיא מקווה שהתערבות הצבא תוביל ל"כינון מדינת לאום יציבה, דמוקרטית ומתקדמת".

מנהיג איגוד ותיקי מלחמת העצמאות רב-ההשפעה של זימבבואה קרא לדרום אפריקה, למדינות היבשת ולמערב לחדש את הקשרים עם ארצו, ששקיעתה הכלכלית בשני העשורים האחרונים העיקה על התפתחות כל אפריקה הדרומית.

"זהו תיקון של מצב שהתדרדר מן המצוק", אמר הפוליטיקאי כריס מוצנגווה לרויטרס. "זהו סופו של פרק מכאיב ועצוב מאוד בהיסטוריה של מדינה צעירה, שבו דיקטטור שהזדקן פותח את חצרו בפני כנופיית גנבים שמקיפה את אשתו".

שר האוצר אינטיוס צ'ומבו, חבר בכיר בסיעת " G40" של מפלגת השלטון ZANU-PF שבראשה עומדת גרייס, רעייתו של מוגאבה, נעצר על ידי הצבא, מסר מקור ממשלתי.

מוגאבה, שרואה בעצמו את "הזקן הגדול" של הפוליטיקה האפריקאית, מנהיג את זימבבואה ב-37 השנים האחרונות. בניגוד למעמדו הרם יחסית באפריקה, במערב הוא נתפס כרודן שהטיפול האיום שלו בכלכלה, והנכונות לנקוט אלימות כדי להישאר בשלטון, הרסו את אחת המדינות המבטיחות ביותר ביבשת.

אתמול הוצבו החיילים ברחבי הבירה הררה, ותפסו את חברת השידור הממלכתית, אחרי שמפלגתו של מוגאבה האשימה את מפקד הצבא בבגידה, ועוררה בכך שמועות על הפיכה צבאית.

ארה"ב ובריטניה יעצו לאזרחיהן השוהים בהררה להסתגר בבתים או במלונות, בגלל "אי ודאות פוליטית".

המדינה באפריקה הדרומית הייתה במצב מתוח מיום ב', כאשר הגנרל קונסטנטינו צ'יונגה, מפקד כוחות ההגנה של זימבבואה, הודיע שהוא מוכן "להתערב" כדי לסיים את רדיפת תומכיו של סגן הנשיא שסולק מתפקידו, אמרסון מננגגואה.

רק לפני כמה חודשים, מננגגואה, לשעבר ראש שירותי הביטחון שכינויו הוא "הקרוקודיל", נחשב ליורש המועדף של פטרונו מוגאבה, אבל הוא פוטר לפני שבוע כדי לסלול את הדרך בפני גרייס, רעייתו בת ה-52 של מוגאבה, לרשת אותו כנשיאת המדינה.

הודעתו חסרת התקדים של צ'יוונגה סימלה הסלמה גדולה במאבק על ירושת מוגאבה, המנהיג היחיד שתושבי המדינה הכירו מאז שזימבבואה (לשעבר רודזיה) קיבלה עצמאות מבריטניה ב-1980.

מוגאבה ניהל אתמול ישיבה שבועית של הממשלה בהררה, מסרו מקורות רשמיים, ומפלגת השלטון פרסמה לאחר מכן הבהרה שלפיה "הפוליטיקה גוברת על הרובה" והאשימה את צ'יוונגה ב"התנהגות בוגדנית, במטרה להסית להתקוממות".

יום לפני כן הבהיר צ'יוונגה שהצבא אינו מוכן להשלים עם פיטוריו של מננגגואה, שגם הוא ותיק מלחמת העצמאות האנטי-קולוניאלית של המדינה, ועם עלייתה של למעמד יורשת הנשיא של גרייס, שהייתה פעם קלדנית בשירות הממשלתי.

לא מוגאבה ולא גרייס לא הגיבו בפומבי לדבריו של מפקד הצבא, והמדיה הממלכתית לא פרסמה את דבריו.

מנהיג חטיבת הצעירים במלגת השלטון, שתומכת בגרייס בגלוי, האשים את מפקד הצבא בחתירה תחת החוקה. "הגנה על המהפכה ועל המנהיג והנשיא שלנו היא אידיאל שלמענו אנחנו חיים, ובמידת הצורך זהו עקרון שאנחנו מוכנים למות למענו", אמר קודזאי צ'יפנגה במטה המפלגה בהררה.

עלייתה של גרייס מוגאבה העמידה אותה בעימות עם ותיקי מלחמת העצמאות, שנהנו ממעמד מיוחד בזימבבואה עד לפני שנתיים, שהם התייצבו בראש מבקרי המדיניות הכלכלית של מוגאבה.

בשנה האחרונה, מחסור חריף במט"ח (בעיקר דולרים) הוביל לתורים ארוכים מחוץ לבנקים, ולקריסה כלכלית ופיננסית, שרבים חששו שתהיה חריפה כמו ב-2007-2008, השנים שבהן האינפלציה נבלמה ברמה של 500 מיליארד אחוז.

מוצרים מיובאים אוזלים במהירות, וכלכלנים אומרים שלפי כמה מדדים, האינפלציה הנוכחית היא 50% בחודש.

לפי כמה וכמה מסמכים שרויטרס השיג בשנה שעברה, סגן הנשיא המודח מננגגואה תכנן להבריא את הכלכלה על ידי החזרת אלפי חקלאים לבנים שגורשו מאדמותיהם לפני כעשרים שנה, ושיפור היחסים עם הבנק העולמי ועם קרן המטבע.

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים בפעם השנייה הערב • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים