גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד השמיים ומתחת לאדמה: המדינה בהצעת חוק "דרמטית"

כשכביש ומתחתיו קניון ודירות ומעליהן גשר כבר לא נשמעים כמו מדע בדיוני, במשרד המשפטים מקדמים חקיקה שתאפשר רישום של תת-קרקע על שם בעלים אחר

גשר הרכבת לירושלים/ צילום: איל יצהר
גשר הרכבת לירושלים/ צילום: איל יצהר

פתגם רומי עתיק קבע לפני שנים רבות כי "בעלים של קרקע הוא הבעלים כל הדרך מעלה עד גן עדן וכל הדרך מטה עד הגיהנום" (Cuius est solum, eius est usque ad coelum et ad inferos). גם היום, משפט זה מעוגן בחוק התכנון והבנייה הישראלי שמעניק לבעלי קרקע את זכויות האוויר מעל המגרש וגם את הזכויות שמתחת לפני הקרקע. עובדה זו, שבחלק גדול מהמקרים היא כמובן חסרת משמעות לבעל הקרקע, מקבלת משנה תוקף בעת תכנון וביצוע של מיזמי תשתית כמו מנהרות וגשרים, וגם בכל הנוגע לשימושים מעורבים בקרקע.

הצעת חוק חדשה, המקודמת על ידי משרד המשפטים ושרת המשפטים איילת שקד, מנסה לשכלל את הצורה שבה נרשמת בעלות על קרקע, ולמנוע מצבים בעייתיים שבהם תוכניות נתקלו בקושי להגדיר את הבעלות על תת-קרקע או זכויות אוויר במקומות שונים. למעשה, הצעת החוק הממשלתית מציעה לערוך תיקון בחוק התכנון והבנייה ולאפשר תכנון ורישום של חלקות במבט תלת מימדי.

הצעת החוק פורסמה לאחרונה כתזכיר חוק להערות הציבור וגובשה בשיתוף פעולה בין משרד המשפטים, המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) וגם מינהל התכנון שבאוצר והאגף לרישום והסדר מקרקעין שבמשרד המשפטים. גורמים הבקיאים בהצעת החוק אומרים שזוהי הצעת חוק מהפכנית שעשויה לפתור בעיות מהותיות שמעכבות פרויקטים לא פעם וגוררות את הצדדים לבתי משפט.

הצעת החוק, שנחשפת כאן לראשונה, עתידה לעלות לאישור ועדת השרים לחקיקה בעוד שבועות אחדים. ואם תכנון ורישום תלת מימדיים נשמעים קצת כמו מדע בדיוני, הצעת החוק ממשית לגמרי ועל פי מנסחיה עוסקת בנושא מאוד משמעותי, כזה שמשנה באופן דרמטי את דיני המקרקעין בכל הנוגע לקידום הפיתוח.

מנהרות הכרמל / צילום: בן יוסטר

"ממעבה כדור הארץ עד רום השמים"

"כלל בסיסי בדיני מקרקעין כיום קובע כי הבעלות בקרקע משתרעת ממעבה כדור הארץ ועד רום השמיים", מסבירה עו"ד כרמית יוליס, ראש אשכול נדל"ן במשרד המשפטים, "הצעת החוק מבקשת לאפשר לפצל את הבעלות גם ליחידות תלת מימדיות, במובן זה שאדם אחד יכול להיות הבעלים בתת-הקרקע, בעוד אדם אחר הוא הבעלים בעל פני הקרקע. בדרך הזו יהיה הרבה יותר קל ופשוט להקים פרויקטים מורכבים שמתבצעים בקרקע צפופה, כמו למשל מיזם למגורים שמתחתיו יש תחנת רכבת ומעליו עובר גשר עילי, או פרויקט למגורים שמשלב גם תשתיות שעוברות בתחומו, או כולל חניה ציבורית מתחתיו".

עוד אומרת יוליס כי "לפי הדין הנוהג כיום, ומאחר שהבעלות למעשה בלתי ניתנת לפיצול, הפרויקטים מהסוג הזה מתקדמים ברובד התכנוני, אולם כשהם מגיעים לביצוע הם נתקעים ולא ניתן להשלים את הרישום באופן מיטבי. לעתים המשמעות היא שיש הכרח לקדם הסכמות חוזיות בין בעלי הקרקע השונים כדי לקבוע זכויות חכירה בקרקע. בהתאם, וככל שתעוגן זכות חכירה, הרי שהבעלות בקרקע לא תפוצל אלא רק החכירה תפוצל. מובן כי הליך זה לוקח זמן רב וטעון הסכמים מורכבים. ככל שמדובר בקרקע של רשות עירונית, מתן זכות חכירה טעונה הסכמה של שר הפנים כך שהליך האישור מתעכב עוד יותר, ועשוי להתעכב שנים".

יוליס אינה חוששת לדבר במילים גבוהות: "מדובר בלא פחות מדרמה בתחום. זה יאפשר תכנון ובנייה פשוטים הרבה יותר. מדברים היום הרבה על מנהרות, אבל גם על פרויקטים למגורים שייבנו למשל מעל כביש, שטחים ציבוריים על גגות בניינים, קומות בית ספר ומעליהן דירות או מרכזים מסחריים בתת-הקרקע. לתכנן תמיד היה אפשר, אבל הדין הקנייני מיושן וזה הפך הכל למסובך מאוד".

בנוסח הצעת החוק מסבירים יוזמי החוק מדוע מדובר בתיקון חיוני: "תזכיר החוק שבנדון נועד לאפשר הפרדת הבעלות בקרקע ליחידות מרחביות (חלקות תלת מימדיות) שיהוו נושא נפרד לעסקאות ולזכויות, ולאפשר רישום עסקאות רצוניות ואף הפקעות ביחידות אלו, המתבססות על תכניות מאושרות, ברבדים שונים של הקרקע - תת-הקרקע ומרחב הרום. זאת, במטרה לאפשר ניצול יעיל יותר ומיטבי של הקרקע, רב שכבתי, בהתאם לתכנון הדינמי הקיים היום המאפשר שימושי קרקע שונים ביחידות מרחביות שונות; להקל על צרכי הפיתוח, בפרט במקומות שבהם שימושי הקרקע מעורבים, ולהגביר את הסחירות בקרקע".

"הסדרה של פרקטיקות נהוגות"

עורכי דין העוסקים בתחום המקרקעין סבורים שמדובר בהצעה חשובה ומוסיפים כי מדובר במהלך מתבקש, כדי להתאים את החוק להתנהלות הענף ולמאה ה-21.

"ההצעה מבורכת", אומר עו"ד יובל גלאון, שותף במשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות’, "הצעת החוק תעגן, למעשה, באופן משפטי, הליכים שמיושמים כבר היום, כך שזו בעיקר הסדרה של פרקטיקות נהוגות. בפועל, עולם המשפט מגיב אחרי המציאות. מזמן כבר היה צורך בתלת מימדיות. התועלת הכלכלית רבה מאוד והשוק כבר הגיב לזה. שמאים יודעים להעריך את השטחים הללו וזו תורה שכבר נכתבה בפרקטיקה. עכשיו משרד המשפטים מרים את הכפפה. אני חושב שהחוק החדש יכול גם להוביל לפריצת דרך, לא בתת-הקרקע אלא מעל הקרקע. למשל, אם יהיו נתיבים של רכבת קלה מעל הקרקע, נושא שמדברים עליו ברצינות במקומות אחרים בעולם".

גלאון, המשמש בין היתר גם כיועץ המשפטי של עיריית גבעתיים, מזכיר כמה דוגמאות רלוונטיות מהעיר: "בגבעתיים קיימת תוכנית גב/586 אשר מתירה הקמת חניונים ציבוריים מתחת למבני ציבור, במקביל, קיימות באזור הסיטי תוכניות שמאפשרות חניה פרטית מתחת לדרכים שבבעלות העירייה. העירייה מחכירה את השטח ליזמים וכך היא מנצלת את השטח לרווחת כלל התושבים. עוד דוגמא היא שבעת הוצאת היתרי בנייה, מסכימה הוועדה המקומית גבעתיים להרחיב דרכים בלי להפקיע ולהסתפק ברישום זיקת הנאה לטובת הציבור על מימד פני הקרקע, כאשר במקביל מתאפשר לבעלים להקים את המרתפים הפרטיים שלהם מתחת לשטח זה".

עו"ד צבי שוב מדגיש כי בית המשפט העליון כבר נדרש לשאלה אם אפשר להפקיע חלק מהקרקע במקרה של מנהרות הכרמל, כשתוואי המנהרה עבר מתחת לכרמל ומתחת לשטח עליו בנויים בתים. שוב: "אנשים אמרו שזה השטח שלהם גם בעומק האדמה, ובית המשפט קבע שיש הפקעה בתת-הקרקע. השאלה היתה איך מחשבים את זה ומה עושים כשבאים להפקיע ורשות רוצה לרשום את תת-הקרקע על שמה. כיום אין אפשרות לרישום, וההצעה הזו תפתור את זה".

שוב מציין כי "הצעת החוק הזו נדרשת בגלל שחוק התכנון והבנייה מקדים בכמה שלבים את חוק המקרקעין. נתקלנו בבעייתיות בנושא הזה, כשהיתה לנו חלקה ברחובות שייעדו אותה לכביש מעליו גשר ומעליו יכלו לבנות. היתה בעיה בביצוע הרישום. ואגב, כבר הרבה שנים מדברים על קירוי האיילון וגם שם ישאלו את השאלות הללו. איך ירשמו את הזכויות מעל הכביש? ומי יקנה זכויות ללא רישום? כנראה שהדברים האלו עוררו אותם להבין שיש בעיה".

עו"ד משה פולאקביץ’, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד יוסי לוי ושות', סבור שבמישור הפרקטי נראה כי שימושי עיקרי ביישום התיקון המוצע יהיה בהפקעות לצרכי ציבור, באופן שיקטין את הפגיעה בנפקעים. פולקביץ': "כך, ניתן יהיה לבצע הפקעה בתת-הקרקע בלבד, למנהרות לדוגמא, או בעל הקרקע בלבד, לגשרים למשל, ולאפשר לבעלי הזכויות בקרקע לשמר את בעלותם על פני הקרקע מבלי שתידרש הפקעת מלוא השטח. מדובר במהלך שיוכל גם לחסוך כסף רב לקופת המדינה, שכן תתאפשר הפקעה של חלק מהזכויות בקרקע בלבד ובמקרים מסוימים אפשר והפקעה שתבוצע תתאפשר ללא תשלום פיצוי כלל, שכן לא תיגרם כל פגיעה לבעל הקרקע".

קירוי איילון / צילום: איל  יצהר

עוד כתבות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה